Aihe: Levyä tekemässä ja apua tarttis todella
1
Henri93
23.06.2008 00:52:49

Elikkäs olen tekemässä lastenlaulu/kuoro levyä kotistudiossa, ekaa tämmöstä isompaa projektia. Nauhotus hommat on mulla hallussa. Eli masterointi ja monistus + kannet tapahtuu sit muualla. Mut nyt sit pitäs tietää, että miten tästä edetään. Ite en asiasta ota vastuuta, mutta nauhotuksen tilaaja haluaa tietää miten homma toimii. Ite en ole ikinä asiaan perehtynyt. Rahotus tulee siis ulkopuolelta. Eli en tiedä onko kyseessä sit oma kustanne kummiski vai mikä?? :D

Eli voisko joku nyt selittää sit vaihe vaiheelta et mitä pitää tehdä. Saa myös ehdotella kohtuu hintasia paikkoja missä kyseisen vaiheen voi sit toteutaa :D

1.Nauhottaminen (Minä teen)
2.Miksaaminen (Minä teen)
3.Masterointi ??
4.Luvat (Teosto, Gramex, ISRC jne)??
5.Monistus ??

Sanokaapa jos jotakin olellista puuttuu tai ette saa selvää jostakin :D
jeejee
kivi
23.06.2008 08:56:11
Ei varmaan kannata yrittää päteä asiakkaan silmissä jos ei kerran tiedä, eikä oo millä päteä.

Suosittelen, että pitäydyt siinä äänittämisessä ja kerrot asiakkaalle (joku sukulaisesi varmaan?) niin selvästi ja moneen kertaan kuin osaat että a) kaikki kappaleet pitää selvittää Teostossa tai yksikään tehdas ei ala levyä kopioida ja b) levy pitää masteroida jossakin, mutta et tiedä siitä mitään.

Eli äänitä ja miksaa niin hyvin kuin osaat, anna CD-R asiakkaalle, ja sittenhän olet tehnyt mistä sovittiin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Henri93
23.06.2008 13:09:50

Juuri näin olen tekemässäkin. Asiakas ei ole sukulainen eikä edes tuttu :D. Mutta ideana oli vaan, että hän kysyi vähän, että voisinko selvitellä paljonko semmonen tulee maksaan ja missä sit niitä hommia voi tehä. Mut kiitoksia näistä. Oisko vielä antaa semmosta hinta arviota et paljon tulis maksaa tommonen. Siis masterointi ja monistus.
Ku varmaan tarkotus olis kummiski tehä aika iso satsi niitä levyjä. Mitä mieltä ootte siitä, että kuinka paljon tommosta lastenlevyä kandee painaa. Onko 500 liikaa/vähän. Mikä ois semmonen hyvä hinta yhdelle levylle. Oisko esim 2.00€??
Mut siis tosta teosto hommasta vielä. Eli niitten biisien luvat pitää sieltä teostosta hommata sit. Ja sen vois varmaan antaa asiakkaalle :D. Miten ite toimitte?

Ja vielä siis ideaa, eli tarkotukseni ei ole sit rueta pätemään sille tyypille vaan antaa sen mukaan vinkkejä mitä oon täältä ja muualta kuullu :D.

Kiittää hän.
jeejee
Jabe
23.06.2008 13:22:59

reos
23.06.2008 13:24:13
Juuri näin olen tekemässäkin. Asiakas ei ole sukulainen eikä edes tuttu :D. Mutta ideana oli vaan, että hän kysyi vähän, että voisinko selvitellä paljonko semmonen tulee maksaan ja missä sit niitä hommia voi tehä. Mut kiitoksia näistä. Oisko vielä antaa semmosta hinta arviota et paljon tulis maksaa tommonen. Siis masterointi ja monistus.

Katso linkit ylempää ja tee tarjouspyyntö.

Ku varmaan tarkotus olis kummiski tehä aika iso satsi niitä levyjä. Mitä mieltä ootte siitä, että kuinka paljon tommosta lastenlevyä kandee painaa. Onko 500 liikaa/vähän. Mikä ois semmonen hyvä hinta yhdelle levylle. Oisko esim 2.00€??

Lisäpainoksia saa aina, tosin iso könttä kerralla tulee halvemmaks.

Mut siis tosta teosto hommasta vielä. Eli niitten biisien luvat pitää sieltä teostosta hommata sit. Ja sen vois varmaan antaa asiakkaalle :D. Miten ite toimitte?

