Aihe: Kestäviä plektroja, mistä hitosta?
1 2
Satellite Kid
16.06.2008 16:28:04

Akkaria soittelen yleensä Fenderin thineillä. Joka keikalla ja treeneissä katkeaa vähintään yksi plektra. En ole kokenut asiaa ongelmaksi.

Ketjun eka, minun lisäkseni ! Jokin kovempi rokkistreeni thineillä niin se on plektra per biisi; tiedä sitten mitä magiaa sormissa on - ja juuri nämä perusthinplektrat eivät tosiaan kestä, mutta monissa on lepsuutensa vuoksi se tatsi jota haen. JOS joskus koet katkeilun ongelmaksi, leikkaapa piruuttasi oman mallinen plektra vaikka muovisesta tomaattipullosta (merkki kuin merkki pirun hyviä), pyykinpesuainepullot myös kova sana. Olen itse vienyt tämän vuosien varrella jo niin pitkälle että tiedän suurin piirtein minkä soundin saan vaikkapa Heinzin tomaattipullosta ;) Ja jos kikkailla jaksaa, ääneen voi vaikuttaa melkolailla sillä minkä muotoista plektraa leikkaa (siis tämmöisiä "soikeampia" esimerkiksi joita ei kukaan myy). Ja vielä yksi kikka jos joku innostuu räpläämään näiden kanssa; monesta purkista kun etiketin kostuttaa ja leikkaa plektran siitä kohdalta, se etiketin loppu pitää plektran sitten vaikka miten hikisissä näpeissä tahansa ;)

Tämähän meni varsinaiseksi niksi-Pirkaksi :D
"Ilkka Kanerva myöntää lähettäneensä tekstiviestejä ja kiistää kiistäneensä viestien lähettelyn aiemmin."
ravensoul
16.06.2008 16:35:57
Jos katkeaminen on ongelmana, niin en ihan heti suosittelisi delriniä tai ultexiä, sillä ne eivät ole kovin joustavia - varsinkaan ultexit.

Joo, se voi kyllä olla, että jos tykkää ihan hitosti piestä kieliä ni tuo ultex räsähtää halki, muuten kyllä kestää kulutusta reilusti paremmin kuin vaikka Gator Gripit.

Jos ylenmääräinen joustavuus ja lerppu olemus ei haittaa ni ohuet Claytonin Black Ravenit. Noita oli käytössä 0.38-paksuisina, kun hokasin et ohkanenhan se plärä pitää olla. Ei takuulla katkea, kun taipuu kuin kumi mutta kärki kestää silti hyvän tovin. Ultexista pidän kyllä itse enemmän koska siinä yhdistyy ohuessakin materiaalissa vähän jäykkyyttä ja kestävyyttä.
Numb
16.06.2008 16:44:22 (muokattu 16.06.2008 16:45:20)

Yhtään dunlopin tortexia en ole poikki saanut, ja akkaria pieksän välillä aika lujasti. Kulma toki kuluu, mutta poikki ei mene. Fenderin plektroista sen sijaan rapsahtelee kärki poikki yhtenään. Tai rapsahteli silloin, kun niillä soitin.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Detox
16.06.2008 17:26:21

Slightly OT, sain tossa eräällä keikalla taottua Dunlopin JazzIIIXL-plekun soittamalla poikki. Olin hämmentynyt. Mutta kitarahan on lyömäsoitin.

Itselle on käynyt kerran kotona samoin. On täytynyt olla viallinen yksilö koska olen soitellut tuhansia plekuja puhki ja vain 1 "viallinen kappale" on tullut vastaan!
Mesa 4 Life! Uusi soittosämple...
Krice
16.06.2008 18:54:51

Luulisi että nylon-plektra olisi hyvä valinta. Ultexit on kyllä kovaa materiaalia ja niitäkin kannattaa kokeilla.
Louhimo
16.06.2008 18:59:53

Pistetäänpä tähän samaan ketjuun toinen plekukysymys:
Nyt viimeisen vuoden olen käyttänyt Gibsonin mustia plektroja, joissa lukee logon lisäksi PURE ja alla kokoluokka XH. Plektrat ovat hitusen pienempiä kuin esim. dunlopin tortexit joita erehdyksissäni tilasin, eivät sovi käteen niin koonkaan kuin materiaalinkaan puolesta. Tammerpiano taas ei enää myy gibsonin plekuja, ainakaan viime kerralla ei silmiini osunut yksiäkään...
Mistähän näitä saa tilata tai mikähän olisi korvaava merkki / malli?
Hitusen pienempiä kuin tortexit ja mielellään vielä pisaran muotoisia...
Vauhti korjaa virheet!
Wradlin
16.06.2008 19:05:47
Pistetäänpä tähän samaan ketjuun toinen plekukysymys:
Nyt viimeisen vuoden olen käyttänyt Gibsonin mustia plektroja, joissa lukee logon lisäksi PURE ja alla kokoluokka XH. Plektrat ovat hitusen pienempiä kuin esim. dunlopin tortexit joita erehdyksissäni tilasin, eivät sovi käteen niin koonkaan kuin materiaalinkaan puolesta. Tammerpiano taas ei enää myy gibsonin plekuja, ainakaan viime kerralla ei silmiini osunut yksiäkään...
Mistähän näitä saa tilata tai mikähän olisi korvaava merkki / malli?
Hitusen pienempiä kuin tortexit ja mielellään vielä pisaran muotoisia...

