Joshua P. 19.06.2008 21:09:59 | |
---|
Moi, Joo eli kyselisin ikää, minkä ikäisenä viulunsoitto tulisi aloittaa, tai kannattaisi - tai olisi järkevää alottaa . Kun ajattelin , et jos noi muksut sattuisivat kiinnostumaan soittamisesta ja viulu olisi yksi vaihtoehto. Onhan noita viuluja vaikka kuinka pienille, mutta onko järkeä liian nuorena opetella, kun ei ehkä opi kovinkaan paljon, kun soittotunnit menevät sähellykseksi? Mut joo , kokemuksia? Suosituksia? Kiitän jo etukäteen. Hyvät juhannukset muuten -why the last changes to songs come everytime 5 minutes before pushing the REC-button ? |
soittaja_92 21.06.2008 16:16:31 | |
---|
Mielestä kauhean nuori lapsia ei kannattaisi laittaa viulu tunneille. Koska todellakin tunnit menevät sähellykseen ja lapsen innostus voi lopahtaa jo sillloin.Itse aloitin musiikki harrastukseni musiikkiopistossa 13 vuotiaana ja edistystä tapahtui huomattavasti nopeampaa kun olisi tapahtunut 7 vuotiaana. Nyt 16 vuotiaana aloitin viulun soiton ja ihan hyvin lähti kulkemaan. Mutta jos lapsesi ovat todella innostuneita musiikista nii mikäpäs siinä laittaa heidät jo nuorena soittimien pariin. |
baron 21.06.2008 17:41:21 (muokattu 21.06.2008 17:43:53) | |
---|
Mun poika meni 6-vuotiaana klasariviulukoulutukseen ja pieleen mení: Siitä tuli rock-basisti. Edit: Mä preppasin sitä pääsykokeisiin. Mä sanoin, että kun ne soittaa duurisoinnun ja kysyy, miltä kuulosta, sano iloiselta ja mollisoinnun niin surulliselta. Läpäisi! |
Mun tyttö aloitti 5 täytettyään viulutunnit. Harvemmat ottaa nuorempia oppilaita edes. Vuoden päivät on vedellyt, osaa lukea nuotit mitkä on opetettu, ja ihan hyvin tuntuu edistyvän. Jos siitä muutaman ekan tunnin turhautumisesta lapsi selviää, niin sitten alkaa innostua kun huomaa kokoajan oppivansa uutta. Näin ainakin meillä. Paremmin tyttö lukee nuotteja kun minä.. |
Joshua P. 23.06.2008 17:31:56 | |
---|
Joo joo mäkin muistan hämärästi, kun jossain perhekerhossa viime talvena joku äiti puhui, että hänen tyttö on niin innostunut just muuten viulun soittoon, että harjoittelee mielellään joka päivä. En kyllä muista ikää, mut varmaan oli kanssa jotain 5 tai 6. Sitä ikää mäkin olen vähän ajatellut kun tuntuu ettei sitä nuoremmat oikein jaksa keskittyä tollaisiin asioihin, tietty sehän on yksilöllistä . Kummastelin vaan sitäkin et miksi noita viuluja on niin pieniä (esim. 1/32, 1/16 ) saatavilla, onkohen ne edes soittamista varten?? Noo kuitenkin jos ajattelee et aloittais vaikka 4 vuotiaan, niin voishan sitä opetella , ihan alkeita, vaikka kyllä se aika oudolta ajatukselta tuntuu et 4 vuotias soittaisi neljällä sormella ja jousella edes ukkon nooaa,vaikka sen voi soittaa yhdellä kielellä ja kolmella sormellahan kai noi pienet lapset treenaa eikä neljällä , eikö?? -why the last changes to songs come everytime 5 minutes before pushing the REC-button ? |
badcompany 24.06.2008 01:04:23 (muokattu 24.06.2008 01:13:10) | |
---|
