Aihe: Kevytkoneet ja äänitys / Linux
1 2
Jouni Antero
06.06.2008 12:42:48 (muokattu 06.06.2008 12:44:33)
Heippa

Tällaista kyselisin viisaammilta:

Olen jo viime syksystä odotellut näitä "kevytläppäreitä" (Asus eeePc jne) kovin kiinnonstuneena ja nyt alkaa niitä tänne peräpohjolaan jo tipahdella.

Minun tarpeeni PC:lle musiikintekoa lukuunottamatta nuo hoitaisi mainiosti ja noin kilon paino houkuttaa kovin. Kuitenkin kaipaisin mahdollisuutta äänittää stereoääntä - mielellään moniraiturille (josta sitten siirtäisin ne pöytäkoneelle). Kysymyksiä on muutamakin:

- onnistuuko ylipäätään?

- linux vai XP?

Linux kai olisi kevyempi ja ottaen huomioon koneen rajoitetun raudan ym, niin järjellä ajatellen audio (kevytkin) pyörisi helpommin. Vaan mikä olisi softa?

Minulla on vanha mutta hyvä Edirollin UA-1A USB kortti (linkki alla), toimiiko Linuxissa heittämällä?

http://www.midiwall.com/gear/ua-1a/

Mitä kaikkea muuta on jonka takia koko ajatus idioottimainen??

Kiitollisena auttajille

EDIT: kirotushirve
Kumiankka
06.06.2008 18:20:37
http://www.energy-xt.com/

Ei osaa sanoa kokemuksesta mitään mutta latasin ilmaiseksi tuon ohjelman "B" kevytversion kun oli tullut hankittua "B" merkkinen huonomaineinen mikseri ja takautuvasti sai kaupanpäällisenä tuon. Midieditointi ei oikein ole auennut eikä vakuuttanut mutta yllättävän nopeasti ja vakaasti on toiminut ainakin mikkisoftalla. Tuohan siis pelittää linuxissa ja makissa kuulemma myös, että sikäli mielenkiintoinen. Softasynat tuntui pelaavan ihan ookoo, playbackissa oli vähän pykimää mutta renderöinti audioksi oli ihan virheetön. Äänitystä en oikeastaan ole kokeillut.
LaXu
06.06.2008 20:17:00
XP:n kannalla olisin, lähinnä parempien DAW softien puolesta. Linuxilla kokeilin Ardouria, mutta se oli mielestäni ruma ja kankea. Windowsilla Reaper on ihan ykkönen.

Tuo USB vekottimesi on varmaan se suurin ongelma, en pikaisella silmäyksellä bongannut mitään ajureita Edirolin sivuilta. Linux ajureita tuskin on, tuppaavat äänityslaitevalmistajat olemaan vähän kökköjä tukemaan muuta kuin Windowsia ja OSX:aa.
Conrad Lant
06.06.2008 22:09:46

Tuo USB vekottimesi on varmaan se suurin ongelma, en pikaisella silmäyksellä bongannut mitään ajureita Edirolin sivuilta. Linux ajureita tuskin on, tuppaavat äänityslaitevalmistajat olemaan vähän kökköjä tukemaan muuta kuin Windowsia ja OSX:aa.

Puppumutua.

http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

All USB devices that are standards compliant will work.

ALSA (Advanced Linux Sound Architecture) lienee ollut vakiona kaikissa nykydistroissa jo vuosikausia ja yllämainittu Edirol UA-1A löytyy tuettujen listasta.
No one prayed for Sodom Osta levy
Volante
07.06.2008 09:18:57
Windowsia en lähtisi suosittelemaan ainakaan tuohon Asuksen EEE:hen, se on sen verran raskas käyttis kuitenkin Linuxiin verrattuna noin pienitehoisessa koneessa. Muista miniläppäreistä ei ole tietoa, mutta ei nekään kuitenkaan mitään hirmuisia tehomyllyjä ole ;) EEE:stä löytyypi Xandros joka on Debian-pohjainen, joten sille kyllä piisaa tuota sälää jo pelkästään aptista ihan kiitettävästi. Ainoana ärsyttävyytenä mainittakoon se, että näissä on aina oletusarvoisesti käytössä easy-mode jolla ei pysty tekemään juurikaan mitään järkevää, mutta normaalin työpöytäympäristön saa käyttöönsä asentamalla parit paketit. Plus että tämä mun kappale on Vancouverista peräisin, joten näppäimistön kanssa joutui hippasen säätämään saadakseen finskileiskan kokonaisuudessaan käyttöön, mutta jos Suomesta meinaa ostaa niin tämäkään ei ole mikään ongelma.
Darsu
07.06.2008 10:13:57
Ardour ei mahdu 800x480-ruudulle. Laittaisin kuitenkin Linuxin ja käyttäisin kevyempää softaa.

