Aihe: Kaksikanavaiset putkinupit (Bassman, jne) särösoundeissa
1 2
Skythea
15.06.2008 14:25:50
Päivää.

Hyvää bassosoundia metsästellessäni tulin kokeilleeksi käyttää tuota mun bassman ten:iä ihan sen alkuperäisessä käyttötarkoituksessa, elikkäs bassovahvarina. Laitoin basson normaalisti sisään "normal"-kanavan ykkösinputtiin, ja saman kanavan toisesta inputista lähti piuha särön sisäänmenoon. Säröltä sitten signaali menee "bass instrument" kanavan sisäänmenoon, jonka volumella voi sitten säädellä turinaa soundiin mielin määrin.
Jumalauta mikä soundi! En ole missään koskaan ikinä törmännyt VIELÄ vastaavaan. Monesti säröjen kanssa leikkiessä häviävä alapääkin jäi muhevana jäljelle. Nyt tosin on se ongelma, ettei tuota rohjoa viitsi roudata yhtään mihinkään. Tuosta mun Sound Citystä ei lähde samaa soundia, jotenkin kovempi ja kolkompi soundimaisema siinä.

Nyt päästäänkin varsinaiseen pohdiskeluun, eli mikä vahvariksi? Fenderin bassman varmaan satawattisena toimisi tässä mainiosti? Voisin kuvitella sen edustavan saman tyyppistä soundia kuin tuo bassman ten. Tärkeintähän mun nähdäkseni on se, että kanavia löytyy kaks, ja niitä voi käyttää samaan aikaa. Tuleeko mieleen muita nuppeja?
Kramer - A Step Ahead
kallefuture
15.06.2008 17:13:24

Alembicin etunen, Mesa 400 ja 400+. Alkuperäset Ampegin SVT:t ja B-mallit.
Markbass LMK myös. Pearce. Vajavaisilla tiedoilla nämä.
Kalle
kallefuture
15.06.2008 17:14:11

Anteeksi. Markut ei ole putkivehkeitä.
Sama
Skythea
15.06.2008 17:43:40 (muokattu 15.06.2008 17:44:44)
Alembicin etunen, Mesa 400 ja 400+. Alkuperäset Ampegin SVT:t ja B-mallit.
Markbass LMK myös. Pearce. Vajavaisilla tiedoilla nämä.
Kalle

Katos vaan, tuo Alembicin F-2B vaikuttais justiinsa semmoselta etuselta mitä tarvis. Oonko ihan hakoteillä, kun olen antanut itseni ymmärtää, että tuo perustuis juurikin fenderin kytkentään etuasteen osalta? Toisekseen, mulla on paha feelari, että nuo ei oo ihan taskurahoilla ostettavissa..

Edit: jaahas, niinhän tuolla intternetissä sanotaan että fenderiin pohjaa.
Kramer - A Step Ahead
Skythea
15.06.2008 22:42:20
Ruttusta putkisoundia jos haluaa sitä saa kyl yhestäkin kanaalista. Jos siel olis ajettu kahteen kanavaan toisen etuasteen yliohjausta ja toisen puhdasta..Tarttis päättärit kans kaksinverroin. Ja skaapit. Rutun läpi ei puhdas alapää tu ilman toista päätestygee.

Kiitti ajatuksista! Ehkä toin itseäni vähä huonosti julki aiemmin. Tuossahan mulla ei ollut siis kahta etusta peräkkäin, vaan pikemminkin rinnan, joista sitten toista säristettiin säröpedaalilla. Siksi tuossa se alapää säilyikin. Eli päättärille meni puhdas soundi, sekä toisen kanavan särötetty soundi. Vissiinhän tuo onnistuis myös efektilenkin avulla, jos se on rinnankytketty?
Tuossa kun tarkemmin tutkin sitä alembicia, aloin ajattelemaan että siinäkin saisi olla master volume vielä erikseen, saisi koko paketin kokonaismökää säädettyä. Miksei se onnistuisi päätteestäkin kyllä.
Kramer - A Step Ahead
hollstro
15.06.2008 22:51:55

Kiitti ajatuksista! Ehkä toin itseäni vähä huonosti julki aiemmin. Tuossahan mulla ei ollut siis kahta etusta peräkkäin, vaan pikemminkin rinnan, joista sitten toista säristettiin säröpedaalilla. Siksi tuossa se alapää säilyikin.

