ooidort 03.06.2008 22:26:33 | |
---|
Mutta itsekin soitan Jazz III:lla... :) Pahoittelen jatkettua OT:tä Eipä tuo mitään koska ongelmani taitaa olla käsitelty tältä erää, jatkan soittoa nykysellä, hyväksi havaitulla tekniikalla. =D "Sex is like math; Add the bed, subtract the clothes, seperate the legs and hope to hell you don't multiply!" |
Novice 04.06.2008 08:24:29 | |
---|
Muistaakseni Eric Johnson näytti jossain videossa sitä "circle picking"(?) tyyliä, eli sitä missä se tekee jatkuvasti pientä ympyrää sormia liikuttamalla. Siinä ei ainakaa soitto lähde kokonaan ranteesta. Youtubesta löytyy se video, ite en pysty nyt tarkistamaan kun duunipaikka blokkaa tuubin. |
ooidort 04.06.2008 12:59:53 | |
---|
Muistaakseni Eric Johnson näytti jossain videossa sitä "circle picking"(?) tyyliä, eli sitä missä se tekee jatkuvasti pientä ympyrää sormia liikuttamalla. Siinä ei ainakaa soitto lähde kokonaan ranteesta. Youtubesta löytyy se video, ite en pysty nyt tarkistamaan kun duunipaikka blokkaa tuubin. No niinpäs onkin... Tuohon ei kyllä nykysellä tekniikallani pysty, jos opettaja sitten tarkoitti tuollaista ympyräpikkausta. "Sex is like math; Add the bed, subtract the clothes, seperate the legs and hope the hell you don't multiply!" |
kitaristijeesus 13.06.2008 02:14:08 | |
---|
kitaransoitossa ei oo oikeeta eikä väärää, loppujenlopuksi tässä on kyse siitä että tekee sitä mistä pitää, eikä siitä että sweeppaa 3 kertaa nopeemmin ku kukaan muu korttelissa. jokainen soittaa tavallaan, minkä on todennut helpoimmaksi. itsellänikin on vähän muista poikkeava pikkaustyyli, eikä se tee musta yhtään turhempaa kaveria :) asdfsaasdasd |
Obscure 14.06.2008 13:03:48 | |
---|
kitaransoitossa ei oo oikeeta eikä väärää... ...paitsi tilanteessa, jossa soitto alkaa tuottaa todellisia ongelmia. Silloin ollaan mielestäni väärillä poluilla. Plektran pitämisessä tärkeintä lie tatsin ja kontrollin ylläpito rennosti ja kivuttomasti. Itsellä plektran käyttö lähentelee, ymmärtääkseni, "oikeaoppista" tyyliä: etusormen ja keskisormen välissä se Jazz III:n kärki viipottaa kieliä pitkin menemään. Liikettä pyrin tekemään ranteella, mutta käsivarsi tulee usein mukaan tuomaan voimaa mukaan. Tiukenmissa power-väännöissä alkaa jerkku loppua biisin loppua kohden. Bassolla liike lähteekin lähes kokonaan käsivarresta, sillä soundi kaipaa jynkkyä. Kovin edullinen ja rento soittotyyli ei tosin ole. Tatsia on basson soitosta tullut lisää. Seon jännä. |
Ianuarius 22.06.2008 19:52:42 | |
---|
Meikäläisellä on sellainen probleema, että soittaessa plektra tahtoo karata siitä asemastaan, eli se lähtee liukumaan syvemmälle sormien väliin. Sitten sitä pitää korjata, eli vähän niinku lyijytäytekynässä pumpata taas lisää sitä lyijyä. Haittaa soittoa joissain tapauksissa melkoisen paljon. Onko muilla kokemuksia tai jotain vinkkejä asian korjaamiseen? En viitsi kovin paljon lujempaa puristaa, ettei tule mitään lihasvaurioita. Voipi johtua tietty myös plektran asennosta muuten. "Hyvä instrumentin hallinta, korvan kehittäminen ja teoreettisen tiedon hankkiminen antaa mahdollisuuden päästä yhä lähemmäs täydellistä ilmaisun vapautta." -Kaj Backlund |
Jzci 22.06.2008 20:01:18 | |
---|
