Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 514 15 16 17 1846 47 48 49 50
Sergei Fallinen
27.05.2008 02:37:21
Mitenkäs saa näppärästi yhdestä reiästä ääntä kerrallaan? Tällä hetkellä tukin huulilla muut reiät saadakseni yhdestä ääntä... Onko tyyli oikea vai pitäiskö kieltä käyttää tähän hommaan?

Eikös siihen nuo kaksi tyyliä ole, itse soitan noin että huulet on vihellys"asennossa" ja huulet peittää siis muut reiät, mutta onhan se joku konkareiden kielitekniikkakin (...) olemassa. Varmaan kannattaa molemmat opetella jos soittimen kanssa vakavissaan on.
Eki C
27.05.2008 16:16:59
Mitenkäs saa näppärästi yhdestä reiästä ääntä kerrallaan? Tällä hetkellä tukin huulilla muut reiät saadakseni yhdestä ääntä... Onko tyyli oikea vai pitäiskö kieltä käyttää tähän hommaan?

Eikös siihen nuo kaksi tyyliä ole, itse soitan noin että huulet on vihellys"asennossa" ja huulet peittää siis muut reiät, mutta onhan se joku konkareiden kielitekniikkakin (...) olemassa. Varmaan kannattaa molemmat opetella jos soittimen kanssa vakavissaan on.

Näinhän se on, että jos aikoo soittotaidossa pidemmälle, tämä kieli"blokkaus" ( tongue blocking) on se tapa, joka kannattaa opetella. Se on teknisesti vaativampi, mutta soitossa nopeampi ja monipuolisempi ja soundi varsinkin ylempänä täyteläisempi.
BassLass
28.05.2008 18:58:17
Näinhän se on, että jos aikoo soittotaidossa pidemmälle, tämä kieli"blokkaus" ( tongue blocking) on se tapa, joka kannattaa opetella. Se on teknisesti vaativampi, mutta soitossa nopeampi ja monipuolisempi ja soundi varsinkin ylempänä täyteläisempi.

Mitenkköhän on että minä opin tämän blokkaustekniikan paljon helpommin ku tuon viheltelyn? Olen varmaan vain taivaan lahja?
Mr.Crest
28.05.2008 22:13:28
Mitenkköhän on että minä opin tämän blokkaustekniikan paljon helpommin ku tuon viheltelyn? Olen varmaan vain taivaan lahja?

Joo onneks olkoon vaan =)
Roku
29.05.2008 18:00:49
Tilasin tuommosen harpun:Suzuki - MR350 - Promaster
Kellään kokemuksia Suzukeista?
Triangle
29.05.2008 22:32:05
Joo. Kiitos vastauksista. Hyvää opasta? saa kun kirjottaa googleen tongue blocking, niin saa heti Gussowin opetusvideot siihen. Pitää harjotella tätä, joskaan ei mitään hajua mistä on kyse...
elais
31.05.2008 22:49:08
Tulipa muuten muuten mieleen, miten huuliharppuja pitäisi soiton jälkeen oikeaoppisesti huoltaa? Itse olen tähän asti vain koputellut pahimmat syljet reiteen ja pyyhkäissyt vähän nihkeällä pyyhkeellä.

Nuo ja sitten se kotelossa säilyttäminen, ettei ilman kosteus pilaa harppua.

Hyvää opasta?
David McKelvyn Huuliharppuopas!
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
Oksakohta
12.06.2008 18:22:13
Voiko tehdä bendejä, jos soittaa tuolla kielitekniikalla yhtä ääntä? Jos en pidä kieltä aukoilla, niin bendit onnistuvat joten kuten, mutta kun laitan kielen, niin ei tahdo onnisutua ollenkaan.
Sitten vasta voi sanoa osaavansa jonkun biisin, kun osaa polkea jalkaa biisin tahtiin.
Magnus_Wraigth
13.06.2008 00:25:54
Kiinnostuin tuossa kuukausi takaperin kyseisestä soittimesta ja ajattelin ostaa sellaisen, mutta minkälainen kannattaisi ostaa? Kun noita kategorioita löytyy mm.
Kromaattiset-, Diatoniset-,Blues-, Oktaavi-, Tremolo ja Kvartetti ja Sekstetti huuliharput. En siis ennen ole soittanut huuliharppua, eli vinkki soittimen ostamiseen olisi tarpeen KIITOS!
it's time to final distrotion, final destruction.
Sergei Fallinen
13.06.2008 01:38:10
Kiinnostuin tuossa kuukausi takaperin kyseisestä soittimesta ja ajattelin ostaa sellaisen, mutta minkälainen kannattaisi ostaa? Kun noita kategorioita löytyy mm.
Kromaattiset-, Diatoniset-,Blues-, Oktaavi-, Tremolo ja Kvartetti ja Sekstetti huuliharput. En siis ennen ole soittanut huuliharppua, eli vinkki soittimen ostamiseen olisi tarpeen KIITOS!

Varmaan se kaikkein useimmin vastattu huuliharppukysymys tässä ketjussa, mutta kuitenkin... Diatoninen (esim. C-harppu, tai vaihtoehtoisesti A, E, mitä näitä nyt suositellaan, itsellä on kuitenkin C) kannattaa ostaa, eikä sitä kaikkein halvinta - merkeistä taitaa Hohner olla aika käytetty (ainakaan muita merkkejä ei tule mieleen nyt). 25-35 euroa kustantanee.
Magnus_Wraigth
13.06.2008 02:01:28
Varmaan se kaikkein useimmin vastattu huuliharppukysymys tässä ketjussa, mutta kuitenkin...
Anteeksi jos oli vaivaa(en jaksanu ruveta selailee noit sivui), mutta kiitos kuitenkin avusta. :)
it's time to final distrotion, final destruction.
Oksakohta
13.06.2008 18:43:09
Teettekö te proot tongue blockkaajat bendit kuitenkin huulitekniikalla?
Sitten vasta voi sanoa osaavansa jonkun biisin, kun osaa polkea jalkaa biisin tahtiin.
Tohtori Sykerö
13.06.2008 23:21:17
Noniin!! Kävin tänään ostamassa ensimmäisen huuliharppuni. Harppu on siis Hohnerin Marine Band D. Hyvin soi, oikein kaunis soundi. Eikun harjoittelemaan :P
"Burning Guitars, UFOs, Sex, Drug, Rock n Roll"
Turpahöylääjä
13.06.2008 23:59:33
Teettekö te proot tongue blockkaajat bendit kuitenkin huulitekniikalla?

Luulen kyllä, että pro tongue blockaajat myös bendaa kyseisellä tekniikalla. Minä kyllä ihan huulta höyläämällä bendailen. En tosin käytännössä käytä tongue blockia muutenkaan kuin oktaaveissa. Pitää kyllä varmaan jossain vaiheessa harjoitella paremmin tuotakin osa-aluetta, koska esim. rytmitysjutuissa on tarpeellinen.

Pitää myös sanoa tuohon aloitusharppu-asiaan sen verran että olen havainnut, että diatoninen ja ns. blues-harppu ovat käytännössä pitkälti sama asia, teknisesti molemmat itse asiassa ovat diatonisia. Varmaankin suosituin harppu blues-harpistien keskuudessa (ja muutenkin) on tuo Hohnerin Marine band, vaikkei nimi olekaan blues-harppuun viittaava ;) Kaiketi soundista kiinni, itse ainakin tykkään kovasti =)

Ja onnittelut Sykerölle harpun hankinnasta ja tervetuloa joukkoon! ^^
Kikolaa
14.06.2008 15:09:32
Jep, itsekin aloitin huuliharpun vähän aikaa sitten. Mallina toimii Hohner Blues Harp MS, G-lajia.
Nyt pitäisi sitten jostain motivaatiota repiä. Vinkkejä :)?
One O'Clock Jump
Sergei Fallinen
16.06.2008 11:30:32 (muokattu 16.06.2008 11:31:30)
Onko telineistä kokemuksia:

http://www.thomann.de/fi/km_16416_mundharmonikahalter.htm

Pystyykö tollasella oikeasti soittaan (siis kitaran kans) vai pääseekö samaan tulokseen itse rautalangasta askartelemallapaskartelemalla?
Kefiiri
16.06.2008 12:09:51
Pystyykö tollasella oikeasti soittaan (siis kitaran kans) vai pääseekö samaan tulokseen itse rautalangasta askartelemallapaskartelemalla?

Kyllä yks tuttu tuommoisen kanssa semmoista bobdylanmeininkiä vetää ihan sujuvasti. En usko että omatekoisen kyhäelmän kanssa jaksaisi pitkään kikkailla. Harpun vaihtaminen ja muut säätämiset käyvät tuollaisen kanssa sujuvasti.
Eki C
16.06.2008 20:39:14
Onko telineistä kokemuksia:

http://www.thomann.de/fi/km_16416_mundharmonikahalter.htm

Juuri tuollaisella itse soittelen kitara/laulu systeemillä. Hyvä ja tukeva teline. Sellainen käytännön pikku yksityiskohta tuohon Thomannin kuvaan, että käytä telinettä toisin päin ( niskatukiosan kaaret alaspäin) , jottei harppu ole liian lähellä leukaa, kun laulat. Itse ihmettelin aluksi, kun ei oikein "mahtunut" laulamaan, kunnes käänsin telineen toisin päin.
Turpahöylääjä
17.06.2008 13:36:09
Jep, itsekin aloitin huuliharpun vähän aikaa sitten. Mallina toimii Hohner Blues Harp MS, G-lajia.
Nyt pitäisi sitten jostain motivaatiota repiä. Vinkkejä :)?

Tietysti itse soittamalla ja kokeilemalla erilaisia juttuja harpulla on suuri merkitys motivaation kannalta. Mutta myös esim. Youtube on täynnä erinomaisia harppuvideoita, joista kiinnostusta voi ammentaa: on sekä opetusta että myös ihan vaan musisointia. Jälkimmäinen saattaa toimia joskus jopa parempana motivaattorina, kunhan ei lannistu toisten taidoista. Yleisellä tasolla sanotaan, että huuliharppua soitettaessa tulisi kuunnella toisia huuliharpisteja ja näin pitää motivaatiotaan yllä ja mahdollisesti saada myös vinkkejä omaan soittoonsa.

Tässä on pari itseäni alkuaikoina paljon inspiroineista videoista:

http://www.youtube.com/watch?v=hs_OchfmBc8

http://www.youtube.com/watch?v=oD5anBwCDqc
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)