teppotulppu 08.02.2004 01:13:43 | |
---|
Aihe 1) Ostin todella halvalla varakiippariksi erittäin vähän käytetyn Korg M1:n. Ongelmana on se, että alkuperäinen omistaja oli ostanut laitteen 90-luvun alussa ja liimannut maalarinteippiä sen koskettimiin osoittamaan nuottien nimiä. Teipit ovat olleet siinä lähes vuosikymmenen ja niistä jäi ne irrotettuani "mukavat" liimapinnat koskettimiin muistuttamaan niiden olemassaolosta. Eivät lähde vedellä ja hankaamalla, ja raaputtamalla koskettimet naarmuntuvat ikävästi (laite on muuten kuin kaupasta juuri ostettu). Vinkkejä puhdistukseen? Uskaltaako esim. liuottimia käyttää ja jos voi niin minkälaisia (esim. alkoholit ym)? 2) Kiinnostaisi tietää, että onko muilla kokemuksia läppäri+ulkoinen äänikortti+softasynat -yhdistelmästä livekäytössä. Itse olen soittanut puolenkymmentä keikkaa kyseisellä yhdistelmällä ja joka kerta on tullut soundeista erittäin positiivista palautetta. Käyttämäni ohjelmat ovat: NA:n B4, Pro-53 ja Arturian Moog Modulator. Huolestuttaa kuitenkin tuo luotettavuuspuoli kun Windows-ympäristössä liikutaan, eli onko ollut ongelmia tms.? Kokemuksia? T: Teppo Tulppu |
U.Honey 08.02.2004 01:27:25 (muokattu 08.02.2004 07:50:44) | |
---|
2) Tämä juttu kyllä kiinnostaa. Mä olen kokeillut B-nelosta kanssa mutta sen audioviiveen kanssa ei pystynyt elämään. Mä tilutan niin sairaan nopeasti, nääs ;-) Minkälaisella läppärillä soitat ja eikö sulla ole viiveen kanssa ongelmaa? Mä en tosta luotettavuuspuolesta olisi huolissani yhtään. Jos läppäri kaatuu kesken keikan, niin so what? Ctrl-alt-Del peliin vaan. Katkeaahan kitaristeiltakin kieliä koko ajan. Mikä maailmanloppu se on jos soitto katkeaa minuutiksi? 1) Miksi menit irrottamaan ne maalarinteipit? Nehän on tosi kätevät jos sattuu unohtumaan missä kohtaa C on! Children of Baron, the ultimate musical experience! |
teppotulppu 08.02.2004 02:10:47 | |
---|
vastaukset: 2) Latenssin olen saanut 6:een ms:n, mikä on sama tai jopa alempi kuin hardwaressa, eli sen kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa (tilutuskin onnistuu). Läppärinä on Fujitsu-Siemens Amilo D8820 (2.66GHZ, 512Mb), jonka olen optimoinut musiikkikäyttöön. Äänikortti on M-Audio Audiophile USB. Ongelmasi latenssin suhteen lienee lähinnä oikeiden ASIO-ajureiden löytämisessä/säätämisessä äänikorttiisi? Ei kannata edes yrittää läppärin sisäisillä "äänikorteilla". 1) Olet oikeassa. Liimaan teipit takaisin. Anteeksi.
|
pooki 08.02.2004 12:51:53 | |
---|
1. SINOL on hyvä liimatahrojen irrottamiseen eikä läheskään niin kovaa myrkkyä kuin asetoni joka todennäköisesti sulattaa myös koskettimet... Kokeile Sinolia, mutta älä lutraa. "nopeuden noustessa virhelyöntien määrä oleellisesti kasvaa"- Uuno Turhapuro Armeijan leivissä |
U.Honey 09.02.2004 01:30:28 (muokattu 09.02.2004 01:42:45) | |
---|
Kokeile sinolia, mutta älä lutraa. Tarkoittaa siis että kaada sitä koskettimistolle, älä suuhusi! Children of Baron, the ultimate musical experience! |
U.Honey 09.02.2004 01:40:41 | |
---|
Läppärinä on Fujitsu-Siemens Amilo D8820 (2.66GHZ, 512Mb) Piti vielä kysyä että mikä käyttis? Children of Baron, the ultimate musical experience! |
Sinolilla lähti (liimat, jano ja näkö). Kiitos vinkistä! T: Stevie Wonder Ja käyttis on Windows XP HE, josta on koneista enemmän tietävän kaverin avustuksella poistettu mahdollisimman paljon tarpeetomta kamaa. |
samulijp 09.02.2004 12:37:14 | |
---|
Softasynat livekäytössä alkaa oikeasti olemaan päivän kysymys. Lähinnä ongelmina tuntuu olevan soundien nopea vaihtaminen, latenssi ja luottaminen koneeseen. Latenssista eroon pääsy vaatii vain kunnon äänikortin. Itse huomaan jäävän kuuntelemaan välillä, onko jostain tullut taas jostain syystä latenssia. Hardis syniin luottaa 99.9% että ääni tulee. Soundit voi joo ladata valmiiksi muistiin ja vaihdella midikanavaa. Hardis synissä vaan noi presetit on helposti käsillä, muokattavissa ja tallennnettavissa vaikka kesken soiton. Langaton hiiri synan päällä tosin on aika näppärä. Windowssin kaatuminen voidaan melkeen luokitella kielen katkeamiseen. Tosin tänä päivänä sitä tapahtuu varmaan harvemmin kuin kieliä katkeaa. Mitäs sitten kun tietokone sekoaa puoleksi tunniksi? Pariksi tunniksi? "Tsori ei voida soittaa keikkaa loppuun kun kiipparistin läppäri hajos.." Tä? tuliko kaikki koneelta?? |
teppotulppu 09.02.2004 14:09:16 | |
---|
Juuri noiden luotettavuusjuttujen /omien pelkojeni takia olen aina pitänyt mukana jotain hardwarea back-uppina, ettei koko keikkaa joudu keskeyttämään ongelmien sattuessa. Toistaiseksi kaikki on sujunut kuitenkin hyvin. Soundien vaihtamisen suhteen ongelmia ei ole ollut, varmaankin koska käytän enimmäkseen yhtä soundia/biisi (musiikkityyli 70-lukutyyppinen hard rock, johon särötetty B4 sopii kuin nyrkki pe*seeseen). Drawbarien säätäminen lennossa onnistuu myös mainiosti, koska kontrollerissani on 16 erikseen ohjelmoitavaa säädintä tätä varten. Paljon vähemmän säätämistä ja sähläämistä tietysti hw:lla soitettaessa on, mutta B4:n soundien vuoksi hyväksyn kyllä pienen säätämisenkin. TT |