Aihe: Kitaransoittamisen menestys
1 2
agre
05.06.2008 14:40:43 (muokattu 05.06.2008 14:43:05)
Tämä on tarkoitettu kaikille aloittelijoille ja ehkä vähän kokeneillekkin.

Itse kun aloitin kitaransoiton niin kuuntelin (kuuntelen vieläkin) bodomia ja kaikkea metallia ja heviä. Ja tietysti halusin noita soittaa. Ja joo kyllähän minä ne helpoimmat bodom riffit sain kuulostamaan siltä mutta en kuitenkaan täydellisesti. Nyt vasta vähän aikaa sitten tajusin että soitan nuo päin persettä.

Tajusin tässä että mitä järkeä on soittaa liian vaikeaa musiikkia, siinä menee soittamisesta into. Nyt olen ruvennut soittamaan helpompia kappaleita, mutta kuitenkin semmosia että niissä riittää tarpeeksi haastetta. On siis järkevämpää soittaa vaikka Smells like teen spirit lähes täydellisesti, kuin lake bodom silleen että tuskin kuulostaa siltä. Ei tässä ole mitään kiirettä tulla Aleksi Laihoksi. Vaan edistyä omaan tahtiin ja
löytää se oma tyyli.
weelie
05.06.2008 16:33:47 (muokattu 05.06.2008 16:34:18)
toki toki. Paras on opetella kokonaisia biisejä alusta loppuun niin että se menee ilman lappuja tai mitään.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Trendkeel
05.06.2008 21:53:46
Niin, ja mieluiten EI juuri Aleksi Laihoksi, vaan ihan omaksi uniikiksi itsekseen. Ei kukaan kahta samanlaista kitaristia kuitenkaan jaksa katsoa tai kuunnella. Toki vaikutteita saa ottaa, mutta näitä Alexi Laiho -junioreita on jo aivan tarpeeksi.
Gibson Les Paul Studio Alpine White
Louhimo
07.06.2008 21:15:00

Tajusin tässä että mitä järkeä on soittaa liian vaikeaa musiikkia, siinä menee soittamisesta into.

Liian vaikeaa musiikkia soittaessa varmasti menee into, mutta niin menee myös sellaista musiikkia soittaessa josta ei itse tykkää. Mulle n. vuoden soittaneena kitaransoitto on tasan fiilistelyä ja hauskanpitoa, harrastus muiden joukossa siis. Ja mun mielestä on just parasta soitella mielestään hyvien (olivatpa ne sitten vaikeita tai vielä vaikeampia) kappaleiden mukana, tottakai vahvasti eläytyen :) Korva tietenkin kertoo kuulostaako se paskalta vai hyvältä, mutta tällä hetkellä mä en ainakaan soita vielä tarkoituksellisesti muille, joten jos se mulle kuulostaa hyvältä niin se on hyvä :)
Ja ei, en soita Bodomia vaikka sillä onkin joitain hyviä biisejä...
Vauhti korjaa virheet!
Miikathebest
08.06.2008 14:18:07

HYvähyvä! Plussaa +
Liikaa säröä!
Askorbiinihappo
09.06.2008 20:21:52 (muokattu 09.06.2008 20:23:55)

Tämä on tarkoitettu kaikille aloittelijoille ja ehkä vähän kokeneillekkin.

Itse kun aloitin kitaransoiton niin kuuntelin (kuuntelen vieläkin) bodomia ja kaikkea metallia ja heviä. Ja tietysti halusin noita soittaa. Ja joo kyllähän minä ne helpoimmat bodom riffit sain kuulostamaan siltä mutta en kuitenkaan täydellisesti. Nyt vasta vähän aikaa sitten tajusin että soitan nuo päin persettä.

Tajusin tässä että mitä järkeä on soittaa liian vaikeaa musiikkia, siinä menee soittamisesta into. Nyt olen ruvennut soittamaan helpompia kappaleita, mutta kuitenkin semmosia että niissä riittää tarpeeksi haastetta. On siis järkevämpää soittaa vaikka Smells like teen spirit lähes täydellisesti, kuin lake bodom silleen että tuskin kuulostaa siltä. Ei tässä ole mitään kiirettä tulla Aleksi Laihoksi. Vaan edistyä omaan tahtiin ja
löytää se oma tyyli.

Tuon kun tajuaa ajoissa, niin avot! Itsekin olen kovasti puhtautta saanut ja tekniikka parantunut aika huomattavasti vuodessa.

Ja hei, ottakaapa huomioon, että vaikka Bodomit sun muut tuntuu helkkarin vaikeilta, niin esim. Laiho on soittanut melkeen(tai jopa yli) 20 vuotta, Latvala vielä paljon enemmän. Niin, että ei taida ihan vuosi tai kaksi vielä riittää.
"Ja maailmassa on paljon erilaista musiikkia esim. Trash metallissa ei aina hidas soittaja pärjää... Ja "täydellisen" kitaristin pitäisi soittaa mitä tahansa... Likki oli se vaikka kuinka nopea. No tiedän mitä tuon lauseen perään yleensä tulee mut..."
Joulupukkijormala
09.06.2008 22:49:19
Tuon kun tajuaa ajoissa, niin avot! Itsekin olen kovasti puhtautta saanut ja tekniikka parantunut aika huomattavasti vuodessa.

Ja hei, ottakaapa huomioon, että vaikka Bodomit sun muut tuntuu helkkarin vaikeilta, niin esim. Laiho on soittanut melkeen(tai jopa yli) 20 vuotta, Latvala vielä paljon enemmän. Niin, että ei taida ihan vuosi tai kaksi vielä riittää.

Niimpä, ja vaikka osaisitte soittaa bodomin kappaleet sooloineen läpi siellä kotona, niin ei se vielä tee laihoksi, keikoilla on aivan eri asia soittaa. Vaikka kuulemma laihokin kämmäilee pahasti livenä.
Ushimir fanclub.
Bald Anus
10.06.2008 18:58:49

Hyvä, juuri näin. Usein täällä m.netissä törmää näihin pikkulaihoihin, heti täytyy saada ne floikat, v-bodyt ja 24 nauhaa ja oppia kaikki bodomin soolot. Hienoa, että olet tajunnut asian ytimen! :) +
Paskalla on tekijänsä
-J.-
10.06.2008 19:37:14 (muokattu 10.06.2008 19:38:02)
Hyvä, juuri näin. Usein täällä m.netissä törmää näihin pikkulaihoihin, heti täytyy saada ne floikat, v-bodyt ja 24 nauhaa ja oppia kaikki bodomin soolot. Hienoa, että olet tajunnut asian ytimen! :) +

No, mutta mistä sinä tiedät mikä on näille ''pikkulaihoille'' mieleistä? Entäs sitten jos pitää V-mallista? Entäs sitten jos pitää LTD:n luomista värityksistä siihen V-malliseen? Kai nyt voi V-mallisen hommata jos siitä pitää, vai leimaako tämä aina poikkeuksetta LTD MMV SN:n tai LTD MMV BO:n ostajan mainitsemaksesi ''pikkulaihoksi''....? Kai sitä voi soittaa V-mallisella vaikka Jazzia jos huvittaa.

E: Kirjoitusvirhe
C'est moi....
Askorbiinihappo
11.06.2008 00:59:12 (muokattu 11.06.2008 01:00:16)

No, mutta mistä sinä tiedät mikä on näille ''pikkulaihoille'' mieleistä? Entäs sitten jos pitää V-mallista? Entäs sitten jos pitää LTD:n luomista värityksistä siihen V-malliseen? Kai nyt voi V-mallisen hommata jos siitä pitää, vai leimaako tämä aina poikkeuksetta LTD MMV SN:n tai LTD MMV BO:n ostajan mainitsemaksesi ''pikkulaihoksi''....? Kai sitä voi soittaa V-mallisella vaikka Jazzia jos huvittaa.

Tottakai, mutta itseki kyllä aina hieman häpeillen kiikutan Espiäni musakauppoihin, koska minut leimataan varmasti ns. teinihevariksi. Mielestäni Laiho-diggareissa ei ole mitään vikaa, mutta useimmiten kyllä ovat myös melkoisia kusipäitä, mitä tulee muiden bändien arvosteluun ja sokeaan ylistämiseen. Lisäksi ei mielestäni ole kovin hienoa mennä massan mukana, hienompaa on vaikka soittaa sitä itä-kirgisialaista fuusiojazzia. Mutta tottakai myös monet oikeasti tykkäävät Bodomista ja näistä, ei siinä sillon mitään. Mun mielestä on vaan vähän kummallista, että sadat tuhannet nuoret alkavat nimenomaan 12-14-vuotiaina kuuntelemaan "heviä" ja asenne muuttuu; aletaan vittuilla mummoille ja poltetaan röökiä ja ollaan niin saatanan kovaa poikaa. Siinä ei ole mitään järkeä.

Ja vaikka kuinka tykkäisi soittaa tilusooloja ja svååpata niin perkeleesti, niin kyllä ne taidot täytyy silti jostain hankkia. Et mielestäni kehity kovinkaan paljon, jos jauhat rupisesti samaa sooloa päivästä toiseen ilman minkäänlaista itsekritiikkiä. Kyllä epäonnistua saa, ja pitääkin, mutta kyllä jonkun näköistä kehittymistä on myös oma-aloitteisesti huomattava ja hankittava. Ei kukaan ole seppä syntyessään, ja vaikka olisit kuinka lahjakas lapsi musikaalisesta perheestä, niin kyllä ne TAIDOT TÄYTYY ITSE HANKKIA!!!

Ei muuta, onnea soittoon!

Tulipas huono teksti.
"Ja maailmassa on paljon erilaista musiikkia esim. Trash metallissa ei aina hidas soittaja pärjää... Ja "täydellisen" kitaristin pitäisi soittaa mitä tahansa... Likki oli se vaikka kuinka nopea. No tiedän mitä tuon lauseen perään yleensä tulee mut..."
AceOnRiver
11.06.2008 21:59:10 (muokattu 11.06.2008 22:01:25)
Mun mielestä on vaan vähän kummallista, että sadat tuhannet nuoret alkavat nimenomaan 12-14-vuotiaina kuuntelemaan "heviä" ja asenne muuttuu

Olisikohan tuolloin murrosikä, johon nyt vain kuuluu tuollainen käytös ja vastaisiko se hevi aika hyvin murrosikäisen nuoren kapinoimistarpeita?

Ja vaikka kuinka tykkäisi soittaa tilusooloja ja svååpata niin perkeleesti, niin kyllä ne taidot täytyy silti jostain hankkia. Et mielestäni kehity kovinkaan paljon, jos jauhat rupisesti samaa sooloa päivästä toiseen ilman minkäänlaista

Harvasta varmaan oikeasti hyvää kitaristia tulee, jos tavoitteena on vain saada kaveripiirissä rispektit soittamalla vaikkapa Children Of Bodomin sooloja, mutta sama kai helvetti mitä ihmiset kitarallaan tekevät? Vaikka tunkevat sitä perseeseensä, jos se hyvältä tuntuu?

Varmaan ne jotka tajuavat musiikista oikeast jotain ymmärtävät, että musiikki ja soittaminen on jotain muutakin, mutta emmä nyt erityisen pahana tuollaista tilutteluakaan näe, vaikka ei niistä mikään mitään varteenotettavia kitaristeja tulekaan.
Gizmo86
12.06.2008 15:04:43
Harvasta varmaan oikeasti hyvää kitaristia tulee, jos tavoitteena on vain saada kaveripiirissä rispektit soittamalla vaikkapa Children Of Bodomin sooloja, mutta sama kai helvetti mitä ihmiset kitarallaan tekevät? Vaikka tunkevat sitä perseeseensä, jos se hyvältä tuntuu?

Vei jesus että repesin :)
Sir Härö
12.06.2008 16:07:18

Heh. Nuo BO ja SN threadit nyt poikkeuksetta sattuvat olemaan osastoa "MIST NAPIST PITÄ BAINAAT ET MU VALKONE ESP BO ALKAA TILUTTAA NII VITUST?"

Ja ei siinä mitään. Uskoisin että nuo "Aleksi Laihokin soittaa tällä" -Mallit on esp ltd:n rahasampoja.
-J.-
12.06.2008 17:01:45 (muokattu 12.06.2008 17:03:51)
Heh. Nuo BO ja SN threadit nyt poikkeuksetta sattuvat olemaan osastoa "MIST NAPIST PITÄ BAINAAT ET MU VALKONE ESP BO ALKAA TILUTTAA NII VITUST?"

Ja ei siinä mitään. Uskoisin että nuo "Aleksi Laihokin soittaa tällä" -Mallit on esp ltd:n rahasampoja.

Onhan ne. Sitä ajatellenhan ne varmasti ovat tehty, myös. Mutta, en mie nykyisin enää kitaroitani alkas valita sen mukaan kuka niillä sen kitaran alkuperäisillä malleilla vetää. Tunnusta kyllä, että olin itse täysin hurahtaneena Alexi Laihoon ja pienissä päiväunissa näin itseni tuota kitaraa kurittamassa. Se pitää lähteä siitä mikä tuntuu hyvältä ja mikä kuullostaa hyvältä. Nyt omistan tuon LTD MMV SN:n ja se tuntuu hyvältä, että kuullostaa. Tämä voi tosin olla vain sitä kokemattomuutta, koska tämä on vasta 6. hankintani kitaroiden suuressa valikoimassa, mutta kumminkin.

Varmaan ne jotka tajuavat musiikista oikeast jotain ymmärtävät, että musiikki ja soittaminen on jotain muutakin, mutta emmä nyt erityisen pahana tuollaista tilutteluakaan näe, vaikka ei niistä mikään mitään varteenotettavia kitaristeja tulekaan.

