Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Funk, soul, hip hop, rap, reggae, r'n'b »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rock'n'Roll v. Rock
1 2
Province
21.05.2008 00:54:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestäni Rock'n'Roll ja Rock ovat kaksi eri asiaa.
Rock-nimitys sinänsä on kokenut inflaation.
Määritelkää minulle tietämättömälle mitä on Rock tai rokki på finska.
Rock'n'Rollin tunnen ja tiedän että ns. Rock on kaukana siitä, se ei "rullaa".
Mutta aloitetaan nyt tästä Rock-määrittelystä - Gentlemen, start your enginees!
 
Kai "KAJA" Jääskeläinen The Hound Dog Man
south_of_heaven
21.05.2008 01:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock 'n' Roll on huonompaa.
 
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Linnunlaulupuu
21.05.2008 02:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Määritelkää minulle tietämättömälle mitä on Rock tai rokki på finska.

 
Se on funkia, soulia, hip hoppia, rappia, reggaeta tai r'n'b:tä.
 
KINNIKUN!
Province
21.05.2008 11:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on funkia, soulia, hip hoppia, rappia, reggaeta tai r'n'b:tä.
 
Tota mä just tarkoitin, nykyajan termi Rock on mitä tahansa mölinää.
Puuttuukohan luettelosta vielä humpatkin?
 
Kai "KAJA" Jääskeläinen The Hound Dog Man
Coran
21.05.2008 11:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota mä just tarkoitin, nykyajan termi Rock on mitä tahansa mölinää.
Puuttuukohan luettelosta vielä humpatkin?

 
Eikun tää on väärällä alueella. Mut mun mielestä rock'n'roll on Bill Haleyta, Elvistä, Buddy Hollya ja Chuck Berryä. 60-luvulla alettiin sitten irtautua tästä perinteisestä kamasta muuhun rockiin.
 
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
sub zero
21.05.2008 12:00:29 (muokattu 21.05.2008 12:05:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(moderaattorit vois siirtää tämän keskustelun roots-osastolle)
 
Tyypillinen rock 'n' roll biisi on esim Elviksen "Jailhouse Rock" ja tyypillisestä rock-biisistä voisi mennä vaikka CCR:n "Fortunate Son". Onhan näissä eroa. Groovaavasta rytmistä tanakkaan (usein hitaampaan) rytmiin, laulutyyli karheammaksi, säröä kitaraan, enemmän erilaisia sointukulkuja ilmeisesti, sävelkielessäkin on eroa - sen suhteen siirrytään 1950-luvun rhythm and bluesista lähemmäksi modernia pop-musiikkia.
 
En tunne 1960-luvun rockia niin hyvin, että voisin spekuloida sillä, kuka teki ensimmäisten joukossa rockia ilman rollia. Rock-artistit kuitenkin ottivat vaikutteita usein vanhemmasta bluesista, rhythm and bluesista ja oman aikansa pop-musiikista. Eli ihan pelkästään rock'n'rollin perillinen ei rock ollut.
 
(jos näitä genre-luokituksia rupeaa miettimään, niin usein rock'n'rollia pidetään kai nykyään silti rockin ensimmäisenä tyylinä ja alalajina, vaikka paikoin se on musiikkina lähempänä vanhaa rhythm and bluesia kuin 1960-luvun puolivälin rockia)
 
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
Blue Moon
21.05.2008 17:25:00 (muokattu 21.05.2008 17:27:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(jos näitä genre-luokituksia rupeaa miettimään, niin usein rock'n'rollia pidetään kai nykyään silti rockin ensimmäisenä tyylinä ja alalajina, vaikka paikoin se on musiikkina lähempänä vanhaa rhythm and bluesia kuin 1960-luvun puolivälin rockia)
 
No juu, yksi syy on se että rock and roll oli selkeästi nuorisomusiikkia.
 
Charlie Gilletthän rock and rollin "syntymän" ja muutoksen rockiksi on muuntanut ymmärrettäväksi tekstiksi kirjassaan "Sound of the City" (suom. Kaupungin Syke).
 
Blue Moon
21.05.2008 18:41:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tunne 1960-luvun rockia niin hyvin, että voisin spekuloida sillä, kuka teki ensimmäisten joukossa rockia ilman rollia.
 
Mulle tulee trendinluojista mieleen Ramonesin eka LP vuodelta -76. Siinä ei kuulu enää ollenkaan bluesjuuret, eikä se "svengaa" kuten 50-luvun rock and roll ja kuitenkin samalla se musa on asenteeltaan selkeesti "rock and rollia" eikä mitään hämyilyä. Vois ehkä sanoa myös että Metallica toi, tai oikeestaan siis karsi, samat asiat raskaampaan rokkiin vähän myöhemmin hiukan erilaisen yhtälön kautta.
 
