Aihe: BKP: Warpig vs. Nailbomb
1 2 3 4 5 6 7 8
Ze Kink
09.04.2008 15:10:28
Meikä olisi tilailemassa mikkejä tuohon 1077XL:n, eli Ibanezin seiskari lehmusbodyllä sekä 27" skaalalla. Pistin toki jo heille postia, mutteivät ole ehtineet vastailla vielä.

Eli haussa selkeä mättösaundi, vähän ehkä M7 -tyylistä meininkiä. BKP vaan houkuttelee enemmän, koska M7:n hinnalla saa jo kaksi BKP:tä, ja muutenkin mitä olen clippejä kuunnellut, niin niissä tuntuu olevan ehkä mieluisampi "luonne" kuin tuossa Lundgrenissä.

Olen täysi palikka mikkien kanssa, joten koittakaas nyt suositella jotain. Musiikkityyli on progemetallia, vaan ei lottoheviä. Kaulamikki saisi olla ehkä vähän singlecoil -tyylinen. Nailbombit? Painkillerit?
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Insane Kane
09.04.2008 15:44:34
Mullahan on nyt tuollainen Sotapossu.
Aikaisempaa kokemusta miracle manista ja Nailbombista.

Ensimmäiset BKP:t hankin Les Pauliin, eli juurikin tuon Nailbomb satsin.
Olin aivan ällikällä lyöty että kylläpä soundaa kivalta. Myös ensimmäinen "high output" tallahumppari jossa on ihan kivat kliinit.
Sitten touhusin soloistiin Miracle Manin.
Soundi oli kiva ja kiljahdukset lähti näpäkästi, mutta hieman jätti kylmäksi. Jotenkin suttunen... "Mahtavuus" ei vaan ollut Naulapommin tasoa.
Sittempä rykäsin sotapossun Charvelin tallaan. Jumalauta, tällä hinnalla olisi luullut saavan huomattavasti paremman mikin.
Ei vaan niin sytytä minua.
Kokeilin pikku possun myös lespan tallassa. Ihan kiva, mutta ei niin ei.
Mikäkö siinä porsii? En tiedä. Ehkä taajuuskäyrä jotenkin yllätyksetön.
Ei ole Sellaista Nailbombin "laulavuutta"
Upean näköinen tuo mikki, mutta ei ole mua varten.

Tuo naulapommi on mahtava mikki ja sen innoittamana jatkoin BKP:ltä tilailua.
Pienoisia pettymyksiä olleet muut kokeilut. Eli minä tilaan heiltä vain naulapommia tästä lähin... Maku-asioita sano... Ja vitti näitä on vaikea kuvailla järkevästi. Kokeile, pety tahi ylläty, son vaan rahaa mitä nuo maksaa ;)
Ei näin! >=)
McNulty
09.04.2008 16:45:46

Minä tein samoin. Aloitin Nailbombilla ja jatkoin sitten Painkillerillä, The Mulella ja Black Dogilla. Painkiller oli hyvä kokomahonkisessa Explorerissa. Nyt tosin myin Explorerin ja Painkiller odottaa hyllyllä frendiä joka sen päätti ostaa pois. Muuli ja Musta Koira ovat LP Standardissa vaihtokehyksissä pikaliittimien kanssa valmiina... tuo Standardi kun onpi miulle sellainen yleistyökalu, että siihen pitää olla 3 eri mikkisettiä mielialan mukaan.

1. setti aka 50s = Lindy Fralin Humbuckers (~7,8k ja ~8,3k)
2. setti aka 60s british = BKP The Mule & Black Dog
3. setti aka Today = Seymour Duncan SH-1n ja SH-5b

Pienoisia pettymyksiä olleet muut kokeilut. Eli minä tilaan heiltä vain naulapommia tästä lähin... Maku-asioita sano... Ja vitti näitä on vaikea kuvailla järkevästi. Kokeile, pety tahi ylläty, son vaan rahaa mitä nuo maksaa ;)

Jep. Itselläni ei ole Warpigiä ollut, eikä varmasti lähiaikoina tulekaan. Naulapommi on miun valinta hevimpiin touhuihin. Pääosin menen silti Seymourin leirissä... lähinnä sen takia että saan kotimaiselta maahantuojalta loistavaa palvelua ja hinnat ovat kohdillaan. Poikkeuksen tässä muodostavat BKP ja Fralin vaihtosetit ja 7-kielisen DiMarziot. Makuasioita todellakin...
Nacher
09.04.2008 17:33:25
Kyllä nyt alkaa tuollainen Nailbomb vähän hotsittaa. Enää pitäisi päättää, vaihdanko kaulamikin samalla. Tuosta Gibbarin 496R:stä kun ei periaatteessa löydy mitään pahaa sanottavaa. Ei ehkä räjäytä tajuntaa, mutta antaa suurin piirtein juuri sellaisen soundin kuin tuon kitaran tallasta haluankin. Riittävän kuuma ulostulo, mutta silti hyvä ja _tukeva_ cleani. Samaten soft crunch ja woman tone lead lähtee hyvin.
N33m0
09.04.2008 17:44:34

Mulla löytyy naulapommi ja sotapossu molemmat leppärunkosista vaahterakaulasista kitaroista.

Kuten edellä mainittukin, toi naulapommi on sellanen todella täyteläisen kuulonen, mikään alue ei erityisesti korostu (minkä itse luen ainakin plussaksi) ja se taipuu monenlaiseen vääntöö, artikulaatiota ja repivyyttä löytyy.

Warpigiä tilatessani tiesin tarkalleen mitä olin hakemassa, eli bassovoittosta soundia. Sitä kyllä sainkin ja en voisi tyytyväisempi olla! Repivyys on enemmänkin murinaa ja jylhää botnea. Soolot kuulostaa aivan taivalliselta, juuri sellanen paksu liidisoundi mitä yleensä haetaan kaulamikillä irtoo vaivattomastai mutta sellane ympäripyöreä nintendo-soundi puuttuu, yay! Mulla on vieläpä tuo keraaminen versio niin se valtava alapää pysyy hyvin hanskassa eikä rupea pörisemään.

Molemmat on erittäin laadukkaita, mutta erilaisia persoonaltaan
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
VFK
09.04.2008 19:43:41
Mullahan on nyt tuollainen Sotapossu.
Aikaisempaa kokemusta miracle manista ja Nailbombista.

Ensimmäiset BKP:t hankin Les Pauliin, eli juurikin tuon Nailbomb satsin.
Olin aivan ällikällä lyöty että kylläpä soundaa kivalta. Myös ensimmäinen "high output" tallahumppari jossa on ihan kivat kliinit.
Sitten touhusin soloistiin Miracle Manin.
Soundi oli kiva ja kiljahdukset lähti näpäkästi, mutta hieman jätti kylmäksi. Jotenkin suttunen... "Mahtavuus" ei vaan ollut Naulapommin tasoa.
Sittempä rykäsin sotapossun Charvelin tallaan. Jumalauta, tällä hinnalla olisi luullut saavan huomattavasti paremman mikin.
Ei vaan niin sytytä minua.
Kokeilin pikku possun myös lespan tallassa. Ihan kiva, mutta ei niin ei.
Mikäkö siinä porsii? En tiedä. Ehkä taajuuskäyrä jotenkin yllätyksetön.
Ei ole Sellaista Nailbombin "laulavuutta"
Upean näköinen tuo mikki, mutta ei ole mua varten.

Warpig pitää laittaa todella lähelle kieliä. Tavallisesti mikki olisi samassa kohtaa jo liiian lähellä, mutta Warpig herää siinä henkiin. Ennen sitä se on hieman hengetön ja jotain tuntuu uupuvan. Jos kokeilit sitä jo, niin sitten se ei vaan ollut sua varten. Itseäni se bassotoisto ja raaka voima yhdistettynä hyvään erottelevuuteen jaksaa vakuuttaa. Itse pidän keraamisesta vieläkin enemmän sen kirkkaamman luonteen vuoksi.

Itse olen havainnut Warpigin laulavan vieläkin paremmin ja sustain tuntuu loputtomalta. Jos myyt Warpigin, niin laitatko viestiä.
So many assholes... So few bullets.
Insane Kane
09.04.2008 21:24:04
Heitin Jackson J-95 mikin takasin ja kuulostaa karvinen paremmalta.
Ei ole tosiaan mulle tuo mikki...
Ei näin! >=)
saastara
09.04.2008 21:37:36
Olisikohan se Sotapossu sitten myyntiin tulossa..? ;)
Ei se koko vaan se tekniikka, ei se tekniikka vaan se voima.
Insane Kane
09.04.2008 23:15:52
Olisikohan se Sotapossu sitten myyntiin tulossa..? ;)

En tiedä vielä.
On niin hyvän näköinen paperipaino ;)
Ei näin! >=)
DZN
14.04.2008 10:44:38
Kirjoitin tämän seiskahuoneeseen mutta laitetaan se nyt tännekin.

Sain Nailbomb-seitin koeponnistettavaksi ja tässä testin satoa.