Mielipide asioita joista ei voi kun kiistellä.
C'est moi....
Bookkeeper
13.06.2008 17:51:44 (muokattu 13.06.2008 17:52:12)

Oliko tässä puhe V-mallista? :-)

Ei vaan, ketjun aloittajalla on hyviä pointteja. Hieno homma että pystyy tunnistamaan puutteet soitossa. Aina vika ei ole kitarassa, vahvarissa, efekteissä, mikeissä, yms.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
Askorbiinihappo
14.06.2008 02:27:44

Mutta kun, vaikka haluaisit soittaa itä-kirgisialaista fuusiojazzia tai itä-länsi-siperialaista neo-ambient-folkkia, niin ensin sinun pitää opetella soittamaan niitä. Ei tiluttelussa ole todellakaan mitään vikaa, itsekin jonkun verran harrastan, mutta taitojeni rajoissa. Ei oikeasti ole mitään järkeä lähteä vetämään jotain Dragonforcea, jos ei taidot riitä. Sanot, että et pidä erityisen pahana ilmeisesti näitä wanna-b-laihoja ym. En minäkään, mutta todennäköisesti he eivät itse tule koskaan pääsemään kovin korkealle harrastuksessansa. Tai siis, kyllähän jokainen voi tulla järkiin, ja useampi tuleekin, mutta esim. Youtubessa nimimerkillä DJAutark pyörivä kaveri on hyvä esimerkki selkeästä itsekritiikin puuttumisesta. Tietenkään näiden wanna-b-laihojen asiat eivät kuulu mulle tai sulle paskan vertaa, mitäpä se nyt haittaisikaan, mutta itse tämän saman "vaiheen" läpikäyneenä tiedän, että siitä poispääsemiseksi on tehtävä töitä. En nyt tarkoita sitä, että kaikkien maailman kitaran omaavien pitäisi ryhdistäytyä ja alkaa itkemään jokaisesta virheestä soitossaan, vaan niitä, jotka oikeasti haluavat jonain päivänä tulla näiksi Laihoiksi ja Petrucceiksi ym. Tuntuu omasta mielestäni naurettavalta, että tämmöinen "vaihe", siis tämä tilutetaan-18-nuottia-sekunnissa-homma on näköjään melkein jokaisella kitaristilla "uransa" alkuvaiheilla. Mulla on monta kaveria, jotka soittavat kitaraa, ja kaikki tuntuvat käyneen tän saman homman. Yksi puolituttu on soittanut yli kuusi vuotta kitaraa, ja taidot ovat mun taitoja reilusti huonommat, itse olen soittanut 2 ja puoli vuotta. Joten harjoitelkaa metronomilla, ja vaikka joskus, tai kun joskus epäonnistutte, niin älkääpä antako sen lamauttaa. Välillä on oikeasti hyvä pitää taukoa soittamisesta.

Puhun kuin mikäkin konkari, mutta olen itse huomannut nää jutut aika tärkeäksi kitaransoitossa kehittymistä varten. Oloni on sekava, kello on puoli kolme aamuyöstä, istun koneella tuijottamassa lasisin silmin ruutuun. Nukkumaan.
AceOnRiver
17.06.2008 15:02:51 (muokattu 17.06.2008 15:04:23)
Sanot, että et pidä erityisen pahana ilmeisesti näitä wanna-b-laihoja ym. En minäkään, mutta todennäköisesti he eivät itse tule koskaan pääsemään kovin korkealle harrastuksessansa.

Luultavasti eivät, mutta tuhannen wanna-be-laihon joukosta saattaa löytyä yksi helmikin, joka ehkä 'kasvaa pois' tuosta. Toisaalta niinhän se vähän kaikessa on, että suurimmasta osasta ei tule 'mitään' ja vain pieni osa saa jotain 'todella merkittävää' aikaiseksi. Onhan niitä kai typerämpiäkin harrastuksia kuin vaikkapa CoB soolojen hinkkaaminen?

Tuollainen wanne-be-Alexi soittaminen kuuluu tiettyyn ikään ja kehitysvaiheeseen. Jotkut jää siihen, lopettavat ehkä kokonaan muutaman vuoden jälkeen tai innostuvat monipuolisesti kehittämään itseään.
Metal_Late
17.06.2008 18:40:31 (muokattu 17.06.2008 18:40:52)
Olin ja lopetin =P
Siis wanna be Laiho
-J.-
18.06.2008 14:40:52
Minä vain tunnen niin monta tollasta tilupetteri-tapausta, että tiedän suunnilleen kuinka asiat menevät; eka ostetaan Esp Ltd, sen jälkeen räplätään pari kuukautta ja sitten lopetetaan.

Ihellä meni suunnilleen näin paitsi, että homma jatkuu vieläki. Eka sähikäinen oli tosin HB, mutta vaihdoin sen M-50 parin kuukauden päästä. Siitä lähtien 4 kitaraa ja yks niistä on ollu Iba ja loput merkkiä LTD
C'est moi....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)