![]() 07.02.2004 12:14:58 | |
---|---|
Jokaiselle mus.harrastajalle tulee jostakin biisistä se "hantaaki" josta kaikki on kiinni, mulla oli pitkään "Whiter shade of pale", siinä mielestäni kristallisoitui kaikki mitä iskelmässä piti olla. Nyt on muitakin biisejä, ja jos joku löytää sen "taivaallisen" bassokulun "Emma-twististä", niin mitäs siihen on muilla sanomista. Soittaja selviää aina. | |
![]() 07.02.2004 12:40:57 | |
...Esim. Stratossa on 3 mikrofonia,5 asentoinen mikkikytkin,joilla saadaan varsin erilaiset perussaundit ILMAN MITÄÄN ulkopuolisia efektejä,lisäksi volume/tone potikoita eri asentoihin säätämällä saadaan lisää sävyjä.... = Soittimen akustiseen saundiin vaikutetaan elektronisesti. Vahvistin pitää tietty olla koska kyseessä on sähkökitara. = Soittimen akustiseen saundiin vaikutetaan elektronisesti. Lisäksi stratossa on vibrakampi,jolla soittoa voi värittää, Voi värittää soittoa - ei saundia. kielet plektrakädellä demppaamalla saadan eri meiniki/saundi komppiin/sooloon,soittaako sormilla vai plektralla vaikuttaa myös saundiin,ei kai tarvi enää jatkaa......... Vasta kaksi tapaa vaikuttaa saundii akustisesti. kitaralla voi myös kätevästi säestää laulua,soittoa,mitä vaan,pasuunalla sensijaan ei oikeen????? Nuotiolla? Sähkökitaralla? Soitin pari vuotta bändissä jossa oli trumpetti"taiteilija",ja täytyy sanoa että saundeja oli tasan kaksi :sordiinolla tai ilman!Tosin sordiino voidaan kai lukea trumpetin efektilaitteeksi,sehän on soittimeen kuulumaton erillinen laite millä soittimen perussaundia voidaan muuttaa?? Niin on. Tietysti humalatila vaikutti erittäin ratkaisevasti perussaundiin,siihen ainoaan;-)) No, se onkin monesti tehikas keino - tosin ei kai niin hyvä...:-) Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 07.02.2004 13:00:47 (muokattu 07.02.2004 13:02:04) | |
Kitara on yksi niistä harvoista soittimista joiden ääntä voi muuttaa, muokata ja käsitellä vielä varsinaisen iskun jälkeen. Nii ja eiköhän vibrakammella voi värittää soundia ja siten myös soittoa!!?? | |
![]() 07.02.2004 14:40:11 | |
No kyllä joskus on "ainoa vaihtoehto". Sanotaanko vaikkapa tässä "Emma" biisissä tämä basso. | | | | | | | | |----------------2/------7-------|10------7-----------------------| |0-------3-----------------------|----------------7---------------| |--------------------------------|------------------------8-------| |--------------------------------|--------------------------------| | | | | | | | | |------------------------2-------|5-------2-----------------------| |----------------2---------------|----------------2-------3-------| |0-------3-----------------------|--------------------------------| |--------------------------------|--------------------------------| Kun käydään tuolla kymmenennellä nauhalla ja tullaan alas Walkingbass" tyylillä nopeassa temmossa (180) niin kyllä tuo yhdeksäs ääni (A) on paras suosiolla ottaa vapaalla kielellä jotta joutaisi. Vapaitakieliähän käytetään paljon juuri rautalankamusiikissa muutenkin. Se kuuluu asiaan. Mutta saattaahan se olla että etevä basisti hoksaa tuon lennostakin kun soittaa "Emmaa" ensimmäisen kerran primavistana. Mä oon soittanut tuon Dm-kohdan näin: G----------7-10-7-------------- D-------7----------7----------- A-----8---------------6--------- E-10---------------------------- Tai saahan tuon sillä lailla vielä G-----------------10--------- D-------------12-----12------- A---------12-------------12------ E-10-13---------------------13-------- Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! | |
