Aihe: Rush
1 2 3 4 561 62 63 64 65122 123 124 125 126
2541
06.06.2008 15:49:53

Victorilta ei ykskään piisi ehkä olis Rush-levylle sopiva??!?!

Ehkä "Start Today", tai ainakin siinä neiti Dalbello kuulostaa ihan alkuaikojen Geddyltä. Hyvä levy ja minusta Geddyn levyä parempi. Geddyn ja Ben Minkin yhteistyöltä odotti enempi, tietäen jälkimmäisen ansiot FM:ssä ja vierailun "Losing Itissä".
jazzmies
06.06.2008 18:48:51
No se on kyl totta, sen puolen aloittikin. Mutta sun piti päästä pätemään, kun joku ihan selkeesti asioista aivan pihalla oleva (jollaisille on ihan turha saarnata mitään) oli heittänyt aivan turhaa kommenttia, jonka 90 prosenttia Rushista kiinnostuneista pystyi ohittamaan. Et sinä.

Enkä kyllä sun "toimenkuvaa" kommentoinut millään tavalla. Vain sun kirjoitusten sisältöä.

Sulla ei ole mitään asemaa (= positio suomeksi, opettele mielellään kirjoittamaan suomea, arvon maisteri) täällä eikä kyllä missään muuallakaan. Et ole auktoriteetti Rush-palstalla etkä juuri missään muuallakaan. Sua kukaan kuuntele.

"Muusikoiden.net on palvelu, joka on suunnattu niin musiikin ammattilaisille, harrastelijoille kuin kuluttajillekin"

Luokitellakko "ihan selkeesti asioista aivan pihalla oleva" musiikin ammattilaiseksi, harrastelijaksi tai kuluttajaksi? Eli minne se tasa-arvo yhtäkkiä jäi?

Positiohan tarkoittaa, meidän ammattilaisten ja asiantuntijoiden piirissä, ammatillista toimenkuvaa ja -nimikettä. Kyllä se sana ihan vakiintunutta suomen kieltä on. Ja lehtorilla on auktoriteettia enemmän kuin ei lehtorilla siellä missä työskentelen - sille ei voi mitään. Haluaako minua kuunnella on taas toinen juttu. Suosittelen, sillä siitä saattaa jopa oppia ja hyötyä, ja täällä vielä ihan ilmaiseksi.
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
ukko idänmies
07.06.2008 08:35:14
Ei pysty, ei yhtyeenä eikä yksilönä.

Vaikka rumputaiteilija N. Peart onkin vannoutunut Buddy Rich -palvoja, näyttää hän Richin kunnianosoituskonsertissa varsin suppeaa osaamistaan soitossaan svengin, muotokieli (idiomi), dynamikka ja kosketus. Eli hänenkin osaamisensa, Phil Collinsia muistuttaen, on parhaimmillaan dynamiikan ääriyläpäässä, mutta kevyemmässä soitossa molempien herrojen soitosta jää paljon toivomisen varaa. Myös Peartin afro- ja kiinalaissoolot ovat riittävän luovia ollakseen yhdistämättä mihinkään muuhun musiikkikulttuuriin kuin hänen omaansa.

Geddy Lee on taas soolokomppifillibasisti, joka kuulostaa aina samalta, siis itseltään. Häntä on vaikea kuvitella mihinkään muuhun yhtyeeseen.

Alexandar Zivojinovich (Alex Lifeson) on taas saundimies, jonka instrumentinkäsittely toimii Leen tavoin vain ja ainoastaan Rushissa.

Eli Rush kokonaisuudessaan on enemmän kuin osiensa summa, missä yksilöinä jäsenet ovat parhaimmillaan juuri elinikäisten soittokavereidensa kanssa. Rushin hardproge on tuloksena, kun nämä kolme herraa sijoitetaan soittimensa ja laitteistonsa kanssa samaan huoneeseen. Rushin tyyli on vaihdellut taidokkaan hard rockin, mahtipontisen sinfonisen rockin ("proge") ja kompleksin futurockin välillä. Lainaukset muista musiikeista ovat lähinnä kuriositeettejä (reggae, rap), joissa esteettisesti tyylit ovat lähinnä päälleliimattuja musiikillisia irtiottoja heidän esittämästään oletus-hardprogesta.

