Aihe: Plugin vs. rauta
1 2 3
Cornflake
13.06.2008 08:58:19
kivi:
Heh, mä jaksan aina vaan ihmetellä, että tämä kortti vedetään aina vertailuissa esille, aivan kuin ihmiset eläisivät tyhjissä laatikoissa joihin kannetaan aina vain kunkin päivän tarpeita tarkkaan vastaava määrä hyödykkeitä sisään.

Pidempään audiohommissa olleilla on usein ainakin jonkinlaisia, hyviäkin, rautalaitteita valmiiksi nurkat täynnä, syystä että ennen ei ollut tietokoneita tai plugeja, ja myöhemmin niitä ei kannattanut myydä kun kysyntä hiipui ja hinnat romahtivat. Jos ne soundaavat hyvältä, ne kannattaa ehkä kytkeä kiinni jos viitsii ja jaksaa.

Puhut ihan asiaa. Tiedän ja olen samaa mieltä.

Mutta nyt ei taideta ihan puhua kuitenkaan samasta jutusta.

Eihän kaikilla ole sama tilanne. Jos näitä hommia ei ole montaa vuotta puljannut niin ei sitä romuakaan vielä ole kerennyt kertymään. Saati jos aloittelee.

Kommenttini oli lähinnä tarkoitettu kysyjälle mielipiteekseni siitä, mitä kandee ottaa huomioon kun miettii alkaako nyt panostamaan rautaan. Eli jos ei puhuta pidempään audiohommissa olleesta kaverista.

Jos saisi valita niin ottaisin rautaa niinpaljon kuin pajalle mahtuu. Ja isomman pajan:-)
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Esp
13.06.2008 09:14:49 (muokattu 13.06.2008 09:15:23)

Pluginit ja rauta ovat työkaluja, niitä molempia käytetään tietyn lopputuloksen aikaansaamiseksi. Lopputulos ratkaisee, eivät ne keinot millä siihen päästään.

Esmes noi parjatut Bomb Factoryn "emulaatiot" on ihan käyttökelpoisia, jos niiltä ei odota alkuperäisen laitteen soundia.

Ainoa minkä olen huomannut, on se, että ITB miksauksessa on huomattavasti vaikeampaa saada samankaltaista leveyttä kuin ison tiskin kautta miksatessa. Kun avaa session SSL:ään niin biisi soi heti leveästi (näin niinkuin lievästi karrikoiden), koneen sisällä miksatessa saa tehdä vähän enemmän hommia, että biisi leviää kunnolla ja siltikään ei aina tunnu pääsevän samaan lopputulokseen. Kiinnostaako tämä sitten lopputuotteen kuulijaa onkin sitten ihan toinen juttu :P
Täh?!?
Daunt
13.06.2008 10:23:23
Kannattaa tsekata nämä ääninäytteet:

Pro Tools vs. Analog Console Mixing
http://www.digidesign.com/index.cfm … d=151&navid=49&itemid=25669
Mikael
13.06.2008 10:50:39 (muokattu 13.06.2008 11:46:47)

Esmes noi parjatut Bomb Factoryn "emulaatiot" on ihan käyttökelpoisia, jos niiltä ei odota alkuperäisen laitteen soundia.

Vähänninku Behringer on ihan käyttökelpoinen jos ei odota Neven tai edes Mackien soundia : )

Ite käytin vaikkapa tuota BF:n 1176-plugaria ihan tyytyväisenä kunnes UAD tuli taloon ja testasin rinnan sen 1176-mallinnukseen ja havaitsin että UAD on vaan joka asiaan parempi. Veikkaisin että jos mulla olis tuossa räkissä oikea rauta-1176 niin tilanne olis jälleen erilainen.

Sit tuo BF:n SC2. Mulla on sekä plugari että rauta ja plugarilla ei ole mitään tekemistä sen raudan soundin kanssa joka nimenomaisessa laitteessa on se juttu eikä niinkään perinteisessä mielessä pelkkä kompressointi - mikä sinänsä ei tietty ole este plugarin käytölle, mutta eipä sitä juurikaan tule nykyään käytettyä, koska UAD:n LA2A tai Digidesignin Smack optomodessa tekee optomaiset asiat vaan niin paljon paremmin.