![]() 07.02.2004 16:28:54 (muokattu 07.02.2004 16:30:52) | |
Vasta kaksi tapaa vaikuttaa saundii akustisesti. Kitaran akustiseen soundiin voi vaikuttaa lukemattomilla tavoilla. Plektra tuottaa erityyppisen äänen kuin sorminäppäily, ja myös pikkauskohta vaikuttaa soundiin: tallasoundi on terävä ja kuiva, kaulasoundi läheltä soitettuna täyteläinen ja lämmin. Siinä pari hyvin karkeaa esimerkkiä, joita voidaan soveltaa mielikuvituksen mukaan. Ettekö protestoijat tosiaankaan ole tietoisia muista kitaratyyleistä kuin rautalangasta? Melko köykäisellä pohjalla näyttävät yleiset asenteet ja faktaluulot olevan? Saatana, tämä intto hakkaa typeryydessään kaikki tähänastiset m.netissä nähdyt leikkimielisetkin väittelyt. "Pelkosen Pentti on ... konsulentti-ntti-ntti-ntti-ntti-ntti-ntti-ntti-ARGH!" -Kauko Röyhkä - Sanovat, että olen homo | |
![]() 07.02.2004 16:50:09 | |
Kitaran akustiseen soundiin voi vaikuttaa lukemattomilla tavoilla. Plektra tuottaa erityyppisen äänen kuin sorminäppäily, ja myös pikkauskohta vaikuttaa soundiin: tallasoundi on terävä ja kuiva, kaulasoundi läheltä soitettuna täyteläinen ja lämmin. Siinä pari hyvin karkeaa esimerkkiä, joita voidaan soveltaa mielikuvituksen mukaan. Ettekö protestoijat tosiaankaan ole tietoisia muista kitaratyyleistä kuin rautalangasta? Melko köykäisellä pohjalla näyttävät yleiset asenteet ja faktaluulot olevan? Saatana, tämä intto hakkaa typeryydessään kaikki tähänastiset m.netissä nähdyt leikkimielisetkin väittelyt. Pointsit Zedille,tää on huonoo.... | |
![]() 07.02.2004 17:21:48 | |
P.S Tama threadihan kääntyi ylistyslauluksi Emman bassokuviolle! Luulenpa että Children of Baronilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa Emma ohjelmistoon. Sovitus voisi olla sellainen että alkuperäinen melodia menee hiljaa obligatona taustalla ja Motif ES:llä tykitetään bassokuviota 'uutena' melodiana. On jo otettu. Sovitus muuten esityskunnossa, mutta bassosoundia täytyy vielä hioa. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | |
![]() 07.02.2004 17:26:20 | |
On jo otettu. Sovitus muuten esityskunnossa, mutta bassosoundia täytyy vielä hioa. Joo, ja pistetäänhän tuo kans nettiin muiden ihasteltavaksi. My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä" | |
![]() 07.02.2004 17:28:25 | |
Joo, ja pistetäänhän tuo kans nettiin muiden ihasteltavaksi. Kiitokset saa panna ihan reilusti julkisesti palstalle esiin, ei niitä kannata hävetä. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | |
![]() 07.02.2004 18:02:38 | |
Kitaran akustiseen soundiin voi vaikuttaa lukemattomilla tavoilla. Plektra tuottaa erityyppisen äänen kuin sorminäppäily, ja myös pikkauskohta vaikuttaa soundiin: tallasoundi on terävä ja kuiva, kaulasoundi läheltä soitettuna täyteläinen ja lämmin. Siinä pari hyvin karkeaa esimerkkiä, joita voidaan soveltaa mielikuvituksen mukaan. Ettekö protestoijat tosiaankaan ole tietoisia muista kitaratyyleistä kuin rautalangasta? Melko köykäisellä pohjalla näyttävät yleiset asenteet ja faktaluulot olevan? Saatana, tämä intto hakkaa typeryydessään kaikki tähänastiset m.netissä nähdyt leikkimielisetkin väittelyt. Jees, ja kaiken lisäksi tämä "vastapuolen" väittö kitaran ja sen soundin köyhyydestä vaikuttaa perustuvan tietämättömyyteen!? Vai muka vain pari tapaa vaikuttaa kitaran soundiin...kaikkea sitä kuuleekin.. | |