Itsellä plektran käyttö lähentelee, ymmärtääkseni, "oikeaoppista" tyyliä: etusormen ja keskisormen välissä se Jazz III:n kärki viipottaa kieliä pitkin menemään. Aika kaukana tuo lienee "oikeaoppisesta" jos plektraa pitää etusormen ja keskisormen välissä. |
M!Xu 22.06.2008 21:28:52 | |
---|
Meikäläisellä on sellainen probleema, että soittaessa plektra tahtoo karata siitä asemastaan, eli se lähtee liukumaan syvemmälle sormien väliin. Sitten sitä pitää korjata, eli vähän niinku lyijytäytekynässä pumpata taas lisää sitä lyijyä. Haittaa soittoa joissain tapauksissa melkoisen paljon. Onko muilla kokemuksia tai jotain vinkkejä asian korjaamiseen? En viitsi kovin paljon lujempaa puristaa, ettei tule mitään lihasvaurioita. Voipi johtua tietty myös plektran asennosta muuten. Minulla on vähän samaa ongelmaa ilmennyt. Käsien hikoaminen riippuu aika paljon yksilöstä itsestään (minulla vissiin hikoaa näpit aika paljon), mutta myös plektran mallista. Minulla on käytössä tuommoinen tumman violetti Dunloppi, jossa on kilpikonnan kuva. Tämä pleku on kooltaan juuri passeli, niin laajussuunnassa kuin paksuudeltaankin (2 mm). Ainoa miinuspuoli plärämallissa on sen liukkaan muovinen pinta. Käden hiotessa se tuntuu lipeävän luvattoman helposti huonoon asentoon. En ole muuta ratkaisua keksinyt kuin ottaa vaan riuskemman otteen ja jatkaa soittoa. Sekin on osa sitä plekutekniikkaa osata pitää sitä niin, ettei se putoa pois. Take the Kama Sutra. How many people died from the Kama Sutra as opposed to the bible. Who wins?
-Frank Zappa |
Käden hiotessa se tuntuu lipeävän luvattoman helposti huonoon asentoon. Mulla sama vika. Korjasin asian vähän karheemmalla plekulla. Ainaki toi dunlopin gator grippi pysyy hanskassa huomattavasti paremmin. Aika vintage.. |
AnalFuckDemon 23.06.2008 05:34:22 | |
---|
Tuota plektranlipsumisongelmaa itse ratkaisin hiukan sillä, että tein plektroihin puukolla poikittaissuuntaisia, ei kuitenkaan kauhean syviä viiltoja. Ongelma hieman helpotti, muttei kuitenkaan kokonaan poistunut. "Täälläkös se isin pikku kemisti lutraa, hä?" |
Krice 23.06.2008 08:57:44 | |
---|
Tuota plektranlipsumisongelmaa itse ratkaisin hiukan sillä, että tein plektroihin puukolla poikittaissuuntaisia, ei kuitenkaan kauhean syviä viiltoja. Ongelma hieman helpotti, muttei kuitenkaan kokonaan poistunut. Harjoittelua vaan lisää, ei ole plektrasta kiinni tuo. |
M!Xu 23.06.2008 10:16:30 (muokattu 23.06.2008 10:25:41) | |
---|
Tuota plektranlipsumisongelmaa itse ratkaisin hiukan sillä, että tein plektroihin puukolla poikittaissuuntaisia, ei kuitenkaan kauhean syviä viiltoja. Ongelma hieman helpotti, muttei kuitenkaan kokonaan poistunut. Tätäkin joskus kokeilin, mutta ei se oikein auttanut. Olen kanssa miettinyt ihan sitä plekukäden asentoa. Missä asennossa pitäisi sormien olla? Meinaan niitä sormia, jotka eivät pidä kiinni plekusta. Itselläni ne sojottavat suorana ja pääasiassa yhdessä. Tyylin olen alitajuisesti kopioinut Lamb of Godin Will Adlerilta. Matias "Ambitus" Kupiaisen tyyli pitää kättään ikäänkuin nyrkissä ihmetyttää minua suuresti. Siihen tyyliin en voi soittaa ollenkaan. En uskokaan että sillä on juurikaan väliä. Kukin tavallaan... Toimiihan tuo Ambituksen tekniikka noin 5300 kertaa paremmin kuin omani. Take the Kama Sutra. How many people died from the Kama Sutra as opposed to the bible. Who wins?