Joo joo mäkin muistan hämärästi, kun jossain perhekerhossa viime talvena joku äiti puhui, että hänen tyttö on niin innostunut just muuten viulun soittoon, että harjoittelee mielellään joka päivä. En kyllä muista ikää, mut varmaan oli kanssa jotain 5 tai 6. Sitä ikää mäkin olen vähän ajatellut kun tuntuu ettei sitä nuoremmat oikein jaksa keskittyä tollaisiin asioihin, tietty sehän on yksilöllistä . Kummastelin vaan sitäkin et miksi noita viuluja on niin pieniä (esim. 1/32, 1/16 ) saatavilla, onkohen ne edes soittamista varten?? Noo kuitenkin jos ajattelee et aloittais vaikka 4 vuotiaan, niin voishan sitä opetella , ihan alkeita, vaikka kyllä se aika oudolta ajatukselta tuntuu et 4 vuotias soittaisi neljällä sormella ja jousella edes ukkon nooaa,vaikka sen voi soittaa yhdellä kielellä ja kolmella sormellahan kai noi pienet lapset treenaa eikä neljällä , eikö?? kyllä näitä ihmelapsia riittä viulussa http://www.youtube.com/watch?v=84yc45l5xWM&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=t3bW9P5Z6sI http://www.youtube.com/watch?v=oLWjvKvZYdg&feature=related |
Joshua P. 25.06.2008 00:27:42 | |
---|
Joo totta joo, näköjään ja tuoltahan niitä löytyy lisää vaikka kuinka paljon kun etsii. No täytynee sitten vaan alkaa jo pikku hiljaa enempi kannustaa poikaa, jos innostus riittää, on joka päivä päiväunien jälkeen et ; " isi soittamaan viulua", ja on mentykin joka kerta , ja oon antanut pojankin rämpyttää ja jopa joustakin kokeilla, vaikka aika rajut otteet on tollasella 2,5 vuotiaalla.. Onneks ei ole mikään arvo jousi kyseessä :) Sillä vaan et vuoden päästä vois jo aloittaa opettelee viulun soittoa, ihan opettajan kanssa, mut tuntuu vaan niin pieneltä iältä. Alustavasti vaan kyselin tässä topicissa ihmisten mietteitä ja kokemuksia, ja vielä sen verran , et vuosi on pitkä aika pienen lapsen iässä, kehityksen suhteen... Mut on se silti uskomatonta :) -why the last changes to songs come everytime 5 minutes before pushing the REC-button ? |
Seba 28.06.2008 09:25:53 (muokattu 28.06.2008 09:27:39) | |
---|
Kyllä nuo 5 vuotiaana jo vetelee 4 sormella ja jousella kaikkia kieliä käyttäen ja nuoteista katsoo mitä pitää soittaa.. En mä vaan osais :) Aluksi menevät aika pitkään ilman jousta näppäilemällä ääniä ja perusjuttuja asentoja ym harjoitellen melkein koko ensimmäinen lukukausi että tulee soitin tutuksi. Tai näin ainakin meillä. Sitten sormi kerrallaan treenejä jne jne.. Aika nopeasti nuo pienet alkaa sisäistämään kun perusjutut saa haltuun ensin. Perusteiden treenaaminen vaan saattaa olla monen lapsen mielestä aika tylsää jankkaamista ja voi olla mielenkiinto koetuksella, mutta kyllä se siitä lähtee jos on lähteäkseen kun pääsevät sitten soittamaan. Hyvä ammattitaitoinen ja kärsivällinen opettaja joka tulee lasten kanssa toimeen on kaiken a ja o. |
Joshua P. 29.06.2008 20:56:00 (muokattu 29.06.2008 20:59:06) | |
---|
Joo on se uskomatonta, lapsethan kyllä oppii tosi nopeasti uusia asioita . Jos 5-vuotias soittaa jo noin hyvin , niin vois harkita opettajan hankkimista sitten kun lähestytään neljää ikävuotta, jos viulunsoitto kiinnostaa vielä tietty. Siitä asiasta olen myös samaa mieltä, että hyvä opettaja on tärkeä, pitää osata motivoida ja kannustaa , harjoittelun pitäisi olla myös palkitsevaa, että mielenkiinto lapsella säilyy. siis ei vielä tarvitse 4-vuotiina aloittaa, mutta vois tarkemmin palata asiaan silloin, eli ei mielestäni ehkä ole järkevää aikaisemmin ja tossa olikin jo etteivät opettajatkaan ehkä ota aikaisemmin.. -why the last changes to songs come everytime 5 minutes before pushing the REC-button ? |