Tämä on järkevin ja objektiivisin kuvaus Rushista mihin olen koskaan törmännyt. Kiitos, että puit sanoiksi.
kyseinen
07.06.2008 17:15:44 (muokattu 07.06.2008 17:16:54)
säätöä... aaaa
"No s'on ihan tyhymä mies tuo!" -Jope
kyseinen
07.06.2008 17:16:26
http://mlb.mlb.com/news/article.jsp … y=news_kc&fext=.jsp&c_id=kc

Rush on vissiin nykyään sitten punkkia. No, Geddy soittaa "mitä vaan".
"No s'on ihan tyhymä mies tuo!" -Jope
Musta Arkipyhä
08.06.2008 18:46:11 (muokattu 08.06.2008 18:51:42)
Kyllä hän säveltäjänä ja kitaransoittotyylinsä puitteissa on päässyt aika lailla näyttämään venymisensä ns. Rush-tyylissä, ja olemattomien sivuprojektiensa kanssa hänestä ei ole paljoakaan tietoa tai näyttöä. Eli turhaa spekulointia osaako hän tehdä jotakin muuta vaiko ei.

Pointti olikin siinä ettet ilmeisesti ole kuullut häntä juurikaan muualla kuin Rushissa.

Sen perusteella väität ettei hän muuta osaakaan.Aika hutera perustelu.

Ja Rushia ennen kuuntelin 1970- ja 80-luvun heviä. Nimenomaan heavy rockia ja Motörheadia. 1980-luvulla soitimme speed metalia, kunnes thrashin, sankarimetallin ja death metalin myötä musiikki muuttui itselleni sietämättömäksi. Se on minun oma vammani ja olen ylpeä siitä!

Sulla on siis ennakkoasenne rockiin/metalliin joka estää objektiivista ammatillispohjaista arviointia?

Itse en olisi kovinkaan ylpeä moisesta vaan pyrkisin muuttamaan tilannetta.

Mielestäni paras pop- ja rock on tehty jo, sen olen joutunut karvaasti kokemaan. Tekijät keskimäärin ovat juurettomia, joko angstisia tai hyötyä tavoittelevia uhoajia, joilta puuttuu osaaminen.

Rockista löytyy osaajia siinä kuin muistakin musiikinlajeista.Olet siis yksinkertaisesti väärässä.

Kaikki ammattilaiset eivät vain ole ev'rybody-great-amazing -tyyppiä.

Ei tarvitse ollakaan.Sen sijaan minulla on ollut ilo tavata musiikkiin avoimin mielin suhtautuvia ammattilaisia jotka osaavat arvostaa soittajia ilman ennakkoasenteita ja stereotypioita.

Sinun ennakoasenteesi tekee minun kohdalla sen etten jaksa ottaa arvioitasi jonkun soittajan taidoista kovinkaan vakavasti vaikka olet ns.ammattilainen. Tunnen muuten muutamia ammattirumpaleita jotka pitävät Motörheadin Mikkey Deetä hienona rumpalina.Olen taipuvaisempi uskomaan heitä kuin sellaista ammattilaista jolle hevi on oletuslähtöisesti huonoa musiikkia.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Timetokill
08.06.2008 22:58:46
Tajusin just, että Hold Your Fire -albumi on täynnä ihan hemmetin loistavia bassolinjoja, joita ei edes huomannut ekalla kuuntelulla. Etenkin Prime Moverin bassottelu on parasta Rushia...

Hold Your Fire ja Presto ovat mielestäni parasta Rushia. Molemmat ovat sanoituksellisesti ja melodisesti erittäin vahvoja levyjä. Useimmiten molempia levyjä on hiukan ylenkatsottu. Prestoa "kevyen" soundinsa takia ja Hold Your Fireä "liiallisesta" koskettimien käytöstä.