Näin, ne molemmat kanavat ajavat samaa pääteastetta, joten päätteeseen tulee voimakkaampi signaali ja sekin ajaa vahvistinta särölle. Makea saundi kyllä. 100 W Bassman on kova luu jos tuolleen haluat vahvsitinta ajaa. Ei vaan ole ihan jokapäivä sellaisia tarjolla.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
kallefuture
15.06.2008 23:19:15

Voi hitsi ko mie oon katellu notta...ruattinmaalla on valikoima ollu suuri. Fenderin bassman nupeista hinnat olleet aika siedettäviä härmän pyynteihin vertaillen. Reilusti 600-800 eur. tai sit kaks vox ac 50 mallia. (ks.www.vendolin.se, www.musikbörsen.se . Tuolla viimeisellä sivulla on yksi käytetty-osasto. Siellä ollu pitkään kaks Voxin ac 50 mallia. Aivan huippusoundia. Mul on varastygenä Topin ittensä huoltama semmonen. Paksua vuolukermaa, jos tällaisen ´äitelän` ilmaisun sallitte. Yliohjauksella kovassa paineessa vasemmalla alkaa mennä kyyykkyyyn. Semmosia pitäis kyl olla kaks. Ne maksais varmaan noin 1200-1300 eur yhteensä. Tai alle. Ja onks ne huollettuja eikä mitään `kittikasoja` måste man fråga med kirves på räcken. Samoin Halkan`s musik Götgatanilla on hyvä katsoa ennen kuin ostaa mitään. Itse kröhöm olen välttänyt paikallisia Turulan shoppeja, paitsi niitä missä Hatsa tai Jorma on duunis. Oka Lahesta tekee putkilaitteita kans. Fenderin uus bassman preamp oli kai alle 700 ja siin on kaks lamppua ja drive kytkös. China?
Kalle
piiroinenj
16.06.2008 22:43:17 (muokattu 16.06.2008 22:43:48)
mulla on ollu noin vuoden verran bassman 100 ja siinä ampegin 4x10. etusena käytän ebs valve driveä ja multicomppia joskus mig muffia (vänäläinen vihree kuoleman kone). passona presari. kyllähän muuten toimii aika rapsakasti. vielä kun linkittää molemmat kanavat yhteen niin saa vielä lisää säröä. ja alapäätä nimittäin löytyy! pidän yleensä nupista bassot nollissa tai joskus ykkösellä. mutten meinaa bändi peittyä alle. pitäs kokeilla vielä muilla etusilla tuona settiä. sans amppia oon ajatellu ja fulltonen bassdriveä.

putkien vaihtokin ois varmaan kohta paikallaan. kolme pääte putkea hehkuu sinisenä ja ovat vielä eri paria. toinen pari mesa boogie ja toinen phillips. mitäs ootte muuten mieltä noista putkien hehkumisista? toiset sanoo ettei haittaa midis ja toiset sanoo että pitäs vaihtaa jos ovat siniset.
Skythea
17.06.2008 22:14:44
Kiitoksia ajatuksista. Pitää tosiaan katse suunnata bassmanien suuntaan, saksan ebayssa näyttää pari olevankin. Täytyy vaan realisoida ensin pois tuo Sound City, siitä muuten jollekin hyvä kone.;)
Kramer - A Step Ahead
Antti Takalo
21.06.2008 11:10:49
Onko tuo molempien kanavien yhtäaikainen käyttö mahdollista kaikilla vahvistimilla ja jos ei ole, niin mistähän tuon saa selville? Jos nyt menen vain suoriltaan tuota kokeilemaan, niin mitä siitä voi pahimmillaan seurata?