![]() 07.02.2004 20:52:38 (muokattu 07.02.2004 20:53:52) | |
= Soittimen akustiseen saundiin vaikutetaan elektronisesti Kauhiaa,kauhiaa,on soitettu sähkökitaraa oikeen sähkön kanssa!! Seuraavan kerran kun soitat sitä pasuunaasi keikalla,ÄLÄ missään tapauksessa soita mikrofonin kautta,vaan ihan akustisesti!Jos kuitenkin joudut vahvistamaan hajulukkosi ääntä,älä kuitenkaan koske äänensävypotikoihin mikserissäsi,se ei käy,se on soundin muokkaamista elektronisesti,ja sehän ei sovi oikeaoppisille,vannoutuneille pillipiipareille,jotka vetävät rinta kaarella ja ilman apuvälineitä mitä vaan,missä vaan!!Ja lapuista vaan!! PS Nyt mä ymmärrän miksi sä veivaat OMB-keikkaa..... | |
![]() 07.02.2004 21:47:13 | |
1. EDIT: Tarkoitin, että yhdellä puhaltimella pystyy soittamaan kolmiäänisesti, mutta pirun vaikeetahan se on.... 2.Tässä kohtaa kitara häviää puhaltimelle: Ilman kaiken maailman efektihässäköitä siinä on vaan yks saundi - toisin kuin puhaltimessa. 1.Yhdellä kitaralla pystyy soittaan 1/2/3/4/5jopa6-äänisesti suht helpolla!Myös ilman sähköä!Ja laulaan ja vaikkap viheltään vielä yhtäaikaa,mites pasuunalla?? 2.Niiiiiiin!?Lähes kaikkien jatsiveikkojen jumaloima Miles Davis,monien muiden puhaltajien ohessa, on sortunut käyttämään jos jonkinmoisia efektejä(mm.erilaiset kaiut,wah wah) levytyksissään/livenä,mutta moniäänistä,JÄRJELLISTÄ soittoa millään puhaltimella(yhdellä) en ole kyllä ikinä kuullut... | |
![]() 08.02.2004 11:12:31 | |
*huokaus* ...toden totta, tylsää keskustelu, verrattavissa väittelyyn kenen lemppariruoka on paras. Yksipuolista vääntöä ilman järjellisiä argumentteja, saatikka jotaki objektiivisuutta. Tässä muutamia nimikkeitä mitä tämän hajulukon omistajan kelkalla on viimisen viikon aikana pyörähtäny: Agents, Miles Davis, Chet Baker, Huey Lewis, Ac/Dc, Froikkarit, Bruce Springsteen Niin, ja kaikki nuo levyt, mitkä soittimessa on käyny, omistan. Ja tykkään. Niistä kitaroistaki jopa ;) | |
![]() 08.02.2004 13:45:01 | |
Tavallisella akustisella kitaralla pystyy ainakin: säestämään, soittamaan melodioita, komppaamaan sekä laulamaan ja säestämään saman aikaisesti vaikka iltanuotiolla. Vaan seuraavan kerran isojussi kun vetelet sitä pasuunaasi nii koetappa lauleskella siinä samalla tai säestää jotain joka laulaa... En kyllä näe mitenkään että pasuunat ja torvet pystyisivät kovinkaan moneen noista. Sooloilussa ovat kyllä mainioita! | |
![]() 08.02.2004 13:55:21 | |
Koko "keskustelun " ydinhän on se ettei monofonisella soittimella tietenkään voi kompata kun ei tule kuin yksi ääni kerrallaan. Jos elettäis aikaa ennen rumpusetin keksimistä niin tokihan siellä leirinuotilla olis rummunsoittajia tahtia lyömässä jokaisella erilainen rumpu kädessä,Sitten eräänä iltana tuliskin tää settirumpali kasaamaan kioskiaan,niin nää "vanhat vetäjät" huutaisivat kuorossa :"Epistä, ei tuo ole OIKEATA rummunsoittoa!" Lipsahti vähän ohi aiheesta, sorry. Soittaja selviää aina. | |
![]() 08.02.2004 14:49:09 | |
1.*huokaus* ...toden totta, tylsää keskustelu, verrattavissa väittelyyn kenen lemppariruoka on paras. Yksipuolista vääntöä ilman järjellisiä argumentteja, saatikka jotaki objektiivisuutta. 2.Tässä muutamia nimikkeitä mitä tämän hajulukon omistajan kelkalla on viimisen viikon aikana pyörähtäny: Agents, Miles Davis, Chet Baker, Huey Lewis, Ac/Dc, Froikkarit, Bruce Springsteen 3.Niin, ja kaikki nuo levyt, mitkä soittimessa on käyny, omistan. Ja tykkään. Niistä kitaroistaki jopa ;) 1. Ei kai tässä nyt makuasioista ole kysymys,vaan erään puhaltajan umpitolloista väittämistä koskien kitaran soittoa ja saundeja.Ja se puhaltaja et ole suinkaan sinä,vaan se toinen... 2.Nyt puhutaan sen sijaan makuasioista:itse voisin kuvitella kuuntelevani noista vain Miles Davisia ja Huey Lewisia,sen sijaan kotimainen osasto ei jaksa kiinnostaa yleensäkään,ja jostain syystä en ole ikinä pitänyt Bruce Springsteenista,Tina Turnerista,AC/DC-osastoista...rautaisannoksen iskelmä/humppa-musiikista työn puolesta vuosien saatossa saaneena en kyllä juurikaan kuuntele musaa vapaa-aikanani. 3.Mulla on joku 400 vinyylikiekkoo,vintti täynnä vanhoja kasetteja,kelanauhojakin,mä en edes muista koska olisin ostanut jonkun levyn,CD-kamaa mulla on erittäin vähän... Ja viis lasta+vaimo hoitsuna 3-vuorossa pitävät huolen siitä että mulla ei tosiaankaan ole vapaa-ajan ongelmia :€) | |
![]() 09.02.2004 14:43:47 | |
= Soittimen akustiseen saundiin vaikutetaan elektronisesti. = Soittimen akustiseen saundiin vaikutetaan elektronisesti. Voi värittää soittoa - ei saundia. Vasta kaksi tapaa vaikuttaa saundii akustisesti. Nuotiolla? Sähkökitaralla? Niin on. No, se onkin monesti tehikas keino - tosin ei kai niin hyvä...:-) Soundi on kokonaisuus, eli se lopputulos. Jos sähkökitarasta otetaan vahvistin pois, niin se on vähän sama juttu, kuin leikattaisi trumpetti poikki. Sähkökitara on soitin, johon kuuluu sähkökitara, ja kitaravahvistin, ja kaikki mitä siihen välille on kytketty. | |
![]() 09.02.2004 14:54:18 | |
Ja tätä threadiähän ei lopeteta ennen kuin kaikki soittimet on saatu kiistattomaan paremmuusjärjestykseen! Mä aloitan: 1. Steinway Jatkakaa! Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | |
![]() 09.02.2004 15:25:49 | |
Pasuuna Pasuuna Pasuuna ja vielä kerran Pasuuna...kun kerran iso j niin sanoo niin ei ainakaan köyhä soundisella kitaralla ole mitään jakoa. | |
![]() 09.02.2004 16:00:33 | |
1. Ei kai tässä nyt makuasioista ole kysymys,vaan erään puhaltajan umpitolloista väittämistä koskien kitaran soittoa ja saundeja.Ja se puhaltaja et ole suinkaan sinä,vaan se toinen... Ainoa umpitollo väittämä tässä threadissa on se sinun itkemisesi, että jokin soitin olisi jotenkin toista parempi ja paremmankuuloinen - varsinkin, kun näyt ymmärtävän ainoastaan vähän kitaransoittamisen päälle, mutta muusta et juuri mitään Monennenkohan kerran totean, että kitarassa ei oo soittimena mitään vikaa. Pahempia ovat muutamat harvat puusilmäiset kitarafriikit. 3.Mulla on joku 400 vinyylikiekkoo,vintti täynnä vanhoja kasetteja,kelanauhojakin,mä en edes muista koska olisin ostanut jonkun levyn,CD-kamaa mulla on erittäin vähän... Kuunteletko niitä? Tuntuu, että et edes pidä musiikista.... Osta mut - ma olen kaupan! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)