Toisaalta sit noi BF:n Moogerfooger-mallit on mulla useinkin käytössä ja tykkään kovin, mutta niissä mulla ei ole mitään vertailukokemusta niihin oikeisiin speduihin... Mistä tuleekin mieleeni tähän kovasti liittyvä asia: Yleensä sitä on tyytyväinen johonkin audioasiaan niin kauan kunnes on kokemusta jostain paremmasta. Mä olin joskus oikeasti todella tyytyväinen Alesis 3630 -kompuraan. Useimmillahan ei ole vertailu/käyttökokemusta samoista rautalaitteista ja plugareista, ja kun ei ole kokemusta on helppo huudella et hyvin näillä mitä on pärjätään - eikä kyse oikeestaa ole edes pärjäämisestä vaan taas sekä fiiliksestä että siitä, että mitä vakavammaksi/ammattimaisemmaksi/isompibudjettisiksi hommat menee sitä paremmin asiat haluaa tehdä ja vaikka jossain asiassa ero olis pieni, niin lopulta pienistä eroista kertyy iso ero - ainakin tekijälle/tekijöille itselleen mikä taas vaikuttaa fiilikseen ja sitä kautta taiteen laadukkuuteen....
Inhimillisyys on hyve.
Conrad Lant
13.06.2008 10:59:26

Tiettyjä juttuja on vaan hirveän vaikee saada pelkillä plugareilla pelittämään.

Niinkuin esimerkiksi näppituntumaa. Itselleni ainakin kaikki on paljon helpompaa jos voi vaan vääntää nuppia tai siirtää liukua ihan analoogisesti vs. hiirellä. Etenkin jos voi tehdä sen katsomatta samalla ruutua joka varastaa väistämättä osan nuoren miehen huonosta huomiokyvystä ihan vääriin asioihin (kuten plugarin säätimien numeroarvoihin).
No one prayed for Sodom Osta levy
kivi
13.06.2008 11:58:51 (muokattu 13.06.2008 12:11:05)
Niinkuin esimerkiksi näppituntumaa. Itselleni ainakin kaikki on paljon helpompaa jos voi vaan vääntää nuppia tai siirtää liukua ihan analoogisesti vs. hiirellä. Etenkin jos voi tehdä sen katsomatta samalla ruutua joka varastaa väistämättä osan nuoren miehen huonosta huomiokyvystä ihan vääriin asioihin (kuten plugarin säätimien numeroarvoihin).

Mä olen joskus verrannut ruudulla säätämistä siihen, että pitäis käyttää miksauspöytää syömäpuikoilla. Onnistuuhan se, mutta ei se ole sama asia. Tietysti "in the box" -miksaamisessa on kivaa kun voi käyttää readeja ja writejä vaikka loputtomasti ja rakentaa automaation todella kipparantarkkaan.

Kyllä joku kontrolleri, vaikka halpakin, on asiaa. Mielellään kyl vähän isompi kuin tuo Command8, jota viimeksi tuli käytettyä (mut ehkä vähän pienempi kuin Digidesign D-Control http://www.digidesign.com/index.cfm … =100&navid=16&categoryid=28 jollainen mulla olis kai periaatteessa töissä käytössä).

Edit: Mutta jotta pysytään asiassa, niin sanonpa oman mielipiteeni. Joka on seuraava:

Jos teet rokkia, tarvitset plugaripuolella yhden kunnollisen gaten, yhden kunnollisen tarkan kompuran mielellään feed back -rakenteella (esim 1176, dbx160 ovat feed backeja verrattuna nykyisiin feed forward -kompuroihin) mutta mahdollisuuksien mukaan nykymalliin lookahead-optiolla, yhden optisen kompuramallinnuksen (esim UAD LA2A), yhden kunnollisen delayn ja yhden kaiun jossa pitäisi olla plate-mallinnus ja kunnollinen predelayn säätö.

Todella hyviä plugikompuroita ei olekaan, mutta UAD:n kortilla on ehkä asiallisimmat. Liquid Mixissä on kans hyviä, jos karkeahko säätövara riittää. Hyviä kaikuja on nykyään kaikkialla ja jopa ilmaiseksi.