Omistan siis Unvoxin, jossa on juurikin normal ja bass kanavat, ja moinen särökäyttö alkoi kiinnostamaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2; Kadonneen Pröötin metsästäjä. Riutta
Skythea
21.06.2008 18:41:45
Onko tuo molempien kanavien yhtäaikainen käyttö mahdollista kaikilla vahvistimilla ja jos ei ole, niin mistähän tuon saa selville? Jos nyt menen vain suoriltaan tuota kokeilemaan, niin mitä siitä voi pahimmillaan seurata?

Omistan siis Unvoxin, jossa on juurikin normal ja bass kanavat, ja moinen särökäyttö alkoi kiinnostamaan.

Siitä lienee hyvä päätellä, että molemmille kanaville on vähintäänkin omat volume-säädöt. Toki tämä ei päde vahvareihin, joissa voi kytkimellä valita kumpaa kanavaa käyttää. Taitaa olla kitarapuolella yleisempää kyllä tuo, ja eihän niissä ole sitten inputtejakaan riittävästi.
Mulla on semmonen feelari, että tuo univox on sen verran vanhan liiton meininkiä, että sillä tämmönen pöristely onnistuis oikein hyvinkin. Ja eihän se mitään hajota jos koittaa, ainakaan jos ei hillittömän suurta signaalia koneeseen syötä.

Korostan vielä, että omilla feelareilla ja mutulla kirjotettu juttu on nyt tämä.:)
Kramer - A Step Ahead
hollstro
21.06.2008 18:55:16

Se selviää kokeilemalla. Vanhoissa peleissä idea on juuri se että samaan vahvistimeen voi liittää useampia soittimia. Ei se siitä hajoa jos molemmissa kanavisa on sama soitin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Antti Takalo
21.06.2008 19:03:04
Ei se siitä hajoa jos molemmissa kanavisa on sama soitin.

Tätä lähinnä hainkin, eli ei muuta kuin kokeilemaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2; Kadonneen Pröötin metsästäjä. Riutta
kojones
22.06.2008 22:14:31
Testasin Hiiwattia niin, että toiseen kanavaan puhdas soundi ja toiseen Woolly Mammoth, rusahtihan tuo. Mutta joku brutaalimpi särö pitäisi kyllä melkein olla ja puhtaan kanavan puolella kompura.
Visakoivu
23.06.2008 01:13:05
Päivää.

Laitoin basson normaalisti sisään "normal"-kanavan ykkösinputtiin, ja saman kanavan toisesta inputista lähti piuha särön sisäänmenoon.

Miten saat inputista mitään ulos?
70% ajasta ihminen, 30% ajasta basisti
Skythea
23.06.2008 08:18:00
Miten saat inputista mitään ulos?

Noissa vanhoissa koneissa usein on inputit kytketty rinnan, joissain tapauksissa toisessa on vaimennusvastukset.
Kramer - A Step Ahead
Visakoivu
23.06.2008 11:35:00
Noissa vanhoissa koneissa usein on inputit kytketty rinnan, joissain tapauksissa toisessa on vaimennusvastukset.

Aaa. Alles klar.
70% ajasta ihminen, 30% ajasta basisti
Cornflake
23.06.2008 17:31:24 (muokattu 23.06.2008 17:36:04)
Jos kotistudion clippi aiheesta kiinnostaa, niin tossa on svt2pro + GT:n Brick linja sekasin:

http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=805&chksum=ae7509 (Toka säe, basso kuuluu parhaiten issekseen.)

Toinen vielä:
http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=806&chksum=3c955c

Nuppi oli kohtuudella ruvella, enempikin toki irtoaisi. Ainakin etusesta:-) Eka biisi muistaakseni sormin, toka plekulla. Eron huomaa.

Bad Monk's Hill soitti, mä painoin rekkiä.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Antti Takalo
23.06.2008 19:51:32

Jaha, elikkäs tämä löytynee tuossa miun Univoxissa? Meinaan, vola tippuu selkeästi kun vääntää toisen kanavan myös auki. Tosin siten, että mitä lähempänä kanavien volumet on toisiaan niin sitä enemmän se volume tippuu. Elikkäs johtuuko tuo juurikin tuosta vaimennusvastuksesta vai jostain ihan muusta vai onko se jopa ihan normaalia?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)