Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kitara + bassovahvistin??
1 2
Tjero
21.06.2008 21:29:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli toimiiko tämä yhdistelmä? vahvistimena warwick blue cab 60. kitaraa ajattelin hankkia, mutta ensin haluasin tietää miten kitara toimii tuon vahvistimen kanssa? korkeat äänet voivat ilmeisesti tuottaa hankaluuksia??
 
Vituiks meni ku Jeesuksen pääsiäinen!
hollstro
21.06.2008 21:41:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä bassovahvistimet toistaa ihan hyvin ylä-ääniä, mutta korostuneemman alapään ja "jäykkyytensä" takia niitä ei juuri kitaralle käytetä. Jäykkyydellä tarkoitan sitä että vahvistin ei kompressoi ja siten soittodynamiikka tulee läpi sellaisenaan. Tosin jotkut hyvät kitarapelit ovat alunperin bassolle tarkoitettuja, esim. fender Bassmanit. Kokeilemallahan tuokin selviää.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Dropped C
21.06.2008 21:45:54 (muokattu 21.06.2008 21:47:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikanaan kun reeniksellä kokeilin kitaralla, niin sellaisen järkyttävän bassovoittoisen nu-metal ryskettä muistuttavan soundin sai irti Warwick Profet 3.2 + Warwick 410 Pro + Ibanez PD-7 Phat Hed särön läpi.
 
Mutta siis sanoisin että ei toimi. Hyvää kitarasoundia ei saa ulos. Tosin ei noi bassokamat suutu kitaran soitosta, niinkuin toisinpäin voi käydä.
 
"El Coyote cut a deep hole into giants heart and lava flowed"
Tjero
21.06.2008 22:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarkotus ei ole ottaa mihinkään bändi käyttöön, kotona vain soittelisin tuon vahvistimen kautta. täytyypi kysyä joltain cubea lainaksi..
 
Vituiks meni ku Jeesuksen pääsiäinen!
Dropped C
21.06.2008 23:01:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis voihan sillä himassa hyvin soitella tuolla Warrella, soundissa voi vaan olla toivomisen varaa.
 
"El Coyote cut a deep hole into giants heart and lava flowed"
Tjero
21.06.2008 23:13:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu, mut jos saa lainaan cuben ni sen kanssa sitte =)
 
Vituiks meni ku Jeesuksen pääsiäinen!
Sik
21.06.2008 23:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä bassovahvistin kitaravahvistimesta kotona menee ainakin multiefektin kanssa. Itse käytän monesti yhdistelmää Black Box & Peavey Microbass. Ei valittamista, mutten olekaan mikään kultakorva. Kotistereoiden kautta Black Boxin saundit taasen ovat kuraa, paskat stereot kylläkin.
 
"Järvinen omien sanojensa mukaan matkalla Tampereelle joi tavanomaisen yhden viinapullon sijasta kaksi, eikä ollut perille päästyään varsinaisesti soittokunnossa."
1976
22.06.2008 02:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu aika paljon vahvistimesta, itse olen soitellut Voxin T-60 ja Ampegin V4B-H:n läpi ja ihan hyvää soundia saa aikaiseksi. Tosin e.q:ta joutuu säätämään vähän eri asentoon, kuin bassolla soittaessa. Tämä pätee puhtaisiin ja pikku rosoihin, en ole kokeillut säröpedaalin kanssa mitään heavympaa..
 
Dropped C
22.06.2008 03:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös V4-BH ole melkein sama loppupeleissä kuin V4, mikä taas on ihan kitarastryrkkari? Eli sellaisella varmaan saa hyvätkin soundit ulos.
 
"El Coyote cut a deep hole into giants heart and lava flowed"
BaldieFarman
22.06.2008 17:46:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelisin, että muutamat ammattimiehetkin käyttävät bassostyrkkaria keikoilla cleanejä varten. Näin teki mm. Reb Beach, ennen kuin löysi CAE:n OD100:n
 
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
030550
22.06.2008 21:09:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen erittäin tyytyväinen kitara/basso vahvistimeeni Farfisa 20, josta lähtee monipuolinen soundi oikeissa käsissä. Vahvistinta ei minun tietojen mukaan saa enään ostettua mistään. Itse olen onnekas kun omistan tämän 60-70 vuoden klassikon.
 
IJarro
23.06.2008 08:53:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotikäyttöön, by the way, mitä loistavin peli on HB GA5.
Kitaralla saa sopivat pikkurosot jne, mut etenkin bassolla soundi on loistava! Ei liiana tuhnu, mut ei liian koliseva. Sopivan pyöreä.
 
Ja kyllä ne bassokamat yleensä toimii ihan välttävästi kitarallakin. Ei niistä tietty saa mitään säröjä (yleensä) tai muutakaan efektiä, mut perus kliinisoundi kyllä löytyy. Jollaine perus hartken 12" kombolla toimi loistavasti basso toisessa inputissa ja japsitele toisessa. Ei mitään ruttusoundeja vaan tiukka funk/jass/blues -kikkailu.
 