Nailbomb on kuitenkin aika neutraali mikki. Se ei kauheasti korosta mitään taajuuksia, kuten vaikka Warpig, painkiller yms. Tämän takia sanoisin, että Nailbomb on hyvä valinta yleiseen häröttelyy. Mikki antaa tilaa kitaran omalle soundille, eikä peitä niitä niin paljoa.

Toinen asia, joka yllätti minut täydellisesti oli se, että tämäkin on todella herkkä korkeussäädöille. Laiton mikin tavalliselle korkeudelle ja mikki oli todella tunkkaisen kuuloinen. Onneksi olin saanut kokemusta warpigistä aikaisemmin ja tajusin alkaa ruuvata mikkiä ylemmäs. Tämä toimenpide saikin kitaran heräämään henkiin ja korkeita ääniä alkoi löytyä.

Mikissä ei ole sellaista samaa kihinää kohinaa, kuin Duncaneissa. Mikki kuullostaa siis putiikkimikiltä.

Nyt sitten asian ytimeen, kannattaako säästää 50€ ja hankkia Nailbomb M7 asemesta?

Ei, M7 on kuitenkin vielä parempi. Soundi on vielä erottelevampi ja pehmeämpi, mutta kuitenkin tiukempi.

Pähkinänkuoressa, M7 on edelleen kukkulan kuningas.
Aka. Dino and 6077dino
Mr. Speed
18.06.2008 08:43:01
Olen todellakin uusi näiden mikkiasioiden kanssa. BKP:n mikit ovat juttujen perusteella alkaneet kiinnostaa, ja mietin, että mitähän noista mikeistä kannattaisi tilata tohon mun Ibanez RG 2570 Prestigeen? Hakusessa olis tappava death/thrash-soundi, mutta myös hyvä laulava leadi soundi, eikä olisi tarkoituksenmukaista, että cleanikanava menisi ruttuun. Vahvarina on Peaveyn 6505+ nuppi, joka siis ei ole se kaikkein monipuolisin, paitsi metallitouhuun.

Kiitos jo etukäteen!
F@F - Thrash/death-mättöä progevivahtein
McNulty
18.06.2008 16:15:02
Pistetäänpä tännekin... Bare Knucklelta löysin itselleni "ainoan" "järkevän" vaihtoehdon humbucker-kokoiseksi P90-mikiksi. Nimittäin tuo Mississippi Queen setti täyttää meikäläisen speksivaatimukset, toivottavasti soundikin onpi jees (enkä epäile hetkeäkään etteikö BKP toimisi). Kaulamikki onpi 7k ja AlNiCo IV. Tallamikki 7,9k ja AlNiCo V. Navat keskellä mikkiä ja ruuveilla, joten ovat säädettävissä. Esim. Fralin Twangissa ja P-92 ne navat ovat splitattu siten että etummaisella kelan kohdalla 3 ja taaimmaisella 3. Sehän ei silloin ole P90 :)

Gibson P94 sekä Duncan PhatCat olivat myös listalla, mutta karsiutuivat pois. Duncan oli soundiltaan ihan jees mutta siitä puuttui se jokin. Hyvä "perusperus" mutta ei riittävä. Gibson P94 oli hyvä, mutta ulkoasu ja hinta eivät miellyttäneet. Nyt miulla on hyllyllä sitten pariskunta Duncania ja Gibsonia, joten custom ESsiin tilataan BKP:t. Ainahan näitä voi sitten vaihdella (vaikka se ESsiin onkin hivenen työläämpää mitä normisti). BKP:n kohdalla speksien osalta voidaan todeta, että EI KOMPROMISSEJA!
Mr. Speed
19.06.2008 18:04:38
Olen todellakin uusi näiden mikkiasioiden kanssa. BKP:n mikit ovat juttujen perusteella alkaneet kiinnostaa, ja mietin, että mitähän noista mikeistä kannattaisi tilata tohon mun Ibanez RG 2570 Prestigeen? Hakusessa olis tappava death/thrash-soundi, mutta myös hyvä laulava leadi soundi, eikä olisi tarkoituksenmukaista, että cleanikanava menisi ruttuun. Vahvarina on Peaveyn 6505+ nuppi, joka siis ei ole se kaikkein monipuolisin, paitsi metallitouhuun.

Kiitos jo etukäteen!

Anyone? Niin, ja soitto tulee matalimmillaan D-vireestä. Ei siis mitään alavirevääntöä, vaan enempi aggressiivista rässäilyä.
N33m0
19.06.2008 19:02:24

Anyone? Niin, ja soitto tulee matalimmillaan D-vireestä. Ei siis mitään alavirevääntöä, vaan enempi aggressiivista rässäilyä.

Nailbomb kuulostaisi sopivalta työkalulta tarkoitukseen, alnico löytyy sisuksista ni pitäis kliinitkin taipua vielä oikein hyvin, itellä ainakin toimii :)
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
McNulty
19.06.2008 19:53:28
Joo, Nailbomb tai Warpig. Painkiller on lehmusrunkoiseen RG:hen ehkä vähän turhan "riipivä" vaikka toiset saattavat diggaillakin sen räkäisestä räyhästä. Itselläni oli moinen kokomahonkisessa Explorerissa ja siinä se pelitti hyvin. I'd go for Nailbomb too.
msormune
19.06.2008 20:01:24 (muokattu 19.06.2008 20:01:54)

Niin ja jos EQ-käyrää mietitään, niin muhkea alakertahan voi tarkoittaa vaikka korostusta 50Hz tai 80Hz kohdalla. Leikkuuta voi kuitenkin tapahtua 100Hz hujakoilla. Sama pätee muihinkin "middleihin" ja "trebleihin". Tämä tulee erittäin hyvin ilmi kaiutinelementtin valintaa tehdessä. Kenties mikeistäkin pitäisi olla kaikkialla EQ-käyrät näkyvissä, eikä mitään "kolmen spotin B/M/T"-arvailuja. Onhan laulumikeistäkin käyrät piirrelty kataloogeihin :)

Hmmm...hieman mutuilua, mutta oiskohan tässä se ongelma, että kitaramikkien EQ-vaste muuttuu sen mukaan mihin impedanssiin niiden signaalia tuupataan, minkälaiset potikat on kitarassa jne?
washburn
19.06.2008 20:45:09

Taitaapi lähteä warpig setti tilaukseen. Mutta vielä kaipais kokemuksia keraamisen ja alnico V eroista. Onko jollakin kokemusta näitten eroista, muutenkin kuin ihan teoriatasolla?

Kumpaa suosittelette? Tulee kiinni Washburn P2:een, joka on mahonkirunkoinen keppi, tosin ei kovin tumma soundinen, koska siinä on ns. chambered-body.

Ja lisäkysymys: haluaisin samalla tuohon kitaraan mikkien puolitusmahdollisuuden, mitä tarvitsen? Tuossa on vain yksi tone ja yksi volume, jotka siis vaikuttavat molempiin mikkeihin. Riittääkö, jos toisen potikan vaihtaa push-pull tyyppiseen, vai miten on?
lahjattomat harjoittelee
pekurides
20.06.2008 13:02:36

Mahtaisiko toimia Warpig tallassa ja Nailbomb kaulassa? Vai onko toi sotapossu tarkoitettu juuri alavirejunttaan? Oisko toi Nailbomb sitten parempi rässimikki?

Mulla tuntui alnico Warpig alavireissä toimivan kivemmin kuin normivireessä ja muutenkin WP BRUTAALIMPI kuin NB ,mutta NB taas jollain tavalla sivistyneempi ja harmonisempi sekä tosi agressiivinen.... ehkäpä tutumpi saundi nopeaan Rässimeininkiin ja WB sitten taas raskampaan junttaamiseen.

Ihan mutuja nämä ja vaffarista sekä kitarasta paljon kiinni miten sattuu asettumaan... Keraaminen WB voisi olla ärtsympi mahonkipelissä kun siinä alnicossa ehkäpä liikaakin alapäätoistoa niin menee helposti överiksi ja vaikea säätää nupin equa.
Tunteella päin vittua.
Mr. Speed
23.06.2008 08:08:22
Mulla tuntui alnico Warpig alavireissä toimivan kivemmin kuin normivireessä ja muutenkin WP BRUTAALIMPI kuin NB ,mutta NB taas jollain tavalla sivistyneempi ja harmonisempi sekä tosi agressiivinen.... ehkäpä tutumpi saundi nopeaan Rässimeininkiin ja WB sitten taas raskampaan junttaamiseen.

Ihan mutuja nämä ja vaffarista sekä kitarasta paljon kiinni miten sattuu asettumaan... Keraaminen WB voisi olla ärtsympi mahonkipelissä kun siinä alnicossa ehkäpä liikaakin alapäätoistoa niin menee helposti överiksi ja vaikea säätää nupin equa.

Mulle jo tota Nailbombia suositeltiin, mutta sä olisit setä mieltä, että Warpig voisi myös toimia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)