Minusta koskettimet nimenomaan tekivät Rushista sen mikä se parhaimmillaan oli. Roll The Bonesista lähtien soundi muuttui jollain lailla paljon yksinkertaisemmaksi ja tyypillisemmäksi.
jazzmies
08.06.2008 23:00:13
Sulla on siis ennakkoasenne rockiin/metalliin joka estää objektiivista ammatillispohjaista arviointia? (---) Sen sijaan minulla on ollut ilo tavata musiikkiin avoimin mielin suhtautuvia ammattilaisia jotka osaavat arvostaa soittajia ilman ennakkoasenteita ja stereotypioita. (---) Sinun ennakoasenteesi tekee minun kohdalla sen etten jaksa ottaa arvioitasi jonkun soittajan taidoista kovinkaan vakavasti vaikka olet ns.ammattilainen. Tunnen muuten muutamia ammattirumpaleita jotka pitävät Motörheadin Mikkey Deetä hienona rumpalina.Olen taipuvaisempi uskomaan heitä kuin sellaista ammattilaista jolle hevi on oletuslähtöisesti huonoa musiikkia.

Ammattilaisuudella ja objektiivisuudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Jokainen freelancerkin arvottaa musiikin oman mielensä mukaan, mistä hän rakentaa oman musiikillisen minänsä, vaikkapa Anssi Nykäsen etukeno - sieltä se syntyy mitä hän on syönyt ja mistä hän itse pitää.

Paljon saa lukea kritiikkejä kriitikoista, jotka uskaltavat sanoa etteivät he pitäneet keikasta, levystä tai näyttelystä. Kritiikkihän on nimenomaan subjektiivisen näkeymyksen tuomista esiin, jonka pohjalla on oma taiteellis-esteettinen arvomaailmansa.

Samanlaista on opetustyö - ohjaamista, kritiikkiä ja suoraa puhetta. Aika ajoin joutuu myös sanomaan, että "lopeta tuo epätoivoinen blastin takominen, en jaksa kuunnella sitä!" "Sovitaanko näin, että minä opetan ja sanon sanottavani, ja te sitten sulattelette sitä yön yli ja palaatte asiaan jos tarvitsee?"

Ja vielä mitä tulee ammattimaiseen arviointiin on se, että sanoo vain ja ainoastaan subjektiivisen kokemukseen nojautuvan puheenvuoron työn teknisen toteutuksen laadusta ja taiteellis-esteettisestä puolesta. Eli silkaa mutua! Tietysti sitä säätelee arvinointikriteeristö, mutta tärkeintä on se, että tekijä saa palautetta ammattilaiselta eikä joltakin ihme paperikasalta.
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
Musta Arkipyhä
09.06.2008 08:46:29 (muokattu 09.06.2008 15:26:52)
Ammattilaisuudella ja objektiivisuudella ei ole mitään tekemistä keskenään.

Kyse ei ole objektiivisuudesta vaan ennakkoasenteesta.Tällöin kyse ei suinkaan ole siitä etteivät hevi/rock/pop -muusikot osaisi soittaa tai hallitsisi instrumenttejaan vaan siitä ettei arvostelija pidä ko. musiikkityylistä.Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Ammattilainen voi tietenkin olla pitämättä jostain musiikkityylistä ,mutta mielestäni ammattilaisuuteen kuuluu ,että hyvälle duunille annetaan arvo jos aihetta on vaikkei itse siitä pidettäisikään.

Soittotaito ja se pidätkö jostain musiikista ovat kaksi eri asiaa.Tämä tästä OT:stä tällä kertaa.
bedrock
12.06.2008 18:40:51
Jos joltain ei vielä Replay x3- dvd:tä hyllystä löydy, niin kipinkapin CDON:iin. Lähtee nimittäin hintaan 10,95..
jra
13.06.2008 07:16:41 (muokattu 13.06.2008 07:23:13)
Positiohan tarkoittaa, meidän ammattilaisten ja asiantuntijoiden piirissä, ammatillista toimenkuvaa ja -nimikettä. Kyllä se sana ihan vakiintunutta suomen kieltä on. Ja lehtorilla on auktoriteettia enemmän kuin ei lehtorilla siellä missä työskentelen - sille ei voi mitään. Haluaako minua kuunnella on taas toinen juttu. Suosittelen, sillä siitä saattaa jopa oppia ja hyötyä, ja täällä vielä ihan ilmaiseksi.