Raudan kytkeminen ja raudan kautta ajaminen on PTHD-käyttäjille helppoa, muille se on pakollinen hidaste, josta pääsee jättämällä rauta pois. Kuitenkin, kompuroiden ajaminen raudassa on ihan oikeasti eri soundi, parempi. Latenssin korjaus on pakko olla, jos ajaa kompuraa tai EQ:ta, kaiut voi toimia ilmankin.

Niinku.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Hattiwatti
13.06.2008 14:10:33 (muokattu 13.06.2008 14:11:44)
"""Raudan kytkeminen ja raudan kautta ajaminen on PTHD-käyttäjille helppoa, muille se on pakollinen hidaste, josta pääsee jättämällä rauta pois. Kuitenkin, kompuroiden ajaminen raudassa on ihan oikeasti eri soundi, parempi. Latenssin korjaus on pakko olla, jos ajaa kompuraa tai EQ:ta, kaiut voi toimia ilmankin."""

Kyllähän tuo raudan integroiminen softiin onnistuu monelta muultakin ihan yhtä hyvin joillain jopa mielestäni paremmin kuin toolsissa. Mutta asiaa sen verran että kyllä analogista on aika mahdoton saada identtiseksi biteillä, mutta digitekniikkaan nojaavat rautapurkit on helpompi mallintaa/kopioida plugariksi.
CryptoFib
13.06.2008 14:32:52 (muokattu 13.06.2008 14:35:16)
Offtopikkia

...Mulla on erittäin hyviä kokemuksia vaikkapa Universal Audion UAD-1 -kortin mallinnusplugareista ja.....

Onko sulla, MIKEAL, UAD-1 korteista mikä versio? Ite oon lueskellu niiiin paljon kaikkea hyvää UA:n plugareista, että pitänee ostaa joku bundle, vaan ku ei vielä tiedä, että mikä. Onko jengillä mielipiteitä, mitä UAD-plugarit on selkeästi parhaimpia? EQ't ja kompurat nyt lähinnä hakusassa. (ei viittiny tämän takia uutta threadia alottaa)

E: Pärjäiskö näinki vähällä rahalla? =) http://www.thomann.de/fi/universal_audio_uad1_project_pak.htm
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
SamPpaa
13.06.2008 15:53:35
Yks näkökulma tähän keskusteluun lisää. Kun ostaa softan sanoo se kolmen viikon päästä, että softa on vanha päivitä se. Tai kun päivität uuden koneen, ei vanhat enää pelaakkaan uudessa. Mutta kun ostaa rautaa pelaa se vielä vuosien ja vuosikymmenienkin jälkeen, jos laite itessään on pelivehje.(ei kai esim kompuran toiminta muutu miksikään)

Toisaalta vaikkapa wavesin renaisance collectionin taitaa saada 500 eurolla ja sillä saan aika monta kompuraa, ekua tai kaikua kerralla.. paljonko tämä maksaisi rautana?

Nyt provinssiin...
-SamPpaa
Tekemällä oppis..
CryptoFib
13.06.2008 17:15:24
Mulla, CRYBTOFIB! (en voinu vastustaa...),

Joo, pistin, että SULLA tarttuis silmään se. =)

Eli tuostaha vois päätellä noiden olevan kautta linjan hyviä. Pitäneepä pistää joku tilaus vireille, kunhan demot sais tyypitettyä. En oo kuullu mitään huonoa noista, joten pakkohan niillä jotenki on pärjätä. =)
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
dewil
13.06.2008 19:30:04

(mut ehkä vähän pienempi kuin Digidesign D-Control jollainen mulla olis kai periaatteessa töissä käytössä
Toi D-control on ärsyttävä, kun ne nupit on koko ajan hiirimaton tiellä ja automatisoidut faderit tuuppivat paperit ja tupakat lattialle :D

Eli mä tökin kyllä nykyään kaiken hiirellä, vaikka olis kunnon kontrollerit kehissä.
Ennen ei olis tullu kuuloonkaan. Päin vastoin sitä oikein aina hehkutteli joitain koneita niitten nuppituntumankin perusteella!
Ja väittäisin muuten että nykyään plugaripuoleltakin alkaa jo löytymään niitä todella hyvän kuuloisia kompuroita ja peräti ekvalisaattoreitakin. Toki rautapuolelta voipi löytyä vielä pykälää parempiakin, mutta siinä missä se objektiivinen hyvyys mulahtaa subjektiivisen fiilisjutun kanssa yhteen, on hankala kymysys.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Esp
13.06.2008 22:51:34