Kukkis 77
21.05.2008 21:02:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alunperin nimitys "Rock and roll" tarkoitti esiaviollista seksiä auton takapenkillä.
 
T: Jyrki Isohella, Rock'nRollin maailma
 
http://webusers.siba.fi/~hoskala/rock/index.htm
 
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.
brn2sk8
21.05.2008 21:33:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota mä just tarkoitin, nykyajan termi Rock on mitä tahansa mölinää.
Puuttuukohan luettelosta vielä humpatkin?

 
Niinpä niin, kun kysyt mitä musaa Sonata Arctica soittaa ni se on rokkia, tyynesti... No mitäs mötley crüe soittaa, no rokkia, tottakai hei ja haloo :D
Samaan sarjaan kuuluu tämä keskustelu: "no millanen bändi se sit on?" - "no rokkibändi!"
 
Rock käsitteenä on kuollut, totta... Tai siis se on tapettu, rock on mun mielestä vain asenne... Jokkut bändit on rock, mut rockbändiä ei varsinaisesti oo muuta kun AC/DC.. Toisaalta Rock'n Roll on rokketirollia, se on letkeetä ja monet Rock'n roll-bändit on tosi rock, koska ne on niin rokrok ne itse artistit ja sit toisaalta niiden musa on niin mukaansatempaavaa että kun sen kuulee ekaa tai sadattatuhannetta kertaa niin sanoo "hei vitsi tää rokkaa!!"
 
Samoin voi samaan yhteyteen liittää wannabe bändit jotka yrittää olla jotain tosi coolia, mutta yleensä ne tuomitaan vain tyynesti Emoiksi, ja emo on kovin harvoin yhtään rock ainakaan mun mielestä...
 
Eli tiivisteenä kansien väliin, rock on elämäntapa mutta Rock'n roll on genre, eli musiikkia... Samalla tavalla vähän kuin Hiphop on elämäntapa ja Rap on musiikkigenre, näitä kahta voi yhdistellä mielensä mukaan, koska monet räppäritkin on mielettömän rock koska niillä on asennetta ja munaa. PikkuG ei oo rock. Tupac on rock, samalla lailla kun Jimi Hendrix on rock...
 
Itse minä en genresairaana voi todeta käsitteenä rockbändiä, vaan on erikseen kaikki, ja metallin ja rokin ero on hyvin selvä... On hevirokkia, kasarirokkia, melankolista rokkia, progressiivista rokkia, kaikennäköstä.. Sit monet niistä on rock
 
Vaatetuskin voi olla rock, jos se on rock.. U know
 
Cry Baby and ask me WHY WHY
Gardiner
21.05.2008 21:44:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alunperin nimitys "Rock and roll" tarkoitti esiaviollista seksiä auton takapenkillä.
 
Alunperin kantribluus tyylissähän laulettiin "Rolling in the hay" ja se oli samansorttista puuhastelua heinävankkureissa.
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
JCM
22.05.2008 09:47:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Let's roll girls!
Province
22.05.2008 21:15:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikun tää on väärällä alueella. Mut mun mielestä rock'n'roll on Bill Haleyta, Elvistä, Buddy Hollya ja Chuck Berryä. 60-luvulla alettiin sitten irtautua tästä perinteisestä kamasta muuhun rockiin.
 
Just niin Coran, that's Rock'n'Roll, kaiken muun rokin alkulähde ja inspiroija!
Mutta ei Rock'n'Roll 0-luvulla loppunut, oon mä sen verran wanha pappa, että
ainakin olen omakohtaisesti kokenut sen etenevän vielä 60-luvullakin.
Beatlesitkin oli esim. Chuck Berryn ja Carl Perkinsin suuria ihailijoita ja tekivät
lukuisia Rock'n'Rolleja heidän kappaleistaan.
 
Kai "KAJA" Jääskeläinen The Hound Dog Man
Province
22.05.2008 21:17:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä niin, kun kysyt mitä musaa Sonata Arctica soittaa ni se on rokkia, tyynesti... No mitäs mötley crüe soittaa, no rokkia, tottakai hei ja haloo :D
Samaan sarjaan kuuluu tämä keskustelu: "no millanen bändi se sit on?" - "no rokkibändi!"
 
Rock käsitteenä on kuollut, totta... Tai siis se on tapettu, rock on mun mielestä vain asenne... Jokkut bändit on rock, mut rockbändiä ei varsinaisesti oo muuta kun AC/DC.. Toisaalta Rock'n Roll on rokketirollia, se on letkeetä ja monet Rock'n roll-bändit on tosi rock, koska ne on niin rokrok ne itse artistit ja sit toisaalta niiden musa on niin mukaansatempaavaa että kun sen kuulee ekaa tai sadattatuhannetta kertaa niin sanoo "hei vitsi tää rokkaa!!"
 