Makuasia tosiaan tuo soundi, mut jos on kotikäytössä, ni pitäis toimia.
Ja jos saa kytkettyä multiefektin kautta suoraan styrkkarin päätteelle, pitäis toimia lähes täydellisesti. Kitaralla siis.
 
Let's do some living after we die...
Volle
23.06.2008 11:29:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiihan noi bassovahvistimet toki. Tapauksesta riippuen jopa erinomaisesti. EQ:n joutuu tosiaan yleensä kääntelemään vähän eri asentoon kuin basson kanssa, mutta kyllä niistä yleensä jonkunlainen saundi löytyy. Jos säröillä soittelee, kannattaa ylä-äänten pilli kytkeä pois päältä, ettei sitä tule hajottaneeksi (jos siis pilli on ja se on kytkettävissä pois).
 
Black Zombie 82
04.09.2020 04:45:20 (muokattu 04.09.2020 04:52:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen nyt ajatellut hommata Fender Rumble 15 bassocombon kitaravahvistimeksi. Se on kohtuuhintainen ja sopivan kokoinen himassa soitteluun. Tykkään ideasta ''keep it simple''. Ja tuollainen bassostyrkkari on tosi simppeli, jos vertaa vaikka mallintavaan kitaracomboon, josta saa vaikka mitä ihme soundeja, jolla en tee mitään. Lisäksi mallintava vahvistin on niin vaikea käyttääkin, että ei jaksa. Eikä kukaan vakavasti otettava muusikko käytä sellaisia. Okei, vakavasti otettava soittaa putkivahvistimella ja erillisellä kaapilla, mutta se on sitten jo pro-meininkiä.
 
Onko jollain kokemusta tuosta Rumble-vekottimesta ja miten se toimii kitaralla? Katsoin youtubesta jonkun videon, jossa yksi jäbä soitti kyseisen mölytoosan läpi kitaraa. Joku säröpedaalikin siinä oli käytössä. Hyvältä se kyllä soundasi. En ole nyt varma oliko se just Rumble 15, mutta Rumble kuitenkin. Ja tietysti kitara ja särkijäkin vaikuttaa, minkälaiset ne on. Mutta noin niin kuin yleisesti ottaen olisi kiva kuulla jos jollain kokemusta olisi.
 
joka2112
04.09.2020 11:05:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Mä olen nyt ajatellut hommata Fender Rumble 15 bassocombon kitaravahvistimeksi. Se on kohtuuhintainen ja sopivan kokoinen himassa soitteluun. Tykkään ideasta ''keep it simple''. Ja tuollainen bassostyrkkari on tosi simppeli, jos vertaa vaikka mallintavaan kitaracomboon, josta saa vaikka mitä ihme soundeja, jolla en tee mitään. Lisäksi mallintava vahvistin on niin vaikea käyttääkin, että ei jaksa. Eikä kukaan vakavasti otettava muusikko käytä sellaisia. Okei, vakavasti otettava soittaa putkivahvistimella ja erillisellä kaapilla, mutta se on sitten jo pro-meininkiä.
 
Onko jollain kokemusta tuosta Rumble-vekottimesta ja miten se toimii kitaralla? Katsoin youtubesta jonkun videon, jossa yksi jäbä soitti kyseisen mölytoosan läpi kitaraa. Joku säröpedaalikin siinä oli käytössä. Hyvältä se kyllä soundasi. En ole nyt varma oliko se just Rumble 15, mutta Rumble kuitenkin. Ja tietysti kitara ja särkijäkin vaikuttaa, minkälaiset ne on. Mutta noin niin kuin yleisesti ottaen olisi kiva kuulla jos jollain kokemusta olisi.

 
Oma Fender Rumble 100 kuulostaa ainakin ihan OK:lta sähkökitaralla soitettuna, tietysti hommaisin ehkä itse mieluummin suoraan kunnon kitaravahvistimen jos tarkoitus olisi soitella vain ja ainoastaan kitaraa sen kanssa. Onhan niitä simppeleitäkin pikkuvahvistimia.
 
McNulty
04.09.2020 11:17:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Mä olen nyt ajatellut hommata Fender Rumble 15 bassocombon kitaravahvistimeksi. Se on kohtuuhintainen ja sopivan kokoinen himassa soitteluun. Tykkään ideasta ''keep it simple''. Ja tuollainen bassostyrkkari on tosi simppeli, jos vertaa vaikka mallintavaan kitaracomboon, josta saa vaikka mitä ihme soundeja, jolla en tee mitään.
 
Nyt en ihan ymmärrä, miksi kitaravahvistin ei voisi olla yksinkertainen?
Huomioitavaa kuitenkin on, että bassovahvistimen EQ on ennen kaikkea suunniteltu bassokitaran taajuuksille. Sähkökitara toimii eri tajuuksilla, joten kitaravahvistin on tässä suhteessa perinteisempi (ja parempi) valinta.
 