-Frank Zappa |
ooidort 23.06.2008 13:26:10 | |
---|
Meikäläisellä on sellainen probleema, että soittaessa plektra tahtoo karata siitä asemastaan, eli se lähtee liukumaan syvemmälle sormien väliin. Sitten sitä pitää korjata, eli vähän niinku lyijytäytekynässä pumpata taas lisää sitä lyijyä. Haittaa soittoa joissain tapauksissa melkoisen paljon. Onko muilla kokemuksia tai jotain vinkkejä asian korjaamiseen? En viitsi kovin paljon lujempaa puristaa, ettei tule mitään lihasvaurioita. Voipi johtua tietty myös plektran asennosta muuten. No, sitä plektran asentoa korjaa jokaikinen kitaristi lennosta, en usko että kenelläkään se pleku pysyy samassa asennossa kokoajan, ei minulla ainakaan. "Sex is like math; Add the bed, subtract the clothes, seperate the legs and hope the hell you don't multiply!" |
Apricot 23.06.2008 14:01:06 | |
---|
Tuota plektranlipsumisongelmaa itse ratkaisin hiukan sillä, että tein plektroihin puukolla poikittaissuuntaisia, ei kuitenkaan kauhean syviä viiltoja. Ongelma hieman helpotti, muttei kuitenkaan kokonaan poistunut. Perinteinen ratkaisu on porata pienellä poralla reikiä plekuun. Toimii takuuvarmasti. |
Ambitus 23.06.2008 15:15:50 | |
---|
Tätäkin joskus kokeilin, mutta ei se oikein auttanut. Olen kanssa miettinyt ihan sitä plekukäden asentoa. Missä asennossa pitäisi sormien olla? Meinaan niitä sormia, jotka eivät pidä kiinni plekusta. Itselläni ne sojottavat suorana ja pääasiassa yhdessä. Tyylin olen alitajuisesti kopioinut Lamb of Godin Will Adlerilta. Matias "Ambitus" Kupiaisen tyyli pitää kättään ikäänkuin nyrkissä ihmetyttää minua suuresti. Siihen tyyliin en voi soittaa ollenkaan. En uskokaan että sillä on juurikaan väliä. Kukin tavallaan... Toimiihan tuo Ambituksen tekniikka noin 5300 kertaa paremmin kuin omani. Nyt kun mainitsit mut, niin pakko kait se on puolustautua. Mun oikean käden nyrkkiasento tulee ihan luonnostaan kun vanha klasariopistohomo olen. Jos tsiigaat esim. ton yllämainitun Eric Johnsonin videon, niin siin on aika samanlainen ote http://youtube.com/watch?v=ACH5Z_YPmVg . Mä oon yrittäny saada plektrakäden mahdollisimman rennoks et ei tulis mitään ylimääräisiä jännityksiä. Toi muiden sormien lepuuttaminen ns. nyrkkiasennossa on mulle rennoin tapa. Rokrok Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
Pluto 23.06.2008 15:28:29 | |
---|
Pitääkö kukaan muu plektraa hintahtavasti peukalon ja keskisormen välissä? Dillon, you son of a bitch! |
Novice 23.06.2008 15:42:21 | |
---|
...kun vanha klasariopistohomo olen. tietyt omaan yksityisyyteen liittyvät asiat on varmasti ihan hyvä pitää itsellään... ---> *hakee takkia |
Ekku01 23.06.2008 19:26:36 | |
---|
Pitääkö kukaan muu plektraa hintahtavasti peukalon ja keskisormen välissä? Ai kuten Eddie Van Halen? "It's been a long time since I rock and rolled" |
Valdemart 23.06.2008 22:09:51 | |
---|
Pitääkö kukaan muu plektraa hintahtavasti peukalon ja keskisormen välissä? Minä. EDIT: Perse kun pitää jaaritella. You Can't Put Your Arms Around a Memory |
Rokkariarvid 24.06.2008 18:12:40 | |
---|
Musiikin ydin on siinä mitä kuulet, ei siinä mitä näet. Siksi on vähintäänkin yhdentekevää kuinka plektraa pidetään. Poikkeuksena tietenkin tapaukset, joissa plektran "väärin pitäminen" kipeyttää paikkoja, vaikka sellaista tyyliä onkin hankala näin lyhyellä varoitusajalla keksiä :) Heheh, Pitt The Elder... Lord Palmerstone! #DISH# |