Aihe: High gain vahvistimet ja putkien herkkyys?
1 2
Tomi_R
13.06.2008 13:12:05

Hieman taustaa, tulin tuossa keväällä ostaneeksi saundillisesti ja varustuksiltaankin varsin mainion ENGL Invader 100 vahvistimen joka näin äänellisesti ajatellen kyllä vakuutti jo heti ensi sävelistä alkaen, mutta ilo loppuikin lyhyeen kuin etanan lentoyritys.

*Krrrsssttt poks poks* Noin puoli tuntia soittoa ja ensimmäinen etuasteputki päätti ryhtyä mikrofoniksi. Harmitti tietenkin että näin uudesta vahvistimesta menee putki noin ripeästi, mutta nämä lasiset peijoonat ovat sen verran arvaamattomia, että ei muuta kuin uutta putkea tilalle.

Noin 5min *kkrrrrsssttt sssshhhhhh poks poks* Mitäs kerpelettä? Taas mikrofoninen putki. Tarkistin EQ ja särö säädöt, särö oli noin klo 9:n kohdalla, joten kyseessä ei ollut mikään särön maailmanennätys yritys.

Laatikossani sattui olemaan vielä yksi EH:n 12ax7, joten kokeilin vahvistinta täysin eri laitteistolla: eri pistorasia(maadoitettu kyllä) eri kitara, piuha, eri kaappi, kaiutinpiuha yms. Ja sama juttu. Naputustesti(hellästi kynällä) osoitti että syyllinen oli taas neiti A, ensimmäinen etuasteputki.

Noh lähetin vahvistimen luottavaisin mielin takuuhuoltoon, josta se tuli takaisin etuasteputki vaihdettuna! Olin selkeästi selittänyt lähetteessä että etuasteputken vaihtaminen ei auta koska vahvistin muuttaa sen mikrofoniseksi nopeammin kuin Axl Rose imaisee viivan valkeaa jauhoa.

He olivat olettaneet(huom!) että pidin normaalia high gain vahvistimen tuottamaa suhinaa ja kohinaa mikrofonisen putken merkkinä.. No vahvistin kotiin ja soittoa, sama juttu! Vaihdoin itse taas tyhmyyksissäni par kertaai uutta tilalle, mutta jokainen putki toisti tämän saman rutiinin. Eli tähän mennessä vahvistimessa on ollut 6 etuasteputkea jotka kaikki ovat muuttuneet mikrofoniseksi.

Huoh, uudestaan huoltoon. He olivat huollosta soittaneet paikalliseen liikkeeseen josta vahvistimen ostin että "Nämä modernit high gain vahvistimet on semmosia että niihin tarvii pistää joku 6-7 putkea ennen kuin löytyy sellainen joka kestää" Eli ei tässä ole mitään vikaa, ihan normaalia?

Eli he aikovat taas lähettää vahvistimen takaisin samassa kunnossa väittäen että modernit high gain vahvistimet ovat luonteeltaan niin herkkiä että joudut pistämään sadan euron edestä putkia sisään ennen kuin löydät sopivan.

Tässähän rupeaa tuntemaan olonsa jo luulosairaaksi, mutta eipähän itsellä ole tällaista ongelmaa ollut omistamieni Peavey 6505, Marshall DSL 100, Mesa Single Recto ja Triple Recton kanssa.

Anteeksi pitkä, puuduttava kirjoitus, mutta onko samanlaisia kokemuksia ja mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?
tommiot
13.06.2008 13:20:08 (muokattu 13.06.2008 13:21:17)
Veisin laitteen kaatiksella ja jatkaisin Triple Rectolla soittelua? ;)

Eiks ne voi huollossa etsiä sulle sellaista putkea joka kestäis siinä?
Tomi_R
13.06.2008 13:30:00

Veisin laitteen kaatiksella ja jatkaisin Triple Rectolla soittelua? ;)

Eiks ne voi huollossa etsiä sulle sellaista putkea joka kestäis siinä?

Hahahha, eipähän tämä ENGL:itön olotila kyllä niin kauheasti ole vaivannut tuon Triplen takia.

Väittivät ensimmäisellä huoltokerralla löytäneet sopivan putken, mutta ei vahvstin mielestäni toiminut kunnolla kyseisenkään putken kanssa. Tai sitten olen vain luulosairas :)
Hammer Of The Gods
13.06.2008 13:42:16
Hahahha, eipähän tämä ENGL:itön olotila kyllä niin kauheasti ole vaivannut tuon Triplen takia.

Väittivät ensimmäisellä huoltokerralla löytäneet sopivan putken, mutta ei vahvstin mielestäni toiminut kunnolla kyseisenkään putken kanssa. Tai sitten olen vain luulosairas :)

Ostin oman Powerballini pari vuotta sitten, ja ainakin silloin Englillä oli puolen vuoden mittainen takuu noille putkille. Samaa ei liene enää?
Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal
Deranged
13.06.2008 13:43:28 (muokattu 13.06.2008 17:27:35)
paikalliseen liikkeeseen josta vahvistimen ostin että "Nämä modernit high gain vahvistimet on semmosia että niihin tarvii pistää joku 6-7 putkea ennen kuin löytyy sellainen joka kestää" Eli ei tässä ole mitään vikaa, ihan normaalia?