Vähänninku Behringer on ihan käyttökelpoinen jos ei odota Neven tai edes Mackien soundia : )

Se Behkun ikivanha kompura on oikeasti hyvä :D (pitää vissiin varoa hiilihankoja ja soihtuja kohta :P)

Ite käytin vaikkapa tuota BF:n 1176-plugaria ihan tyytyväisenä kunnes UAD tuli taloon ja testasin rinnan sen 1176-mallinnukseen ja havaitsin että UAD on vaan joka asiaan parempi. Veikkaisin että jos mulla olis tuossa räkissä oikea rauta-1176 niin tilanne olis jälleen erilainen.

Itse käytin samassa miksaussessiossa taannoin tyytyväisenä BF:n 1176:sta ja Urein 1176:sta rinnakkain ja molemmat täyttivät tehtävänsä. Tosin Distressor pesi molemmat 6-0 :P

Mä olin joskus oikeasti todella tyytyväinen Alesis 3630 -kompuraan. Useimmillahan ei ole vertailu/käyttökokemusta samoista rautalaitteista ja plugareista, ja kun ei ole kokemusta on helppo huudella et hyvin näillä mitä on pärjätään - eikä kyse oikeestaa ole edes pärjäämisestä vaan taas sekä fiiliksestä että siitä, että mitä vakavammaksi/ammattimaisemmaksi/isompibudjettisiksi hommat menee sitä paremmin asiat haluaa tehdä ja vaikka jossain asiassa ero olis pieni, niin lopulta pienistä eroista kertyy iso ero - ainakin tekijälle/tekijöille itselleen mikä taas vaikuttaa fiilikseen ja sitä kautta taiteen laadukkuuteen....

Kyllä, tuota nimenomaan ajoin takaa... vaikka kirjoituksestani voisi kuvitella muuta, niin käytän todella paljon rautaa miksauksessa (ja jo äänitysvaiheessakin), mutta se ei tarkoita sitä, etteikö plugareillakin pääsisi samaan lopputulokseen tai vaikka parempaan jos on kovempi jätkä konetta käskemässä. Olen tehnyt itse ison budjetin projektin pelkillä plugareilla ja nyt teen ison budjetin projektia jossa miksaus tapahtuu pääasiassa raudalla... Tavat valitsin projektin mukaan, toiseen projektiin ITB miksaus toimi yllättävänkin hyvin (no, käytin kyllä rautakaikuja ja efektejä :P), mutta tämä kesken oleva projekti on sellainen, etten lähtisi sitä raitasuota ITB:nä miksaamaan... Plugareiden kanssa säätämiseen menee aikaa, raudan kanssa taas yleensä pääsen nopeammin haluttuun lopputulokseen (paino sanalla yleensä :D) ja ei tarvitse nähdä uskomatonta määrää vaivaa sen eteen että saa biisin soimaan yhtä leveästi kuin analogitiskin kautta miksattuna.
Täh?!?
mhelin
13.06.2008 23:00:51 (muokattu 13.06.2008 23:01:25)
Houston, we have a problem...

Avaruudessahan tietokoneet ovat tunnetusti luotettavampia kuin vessat ...

(OT: hyvä Hollanti!!)
loosah
13.06.2008 23:01:57
Mä rakastan vertauksia ja iteltäni lähtee ne kaikista tyhmimmät... Mutta... Se, että jollain peelolla olis SSL:n tiski ja kaikki mahdolliset hardwaret, ei todellakaan tee miksauksesta sen parempaa. Se on ihan sama, ku perus fiat-kuskin viskais F1:n rattiin. Kyllä se taito käsitellä omistamiaan plugareita tai hardista kuitenkin ratkaisee eniten. heh heh ja heh.
GIGO
axelsson
13.06.2008 23:15:36
Mä olen joskus verrannut ruudulla säätämistä siihen, että pitäis käyttää miksauspöytää syömäpuikoilla. Onnistuuhan se, mutta ei se ole sama asia. Tietysti "in the box" -miksaamisessa on kivaa kun voi käyttää readeja ja writejä vaikka loputtomasti ja rakentaa automaation todella kipparantarkkaan.