Jostain syystä tämä kappale tuo mieleen eräänkin jääkiekkohahmon, yritysvalmentajan ja muutenkin erinomaisen professionaalin. Pitemmän päällehän auktoriteetti tosin tulee, ei nimikkeestä, ei positiosta vaan kompetenssista, joka sisältää opettajalla persoonan (karisman), tiedot, taidot ja pedakogisen osaamisen. Näillä ainakin itse arvotan henkilöitä jotka minua mahdollisesti jossain tilanteessa vielä elämän varrella opettavat. Armeijassa mennään sitten ehkä sillä positiosta seuraa auktoriteettia -ajattelulla.

Rushin muusikoista sen verran, että olen aika samaa mieltä Jazz-miehen kanssa siitä että kolmistaan he ovat enemmän kuin olisivat jossain muussa ympäristössä jonne toisivat yksilöosaamisensa. Luulen että jotain kertoo se, että Rushin "välivuosina" heillä ei ole ollut kovin suurta paloa tuoda jotain omaa ja bändistä eroavaa musiikillista esille. Toisaalta jokaisen kolmen panos pääbändissä on sen verran tärkeä ja bändin ura hieno, ettei tuolla ole oikeastaan yhtään mitään merkitystä arvioitaessa heitä muusikkoina.

On enemmän akateemista ja teoreettista saivartelua analysoida heidän soittoaan Rushissa siltä kantilta, että mitä annettavaa heillä mahdollisesti olisi muissa kuvioissa. Tietysti siinä tapauksessa että herrat soittavat muuta ja muualla, voi esittää mielipiteensä suorituksista, kuten täällä on jo tehty. Itse en ole koskaan ollut kovin innostunut jokapaikan osaajista, jotka eivät kuitenkaan ole missään tyylilajissa hyvää normitasoa parempia, tai soittajista jotka ovat loikkaavat genrestä toiseen ja ottavat jonkin vaativankin tekniikan haltuun tuntematta perinnettä ja sitä miksi soitetaan miten soitetaan.
rkellu
13.06.2008 09:55:34

luin noita jazzmiehen kommentteja ja olen pitkälti samaa mieltä.

ainoa mikä mua häiritsee on toi v*tun "meitsi on ammattilainen" läpän heittäminen. no, kai se kertoo jotain tietty esim. taitotasosta, mutta toisaalta musiikin ammattilainen on meikäläiselle miltei kirosana, koska niiiiin moni musiikin "ammattilainen" on vaan joku opportunistirunkkari joka ei oikeasti osaa edes mitään.

suurin osa "muusikoista" on minusta itse asiassa näyttelijöitä, malleja tai paskoja (hyvin hyvin paskoja) runoilijoita.

nojoo, kerran jazzmies itse arvostaa rehellisyyttä, niin heitinpä itse sitä samaa kehiin...
stapani
13.06.2008 10:17:13
Yep

kiitos vinkistä

tuo replay x3 on tuohon hintaan
.....aivan vtun halpa.......tilattu on

Stapani
rkellu
13.06.2008 10:21:00

Luulen että jotain kertoo se, että Rushin "välivuosina" heillä ei ole ollut kovin suurta paloa tuoda jotain omaa ja bändistä eroavaa musiikillista esille.

tai sit niillä ei ollut rahaa tai kanavaa tuoda sitä musaa esille.
rkellu
13.06.2008 10:53:09

jazzmies:

olen täysin samaa mieltä siitä mitä sanoit rock- musiikin perinteestä.

mua vituttaa uskomattoman paljon esim. se miten näissä indie- systeemeissä joissa itsekin soittelen jengi ei yksinkertaisesti tiedä hevonhelvettiä musiikista tyyliin ennen 80- lukua. nämä tyypit luulee tekevänsä "avantgardea" pelkästään siksi että niide musiikillinen tietämys on niin rajoittunutta, että kaikki muu kuin metalli ja pop on niille "kokeellista musaa".

yleensä nämä bändit kuulostaa minusta lähinnä kasari post punkin rippaamiselle, paitsi, että siinä on joku "härö" elementti tyyliin taustalla radiokohinaa ja joku selkärangaton nahjus ruikuttamassa jotain siansaksaa siihen päälle.