No ei helvetissä ole normaalia tuollainen. Itse vaihtaisin huoltoa ja vähän äkkiä. Halvemmaksi tulisi vaikka lähettää se vahvari tänne Kuopioon DLX:ään Turusen Jaskalle korjattavaksi. Siinä on nimittäin mies joka osaa asiansa.
maggot
13.06.2008 13:46:41 (muokattu 13.06.2008 13:49:25)
Huoh, uudestaan huoltoon. He olivat huollosta soittaneet paikalliseen liikkeeseen josta vahvistimen ostin että "Nämä modernit high gain vahvistimet on semmosia että niihin tarvii pistää joku 6-7 putkea ennen kuin löytyy sellainen joka kestää" Eli ei tässä ole mitään vikaa, ihan normaalia?

Höpö, höpö. Vahvistin on rikki, ei siinä muuta voi olla. Ei tollainen mitään normaalia ole. Mitäs jos se polttaisi sulakkeen aina 5 min soiton jälkeen?! Aina vain uusi sulake sisään ja taas toimii 5 minuuttia.. Treeneissä tai keikalla: "Venatkaa jätkät, mä etin sellaisen putken joka kestää nyt seuraavat 30 min. soittoa.."

Huoltoon (osaavaan) se koko vahvari pitää laittaa. Kivoja selityksiä antavat huollosta...

EDIT: too slow...
"In space no one can hear you scream.."
Sicktoid
13.06.2008 14:02:02 (muokattu 13.06.2008 14:02:51)
"Nämä modernit high gain vahvistimet on semmosia että niihin tarvii pistää joku 6-7 putkea ennen kuin löytyy sellainen joka kestää"

On nämä modernit high gain vahvistimet kyllä melkosia pelejä :D

Olisiko yksi huonoimmista kuulemistani selityksistä, jolla pyritään vain välttymään töiltä/salaamaan omaa ammattitaidottomuutta.
Liikaa ei ole tarpeeksi.
tommiot
13.06.2008 14:04:49
Ethän tuuppaa tavaraa vahvarin sisääntuloon liian kovalla jännitteellä? Onnistuin omasta Mesasta käräyttämään ykkösputken linjatasoisella signaalilla ajattelemattomuuttani... :)
ravensoul
13.06.2008 14:23:52
He olivat huollosta soittaneet paikalliseen liikkeeseen josta vahvistimen ostin että "Nämä modernit high gain vahvistimet on semmosia että niihin tarvii pistää joku 6-7 putkea ennen kuin löytyy sellainen joka kestää"

Hoho. Kaikenlaista.. :D
Tomi_R
13.06.2008 15:41:27

On nämä modernit high gain vahvistimet kyllä melkosia pelejä :D

Olisiko yksi huonoimmista kuulemistani selityksistä, jolla pyritään vain välttymään töiltä/salaamaan omaa ammattitaidottomuutta.

Olen juurikin tätä mieltä! Yrittävät saamaan minut elämään rikkinäisen vahvistimen kanssa kutsumalla vikaa "normaaliksi käytökseksi" täten pesten omat kätensä asiasta.

Vahvistin on ENGL:in virallisessa huollossa, joka mielestäni taitaa sijaita Helsingissä. Heiltä siis on satanut näitä tahattoman koomisia kommentteja.

Nyt he ovat kuulemma kutsuneet maahantuojan soittamaan vahvistimella ja katsomaan onko siinä jotain häikkää. Minun tuurillani maahantuoja pesee myöskin kätensä asiasta ja menee mukaan tähän "modernit high gain vahvarit ovat perkeleen keksintö, soitetaan vintage Marsuilla" pelleilyyn.
Tomi_R
13.06.2008 15:44:28

Ethän tuuppaa tavaraa vahvarin sisääntuloon liian kovalla jännitteellä? Onnistuin omasta Mesasta käräyttämään ykkösputken linjatasoisella signaalilla ajattelemattomuuttani... :)

Heh, ihan normaali kitara+johto+vahvistin linjalla menen, joten epäilen. Ja kokeilin myös eri kitaroita ja johtoja yms. poistaakseni epäilyt siitä että olisin itse mokaillut jollain tapaa.

Ne on vaan nämä high gain nupit tämmösii, hahahha!
Tomi_R
13.06.2008 16:09:13

Ostin oman Powerballini pari vuotta sitten, ja ainakin silloin Englillä oli puolen vuoden mittainen takuu noille putkille. Samaa ei liene enää?