Jos nappuloiden määrä vahvistimessa hirvittää, niin ei kannata hommata sellaista laatikkoa nurkkiin pyörimään johon on ängetty miljoona eri funktiota ja soundia.
 
Paljon helpommalla pääsee kun hankkii vaikka Fender Pro Juniorin. Siitä löytyy Volume ja Tone.
https://www.thomann.de/fi/fender_pro_junior_iv.htm
 
Ja jos hinta hirvittää, niin edullisempiakin toki löytyy. Vaikka Marshall Origin 5C, jossa Volumen lisäksi Bass, Mid ja Treble säätimet.
https://www.thomann.de/fi/marshall_origin_5c_combo.htm
 
Mikäli transistoripelikin riittää, niin vaikkapa Orange Crush 20.
https://www.thomann.de/fi/orange_crush_20_black.htm
 
Vaihtoehtoja löytyy kyllä, eikä tarvitse räpeltää 400 eri efektin ja kymmenien eri vipujen ja vipstaakien kanssa.
 
Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Kyllä, kitaraa voi soittaa bassostyrkkarin läpi. Kuulostaako se hyvältä... se on subjektiivista. Jollekin se voi olla just SE soundi mitä haetaan, mutta lähtökohtaisesti ainoaksi vahvistinvaihtoehdoksi en bassostyrkkaria kitarakäyttöön ottaisi.
 
moving in stereo
krk
04.09.2020 12:00:37 (muokattu 04.09.2020 18:45:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, eipä mitään sittenkään. Väärinymmärrys, sori.
 
- So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me... Joel Paterson
Black Zombie 82
04.09.2020 14:59:44 (muokattu 04.09.2020 15:07:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joka2112: Oma Fender Rumble 100 kuulostaa ainakin ihan OK:lta sähkökitaralla soitettuna, tietysti hommaisin ehkä itse mieluummin suoraan kunnon kitaravahvistimen jos tarkoitus olisi soitella vain ja ainoastaan kitaraa sen kanssa.
 
Kitara on pääsoittimeni, mutta soitan myös bassoa.
 
Kyllähän minä tilasin F-musiikilta simppelin kitaravahvistimen, Frontman 10 G.n. Odotukset ei vaan sen suhteen ole kovin korkealla. Jonkunlaisen säröttimen(Mooeria on suositeltu) ajattelin kyllä siihen kylkeen lisätä.
 
Black Zombie 82
04.09.2020 15:06:10 (muokattu 04.09.2020 15:08:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Nyt en ihan ymmärrä, miksi kitaravahvistin ei voisi olla yksinkertainen?
 
Ne yksinkertaiset ovat putkivahvistimia. Mulla on hakusessa about 100 euroa maksava transistoricombo.
 
Kai siitä bassostyrkkaristakin saa sirkkelikitarat kun vääntää bassot minimiin ja treblet täysille ja joku kiva moottorisahamainen säröpedaali siihen kaveriksi. Näin ainakin kuvittelisin, kokemusta ei ole (vielä).
 
McNulty
04.09.2020 16:54:14 (muokattu 04.09.2020 16:54:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Ne yksinkertaiset ovat putkivahvistimia. Mulla on hakusessa about 100 euroa maksava transistoricombo.
 
Tuolla budjetilla kannattaa ehdottomasti katsoa käytettyjä pelejä. Liian usein lopputulos on kuitenkin jonkinlainen kompromissi. Esim. pieni kotikäyttöön suunniteltu harjoitusvahvistin on usein 1x8" tai 1x10" kaiutinelementillä. Nykyään monesti jopa 8-tuumaista pienempiä (esim. 3", 6" jne.) Sellaisesta on mielestäni vaikea loihtia uskottavaa kitarasoundia (saati bassosoundia). Hifi-maailmassa ne varmasti toimivat, tai tilanteessa jossa kitarasoundi uhrataan ideologialle, tehdään tietoinen valinta soundin "pienuudesta" tai niin edelleen.
 
Jos kuitenkin 1x8" elementti riittää, niin kyllähän Fenkun Rumble 15 combon tasoisia kitaravahvistimia satkulla saa. https://www.thomann.de/fi/cort_cm15_r_black.htm
Cortin säätimet muuten ihan peruskauraa, lisänä tosin digitaalinen reverb.
 
Sama toistuu tässä Harley Bentonissa.
https://www.thomann.de/fi/harley_benton_hb20g.htm
 
Ja jos HB ja Cort -brändejä haluaa vältellä, niin sitten Marshall tai Peavey.
https://www.thomann.de/fi/marshall_mg15g.htm
https://www.thomann.de/fi/peavey_solo.htm
 
Siinä heti 4 vaihtoehtoa transistoricomboista alle 100€ ja ilman monimutkaisia käyttöliittymiä. Kitara kiinni, nupit kaakkoon ja rokkenroll.
 
moving in stereo
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «