Aihe: Klikki ja taustanauhat keikalla
1 2 3 4
Einherjar
16.06.2008 17:26:52 (muokattu 16.06.2008 17:39:17)
Ehkei humppapändissä ole nyt niin erikoista mieltä käyttää taustanauhoja, mutta kyllä minä näen ne hyvänä asiana rock-pop -puolella.
Taustanauhoilla voidaan toteuttaa aika paljon asioita, joiden live-soittaminen vaatisi joko hirveästi porukkaa, tai on yksinkertaisesti mahdotonta.
Käyttihän jo The Who kosketinsoittajan korvaamiseen kelanauhuria, eli on ne bändit jo aikoinaan halunneet kuulostaa hyvältä ilman ylimääräistä porukkaa lavalla.

Näin rumpalipuolella kun ollaan, niin otetaan vaikka esimerkiksi loopit. Niitä kuitenkin monetkin "nykybändit" keikoillaan käyttää. Sinänsä ei nyt olisi erikoisen hankalaa palkata toinen rumpali pienemmällä setillä tempomaan settiä ja ajaa sitä sitten pa:sta säröjen jne. läpi, mutta keikkapaikat huomioiden se on aika tuskainen homma. Desibelitasot nousevat (kyllä, kevyelläkin tatsilla) ja lisäksi lavavuoto kuuluu läpi niin, että se pa:n kautta ajettu "oikealta kuulostava" särörumputus voi olla lähinnä turhauttava kokemus.
Toki nämä loop-hommat voidaan toteuttaa dj:n tai vastaavan toimesta (esim. Velcralla muistaakseni oli näin), mutta vie se dj-kattauskin sieltä lavalta silti tilaa jne...

Nykyään järjestään jokaisella levyllä on paljon materiaalia ja päällekkäisäänityksiä.
Miksi nämä pitäisi siis jättää studioon, kun ne voi ottaa mukaan livenäkin?
Monesti sieltä taustanauhoilta kuitenkin tulee aika efektoitua ja käsiteltyä tavaraa, eikä niinkään "livesoitantaa".

Esimerkkinä nyt voisin heittää tähän erään metallibändin taustanauhalta tulleet tavarat (olin mukana editoimassa):
-Stereoraita syntikoita (mm. introssa oli 6 raitaa jousia ja 2 raitaa puhallinsektiota)
-Stereoraita efektejä (mm. matalia basson tömähdyksiä, sihinää, woosh-ääniä, looppeja, jne.)
-Stereoraita taustalauluja (lähinnä pre-chorus & chorus. Erittäin syntetisoitua tavaraa)
-Klikki monona
-stereoraitojen summa monona (monitorointiin)

Tässä mielessäni summailin että ainakin 3 tyyppiä tarvittaisiin minimissäänkin lavalle tämän toteuttamiseen. Lisäksi nuo laulut ainakin olivat sellaisia, ettei niitä pystyisi livenä kunnolla toteuttamaan.

Yleensä kuitenkin taustanauhalla saadaan korvattua helposti lavalta 1-5 muusikkoa, joka on aikamoinen säästö loppupelissä.
Ajatelkaapa kuinka paljon maksaisi ravintolalle 8-henkinen bändi, joka pyörii vielä demotasolla? Tai mikäli palkat ovat nykytasolla, paljonko siitä soittajalle jäisi?
Lisäksi 8-henkinen kokoonpano ei kovin monessa keikkapaikassa edes mahtuisi lavalle. Ja vielä sitten ne bändin liikkumiskustannukset. Ei se matkustaminenkaan enää tuollaisella poppoolla mitään halpaa ja kevyttä ole...

edit: Niin juu... Eihän siellä taustanauhalla tarvitse olla koko aikaa hirveätä tuuttausta päällä. Jossakin biisissä töötätään vaikka pelkkiä efektejä kertosäkeeseen ja joissakin sitten tykitetään koko sinfoniaorkkaa kuoroineen, jos siltä tuntuu...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kefiiri
17.06.2008 06:54:14
Perusteellinen ja asiallinen näkemys, joten vänkäämisen sijasta tyydyn laittamaan plussan. Noinhan asiat ovat, jos livetulkinnan pitää kuulostaa samalta kuin levyversiolla. Jos sekä soittajat että yleisö ajattelevat näin, niin mitäpä siihen on nokan koputtamista!
kampela
17.06.2008 10:44:53

Moikkelis!

Semmonen vielä vähän aihetta sivuten että hyvien taustanauhojen tekeminen on vaativaa hommaa. Ja keikkatilanteessa on suotavaa olla oma miksaaja :)
Sukelluskalastus.
hollmi-5
17.06.2008 12:20:05
Jos pelkkä äänimaisema riittäisi, eikö tosiaan olisi etevintä laittaa koko esitys tulemaan levyltä? Miten suuri osa bändistä voidaan korvata valmiilla tallenteella ennen kuin moinen alkaa sinua häiritsemään? Tahtoo bandista kadota se oikea kemia ja tilanteen haltuunotto, jos ollaan taustanauhojen ja klikin kanssa naimisissa. Hyvin varmasti toimii ja kuulostaa yleisöstäkin oikein ammattimaiselta, mutta itse en pidä siitä, että pitää olla koneenosa.

Kaikkea teknologiaa en toki vastusta, klikin käyttöä esimerkiksi en osaa paheksua. Tota on pakko harjoitella paljon, että ei hukkaa itseäään klikin kanssa. Tahtoo mennä kaikki tarkkaavaisuus klikkiin, jos sitä ei ole etukäteen treenannut ja paljon.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
18.06.2008 06:10:12

Ajatelkaapa kuinka paljon maksaisi ravintolalle 8-henkinen bändi, joka pyörii vielä demotasolla

Ei ees keskareita ku ei ne oo täysikäsii.
Kesukka
19.06.2008 14:05:55
Kyllähän se joskus taustanauhojen käyttö on suorastaan hätävarjelun liioittelua.

Olin kerran tutun kaverin metallibändin keikalla ja pojat kuulemma käyttivät apuna taustanauhoja, jotta saadaan kaikki efektit mukaan livemeininkiin.

Kavereilla oli korvamonitorit ja heidän mukaansa tosi hyvältä lisältä kuulostivat taustanauhat. Minä en kyllä kuullut taustoista yhtään mitään, kitarassa oli sen verran ääntä ja säröä, jotka peittivät kaiken muun alleen.

Millähän nuo soittajatkin saisi uskomaan, että liika ääenvoimakkuus ja särökitara pilaa livesoundit tehokkaasti?
"today's music ain't got the same soul I like that old time rock'n'roll"
Kefiiri
19.06.2008 14:39:00
Millähän nuo soittajatkin saisi uskomaan, että liika ääenvoimakkuus ja särökitara pilaa livesoundit tehokkaasti?

Tämän pulman ratkaisija ansaitsisi Nobelin rauhanpalkinnon.
kampela
19.06.2008 14:52:13

Juuri tuosta syystä hyvä oma miksaaja on paikallaan. Ja nauhoistakin on hyvä olla pari
erilailsta versiota. Lähinnä eq:n osalta.

Kyllähän se joskus taustanauhojen käyttö on suorastaan hätävarjelun liioittelua.

Olin kerran tutun kaverin metallibändin keikalla ja pojat kuulemma käyttivät apuna taustanauhoja, jotta saadaan kaikki efektit mukaan livemeininkiin.

Kavereilla oli korvamonitorit ja heidän mukaansa tosi hyvältä lisältä kuulostivat taustanauhat. Minä en kyllä kuullut taustoista yhtään mitään, kitarassa oli sen verran ääntä ja säröä, jotka peittivät kaiken muun alleen.

Sukelluskalastus.
Kesukka
19.06.2008 15:02:37
Tämän pulman ratkaisija ansaitsisi Nobelin rauhanpalkinnon.

Vai ovatko syyllisiä äänimiehet?
Soittajat lavalla luulevat, että yleisöllekin on hyvä soundi. Salakavalia miehiä nuo äänimiehet!

Takaisin aiheeseen, taustanauhoista minulle tulee mieleen karaoke, soittokaraoke.
Voihan niistä olla apua mutta toisaalta on myös niiden vankina. Biisin sovitukset ovat sidottuja taustanauhaan hyvin pitkälti.

Ehkä siinä sahataan itseä nilkkaan kun liian hienoja tuotoksia levylle väsätään,
pitäisi saada livekin kuulostamaan levyltä. Ja jos tavaraa on levyllä paljon, niin sitten jotain apuja tarvitaan livetilanteeseen.

Ei kai siinä mitään, toiset tykkää taustanauhoista, toiset ei.
Keikalla suurin osa katsojista ei huomaa taustanauhoja ollenkaan.
"today's music ain't got the same soul I like that old time rock'n'roll"
Kefiiri
19.06.2008 15:20:30
Mun mielestä on vaan kiintoisaa kuulla livenä tulkinta, josta turhat kuorrutukset on karsittu pois. Tylsän tuntuinen biisikin voi pelkistetympänä sovituksena upota kuulijan kaaliin uudella tavalla.
Anri8000
19.06.2008 15:29:08

Mun mielestä on vaan kiintoisaa kuulla livenä tulkinta, josta turhat kuorrutukset on karsittu pois. Tylsän tuntuinen biisikin voi pelkistetympänä sovituksena upota kuulijan kaaliin uudella tavalla.

Mutta tässä keskustelussa pitää nyt nähdä omaa lempibändiään kauemmas. En minäkään halua nähdä ja kuulla minkään vaikkapa juuri-blues-bändin vetävän keikkaa jonkun taustanauhan päälle ilman minkäänlaista yllätyksellisyyttä ja hetkessä elämistä.

Mutta kun on paljon bändejä jotka sovittavat musiikkinsa valmiiksi, ja saattavat silti kuulostaa hyvältä. Eihän sen taustanauhan tarvitse olla sellainen, että se painetaan keikan alussa päälle, ja sitten kun äänimies painaa stop-nappiä koko keikka on siinä. Onhan monillakin bändeillä joku mainio rytmiraita soiton seassa, ja vaikkapa runpali tökkää sen päälle ja pois.

Ja paljon mielluumminhan sitä on keikoilla todistamassa orgesteria, joka soittaa kaiken sen minkä yleisö kuulee, ja kaikki perustuu bändin kemiaa. Toisinaan se vaan on liian vaikeaa järjestää käytännössä.
Heart is heaven, mind is hell.
rintapek
19.06.2008 21:51:28

Mutta tässä keskustelussa pitää nyt nähdä omaa lempibändiään kauemmas.

Jjeps. Toiset käyttää, toiset ei. Ei se minust ole sen kummempaa. Jos taustojen, tai niiden puutteen vuoksi yleisö alkaa kävellä ulos, niin sit kannattaa muuttaa suhtautumistaan suuntaan tai toiseen.

Oman bilebändin kanssa ny ei olla varsinaisesti "taustoja" käytetty, eikä klikkiä. Sen sijaan biisien aloituksissa on neulapoikaa hyödynnetty monestikin. Vaikkapa siten, että bändi palas tauolta ja löin viimeiseksi taukobiisiksi "money for nothin_. Kitarista tarras riffistä kiinni samalla ko mä sammutin levyn. Kesken settiä vaikkapa "Marja- Leenassa" ollaan lyöty alun puhelinsoitto levyltä... ei viitti däppädädäppädädäppädä- vaaran vuoksi pitää keikan aikana kännykkää päällä.
Eikä noi ny meillä ole mitään välttämättömyyksiä, ilmanki pärjätään. Eikä meillä noita montaa edes ole, ja yhellä keikalla tommosilla leikitään kerran, korkeintaan kaks. Muuten menee ehvektistä teho. Vaan on ne joskus kivoja lisukkeita.
One kind of music only - the good kind
takajalka
06.07.2008 12:17:40
Jos otatte MD-soittimen keikalle ensimmäistä kertaa mukaan ja esim leftistä tulee klikki ja rightistä taustat, kannattaa tarkastaa että kanavat eivät "vuoda". Meillä oli joskus ensimmäisillä keikoilla MD mukana ja soundchekissä huomattiin, että klikki vuoti taustanauhoihin. Voin kertoa että se kuulosti pahalta ;)
Se MD-soitin oli joku Sonyn ihan OK malli, ei tietenkään tälläiseen käyttöön tarkoitettu, mutta aika yllättävältä tuo tuntui.

Välillä meillä oli mukana kannettava DVD-soitin jossa tuli taustanauhat stereoparina, center-kanavasta klikki ja videokanavasta taustavideot. DVD-soitin kinni 5.1 dekooderiin ja siitä kanavat jakoon. Toimi hyvin, tietty tausta-DVD:n tekeminen on aika työlästä.

Nykyään käytössä läppäri joka hoitaa klikit, taustanauhat ja taustavideot.
Mestarit eivät lainaa, mestarit varastavat. -Stravinsky
Einherjar
06.07.2008 12:47:25
Jos otatte MD-soittimen keikalle....kannattaa tarkastaa että kanavat eivät "vuoda" ... Se MD-soitin oli joku Sonyn ihan OK malli, ei tietenkään tälläiseen käyttöön tarkoitettu, mutta aika yllättävältä tuo tuntui.

Muistaakseni jotakin tuon tapaista joskus kiroiltiin äänimiesporukalla ja huomattiin että ne long play-hommelit niihin ainakin jotenkin vaikuttaa. Ei siis kannata laitella mitään pakkausta (LP2, LP4 ja mitäs kaikkea niitä olikaan) päälle, vaan minuuttien loppumisen uhallakin puskekaa ihan pakkaamattomana tavarat sisään.

