Aihe: bassoa kitaravahvistimeen?
1
Exhausted
09.02.2004 15:33:11

tästä aiheesta on ollut pitkät väittelyt eräällä toisella boardilla..eli siis jos soittaa bassoa kitaravahvistimeen (ja kitarakaiuttimeen) niin voiko aiheutua vahvistimeen tai kaiuttimeen jotain vahinkoa? olen kuullut juttuja tyypeistä joilla on mennyt kaiuttimia paskaksi bassolla soittaessa ja toiset sanoo ettei voi olla mahdollista saada mitään vahinkoa aikaan. heittäkääpä nyt joku asiantuntija faktaa pöytään.
superfly
09.02.2004 15:35:53
En tiedä muista, mutta olen yhden trankkuRolandin rikkonut soittamalla siihen bassoa suht kovalla.
Harppu on alaston piano
mie
09.02.2004 16:02:31

No minä en ole asiantuntija, mutta kun itse meinasin samaa temppua niin "asiantuntijat" kielsivät ehdottomasti.
Virhe! Turha tai liian huono kirjoitus! Ebrium
Prowleri
09.02.2004 16:42:46 (muokattu 09.02.2004 16:44:23)
jos soittaa bassoa kitaravahvistimeen (ja kitarakaiuttimeen) niin voiko aiheutua vahvistimeen tai kaiuttimeen jotain vahinkoa?

Elementeille, helposti. Niitä ei ole suunniteltu toimimaan niin pitkällä iskulla kuin mitä basson alapään toisto vaatii, aika äkkiä kuuluu reps kun volaa nostat.

Bassokaapeilla sen sijaan voi surutta soittaa kitaraa, useimmat kun ovat suunniteltu toistamaan laaja äänikaista.
Eläkeläiset Euroviisuihin!
migeboy
09.02.2004 17:49:28
Jep, kyl se asia on niin, että ne kitaravahvistimen elementit hajoo. Mulle on sanonu noin muutkin kun ammattilaiset. Asia on niin, että kitaraa voi soittaa bassovahvistimen kautta, mutta bassoa ei kitaravahvistimen kautta.
Naama-amis
14.02.2004 19:21:59
Entäpä onko siitä haittaa jos lyö Tech 21 60 trademarkkiin basson kiinni ja ottaa äänet tietokoneelle direct outista ja kytkee kaiuttimen pois päältä? Tästä ei kai pitäisi olla suurempaa haittaa? Vai onko...?
Nopeus on vauhtia.
Volle
14.02.2004 19:51:57
Entäpä onko siitä haittaa jos lyö Tech 21 60 trademarkkiin basson kiinni ja ottaa äänet tietokoneelle direct outista ja kytkee kaiuttimen pois päältä? Tästä ei kai pitäisi olla suurempaa haittaa? Vai onko...?

Tuskin on, jos kajarin kytkee pois. Ainakin itse olen ongelmitta äänitellyt Laney LC15R:n line outilla bassoraitoja. Asiaanhan se ei hirveästi liity, mutta kaiuttimena mulla on siinä Eminence beta 10, joka kyllä kestää bassonkin, koska se on oikeastaan tarkoitettu siihen.
Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu.
Exhausted
14.02.2004 19:58:21

kai sitä voi käyttää kitaravahvistinta, kunhan ei käytä kitaraelementtejä?
AoA
14.02.2004 23:38:58
Mitäpä jos kytkisi DeVilleen 4x10 bassamanin kaiuttimet?
-Anssi
AJ
15.02.2004 00:31:37 (muokattu 15.02.2004 00:33:47)
Kaiutinelementtien hajoamisvaara bassolla vaikuttaa aika järkeenkäyvältä, mutta tuohon itse kitarastyrkkariin basson en äkkiseltään keksí riskiä liittyvän, jos ei nupit kaakossa tarvitse huudattaa. ainakin itse olen käyttänyt, kun kunnon säröbassosaundi putkinupista sopii omiin proggiksiiin paremmin kuin puhdas. Jos jollain parempaa tietoa asiasta, kertokoon.

Edit: typo
Exhausted
15.02.2004 00:47:12

ja entäs jos käyttää kitarassa oktaaveripedaalia joka laskee ääntä oktaavin niin hajoaako elementit kun mennään samalle taajuusalueelle kuin basso?
Bilharzia
15.02.2004 00:50:52
ja entäs jos käyttää kitarassa oktaaveripedaalia joka laskee ääntä oktaavin niin hajoaako elementit kun mennään samalle taajuusalueelle kuin basso?

Ei oktaaviefektillä saa kitarasta bassoo.. ei tuu tarpeeks hönkää siitä.
www.LifeofDebauchery.Com
wiggy
15.02.2004 11:44:31

Ei oktaaviefektillä saa kitarasta bassoo.. ei tuu tarpeeks hönkää siitä.

Eihän se tietenkään bassolta kuulosta. Mut kyllä ainakin Electro Harmonixin Octave Multiplexerillä alakertaa saa tulemaan aika lailla. Silleenkin, että elementti alkaa läpättää. Silloin kyllä korvatkin sanoo, että elementillä on paha olla.

Yksi Peaveyn Sheffield-elementti multa on revennyt, tosin silloin en vielä edes käyttäny oktaavipedaalia. Se tapahtu ihan pikkuhiljaa, ei kertalaakilla.
Joskus ihmettelin, kun puhtaillakin kuului pärinää. Irroitin elementin ja huomasin, että reunassa oli repeämä.

Nyt mulla on ollu jo pitkään Celestion 12T75. On toistaseks kestäny kuin mies...
joopa joo, jaapa jaa, trallallaa
wiggy
15.02.2004 11:47:22

Niin, olen soittanut myös bassoa kitaravahvistimeen, mut ei se riittänyt bänditreenivolumella.
Enää en kyllä soittais, paitsi ehkä hiljaisella. Varma on aina varmaa (ja mun lempiväri on harmaa).
gator
15.02.2004 14:39:49
mäkin oon saanu rikki sheffieldin elementin ihan kitaralla. Maksaa vielä 150 euroo mokoma paska laitos.
wiggy
15.02.2004 14:58:28

mäkin oon saanu rikki sheffieldin elementin ihan kitaralla. Maksaa vielä 150 euroo mokoma paska laitos.

Siks mäkään en ostanut uutta Sheffieldiä vaan Celestionin.
Se Sheffield oli kyllä ihmeen kallis...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)