Kyllä joku kontrolleri, vaikka halpakin, on asiaa. Mielellään kyl vähän isompi kuin tuo Command8, jota viimeksi tuli käytettyä (mut ehkä vähän pienempi kuin Digidesign D-Control jollainen mulla olis kai periaatteessa töissä käytössä).

Se on vähän mistä tykkää. Mulle kupasen kanava-EQ hiirenrullalla pyöritettynä on natiivi tapa käyttää ekvalisaattoria. Ikinä ei semmosta rautapöytää tehdä millä yhtä nopeesti tekisin tarvittavat rukaukset.

Todella hyviä plugikompuroita ei olekaan

Todella hyviä plugikompuroita minusta ovat Waves Rcomp - Rvox - Raxx sekä Blue tubes CP2S.
axelsson
13.06.2008 23:22:45
Se Behkun ikivanha kompura on oikeasti hyvä :D (pitää vissiin varoa hiilihankoja ja soihtuja kohta :P)

Joo, oon koittanu löytää jos joku olis myymässä halvalla semmoista pois, kun sehän on peeringeri ja ei ole edes sitä "pro" -liitettä siinä nimessä, niin eihän semmoisesta kukaan paljoa kehtaa pyytää...
Timo JM
14.06.2008 00:33:42 (muokattu 14.06.2008 00:36:37)

...mutta se ei tarkoita sitä, etteikö plugareillakin pääsisi samaan lopputulokseen tai vaikka parempaan jos on kovempi jätkä konetta käskemässä.

Aamen! Tää oli tämän ketjun tärkein pointti. Käyttäjä on aina tärkeämpi kuin mikään laite. Paras lopputulos saavutetaan tietysti yhdistelmällä rautainen osaaminen ja parhaat vehkeet. Mahtaakohan meillä täällä Suomessa olla kuitenkaan yhtään niin osaavaa kaveria, että kelpais todella ison rahan maailmanluokan projekteihin miksaajaksi?

Saa sitä tietysti diggailla ja kuolata huippulaitteiden perään, ei siinä mitään. Onhan noi hifistitkin oma rotunsa. Puhumattakaan muista oman lajinsa välineurheilijoista. Kyllä mä silti ymmärrän senkin, että keskiverto maalarikin saa parempaa jälkeä hyvällä pensselillä kuin jollain Hong Kongin halpasudilla ;-)

EDIT:
No niin, Loosah ehtikin jo sivuamaan samaa.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
samic
14.06.2008 02:20:42 (muokattu 14.06.2008 02:22:08)

en jaksanu luke koko ketjua mut,mä tykkään raudassa siitä et sitä voi yliohjata ihan erilailla ku plugaria,särö kunniaan! :)
plugarit o kivoja uadin paketisssa,mutta ei oo yhtään plugaria tullu mitkä päihittäs sellaset raudat mitä ite käytän:knif varimu,ssl vhd,spl tarnsiet tesikneri,spl charisma...noiku sais plugarimaailmaan samallailla toimivaksi ni sit vos tuumailla...mä oon sellanen mikä tykkää vettää rautaa punaseksi...ehkää liikaakin.

tää on vaan jotenkin hassu aihe höpöttää...ei se oo sama asia....ei kaikilla oo varaa rautaan...mutta on varaaa waretella plugaita netistä ja sit kehuskella niitten soundia...ööööööö pööööö ääää lähtee järki.... yt nukkuuu...zzzzzzzzzzzz

ps:osuko ja upposko hihihiih
http://www.sn-audio.com
GrooverMan
14.06.2008 07:11:53
tunnelma vaikuttaa olennaisesti lopputulokseen - itseasiassa enempi kuin se ero mikä raudalla ja softalla voi olla.

Näinpä koen minäkin. Molemmista maailmoista jonkin verran kokemusta omaavana sanoisin, että ero on sama ku telkkarin tsiigaamisella ja leffassa käymisellä. Onhan telkkariakin kiva kattoa, mut ei se sitä leffassa käymistä vastaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)