Itse soittaisin teostoon.

Ja vielä siis ideaa, eli tarkotukseni ei ole sit rueta pätemään sille tyypille vaan antaa sen mukaan vinkkejä mitä oon täältä ja muualta kuullu :D.

Kiittää hän.

Oletteko miettineet kuka suunnittelee ja toteuttaa kannet. Tähän suosittelen panostamaan.
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
Henri93
23.06.2008 19:18:38

Joko minä :D, tai sit joku ulkopuolinen. Mulla on pari kaveria jotka tekee pro kansia eri bändeillä, et niitten kautta vois saaha varmaan halvemmalla :D
jeejee
konehes
23.06.2008 21:57:40
Aikamoinen projekti:) Asiakas ei tiedä mistään mitään ja miksaajan harteille on sälytetty kaikista asioista selvää ottaminen ja ehkä jopa kansien teko. Eikä kyseessä ole edes sukulainen tai tuttu. Minkä vuoksi tuommoinen levy tehdään?
cherub with heavy metal machine
Henri93
23.06.2008 23:37:35 (muokattu 23.06.2008 23:40:11)

No anteeksi etten oo niin ammattilainen ku suurin osa täällä :D. Mut kyseessähän on vaan se etten oo ikinä tehny näin isoja projekteja ja jostakihan ulko puolelta varmaan se tuottaja sit hommataan joka ottaa vastuun, mutta näin aluksi vaan selvittelen ja osittain myös omaa mielenkiintoa jatkoa varten :D. Ja tossa kanssissa ootte oikeessa, että varmaan tarvitaan joku vähän ammattilaisempi tekemään ne :D. Mut pitääpä ottaa yhteyttä nuihin monistamoihin ja kysyä tarjouksia.

EDIT: Kyseessä on siis lastenlevy :D, ja sen takia varmaan se tehään, että he haluavat edistää omaa toimintaansa. Mutta oikeessa ootte, että ehkä mun ei kuulu selvittää näitä asioita. Mutta oonpa ainaki vähän perillä et miten tästä eteenpäin. Ja varmaan suosittelen sit, et ottaa yhteyttä nuihin paikkoihin ja kyselee hintoja.
jeejee
puusormi
24.06.2008 09:02:26 (muokattu 24.06.2008 09:03:29)

(Syvällä rintaäänellä) Jos kuitenkin päädyt hoitamaan koko homman (vaikkei se sinulle kuuluisi) niin:

1) Tilaaja on varmasti tyytyväinen, olettaen että hoidat homman oikein. Ja tämähän saattaa poikia lisää hommia tulevaisuudessa.

2) Opit mitä kaikkea tähän prosessiin kuuluu ja saat siitä kenties vielä vähän palkkaakin. Jatkossa sitten voit tarjota tätä koko pakettia palvelunasi ja siten kenties nostaa kokonaishintaa. Jos demobändien ja harrasteprojektien kanssa pelailet, niin varmasti joudut jossakin vaiheessa taas näitä asioita käsittelemään.

Minäkin olen melko ummikkona hoitanut levynjulkaisun. Valmiista masterista tosin, mutta silti. Teostosta auttavat, laita sähköpostia tai soita. Lue se julkaisijan opas, johon oli linkki. Hoidat ISRC-tunnuksen, Teostosta julkaisuluvat, teet Gramex ilmoituksen, teet itse tai teetät kannet (taitavia graafikoita löytyy täältä mnetistäkin vaikka kuin) ja nettihän on väärällään levypainoja.

Tai jos levyjen määrä on muutamia satoja, on aikaa ja haluat vähän säästää, niin painata kannet vaikka print24.fi:ssä ja hankit tulostettavat levyt, kotelot ja musteet nierle.de:stä (tai jostain muusta halvasta paikasta) ja polttele ja tulosta levyt itse. Päivässä jo ihan normi cdrw-asemalla ja mustesuihkarilla tekee monta sataa, ja materiaalien hintaa per levy tulee ehkä 40 senttiä.
Saapiko lähettää terveisiä?
Henri93
24.06.2008 12:21:39

Kiitoksia näistä vinkeistä. Tota itse polttamista vois tarjota kans yhtenä vaihto ehtona. Ja onhan talossa kolme konetta niin kaikki perheen jäsenet polttelemaan levyä :D.
jeejee
Simo78
24.06.2008 12:59:33
Kiitoksia näistä vinkeistä. Tota itse polttamista vois tarjota kans yhtenä vaihto ehtona. Ja onhan talossa kolme konetta niin kaikki perheen jäsenet polttelemaan levyä :D.

Eikä kannatta! Esim. tuolta cd-netistä saa sen verran halvalla ja nopeasti, joten turha itse poltella...
Henri93
24.06.2008 13:15:42

No ei taia saada 40 senttiä kappale :D, mut pitää harkita asiaa ja asiakas saa päättää, että kuinka paljon se on valmis maksamaan.
jeejee
Simo78
25.06.2008 07:44:32
No ei taia saada 40 senttiä kappale :D, mut pitää harkita asiaa ja asiakas saa päättää, että kuinka paljon se on valmis maksamaan.

Ei saa, kun maksaa 50 senttiä, kaupan päälle musta painatus levyn pintaan. 60 senttiä niin saa muovitaskun. Kotelot sitten vähän kalliimpia... http://www.cdnetti.fi/hinnasto.jsp
Leikari
25.06.2008 09:13:27
No ei taia saada 40 senttiä kappale :D,

sinäkö sitten käytät aikasi & maksat cdr-aseman kulumisen ja muut tulostustarvikkeet?

mut pitää harkita asiaa ja asiakas saa päättää, että kuinka paljon se on valmis maksamaan.

mitäpä harkitsemista sinulla on jos olet vain neuvonantaja?

kannattaa myös miettiä, että kuinka paljon lopputuotteen ostaja-asiakas on valmis maksamaan "kotipolttoisesta"...
Simo78
25.06.2008 09:34:12 (muokattu 25.06.2008 09:34:33)
sinäkö sitten käytät aikasi & maksat cdr-aseman kulumisen ja muut tulostustarvikkeet?

mitäpä harkitsemista sinulla on jos olet vain neuvonantaja?

kannattaa myös miettiä, että kuinka paljon lopputuotteen ostaja-asiakas on valmis maksamaan "kotipolttoisesta"...

Nämä asiat unohtui tosiaan mainita!! Tosiaan loppupeleistä tulee kalliimmaksi ja aikaa kuluu nyhrätessä ja viallisilla tuotteilla ei takuuta. Nykyisillä cd-r hinnoilla kotipolttaminen on täysin järjetöntä, siis jos aikoo vähänkään virallisempaa julkaisua, tai vaikka demoa mitä lähettää arvioitavaksi...
Fortune
25.06.2008 10:00:43
Ei saa, kun maksaa 50 senttiä, kaupan päälle musta painatus levyn pintaan. 60 senttiä niin saa muovitaskun. Kotelot sitten vähän kalliimpia... http://www.cdnetti.fi/hinnasto.jsp

Dicentialla on tuo kesäkampanja, jota kannattaa myös harkita jos haluaa ihan oikeasti hyvälaatuisen painatuksen levyyn:

http://www.dicentiafinland.com/cdr_kampanja.html

Ei maksa käytännössä mitään tuokaan eikä ole Cd-netin tyyliin mitään jpeg-tulostekamaa.
Simo78
25.06.2008 10:40:38
Dicentialla on tuo kesäkampanja, jota kannattaa myös harkita jos haluaa ihan oikeasti hyvälaatuisen painatuksen levyyn:

http://www.dicentiafinland.com/cdr_kampanja.html

Ei maksa käytännössä mitään tuokaan eikä ole Cd-netin tyyliin mitään jpeg-tulostekamaa.

No perkele hyvä tarjous! Toivottavasti pitävät kesänkin jälkeen hinnat samoissa(tai lähellä samaa), niin saa muuta kuin jpeg-laatua, vaikka sekin välttää noissa meidän demopläjäyksissä. Mutta jos samaa rahaan parempaa, niin tottakai.
Fortune
25.06.2008 13:22:54
No perkele hyvä tarjous! Toivottavasti pitävät kesänkin jälkeen hinnat samoissa(tai lähellä samaa), niin saa muuta kuin jpeg-laatua, vaikka sekin välttää noissa meidän demopläjäyksissä. Mutta jos samaa rahaan parempaa, niin tottakai.

Otettiin Dicentialta tuo kakkostarjous (100 kpl, slimcase, label, 4/4 booklet) ja laatu oli kyllä moitteetonta. Ei voi kuin suositella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)