Jos et Suomen rajojen sisältä mistään noita Gibsonin plekuja löydä niin katso ebaystä: http://global.ebay.com/gbh/search?P … mp;SiteIdFilterType=3&SortBy=11
"Hey fuckers, suck on Guns and fucking Roses!"
Miikathebest
16.06.2008 19:10:28 (muokattu 16.06.2008 19:10:51)

Ultexit on kyllä kovaa materiaalia ja niitäkin kannattaa kokeilla.

Jos ohuessa lerppuplektrassa ongelmana on katkeaminen, niin kaiken järjen mukaankan ei kannata käyttää kovaa materiaalia olevia plektroja. Ennemminkin kannattaa etsiä pehmeä ja joustava plektra.
Liikaa säröä!
Louhimo
16.06.2008 19:10:41

Jos et Suomen rajojen sisältä mistään noita Gibsonin plekuja löydä niin katso ebaystä: http://global.ebay.com/gbh/search?P … mp;SiteIdFilterType=3&SortBy=11

Tuntuu vaan turhauttavalta tilata pieniä muovinpalasia jostain ulkomailta kun tod. näk. suomestakin löytää, jos ei kyseisiä niin ainakin vastaavia.
Eikös tuo Jazz III ollut pisaramallinen ja hiukkasen pienempi kuin tortexit? Pitääpäs sellaista testata seuraavaksi.
Vauhti korjaa virheet!
Wradlin
16.06.2008 19:13:47
Tuntuu vaan turhauttavalta tilata pieniä muovinpalasia jostain ulkomailta kun tod. näk. suomestakin löytää, jos ei kyseisiä niin ainakin vastaavia.
Eikös tuo Jazz III ollut pisaramallinen ja hiukkasen pienempi kuin tortexit? Pitääpäs sellaista testata seuraavaksi.

Tuo Jazz III on jo selvästi pienempi kuin Tortexit, mutta ihan hyvä plektra.

Aiemmpaan kysymykseen: Dunlopin Ultexit ovat kestävää ja kovaa materiaalia, itse ainakin tykkään soitella niillä ja ovat kestäneet.
"Hey fuckers, suck on Guns and fucking Roses!"
McNulty
16.06.2008 19:29:22
Kröhöm... nyt on kyllä pakko sanoa, etten ole soittovuosieni aikana saanut yli 0,50mm plektraa katki. Joskus tuollainen ihan lirppu lerputin repesi kun soitin akustisella heviä. On siis AIVAN PAKKO kyseenalaistaa aloittajan soittotekniikka ja/tai -tapa, sillä aika gurmanni saa olla että esim. 1-2mm perus-Tortexin saa KATKI. No, jollei nuo tahdo kestää niin miten olisi Dunlop Teckpick. Se on alumiinia ja kestää kyllä katkeamatta... siinä nimittäin katkeaa kieletkin jo ennemmin kuin plektra.
The Caco-Daemon
16.06.2008 19:31:12
Dava Control.
Poonus
16.06.2008 19:44:34
Dunlopin nailoni ei kyllä ilaman tonkia mene poikki ja kestää enepi ku yhen biisin. Sille annan ääneni jos kestävää plekua tarvii Siis jos vain muoto sopii. Jazz 3 xl:llää ite käytän joka kyllä kuluu tosi nopeaan. Ultexilla ei ole ku niitä pieniä jotka hukkuu sormien väliin . Se oli oma mieli pide alkää ampuko :)
En Osaa Kirjottaa joten kieli poliiSIt hiljaa
Miikathebest
16.06.2008 19:47:28 (muokattu 16.06.2008 19:48:31)

Ultexilla ei ole ku niitä pieniä jotka hukkuu sormien väliin . Se oli oma mieli pide alkää ampuko :)

Luulin että tässä puhuttiin Dunlopin ultexista, joka on mielestäni melko perinteisen muotoinen plektra
http://www.thomann.de/fi/dunlop_plektren_ultex_100_02.htm

E: dunlopilla onkin näköjään eri mallisia ultex-plektroja.
Liikaa säröä!
firemoon223
16.06.2008 19:57:40
Kannattaa soittaa dunlopin plektroilla, ne kestää hyvin.
pekurides
16.06.2008 20:06:22 (muokattu 16.06.2008 20:08:29)

Mulla on hopeapleku. Kyllä kestää :)

Nii mullkii, toinen on kivipleku , vielä kestävämpi kulutuksen osalta mutta voipi olla liukas hikisissä näpeissä ja soittotatsi hopeissa ja muissa kovissa aineissa niin tarkka ja anteeksiantamaton että kaikki ei pysty soittamaan ilman takeltelua ja sen takia ne dumaa kun ei halua/jaksa opetella plektrakäden tekniikkaa uusiksi! ( tai ainakin aluksi tuntuu työläältä...)

Mutta eipä sitten olekaan lirpatusta ja lörpätystä kun oikein tosissaan dempataan vaan kunnon iskua ja tukistusta :=)
Tunteella päin vittua.
Tatuo
17.06.2008 23:59:19
Itellä toiminu noi ibanetsin medium ja heavy paksuiset grippiplekut..
löysin just yhen jonka ostin ku olin vielä peruskoulussa.. eli jokune vuosi sitte.. siis ne joissa on se "hiekkapaperi"
Use your hot moves to melt the ice between you and the audience
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)