Niissä edullisimmissa EEE-malleissa, joissa on 2 ja 4 gigan SSD-muistit, muisti on juotettu emolevylle eikä sitä voi vaihtaa. Kun SSD-muisteissa on rajallinen uudelleenkirjoitettavuus, niin ovatko nuo halvimmat sitten kertakäyttökoneita?
[Instruments are like James Bond. Crazy Karlheinz is after you, the automobile goes "krchh!" Instruments are like that, they get you out of situations which you should not be in.] -Morton Feldman
Volante
07.06.2008 10:50:08 (muokattu 07.06.2008 10:51:22)
Niissä edullisimmissa EEE-malleissa, joissa on 2 ja 4 gigan SSD-muistit, muisti on juotettu emolevylle eikä sitä voi vaihtaa. Kun SSD-muisteissa on rajallinen uudelleenkirjoitettavuus, niin ovatko nuo halvimmat sitten kertakäyttökoneita?

No onhan ne periaatteessa, mutta uudelleenkirjoituskertoja on kuitenkin sen verran reilusti ettei sillä ole käytännön merkitystä. Tavallinen kovalevy varmaan menee sököksi tai jotain samassa ajassa tai ennen kuin tuo muisti alkaa hiipua, ja näissäkin tapauksissa ihmiset yleensä ostavat uudet pelit ja vehkeet sen sijaan että alkaisivat vaihtelemaan kovoja läppäreihinsä.
Jouni Antero
07.06.2008 11:30:21
Olin ajatellut kaytaa aanityksissa ulkoista USB/tikkua levyasemana / eikos nykyisilla tiedonsiirtonopeuksilla homma hoidu ihan ok.

Olisi ihan mielenkiintoinen projekti vaihteeksi viritella laitteistoa jossa pullonkaulana on tehot ja muut / tulisi wanhat ajat mieleen...
LaXu
07.06.2008 14:05:31
No onhan ne periaatteessa, mutta uudelleenkirjoituskertoja on kuitenkin sen verran reilusti ettei sillä ole käytännön merkitystä. Tavallinen kovalevy varmaan menee sököksi tai jotain samassa ajassa tai ennen kuin tuo muisti alkaa hiipua, ja näissäkin tapauksissa ihmiset yleensä ostavat uudet pelit ja vehkeet sen sijaan että alkaisivat vaihtelemaan kovoja läppäreihinsä.

Alla linkki testiin, jonka mukaan nykyisillä SSD-muisteilla saa kirjoitella vuosikausia ennen kuin kuolevat. Ihmiset tosiaan kuitenkin vaihtavat laitteitaan noin 3-5 vuoden välein uusiin tekniikan kehittyessä.

http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html
maksu
09.06.2008 17:36:33 (muokattu 09.06.2008 17:37:40)
Alla linkki testiin, jonka mukaan nykyisillä SSD-muisteilla saa kirjoitella vuosikausia ennen kuin kuolevat. Ihmiset tosiaan kuitenkin vaihtavat laitteitaan noin 3-5 vuoden välein uusiin tekniikan kehittyessä.

http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html

Aivan, samasta asiasta kohistiin Vistan flash-cache fiilistelyn ohessa. On sitä ipodienkin flashpalikoita tullut irti juotettua ja korvattua, ei nää jutut niin
vaikeita ole.

Liekö tommosta eeepeeceetä sais ilman käyttöjärjestelmää? Vois kokeilla jotain kevyempää (lue: lievästi modattua ;) OS Xää alkaa tunkemaan ja sitten kattoa josko tehot riittäisivät. Usein kun tuppaavat nuo esiasennetut ja "helppokäyttöiset" muunnelmat joistain mainstreamdistroista olemaan aika parin tempun käyttiksiä eikä niistä oikein saa mitään järkevää vaikka kuinka kikkailisi. Plus että on huomattavasti helpompaa asentaa alusta asti sopivaksi todettu distropaketti.
Her signal was interrupted.
LaXu
09.06.2008 19:44:10
Liekö tommosta eeepeeceetä sais ilman käyttöjärjestelmää? Vois kokeilla jotain kevyempää (lue: lievästi modattua ;) OS Xää alkaa tunkemaan ja sitten kattoa josko tehot riittäisivät. Usein kun tuppaavat nuo esiasennetut ja "helppokäyttöiset" muunnelmat joistain mainstreamdistroista olemaan aika parin tempun käyttiksiä eikä niistä oikein saa mitään järkevää vaikka kuinka kikkailisi. Plus että on huomattavasti helpompaa asentaa alusta asti sopivaksi todettu distropaketti.

Ei taida saada, mutta eipä tuo luuiisi olevan iso homma jyrätä päälle haluamansa käyttis. OSX sen sijaan ei lukemani mukaan oikein toimi EeePC:lla, varmaankin ajurien puutteen takia. Sinänsä sääli koska itsekin sitä mieluiten käyttäisin. Saisi Apple rykästä markkinoille edullisen miniläppärin eikä mitään "jee tää on tosi ohut mut silti iso" Macbook Aireja.
Volante
13.06.2008 08:55:34
Ei taida saada, mutta eipä tuo luuiisi olevan iso homma jyrätä päälle haluamansa käyttis.

Joo ei se ole iso operaatio, pitää vaan sitten tosiaan olla aika tarkkana että ajurituki summuut on kunnossa.

Apple ... edullisen

Musta tuntuu että nää kaksi sulkee toisensa pois aika tehokkaasti. :-D
Jouni Antero
31.07.2008 14:33:27
Nosto - ja jatkoa...

Hain juuri eeePC900 vemputtimen:

http://www.icecat.biz/fi/p/Asus/EEEPC900-BK024/EEE%2520PC%2520900.htm

Sitä mukaa kun jaksan koetan vääntää siitä äänityskalua, mutta jos joku jo tehnyt vastaava, niin kiitollisuudella otan neuvoja vastaan...siis halusessa moniraituri - jos vielä midinkin saa niin hyvä.

Täällä mainittu Rosegarden menee just tutkinnan alle.

Pyöriikö Ardour 1024 x 600 resoluutiossa? Koetin haeskella ko tietoa, mutta ilmeisesti en vain osaa...
CPU
31.07.2008 15:33:44
Nosto - ja jatkoa...

Hain juuri eeePC900 vemputtimen:

http://www.icecat.biz/fi/p/Asus/EEEPC900-BK024/EEE%2520PC%2520900.htm

Sitä mukaa kun jaksan koetan vääntää siitä äänityskalua, mutta jos joku jo tehnyt vastaava, niin kiitollisuudella otan neuvoja vastaan...siis halusessa moniraituri - jos vielä midinkin saa niin hyvä.

Täällä mainittu Rosegarden menee just tutkinnan alle.

Pyöriikö Ardour 1024 x 600 resoluutiossa? Koetin haeskella ko tietoa, mutta ilmeisesti en vain osaa...

Kertoiles miten toi etenee, kun etenee. Kiinnostaa nimittäin jos tosta sais kätevän taustanauha/midisekvesseri -koneen keikoille/kämpälle. Linux pohjaisena saattais olla vaikka aika toiminta varma. Kokoa ja painoa on ainakin just sopivan vähän ja taustanauhojen siirto onnais varmaan muistitikulla (nykyään pitää roudata koko nauhuri sieltä kämpältä kotiin ja takas).

Onnea säätöön,

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
mhelin
31.07.2008 18:28:38
Kertoiles miten toi etenee, kun etenee. Kiinnostaa nimittäin jos tosta sais kätevän taustanauha/midisekvesseri -koneen keikoille/kämpälle.

Tuossa Asuksessahan on 20G kiintolevy joka käyttää flash-muistia (SSD - solid state disk), jolloin tuo olisi erinomainen valinta tuohon tarkoitukseen (ja muutenkin musakäyttöön) - toimintavarma ja hiljainen. Tuon saa myös Windows-versiona (http://www.asus.com/products.aspx?l … l4=0&model=2152&modelmenu=1), siinä on kylläkin vain 12GB SSD. USB:n kautta saisi myös useamman äänikanavan sisään ja tallennettua ulkoiselle kovalevylle jos tila loppuu kesken. Räätälöity musa-linux disto tuolle olisi kyllä hieno homma, tai edes jonkinlainen asennuspaketti jolla saisi tarvittavat softat asennettua yksinkertaisesti.

Mahtaakohan tämä muuten toimia tuossa koneessa:
http://www.behringer.com/energyXT/index.cfm?lang=ENG
Jouni Antero
31.07.2008 18:55:36
No niin - kone on kotona ja ekaa kertaa langattomasti netissä.

Ellei nyt ihan ihmeitä tapahdu, niin tässä saattaa mennä jonkinkin aikaa, kun tuo Linux on minulle aivan uusi juttu ja lyhyt pyrähdys nettiin jo antoi sen kuvan, että Linuxin softa-asennukset ovat jotain muuta kuin wintoosan. Eli saattaa mennä jonkin verran aikaa itse koneeseenkin totutteluun.

Vakaa aikomus on kuitenkin viedä juttu päätökseen. Mikäli joku on nopeampi, niin kertoilkoon kokemuksistaan täällä.

Värkki on hämmentävän pieni. Sitä ei oikein tajua, ennen kuin tämän näkee (näppis on jopa jo liian pieni).

Tässä on itseasiassa 18 gigaa itsessään (ei 20 kuten laittamassani linkissä) - ostin 8 gigan SD-kortin tavallisia tidostoja ym varten. Pitäisi riittää.

Muutoin värkki on erittäin jämäkän oloinen, mutta näppis ei ihan muutoinkaan vakuuta (onneksi on kahden vuoden takuu). Lämpenee melkoisesti.

Kokonaisuudessaan kuitenkin aivan käsittämätöntä mitä ne nykyään saa tehtyä 260 euron kuluttajahintaan.
Kalmo
31.07.2008 20:03:26
Varmaan hirveä kööri odottaa alahuuli rinnuksella kokemuksiasi koneen musakäytöstä, joten muista ilmoitella!

Itseäni kiinnostaa, riittääkö SSD muistien nopeus audiokäyttöön. Olen vähän pessimistinen sen suhteen. Jos vehje kävisi edes jonkinlaiseksi "musiiikilliseksi muistikirjaksi" niin sekin olisi jotain. Kun ei "kovotilaa" kuitenkaan vielä saa kohtuuhintaan.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Jouni Antero
31.07.2008 22:30:06
Tuskan hiki tässä tule...

http://eeesite.net/2007/11/installing-audacity-on-eee-pc-take-2.html

Tuo on siis helppo tapa asentaa audacity...alan todellakin ymmärtää näitä Linux-kavereita, jotka ovat hivenen ylpeitä valitsemastaan käyttiksestä - siis siitä, että osaa sen.

Ilmeisimminkin minun kannattaisi vaihtaa Ubuntuun (tässä eeePC900 värkissä on Xandora, joka ilmeisestikin on eräänlainen "Linux tumpeloille" - sinänsä ymmärrettävää). Joka tapauksessa manuskassa on ohjeet XP:n asentamiseen ja olen lukenut jostain että W2000 asentuisi myös. W2000 mulla olisikin, mutta eipäs luovuteta ihan noin helpolla. Tuo ylläoleva ohje on vissiin ihan tähän Xandoraan, joten pitäisi onnistua.

Sinänsä minä en epäile etteikö ainakin 16/44 resoluutiolla homma toimi - itseasiassa tässä on sovelluksissa jo valmiiksi asennettuna stereo wav-raituri juuri 16/44 resoluutiolla ja testasin minuutin pätkän koneen omilla mikrofoneilla lähinnä huonekohinaa - en ole vielä kokeillut saako sen yhdistettyä ulkoiseen äänikorttiin. Samaten tässä on sisänen kamera videotoimintoineenkin, joten kyllä muistin nopeus varmaan pelaa - ja ainahan voi käyttää usb-tikkuja. Sitäpaitsi tuolla ulkomailla on keskustelupalstoilla jo testailtu toimivia ratkaisuja tätä edeltävällä mallilla - ajetaan virtuaalisyniä ja kaikkea.

Niin ja olihan Fostexilla jo pari vuotta sitten 8-raituri, joka käytti silloista SD-korttia tallennusmediana. Pullonkaulana on nyt se, ettei omistaja tajua tästä Linux-maailmasta hölkäsen pölähtävää.

Jahas - nyt loppuukin jo akku: kaukana luvatusta neljästä tunnista, joskin näyttö on ollut kokoajan päällä ja netissä on surffailtu langattomalla modeemilla joka varmasti myös syö virtaa.

Huomenna muuten lähtee meilit kaveripiirin Linux-asiantuntijoille ;)
Jouni Antero
01.08.2008 23:24:56
väliaikatieto:

Ei istu usb-äänikortti (ylempänä aiemmin kuvaultu) alkuasennettun wav-tallennussoftan kanssa yhteen ainakaan perus Windows-käyttäjän osaamisella.

Ymmärtääkseni kuitenkin ko sovellus hyväksyy minijakilla mikrofoni-inputista syötettävän signaalin. En ole testannut ko. inputin laatua, mutta lienee jo kelvollinen "muistikirja"-tason tallennukseen. Koetin katsoa, löytyykö äänitallenteelle maksimipituutta, mutta joko ei löydy tai en taas vain osaa.

Mikäli mikki-input on edes välttävä, olisiko jollain DI-Boxilla mahdollista ohjata linjasignaalia mikki-inputtiin? Saisi siis kunnon konkkamikit käyttöön.

Lisää testaattavaa.

Juttelin parhaimman softa-guruni kanssa (kaveri koodaa ammatikseen) ja hän ei epäillyt alustavasti lainkaan, ettenkö saisi 16/44 resoluutiolla 2 - 4 raitaa äänitettyä ja 8 - 16 raitaa toistettua samanaikaisesti - siis jos Linuxissa pysytään.

Ongelma on vain se, että me asutaan aikalailla eri puolella tätä tasavaltaa.

Tavallaan tämän arvion sanoi järkikin; mulla on treenikämpän studiolla n 8 vuotta vanha PC 550 megaHerzin prossulla ja 256 megan muistilla sekä 40 gigan ide-levyllä joka äänittää kahdeksaa raitaa (samalla kun toistaa yhtä monta raitaa pluggareineen) eikä mikään tee edes tiukkaa. Käyttis W2000 ja raituri Sonar 2.2.

Vaikka tuollaiset numerotiedot eivät olekaan keskenään vertailukelpoisia, niin tässä eeePC900 koneessa on 900 Megan Intelin prossu, giga muistia ja levytilaa minkä usb2 nopeus antaa myöten tai sisäinen ssd-muisti.

Ja muistin nopeus ei takuulla ole pullonkaula kun tarkemmin ajattelee: mun Canonin digipokkari tallentaa vga-videota ja käyttää gigan noin kahdeksaan minuuttiin tavallisella sd-kortilla.Giga on karkeasti 20 minuuttia 8-raitaista 16/44 ääntä.

16/44-ääni ei ehkä ole rankinta hi-fiä, mutta hyvin äänitettyttynä se on lievästikin sanottuna kaksi kertaa parempaa kuin törpösti mikitetty ties-mikä-24/96-ääni.

Eikä minulla ole edes aikomus hoitaa tällä vermeellä mitään mega-tuotantoja.

Tosiasiassa minä kai yritän rohkaista ketä tahansa tekemään tämän jutun ennen minua (minä en ole mikään rohkea tietokoneseikkailja - varsinkaan Linuxin kanssa). Minä sitten voin seurata ja oppia viisaammiltani. Tai sitten tämä minun kaverini Helsingissä käydessään hoitaa homman kotiin kerralla (syyskuussa?).

Huomautettakoon, että siellä asennus
ohjeissa erikseen mainittiin, että jos sovellusten Linuxin asennustapa ei ole ennestään tuttu, niin ehkä parempi jättää väliin.

Minä jätän.

Vaan en asenna Wintohkaa vaikka monia sen ominaisuuksia kaipaisikin - ja vaikka en saisi koko audio-##skaa toimimaan, niin tämä värkki on sen verran makee hälpätin, että noin kolmella huntilla suosittelen. Vastaaviahan on ainakin Acerin Aspire One ja lisää on tulossa.

Windows siintää houkuttelevana helppoudessaan, mutta syö koneen resursseja samanien rankasti - mutta jos kaipaat vain todella kevyttä raituria ja/tai midi- konetta, niin tämän koneen mukana tulee ihan painettu ohje XP:n asentamiseen.

Kiitokset kaikille, jotka ovat jaksaneet seurata tätä minun perjantaista monologiani :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)