Aihe: Nikä Beatles levyissä maksaa?
1 2 3
Shaft
08.02.2004 15:33:40
Kyllähän ne hiukan kärsii CD-muodossa, mutta kärsis vielä enemmän, jos ne DVD:hen tunkis.

Miten niin?
sormunen
08.02.2004 17:24:58
On kyllä otsaa pyytää yli kolmekymmentä vuotta vanhoista levyistä tuollaisia hintoja. Myynnissä olevat painoksetkin ovat aika ankeita. Mutta jos kauppa käy niin mikäs sinä. Itse jätän jo periaatesyistä ostamatta.

Tarkoitatko, että tässä nimenomaisessa tapauksessa on markkinatalous perseestä? Voi ollakin.
sormunen
08.02.2004 17:26:47
Ei missään nimessä mitään prkl remasterointeja

Analoginen ja digitaalinen ovat kyllä niin jo periaatteellisesti erilaisia tapoja tallentaa ääntä, että kyllä digitalisointi vaatii myös jonkinlaisen uudelleenkäsittelyn.
leka
08.02.2004 18:03:08
Saakohan noista hyviä uusintapainoksia vinyylinä? Sehän olisi paras vaihtoehto
yleistäminen on aina väärin
MacGyverfan
08.02.2004 19:10:05
Saakohan noista hyviä uusintapainoksia vinyylinä? Sehän olisi paras vaihtoehto

Saa, itse tilasin juuri www.blackandwhite.fi stä Revolverin ja Spectorin Let It Ben uusintapainoksina. White album oli sen verran kalliimpi, ettei tullut sitä laitettua.
Flyygelin kun sais...
leka
08.02.2004 19:14:43
Saa, itse tilasin juuri www.blackandwhite.fi stä Revolverin ja Spectorin Let It Ben uusintapainoksina. White album oli sen verran kalliimpi, ettei tullut sitä laitettua.

katos joo, sieltä siis
yleistäminen on aina väärin
Brian May jr.
08.02.2004 20:00:55
Juu, Pink Floydin levyistä saa tosiaan pulittaa sen 40 euroa. Viime vuoden loppupuoliskolla niitä tosin myytiin pariin (vai kolmeen) kymppiin.

Jep, ainakin Free record shopissa the wall maksoi yhdessä vaiheessa 20 euroa. Olispa toi alennus olemassa vieläkin...
Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi!
Flash
09.02.2004 09:26:52

Analoginen ja digitaalinen ovat kyllä niin jo periaatteellisesti erilaisia tapoja tallentaa ääntä, että kyllä digitalisointi vaatii myös jonkinlaisen uudelleenkäsittelyn.

Nimenomaan. 80-luvulla nopeasti CD-muotoon survotut levyt kuulostavat poikkeuksetta paskalta verrattuna vinyyliin. CD-masterointi tekniikat ovat kehittyneet huimasti viimeisen 15-vuoden aikana. Sen takia kaikki vanhat levyt tulisi remasteroida. Mitä taas SACD:hen ja DVD-A:han tulee, niin kyllä ne aina normaalin CD formaatin hakkaavat.
Rock And Roll Can Never Die
Basismi
09.02.2004 09:39:15
Jaa että mikäkö piitleseissä maksaa? Miihkali omistaa oikeudet ja sillä on rahan tarvetta.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
randy
09.02.2004 10:03:01

Kiitti linkistä. Tilasin kymmenen vinyyliä.
Lumiukolla on valkonen perse.
Risto Mustalisä
09.02.2004 11:36:04
The Wallista nyt puhumattakaan, taitaa maksaa 40 egua...

Iloisia uutisia...Vilkaise http://www.cdon.com (sori mainoksesta!)
Born to be wild! - paitsi kotona..
kid ego
09.02.2004 15:32:21
Jep, ainakin Free record shopissa the wall maksoi yhdessä vaiheessa 20 euroa. Olispa toi alennus olemassa vieläkin...

No ota ilo irti nykyisestä kampanjasta, jossa on tolkuton määrä levyjä 2xCD=20€ -tarjouksessa.
Haluan vaihtaa penikseni pienempään, hinnalla millä hyvänsä.
Malungizimo
09.02.2004 17:07:38
Nimenomaan. 80-luvulla nopeasti CD-muotoon survotut levyt kuulostavat poikkeuksetta paskalta verrattuna vinyyliin. CD-masterointi tekniikat ovat kehittyneet huimasti viimeisen 15-vuoden aikana. Sen takia kaikki vanhat levyt tulisi remasteroida. Mitä taas SACD:hen ja DVD-A:han tulee, niin kyllä ne aina normaalin CD formaatin hakkaavat.

Olen samaa mieltä tuosta vinyylin hyvästä soundista. Se mukavaa, että jengi huomaa sen ja vaatii uudelleen masteroinneilta parempia soundeja.

Jotenki mua vaan pelottaa tuo uudelleen masterointi. Miksi joku pitää uudelleen masteroida jos se kerran on jo kerran masteroitu ja onnistuttu siinä hyvin?? Miksi ei vaan tallenneta levyä digitaaliseen muotoon ja kutsuta sitä digitoinniksi?

Niin ja Mitä huötyä on tuosta SACD ja DVD-A formaateista verratuna CD:yyn jos puhutaan pelkästä audiontallentamisesta(Stereo)? Kertokaan se mulle.
sormunen
09.02.2004 17:12:39

Jotenki mua vaan pelottaa tuo uudelleen masterointi. Miksi joku pitää uudelleen masteroida jos se kerran on jo kerran masteroitu ja onnistuttu siinä hyvin?? Miksi ei vaan tallenneta levyä digitaaliseen muotoon ja kutsuta sitä digitoinniksi?

Siteeraan itseäni: Analoginen ja digitaalinen ovat kyllä niin jo periaatteellisesti erilaisia tapoja tallentaa ääntä, että kyllä digitalisointi vaatii myös jonkinlaisen uudelleenkäsittelyn.

Siksi siis jotta voitaisiin saada samanlainen kuuntelunautinto.
jms
09.02.2004 17:20:09
Niin ja Mitä huötyä on tuosta SACD ja DVD-A formaateista verratuna CD:yyn jos puhutaan pelkästä audiontallentamisesta(Stereo)? Kertokaan se mulle.

Isompi sample rate ainakin
"i´ve started to hate my own creation, now i know how god feels" - Homer Simpson
Malungizimo
09.02.2004 21:48:43
Mutta mitä hyötyä on suuremmasta sample ratesta? Vaikka me kuinka nostetaan bittisyvyyksiä ja näytteenottotaajuuksia, niin eihän se kuitenkaan minun järkeni mukaan muuta sitä kuuntelunautintoa minnekkään. Mitä hyötyä on vaikka 130 dB:n dynamiikasta kun kukaan ei käytä sitä eikä tekniset laitteet voi toistaa sitä??

Vai "kuuleeko" joku 23:n kilon ääniä?

Nykyisin suuri ongelma tallennuskapasiiteetin noustessa on tuhlailu. En tarkoita, että mp3:set ovat hyviä(ne ovat enimmäkseen yllättävän huonoja). Kysyn vaan, että miksi tarvitaan laajempaa dynamiikkaa vaikka nykyisinki 99% musiikin kuuntelijoista hyväksikäyttää jotain 10 dB: dynamiikkaa!

Maailmassa on jo tarpeeksi turhaa informaatiota. Miksi sitä pitää vielä alkaa tunkemaan musiikkiinkin?
Flash
10.02.2004 08:25:17

Jotenki mua vaan pelottaa tuo uudelleen masterointi. Miksi joku pitää uudelleen masteroida jos se kerran on jo kerran masteroitu ja onnistuttu siinä hyvin??

Sen takia, että CD ja vinyyli vaativat hyvin erilaisen masteroinnin. Kun 80-luvulla hätäisesti pistettiin ulos ennen CD-aikaa tehtyjä levyjä CD-muodossa niin niitä ei useinkaan masteroitu uudelleen, josta johtuu sitten se, että ne CD:t kuulostavat "tumpulta". Ja vaikka osa masteroitiinkin uusiksi, niin digitaalimasterointitekniikat ovat sen jälkeen huimasti kehittyneet, kuten tuli jo aikaisemmin mainittua.

HUOM! Alä sekoita masterointia miksaukseen! Levyjä harvoin uudelleen miksataan (vaikka olisi syytäkin), koska se on niin kallis ja aikaa vievä prosessi.
Flash
10.02.2004 08:29:46 (muokattu 10.02.2004 08:32:02)

Mutta mitä hyötyä on suuremmasta sample ratesta? Vaikka me kuinka nostetaan bittisyvyyksiä ja näytteenottotaajuuksia, niin eihän se kuitenkaan minun järkeni mukaan muuta sitä kuuntelunautintoa minnekkään. Mitä hyötyä on vaikka 130 dB:n dynamiikasta kun kukaan ei käytä sitä eikä tekniset laitteet voi toistaa sitä??

Tuo toistohomma on ihan hyvä pointti. Jos laittaa esim. DVD-A soittimen niin muidenkin laitteiden (siis etenkin vahvistimen) tulee olla samalla tasolla.

Mitä sample rateen tulee, niin mitä tiheämpi sample rate, sitä lähemmäs päästään toistossa alkuperäistä vinyyliä (mutta ilman vinyylin rahinoita). Tähän voisi taas piirtää sen analogista toistoa kuvaavan käyrän ja digitaalista toistoa kuvaavan pylväsdiagrammin...

Maailmassa on jo tarpeeksi turhaa informaatiota. Miksi sitä pitää vielä alkaa tunkemaan musiikkiinkin?

Musiikkiin pitää saada CD:n myötä menetetty informaatio takaisin (koskee siis lähinnä vain noita ennen digitaaliaikaa tehtyjä levyjä). :)
Lonesome
10.02.2004 09:21:52
Sen takia, että CD ja vinyyli vaativat hyvin erilaisen masteroinnin. Kun 80-luvulla hätäisesti pistettiin ulos ennen CD-aikaa tehtyjä levyjä CD-muodossa niin niitä ei useinkaan masteroitu uudelleen, josta johtuu sitten se, että ne CD:t kuulostavat "tumpulta".

Monessa tapauksessa vinyylin soundiin vaikuttavat vielä masteroinnin jälkeen kaiverrusvaiheessa tehdyt korjaukset. Eli eihän ne ole mihinkään(?) muistiin jääneet, siis ainakaan masternauhalle. Ne ensimmäiset cd-painokset repäistiin usein ties kuinka monennen polven varmuuskopioista tms. Eli ei edes yritetty löytää sitä alkuperäistä masteria.

Monet suuretkin levymerkit antoivat 80-luvun lopulla julkaista kataloogiaan ties minkä pikkumerkin toimesta. Ehkä ne luulivat, että ei ihmiset kuitenkaan osta samoja levyjä uudestaan cd:muodossa. Antoivat sitten oikeuksia käyttää noita satunnaisia nauhoja mitä löytyi.

Olen välillä myös epäillyt remasteroinnin mielekkyyttä, mutta kyllä moni levy on todellakin sen mukana herännyt eloon ja eihän niistä bonus-biiseistäkään haittaa yleensä ole. Esim. The Who:Live At Leedsillä oli alunperin pituutta alle 40 minuuttia. Nyttemmin tarjolla on yhdelläkin cd:llä yli 70 min samalta keikalta ja sitten vielä tupla-cd. Eikä Beatles-lisää hinnassa, vaikka klassikko-bändi onkin kyseessä. Whon levyjä on käsittääksni kyllä myös uudelleen miksattu remasteroinnin lisäksi.

Mitä Beatlesiin tulee, niin yksi syy hintatasoon tuntuu olevan tämä E.M.I. Ovat koittaneet ylläpitää poikkeuksellista hintatasoa muillakin "megatähdillään". Siis esim. Pink Floyd, Queen ja Iron Maideninkin levyt halpenivat vasta vähän aikaa sitten. No, ei musiikki muutu paremmaksi tai huonommaksi hintalapun mukaan...
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)