Myös taustanauhojen originaalit miksaukset kannattaa säilyttää pakkaamattomana jossakin .wav-tyylisessä formaatissa. Mp3-muunnos voi käydä mielessä, mutta kannattaa varmistella kuitenkin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
kimkorho
10.07.2008 22:14:23

Ei se livemeininki siitä yhtään kärsi kunhan tottuu pelaamaan klikin kanssa livenä.

Mä rohkenen olla sillai hennosti eri mieltä tuosta. Jos bändi toimii hyvin yhteen, ja musatyyli tarjoaa yhtään mahdollisuuksia improvisointiin, taustanauha/klikki rajoittaa tekemistä vähintäänkin jonkin verran. Itse tykkään erityisen paljon sekä soittaa että kuunnella musaa, joka elää ihan aidosti muusikoiden fiiliksen mukaan - ja minusta sellainen kyllä sopii lähestulkoon tyylilajiin kuin tyylilajiin. Nykyään harmittaa, kun poppi- ja hevipuolen huippuartisteilla pyörii taustanauhat lähes poikkeuksetta. Kovia muusikoita olis lava täys ja bändi varmaan toimis ilmankin. Joitakin keikkadvd-levyjä katsellessa on oikein harmittanut, kun homma alusta loppuun on koneiden millisekunnilleen rytmittämää.

Ymmärrettäväähän se on, että jos musan pitää kuulostaa siltä livenä samalta kuin levyllä, minkään sinfiksen kuskaaminen keikalle ei välttämättä ole järkevä ratkaisu. Itse silti koen, että nauhojen kanssa osa musiikin aidosta elävyydestä jää aina pois.
www.theindigo.fi
rintapek
10.07.2008 22:48:24

Mä rohkenen olla sillai hennosti eri mieltä tuosta.
Mä olen samalla lailla varovasti samaa mieltä.

Ymmärrettäväähän se on, että jos musan pitää kuulostaa siltä livenä samalta kuin levyllä,
Minust ei tartte. Levy on levy ja live on live. Jos ihan yks yhteen aikoo ja haluaa, niin kait sitä samantien vois vaan pyörittää sitä levyä ja vetää pleibäkkinä?

Itse silti koen, että nauhojen kanssa osa musiikin aidosta elävyydestä jää aina pois. Toi on minust ihan kiinni siitä miten niitä käytetään. Onko ne isäntä vai renki, orjuuttaja vai apulainen?
One kind of music only - the good kind
arppah8
11.07.2008 01:29:27

Mä oon jotenkin mieltänyt digiraiturin luotettavimmaksi taustanauhapyörittäjäksi livenä, mutta wanhan bändin vetoa seuratessa männäviikonlopun Simerockissa tuli aihetta ajatteluun. Kolme kertaa tilttasi masiina (muistaakseni joku Jammun 8-raitalaitos) aiheuttaen vaivaannuttavia taukoja (vokalisti ei ole ihan kurko välispiikeissä, hermot tosin pitivät hyvin) ja lopulta vikan biisin kaaoslopetuksen koneen lauetessa kesken biisin.

No, tulihan tuolla keikalla todistettua bändiltä ensimmäinen koskaan ilman sekkarihässäköitä soitettu biisi. Hyvin toimi ilman koneistustakin.
God's away on business
kimkorho
11.07.2008 19:15:35

Toi on minust ihan kiinni siitä miten niitä käytetään. Onko ne isäntä vai renki, orjuuttaja vai apulainen?

Miten käytät taustanauhaa niin, ettei se määrää esim. biisin tempoa ja sen osien kestoa? Ymmärrän kyllä, että taustanauhoilta voidaan tuoda vain pieniä lisiä musaan, mutta silti niillä on aina tietty orjuuttava vaikutus.
www.theindigo.fi
Pieni rumpalipoika
11.07.2008 19:52:25

Mä näkisin tän homman siten, että klikkiä ja varsinkin taustanauhoja käytettäisiin vasta silloin kun on aivan pakko.

Tuntuu vain, että tämä more is more-ajattelu on ollut jo vuosia musiikissa eikä loppua tunnu tulevan. Kai siinä sitten kuvitellaan, että paskasta biisistä saa konvehtia kun myös livenä on mukana räjähdyksiä, (casiotason) jousia, (casiotason) lapsikuoroa, säkätyksiä, tuplauksia bassoraitoihin, laulustemmoja joita orkesteri ei itse osaa vetää jne.

Mä en jummarra. Sitäpaitsi on aivan karseen kuulosta kuunnella klikin kanssa vetävää orkesteria joka ei osaa sitä hommaa viimeisen päälle. Ja mun mielestä näitä orkestereja löytyy Suomesta parin käden sormin laskettavissa oleva määrä.
Rummut nurin ja nussimaan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)