Aihe: G-kieli ei sitten niin millään voi soida puhtaasti. | |
---|
|
Rasittanut tässä pidemmän aikaa tuo, että aina se G-kieli tahtoo soida etenkin korkeammilta freteiltä jotenkin niin huojuen, räsähtäen, pätkien tai milloin mitäkin, ettei kyseistä kieltä viitsi soolosa edes ilman vibratoa tai jotain muuta peittävää kikkaa soittaa. Kuuluuko tämä nyt jotenkin asiaan, vai onko kitaroissani säädöt muuten vain päin seiniä? Sama ongelma siis SG:ssä 10-46 setillä sekä Jaskassa 9-46 setillä. Action ei ole kohtuuttoman matala ja kaularaudankin pitäisi olla ihan säädöissä. Muut kielet soivat ja sustainaavat kunnolla, mutta G kieli soi aina yksin soittaessa epäpuhtaasti. Pitäisikö tässä heitellä paksumpia kielisettejä, punottuja g-kieliä vai mitä kehiin, että ongelmasta pääsisi? Vai pitääkö action nostella jonnekin senttiin ihan vain tuon yhden kielen takia? |
s8na 19.06.2008 12:40:37 | |
|
Mun oma kokemus perstuntumalta on että se on jokaisessa mun kitarassa se hankalin kieli ollu. Huonommissa kitaroissa huono, paremmissa parempi mutta yleensä herkin särinöille yms. Käytän nortsia 10-46 kielisettiä. "All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver |
|
Ongelma ei ratkea kuin punotulla G-kielellä. Kompensoiva satula tuo jonkinlaista apua, mutta jos parhaan avun tavalliseen kitaraan haluaa niin sitten kummatkin. Valitettavasti bendaillessa tietää miksi G on ongelmista huolimatta punomaton. "Living is easy with eyes closed!" |
|
Tosiaan punottu G-kieli tuntuu ainakin aluksi todella uodolta, mutta kai siihenkin tottuu. Sillä ongelman pitäisi ratketa. Punotulla G:llä siis.. |
|
Minkälainen homma on muuten Earvanan iskeminen Lespaan kiinni itse? |
Aki 19.06.2008 13:06:31 (muokattu 19.06.2008 13:21:09) | |
|
Kokeile laskea mikrofoneja kauemmas kielistä. Ihan reilusti. Ja venytä se g-kieli kunnolla. Eli otat kielen alta kiinni kaulamikin kohdalta ja nostat 3cm, viritä, nosta uudestaan, viritä. Sitten paina muutama kerta kieltä runkoonpäin 2cm tallan etupuolelta siten että kieli painuu noin puoli senttiä. Sitten taas venytys-viritys-venytys-viritys. Tää ongelma on valitettavasti ihan fysiikkaa. Plain G-kieli on hankalin johtuen sen suurimmasta jousivakiosta suhteessa massaan. Se on tavallaan kaikkein paksuin kieli. Punottu G-kieli toki poistaisi ongelman, mutta haluatko soittaa punotulla? Minä en. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Les Fender 19.06.2008 13:10:10 (muokattu 19.06.2008 13:13:12) | |
|
Minkälainen homma on muuten Earvanan iskeminen Lespaan kiinni itse? Noh, mitäs tuohon sanois. Riippuu tekijän taidoista. Itse tein omaani luusta kun Earvanat on jotain synteettistä matskua. http://muusikoiden.net/dyn/users/42776.jpg Tosin, jos haluaa tuollaisen normaalin satulan näköisen asentaa niin joutuu jyrsäisemään satulaa himpun tallaa kohti. Earvana normaalin satulan paikalla sattuu mun silmään kun se tulee osin otelaudan päälle. E: Näin https://www.earvana.com/shop/popup_ … id=9e216ef747164c97c3744e63ccf509ba "Living is easy with eyes closed!" |
|
Toi earvana on mulle ihan uusi juttu. Eli ton hyöty on mikä? Vaikuttaa ainakin intonaatioon ja sen säätämiseen? Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
|
Toi earvana on mulle ihan uusi juttu. Eli ton hyöty on mikä? Vaikuttaa ainakin intonaatioon ja sen säätämiseen? Eipä se yksinkertaisuudessaan ole sen kummempi laitos kun tallapalat tallassa. Tuolla kompensoidaan vireheittoja 1-5 nauhoilta ihan samaan tapaan kuin tallalla, eli muutetaan kielen pituutta. Kitara viritetään ja säädetään asennuksen jälkeen ihan normaaliin tapaan. Ei se muuhun vaikuta kun vireisyyteen, varsin radikaalisti varsinkin avosointuihin. Tieteellisempää jargonia voi lukea ko. yrityksen sivuilta. "Living is easy with eyes closed!" |
|
Kiitoksia. Pitääkin miettiä, jos akkariin voisi tollaisen teettää. Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
kivi 19.06.2008 14:57:19 (muokattu 19.06.2008 14:59:02) | |
|
Kiitoksia. Pitääkin miettiä, jos akkariin voisi tollaisen teettää. Ei siitä akustisessa ole mitään hyötyä. Akustisessa on aina punottu G, eikä sointi muutenkaan oo niin tarkkaa. Ennemmin kannattaa virittää kitara hienovireeseen soitettavan sävellajin mukaan, siitä on suurin hyöty. |
kimurantti1 19.06.2008 19:30:07 (muokattu 19.06.2008 20:23:27) | |
|
Minkä verran toi Earvanan kompensoitu talla sitten ihan oikeasti vaikuttaa? Jos on muuten laadukas ja vireinen kitara, niin minkä verran se korjaa sitä kitaroiden perusvikaa? Tiedän kyllä, että tasavireistä viritysjärjestelmää se ei muuta miksikään, mutta tarviiko vieläkin virittää soitin sävellajin mukaan, vai tasoittaako se kuinka paljon? Les Fender: Sä siis teit itse Earvanaa vastaavan satulan? Kuinka iso homma se oli, ja miten sait kompensoinnit tarkasti oikeisiin mittoihin? |
Krice 19.06.2008 20:35:10 (muokattu 19.06.2008 20:37:01) | |
|
Akustisessa on aina punottu G Ööh.. eihän ole. Ihmeellinen muuten tuo G-kielen ongelma, kun itse en ole törmännyt vastaavaan vaikka minulla ei muita olekaan kuin halpoja kitaroita. |
Les Fender 19.06.2008 21:05:36 (muokattu 19.06.2008 21:40:39) | |
|
Jos on muuten laadukas ja vireinen kitara, niin minkä verran se korjaa sitä kitaroiden perusvikaa? Kyllä se siihen ensimmäisiltä nauhoilta paljon vaikuttaa. Vaikka kitara olis kuinka hyvä ja vireinen niin suoran satulan vireellisyys on yhtä mahdoton kuin suoran tallan. Les Fender: Sä siis teit itse Earvanaa vastaavan satulan? Kuinka iso homma se oli, ja miten sait kompensoinnit tarkasti oikeisiin mittoihin? No onhan se vähän nypläämistä, normaali luinenkin on alusta asti tehtynä. Tarkkoihin mittoihin saaminen foorevö on mahdottomuus. Periaatteessa optimaalisen vireen saamiseksi jokaiselle kielisetille pitäis tehdä oma satula vrt. ainahan sitä tallankin intonaatiota joutuu rukkaamaan kun kielten paksuuksia muuttelee. Eikä tarvi ees muuttaa, onhan noissa samoissa mitoissakin toleransseja ja rukkailemaan joutuu. Kompensaatiolla kuitenkin tuota parannetaan, kyllähän se hatusta vedetty tallansäätökin on (Siis tuollaiseen kuvioon mihin ne tuppaa aina asettumaan) varmasti parempi kuin suora. Samat lainalaisuudet pätevät satulaan kun tallaan. "Living is easy with eyes closed!" |
Aki 20.06.2008 00:39:13 | |
|
Ei siitä akustisessa ole mitään hyötyä. Akustisessa on aina punottu G, eikä sointi muutenkaan oo niin tarkkaa. Mä oon näistä vähän eri mieltä. Akustisella jos jollain on avosointujen vireisyys tarkkaa. Mun korvaa ainakin häiritsee just akkarin vireongelmat paljon pahemmin kuin sähkiksen. Ennemmin kannattaa virittää kitara hienovireeseen soitettavan sävellajin mukaan, siitä on suurin hyöty. Ongelma tulee siinä kun vapaalta kieleltä siirrytään nauhoille, eli kerrallaan saa vireeseen vain rajatun määrän säveliä rajatuista otteista. Jos on tarkoituksena soittaa vapaat E- ja A-duurit samalla otolla, H-kielen täytyy soida vireessä sekä vapaana että tokalta nauhalta. Jos on muuten laadukas ja vireinen kitara, niin minkä verran se korjaa sitä kitaroiden perusvikaa? Jos on hyvin vireinen kitara niin silloinhan vire ei ole ongelma. Mutta laatukitaroissakin (esim kaverini ESP) voi olla rajuja intonointiongelmia juuri satulan sijoituksen takia, tällöin Earvana olisi mainio apu. Kun omien vanhojen halpiskitaroiden satulat on sopivalle korkeudelle viilattu, ei niissä ole erityistä vireongelmaa ollut. Mutta Earvanaista joskus kokeilleena joutuu kyllä toteamaan että se on niin ihmeellisen hyvässä vireessä että sitä aluksi ihan hämmästelee. Ihmeellinen muuten tuo G-kielen ongelma, kun itse en ole törmännyt vastaavaan vaikka minulla ei muita olekaan kuin halpoja kitaroita. Joitakin ihmisiä ei pahakaan vireongelma häiritse, ja joissain kitaroissa ongelma on vain pientä. Se että kitara on halpa ei tarkoita että niissä pistetään satula väärään paikkaan. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
|
Okei. Pitänee varmaan Earvanaa tai vastaavaa kompensoitua satulaa kokeilla. Mä nimittäin olen pahemman sortin neurootikko juurikin vireen suhteen. Jos kitara on vähänkään epävireessä, niin keskittyminen menee soitosta, kun alan vain kuunnella kamalaa virettä. |
|
...Ennemmin kannattaa virittää kitara hienovireeseen soitettavan sävellajin mukaan, siitä on suurin hyöty. Tuo on aika huono neuvo. Olen soittanut yhden mustalaisen kanssa joka aina viritti kitaransa soimaan A molliin. Ei siinä soinut kuin se A molli kunnolla. Kaikki muut soinnut aivan perseestä. Kokeilepas virittää kitara esim. niin että avoin C duuri soi puhtaasti. Jos tämän jälkeen A duuri tai D duuri soi puhtaasti syön kyllä sen kitaran kielineen kaikkineen. G strings are for strippers! |
DZN 20.06.2008 01:37:34 | |
|
Rasittanut tässä pidemmän aikaa tuo, että aina se G-kieli tahtoo soida etenkin korkeammilta freteiltä jotenkin niin huojuen, räsähtäen, pätkien tai milloin mitäkin, ettei kyseistä kieltä viitsi soolosa edes ilman vibratoa tai jotain muuta peittävää kikkaa soittaa. Kuuluuko tämä nyt jotenkin asiaan, vai onko kitaroissani säädöt muuten vain päin seiniä? Sama ongelma siis SG:ssä 10-46 setillä sekä Jaskassa 9-46 setillä. Action ei ole kohtuuttoman matala ja kaularaudankin pitäisi olla ihan säädöissä. Muut kielet soivat ja sustainaavat kunnolla, mutta G kieli soi aina yksin soittaessa epäpuhtaasti. Pitäisikö tässä heitellä paksumpia kielisettejä, punottuja g-kieliä vai mitä kehiin, että ongelmasta pääsisi? Vai pitääkö action nostella jonnekin senttiin ihan vain tuon yhden kielen takia? Tuotatuotatuota, miten olisi seuraava. Siinä soloistissa on ainakin 12-16 radius. Siinä R3 satulassa ei ole 12 tuuman radius. Samaten OFR ei ole 16 tuuman radiuksella. Jos lukkosatulan hioisi ja shimmaisi sekä OFR:n shimmaisi oikeaan radiukseen niin se voisi auttaa aika paljon. Onkohan suomessa ketään lukkosatula spesialistia? Aka. Dino and 6077dino |
|
Itellä on kanssa ollut ongelmana useassa kitarassa (melkeinpä kaikissa paitti Lespassa) tuo nuotin äkäinen sammuminen ylemmiltä nauhoilta G-kielellä - sustainin puutteeksi tätä jotkut myös kutsuvat. Ei kai sitä auta kuin kokeilla punottua G-kieltä, toivotaan että ne bendit lähtevät edes sinne päin. Tuo kyllä soi kauttaaltaan paljon nätimmin kuin se perus "plain" G. |
trih 20.06.2008 02:38:41 | |
|
Saisikohan kaikki kielet punottuina? Just. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|