Samoin voi samaan yhteyteen liittää wannabe bändit jotka yrittää olla jotain tosi coolia, mutta yleensä ne tuomitaan vain tyynesti Emoiksi, ja emo on kovin harvoin yhtään rock ainakaan mun mielestä...
 
Eli tiivisteenä kansien väliin, rock on elämäntapa mutta Rock'n roll on genre, eli musiikkia... Samalla tavalla vähän kuin Hiphop on elämäntapa ja Rap on musiikkigenre, näitä kahta voi yhdistellä mielensä mukaan, koska monet räppäritkin on mielettömän rock koska niillä on asennetta ja munaa. PikkuG ei oo rock. Tupac on rock, samalla lailla kun Jimi Hendrix on rock...
 
Itse minä en genresairaana voi todeta käsitteenä rockbändiä, vaan on erikseen kaikki, ja metallin ja rokin ero on hyvin selvä... On hevirokkia, kasarirokkia, melankolista rokkia, progressiivista rokkia, kaikennäköstä.. Sit monet niistä on rock
 
Vaatetuskin voi olla rock, jos se on rock.. U know

 
Toi oli aika hyvä kirjoitus, ihan rock!
 
Kai "KAJA" Jääskeläinen The Hound Dog Man
Coran
22.05.2008 22:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just niin Coran, that's Rock'n'Roll, kaiken muun rokin alkulähde ja inspiroija!
Mutta ei Rock'n'Roll 0-luvulla loppunut, oon mä sen verran wanha pappa, että
ainakin olen omakohtaisesti kokenut sen etenevän vielä 60-luvullakin.
Beatlesitkin oli esim. Chuck Berryn ja Carl Perkinsin suuria ihailijoita ja tekivät
lukuisia Rock'n'Rolleja heidän kappaleistaan.

 
Juu, en meinannukkaan et se olis loppunut mut et alkoi tulla kaikenlaista uutta, Creamia, Kinksejä ynnä muuta ja Beatletkin alkoivat uran edetessä väsäilemään eri hommia kuin silkkaa rokänrollia. :)
 
Tästä määrittelystä tuli mieleen, että AC/DC:n äijäthän pitävät musiikkiaan rock'n'rollina, joka lienee tosiaan enemmänkin asenteen mukainen nimitys. Jonkinlaisesta hard rockistahan olisi muuten kyse.
 
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
Province
23.05.2008 20:48:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, en meinannukkaan et se olis loppunut mut et alkoi tulla kaikenlaista uutta, Creamia, Kinksejä ynnä muuta ja Beatletkin alkoivat uran edetessä väsäilemään eri hommia kuin silkkaa rokänrollia. :)
 
Tästä määrittelystä tuli mieleen, että AC/DC:n äijäthän pitävät musiikkiaan rock'n'rollina, joka lienee tosiaan enemmänkin asenteen mukainen nimitys. Jonkinlaisesta hard rockistahan olisi muuten kyse.

 
Hyvä Coran, sinä tajuut asian perusolemuksen.
Tarkennetaan nyt, että meikä diggaa KAIKESTA rokista, mutta haluaa
pitää aloituslajin arvossaan!
 
Kai "KAJA" Jääskeläinen The Hound Dog Man
johnsmith1
30.05.2008 20:50:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tunne 1960-luvun rockia niin hyvin, että voisin spekuloida sillä, kuka teki ensimmäisten joukossa rockia ilman rollia. Rock-artistit kuitenkin ottivat vaikutteita usein vanhemmasta bluesista, rhythm and bluesista ja oman aikansa pop-musiikista. Eli ihan pelkästään rock'n'rollin perillinen ei rock ollut.
 
(jos näitä genre-luokituksia rupeaa miettimään, niin usein rock'n'rollia pidetään kai nykyään silti rockin ensimmäisenä tyylinä ja alalajina, vaikka paikoin se on musiikkina lähempänä vanhaa rhythm and bluesia kuin 1960-luvun puolivälin rockia)

 
Rock- ja rockn roll sanoja käytettiin tarkoittamaan samaa asiaa. Pop ja rhythm and
blues oli jo muuta. Nykyisenä kattokäsitteenä rock vakiintui 80-luvulla. Luokitelkoon sitä kellä on kutsumus sellaiseen. Taittuu se meiltäkin, laulaa Arja Koriseva. Missähän lokerossa Brian Setzerin Wolfgang - levyä myydään?

Näkisin että nämä termit riippuu siitä kuka ja kenelle puhuu, joku muusikko pystyy erottelemaan musiikillisia konsepteja paremmin kuin vaikka harrastajamusiikkikirjoittelija (joka monta kertaa tärkeilee muitten vastaavien kehittelemillä lajityyppialajakoluokituksilla).