sitten kun yrittää jotenkin avata näiden tyyppien silmät ja korvat, niin niitä ei tietenkään kiinnosta paskaakaan, koska ne on täsmälleen yhtä konservatiivisia (huonolla tavalla), ennakkoluuloisia ja tietämättömiä kuin kaikki "metallijuntit" joista ne puhuu paskaa. "lol, black sabbath...mun faijalla on niiden levy, hyi vittu! en mä tietenkään oo kuullu edes sitä, haloo hei." puhumattakaan et ne olis kuullu led zeppeliniä tai the who:ta - rockin perinteen "suuria nimiä" siis.

ja auta armias jos yrität ehdottaa sitten vaikka nykyklassista musaa, niin niillä menee sormi suuhun...
jra
13.06.2008 11:40:10 (muokattu 13.06.2008 11:40:50)
tai sit niillä ei ollut rahaa tai kanavaa tuoda sitä musaa esille.

Ei pitäis olla rahasta kiinni, tai sitten on kalliit harrastukset:

As a whole, Rush boasts 24 gold records and 14 platinum (3 multi-platinum) records. These statistics place Rush fifth behind The Beatles, The Rolling Stones, Kiss and Aerosmith for the most consecutive gold and platinum albums by a rock band. Rush ranks 77th in U.S. album sales (tied with Nirvana, ZZ Top and Faith Hill) according to the RIAA with sales of 25 million units. Although total worldwide album sales are not calculated by any single entity, as of 2004 several industry sources estimated Rush's total worldwide album sales at over 40 million units.

Itsestä tuntuu oudolta tämmöisenä kotiäänittäjänä, että jos on halua, ideoita ja resurssit, niin miksi ei pukkaisi kaikenlaista ihmisten kiusaksi ulos. Toisaalta rima julkaista jotain täysin erilaista voi olla tuon profiilin kavereilla aika kova?
Pedroz
13.06.2008 11:47:22

Itsestä tuntuu oudolta tämmöisenä kotiäänittäjänä, että jos on halua, ideoita ja resurssit, niin miksi ei pukkaisi kaikenlaista ihmisten kiusaksi ulos. Toisaalta rima julkaista jotain täysin erilaista voi olla tuon profiilin kavereilla aika kova?

Luulen, että kyse on vain siitä, että vanhoina perheellisinä miehinä heillä on elämässään paljon muutakin sisältöä kuin musiikki, johon liittyvät himot he saavat tyydytettyä Rush-otsikon alla.
"Vapaa on vasta kun päivissä sekoaa" -Tommi Liimatta
Musta Arkipyhä
13.06.2008 12:00:46 (muokattu 13.06.2008 12:02:43)
Luulen, että kyse on vain siitä, että vanhoina perheellisinä miehinä heillä on elämässään paljon muutakin sisältöä kuin musiikki, johon liittyvät himot he saavat tyydytettyä Rush-otsikon alla.

Näinpä.Lisäksi Peartillahan oli rankkoja aikoja yksityiselämässään jokusia vuosia sitten.Totesipa esim.Iron Maidenin Adrian Smith taannoisessa Soundin haastattelussa ettei jaksa enää bändin ulkopuolella olla juurikaan tekemisissä musiikin kanssa vaan mieluummin mm.kalastaa :-)

Mutta näinhän ne oikeat ammattilaiset joskus...:-)

Joskus 80-luvulla Guitar Player -lehdessä julkaistussa EP:ssä Lifeson muuten taisi soitella klassista kitaraa Rik Emmetin ja jonkun naispuolisen kitaristin kanssa.
rkellu
13.06.2008 12:19:45

Ei pitäis olla rahasta kiinni, tai sitten on kalliit harrastukset:

okei. mulla ei ollut mitään hajua niiden levymyynnistä.

niinpä.

kuulemma eddie van halenillakin on studio täynnä jotain soolokamaa jota se meinas kai jossain vaiheessa julkaista, mutta sitten se totesi samassa haastattelussa "no, mutta ei kukaan kuitenkaan halua mitään niin sekopäistä kuunnella, niin miksi vaivautua julkaisemaan sitä?".

story of my life...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)