Kyllä kaikki korjaukset ja tilpehöörit ovat menneet takuun piikkiin.
Black_Ice
13.06.2008 16:38:02 (muokattu 13.06.2008 16:38:23)
Aikamoista sanoisin minä. Tässä on kyllä jo sellanen tosielämän tarina, että voisi kirjan julkaista. :D Mahtaa siellä huollossakin pojilla olla hauskaa kun moisia keksivät. Uuno Turhapuron This is my life -ohjelmassa mä ainaki äänestäisin sua. Toivottavasti saat sen joskus viel toimimaan.
"Vittu me soitetaan kolmen neljän setti"
Tympee Huttunen
13.06.2008 16:52:40
Mulle tulee tästä mieleen eräs edesmennyt soitinliike, joka vaihtoi kokemattomalle teinille (minulle) mikit kitaraan. Sain kitaran kotiini ja ritinä ja pauke oli melkoinen. Aina kieliä koskettaessa tai soiton lomassakin tuli todella kovia häiriöääniä. No, vein soittimen takaisin "korjaajalle". Korjaaja pisti kitaran kiinni vahvistimeen ja soitti. Vaikka vahvistin oli kaupassa todella hiljaisella kuului selvä ritinä. Myyjä katsoi minua ihan pokkana silmiin ja sanoi, ettei kitarassa ole mitään vikaa. No nostettiin volumea vahvistimesta ja ympärillä ihmiset katsoivat jo, että onko vahvistin hajoamassa paukkeen takia. Lopulta kitara jäi liikkeeseeen. Sovittiin korjausajaksi viikko tai kaksi. Soittelin aikani paikan päälle ilman tulosta. Loppujen lopuksi sain kitaran (muistaakseni) noin kahden kuukauden jälkeen. Arvatkaa oliko kitaraa korjattu? :)
Tympee Huttunen
13.06.2008 17:06:13
Tottakai ja sait vielä pahoittelut ja pullakahvit myöhästymisen johdosta? :)

Sanotaan niin, että olen kiitoksen velkaa, sillä tuo oli ensimmäinen kolvausprojektini ja hyvä tutustumiskierros kitaran elektroniikan perusteisiin:)
Tomi_R
13.06.2008 22:17:05

Aikamoista sanoisin minä. Tässä on kyllä jo sellanen tosielämän tarina, että voisi kirjan julkaista. :D Mahtaa siellä huollossakin pojilla olla hauskaa kun moisia keksivät. Uuno Turhapuron This is my life -ohjelmassa mä ainaki äänestäisin sua. Toivottavasti saat sen joskus viel toimimaan.

Tänks!

Minun tuurillani he ovat löytäneet juuri sen yhden putken joka juuri ja juuri kestää vahvistimessa, ja kun maahantuoja menee kokeilemaan niin lopputulos on se, että asiakas on luulotautinen ja case closed.

Tässä ollaan nyt sitten vaan maahantuojan ja maahantuojan valtuuttaman huollon armoilla, argh!

Olisi varmaan hienoa seurata päivän ajan huollon poikien työtä:

Huoltomies:"Hey, kello on yksi eli on taas aika nostaa hatusta päivän kootut selitykset!"
Tomi_R
13.06.2008 22:20:24

Sanotaan niin, että olen kiitoksen velkaa, sillä tuo oli ensimmäinen kolvausprojektini ja hyvä tutustumiskierros kitaran elektroniikan perusteisiin:)

hahahah, jokaisessa pilvessä on se hopeareunus! Suomalainen kauppiasmentaliteettihan menee niin, että asiakas on aina väärässä!

Harmi kun en itse tunne noita vahvistimia niin hyvin että viitsisin ruveta sörkkimään ja harjoittelemaan :) Voisi tulla melko heleät saundit "korjauksen" jälkeen.
Black_Ice
14.06.2008 08:25:52
Harmi kun en itse tunne noita vahvistimia niin hyvin että viitsisin ruveta sörkkimään ja harjoittelemaan :) Voisi tulla melko heleät saundit "korjauksen" jälkeen.

Nythän sulla on oiva mahdollisuus harjoitella, kun on tollanen halppisvahvistin :D Ei muutaku auki ja osiin! :D
"Vittu me soitetaan kolmen neljän setti"
HeavyMachinery
14.06.2008 10:20:56

Tänks!

Minun tuurillani he ovat löytäneet juuri sen yhden putken joka juuri ja juuri kestää vahvistimessa, ja kun maahantuoja menee kokeilemaan niin lopputulos on se, että asiakas on luulotautinen ja case closed.

Tässä ollaan nyt sitten vaan maahantuojan ja maahantuojan valtuuttaman huollon armoilla, argh!

Olisi varmaan hienoa seurata päivän ajan huollon poikien työtä:

Huoltomies:"Hey, kello on yksi eli on taas aika nostaa hatusta päivän kootut selitykset!"

Maahantuoja = Ben Granfelt :D

Joo mulla oli aivan sama juttu omassa Invaderissä ja täysin sama juttu tuntuisi olevan parissa muussa ENGLissä. Mulla vika korjautui heti vaihtamalla tungsolia sisälle. Jostain syystä ne ENGLin omat etusputket on ihan käsittämätöntä kuraa....

Niin siis minulla oli 3 putkea mikrofonisia :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)