" Funk, soul, hip hop, rap, reggae, r'n'b " - onhan tuossakin jokunen termi, yhteyksiä on ja eroja, iso pala historiaa.
Innovatiiviset ihmiset usein ei sovi valmiisiin kaavoihin ja voi kestää ennenkuin termi löytyy.
 
Tää kysymys on akateeminen, historian ja kielitieteen alaa. Mutta mielestäni sopii tähän keskustelualueeseen.
 
Älkää menkö sinne salin puolelle syömään, se on ihmisiä varten.
Linnunlaulupuu
01.06.2008 00:32:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako Rock 'n' Rollia haettua limewirellä?
 
KINNIKUN!
tom--petty
19.06.2008 07:25:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock on lyhenne Rock & Rollista. Niin se vain on. Älkääs nyt tapelko tästä. Nykyään suurinpiirtein kaikkea mikä on kovaa musiikkia kutsutaan rockiksi ja rockista on tullut sitä kaikkea mitä nykyään radiosta kuuluu. Rock on jotain paljon enemmän kuin 50-luvulla jolloin rockin kehittivät Chuck Berry, Elvis ja kumppanit.
 
Ennen (vielä 60-70 ja vielä 80-luvullakin) rock perustui bluesiin mutta ei enää. Se on ohi. Nykyään rock voisi olla vaikka punkkia. Mitkä olivat kaksi päinvastaista asiaa vielä 80-luvun alussa. Nykyään rock ei mene bluesskaalasta vaan se voi mennä ihan mistä vain.
 
Itse en pidä yhtään ns. moderneista rockbändeistä koska musiikista ei soi enää blues läpi millään tavoin ja ihmisten pitäisi kunnioittaa paljon enemmän sellaisia herroja kuin Muddy Waters, Willie Dixon, Memphis Slim yms jotka olivat suurimpia vaikuttajia rockin syntymiseen. Rock ja Rock & Roll ovat siis täysin sama asia. Rock (Rock & Roll) vain kehittyy kokoajan.
 
jazzmies
19.06.2008 10:25:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock on lyhenne Rock & Rollista. Niin se vain on. Älkääs nyt tapelko tästä. Nykyään suurinpiirtein kaikkea mikä on kovaa musiikkia kutsutaan rockiksi ja rockista on tullut sitä kaikkea mitä nykyään radiosta kuuluu. Rock on jotain paljon enemmän kuin 50-luvulla jolloin rockin kehittivät Chuck Berry, Elvis ja kumppanit.
 
Ennen (vielä 60-70 ja vielä 80-luvullakin) rock perustui bluesiin mutta ei enää. Se on ohi. Nykyään rock voisi olla vaikka punkkia. Mitkä olivat kaksi päinvastaista asiaa vielä 80-luvun alussa. Nykyään rock ei mene bluesskaalasta vaan se voi mennä ihan mistä vain.
 
Itse en pidä yhtään ns. moderneista rockbändeistä koska musiikista ei soi enää blues läpi millään tavoin ja ihmisten pitäisi kunnioittaa paljon enemmän sellaisia herroja kuin Muddy Waters, Willie Dixon, Memphis Slim yms jotka olivat suurimpia vaikuttajia rockin syntymiseen. Rock ja Rock & Roll ovat siis täysin sama asia. Rock (Rock & Roll) vain kehittyy kokoajan.

 
Upea selvitys käsiteparista tuosta!
 
Ei voi kuin lisätä sanan "rock" yhdestä ulottuvuudesta: siihen liittyy tietynlaisia taiteellisia ambitioita rock'n'rollin (rhythm and bluesin) ollessa suuressa määrin tanssimusiikkia. Ei tarvitse katsoa kuin Zeppelin tupla DVD, jossa Tanskan radion pätkässä liimatukkateinint istuvat lattialla tarkkaavaisena katsellen jokaista säveltä ja kuunnellen jokaista elettä. Jengiä ei tanssituta pätkääkään, mitä nyt pää nykii biitin tahdissa hieman.
 
Vieläkin voi leikitellä tanssi-kytköksellä rock'n'rollin rytmikkäiden perillisten kanssa, kuten punk = pogo, rockabilly = jive. Mutta miten menisikään proge-tanssi selvinpäin, tai Pink Floyd -tanssi ilman LSD:tä?
 
Rock on todellakin kehittynyt ulos bluesin soinnista, muodosta ja logiikasta. Tilalle on tullut milloin mitäkin rockin eri alalajeissa, kuten metal (jos se nyt voidaan luokitella jotekin vielä rockiksi) harmoniset mollit, länsimaisen konserttimusiikin lainat tai proge, missä muoto-oppi oli sinfonista ja soitinnus monisärmäistä.
 
Viime vuosikymmeninä on säännöllisesti rock'n'roll tullut takaisin ja pelastanut rockin taide-rockin liialliselta taiteilulta ja sliippaukselta, kuten punk, grunge ja A.C.
 
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «