Aihe: Epiphone LP standard ja kielten bendaus
1
Hamppari
11.06.2008 19:25:50
Omistan kyseisen kitaran ja koen erittäin rasittavaksi kielten taipumisen otelautaa vasten. Viidenteen nauhaväliin asti täytyy kieliä painaa hyvinkin hennosti, ettei ääni taipuisi liikaa saaden täten kitaran kuulostamaan epävireiseltä.

Kielten korkeutta olen laskenut, mutta se ei poista ongelmaa. Voisiko vika olla kaularaudassa, vaikka tosin intonaatio on kunnossa. Entä nauhoissa vai auttaisivatko paksummat kielet mitään (nykyiset ovat 09-46)?
heville
11.06.2008 19:31:39
Omistan kyseisen kitaran ja koen erittäin rasittavaksi kielten taipumisen otelautaa vasten. Viidenteen nauhaväliin asti täytyy kieliä painaa hyvinkin hennosti, ettei ääni taipuisi liikaa saaden täten kitaran kuulostamaan epävireiseltä.

Kielten korkeutta olen laskenut, mutta se ei poista ongelmaa. Voisiko vika olla kaularaudassa, vaikka tosin intonaatio on kunnossa. Entä nauhoissa vai auttaisivatko paksummat kielet mitään (nykyiset ovat 09-46)?

Paksummilla kielillä ongelma ratkeaa. Ja kaularaudallahan ei sitten säädetä intonaatiota, vaikka mieli tekisi.
Joey, do you like movies about gladiators?
pekurides
11.06.2008 20:38:35

joo. Nuo ovat aluksi aivan keijukais-sarjan kielet ja toiseksi kaulan relief vaikuttaa kielten korkeuteen siellä yläpäässä (lapa) mutta todennäköisesti liian korkea satula yhdistettynä noihin tyttöjen kieliin syypäänä yhdistettynä supervahvoihin sormiin:)

Katsoppa miten korkealla kielet ensimmäisellä nauhalla vapana.

Ei paljoa yli millliä tarvisi olla ..näin lonkalta heitettynä, itse säädän näppituntumalla.
Tunteella päin vittua.
koponen
11.06.2008 22:23:46 (muokattu 11.06.2008 22:25:25)
Lisään vielä että satula saattaa olla liian korkea.

EDIT: Mie oon puusilmä! Meni nimittäin tuo plekun kirjoitus ihan ohi. Plussa mulle.
If it says Marshall on the front, you're good to go
Diabolicum
12.06.2008 02:00:22 (muokattu 12.06.2008 02:01:11)

Paksummat kielet, kevyempi tatsi vasurilla, kaularaudan ja/tallan säätö auttoivat itsellä. OT:na mietin mihin kukaan tarvitsee 09-46 settiä....siinähän se ongelma on, purukumissa.
HeviMetal DJ jo vuodesta 1998
fox
12.06.2008 02:04:59

OT:na mietin mihin kukaan tarvitsee 09-46 settiä....siinähän se ongelma on, purukumissa.

Niin no.. jos perusvireessä soittelee, tuon ei pitäis olla ongelma. Jos siis satula on kunnossa. Sellanen kaveri, jolle ei oo ongelma, edes purukumista, on vaikka Jimmy Page, joka tulee mainiosti juttuun vaikka kasisetillä. Mutta kaipa se sitten on huonompi soittaja.. :)
Alavirejutuissa ymmärrän kyllä, jos haluaa jollain vaijereilla soittaa... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
s151669
12.06.2008 07:16:25

Niin no.. jos perusvireessä soittelee, tuon ei pitäis olla ongelma. Jos siis satula on kunnossa.

Epin LP studiossa ei ollut. Oli reilusti liian korkea. Kymppisetillä ensimmäisestä nauhavälistä ääni oli neljäsosasävelaskelen liian korkea. Tai siltä se ainakin kuulosti :-)

Muutenkin kannattaa vaihtaa se onneton, mahdollisesti ontto muovirimpula mihin tahansa kunnolliseen.
Jyrki
fox
12.06.2008 11:31:53

Epin LP studiossa ei ollut. Oli reilusti liian korkea. Kymppisetillä ensimmäisestä nauhavälistä ääni oli neljäsosasävelaskelen liian korkea. Tai siltä se ainakin kuulosti :-)

Juu, oikeastaan aika suuressa määrässä kitaroita, merkistä riippumatta, on satulat hipu korkeat, syystä että:
-korkeasta saa aina matalan, ja nykyisin on tarvetta pikkusen suurempaan välykseen (alavireet, paksut kielet) kuin aiemmin. Jos tehtaalla laitettais kovin tarkalla sovitteella satulat, ja optimi 9-setille tehtäis, niin satulanvaihtoja tulis runsaasti.
-toinen syy on luonnollisesti sekin, että enää ei liikkeillä (tukkurit mukaanlukien) ole yksinkertasesti niitä pre-sale fiksaajia, joten nuo kitarat tulee liikkeisiin ja asiakkaille siinä tehtaan loppufiksauskuosissa. Matkalla, ja varastoinnissa tietty on mahdollisesti se kaulakin vähän "elänyt"...

Muutenkin kannattaa vaihtaa se onneton, mahdollisesti ontto muovirimpula mihin tahansa kunnolliseen.

Onko vielä noita onttoja ruiskuvalu-muovisatuloita? Melkein kaikissa "modernimmissa" kitaroissa toki nykyään on joku keinoaineinen satula, saa olla koko hinnakas keppi ennenkuin oikea luusatula löytyy. Syytä oon monesti selittänyt, ne, jotka on luusatuloita tehneet tietää kyllä.. Ja joku corian tai muu vastaava aine on teollisessa valmistuksessa huomattavasti parempaa ja vaivattomampaa, puhumattakaan, että ei ole tuon tasalaatuisuuden kanssa ongelmia. Luussa voi olla huokoistakin paikkaa...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)