Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisien rakenteet?
1 2
Migho
28.05.2008 19:26:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kun on joku biisi, niin miten tietää aina että mikä on minkäkin osan nimi, nyt enimmäkseen aattelin kun tätä metallia yritän "analysoida" silleen että kirjotan eri biisien rakenteet paperille, mutta kun en kovin hyvin vielä kaikkia rakenteisiin liittyvää osaa niin jos joku voisi kirjoittaa tähän mitä mikinkin rakennesana tarkoittaa. Sitten tässä nyt esimerkki mitä olen yrittänyt saada paperille:
 
Children Of Bodom - Hellhounds On My Trail
 
Jos sooloja ennen tuleva osa on Bridge niin mikä on soolojen jälkeen tuleva osa?
 
Olen
Torniojaws
29.05.2008 10:04:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ne sen mystisempiä ole kuin aakkosjärjestyksessä lähtien laskettuna jokainen erillinen kohta tai riffikierto. Jos kohta on vain pieni välisoitto tai vastaava niin sijainnista riippuen se on joko bridge, pre/post-chorus tai intro/outro.
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
paavi
29.05.2008 12:48:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä. Noissa nimissähän on olennaista se, että lukija ymmärtää, mitä osaa tarkoitetaan. Usein niihin sisältyy myös tavallaan se osan tarkoitus/rooli biisissä. Mitäs noita nyt on:
verse - säkeistö
chorus - kertosäe
pre-chorus - "esikertosäe", kertosäettä edeltävä osa (usein "nostattava")
intro - alkusoitto
outro - loppusoitto
interlude - välisoitto
jne.
 
Usein metallissa osia sekoitetaan aika lailla ja nimittäminen menee todella hankalaksi.
 
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
SF3YLO
30.05.2008 07:14:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä. Noissa nimissähän on olennaista se, että lukija ymmärtää, mitä osaa tarkoitetaan. Usein niihin sisältyy myös tavallaan se osan tarkoitus/rooli biisissä. Mitäs noita nyt on:
verse - säkeistö
chorus - kertosäe
pre-chorus - "esikertosäe", kertosäettä edeltävä osa (usein "nostattava")
Myöskin bridgeksi kutsuttu
intro - alkusoitto
outro - loppusoitto
interlude - välisoitto
jne.
 
Usein metallissa osia sekoitetaan aika lailla ja nimittäminen menee todella hankalaksi.
Johann Onn
30.05.2008 12:16:12 (muokattu 30.05.2008 12:20:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pre-chorus - Myöskin bridgeksi kutsuttu
 
Hmmm. Kyllä mun biiseissä bridge on sananmukaisesti silta, esimerkiki choruksen ja soolo / tms. välissä.
 
Ja Pre-Chorus taas "esi-chorus". Ero normaalin chorukseen on monesti se, että Pre-sellaisessa, voi muuttua sanat / jne., kun taas se Chorus pysyy lähinnä aina samana.
 
Itteä kyllä monien metalli biisien "poppis / iskelmä sovitukset" puuduttaa, pidemmän päälle. Välillä niitä ei erota toisistaan kuin se, että metallissa on enemmän säröä ja raskaammat soundit. Mennään liian kaavamaisesti ja helpolla, eikä viittitä edes koittaa mitään uutta.
 
Tai sitten venytetään väkisin riffejä, joissa olisi aineista kolmen minuutin teokseen, johonkin 7-8 minuuttiin.
 
Exhausted
08.06.2008 11:47:58 (muokattu 08.06.2008 11:48:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käsitän pre-choruksen jonkinlaisena siltana säkeistöstä kertosäkeeseen (jotkut tahot tosiaan kutsuvat tätä bridgeksi). Se ei ole siis pakollinen. Joskus voi olla myös post-chorus, joka on vain jonkinlainen kertosäkeen lopuke, vrt. Smells Like Teen Spiritin "yay"-kohta. Bridgeä pidän sitten sellaisena laulettuna väliosana joka tulee biisissä jossain toisen kertosäkeen jälkeen uutena osiona. Mitä progemmaksi ja metallimmaksi mennään niin vaikeammaksi menee luokittelu. Voihan niitä interludeja ruveta sitten listaamaan numeroilla, mutta toisaalta metallibiisissä ei välttämättä ole samanlaiset säkeistötkään. Silloin ehkä kirjainsysteemikin toimii paremmin.
theguru_
12.06.2008 00:00:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käytän vaan A, B, C, D, E, F, G+noi yleisimmät chorus, verse interlude hässäkät. Ja jos on sama osa jossa joku instrumentti soittaa muuta tai tulee lisää tavaraa niin sen voi nuotintaa, mikä menee eritavalla ja millä soittimella. "keys sim. Cl+Vox melody"
 
Yksittäisten plussien perusteella ei kannata tehdä liian suuria johtopäätöksiä kirjoituksien hyvyydestä.
masterhat
19.06.2008 16:11:26 (muokattu 19.06.2008 16:13:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertsi (ilman laulua)-a-bridge-a- bridge-kertsi-a-bridge-kertsi-c'osa-bridge-tuplakertsi
 
tai sitten Kertsi (ilman laulua)-A- Kertsi- A -Kertsi- C- tuplakertsi
 
that's it
 
JA eka laulettu kertsi pitää tulla mielellään ennen 45 sekkaa
 
Myös joku hidastettu fiilistely C-osa ja sitten loppuun täysi roihu. Kyl te tiedätte, kuunnelkaa radiomusaa ja valaistukaa.
 
Ja nyt ei tarkoiteta mitään kikkailua, vaan sellasta suoraa perus kauraa
 
http://www.mikseri.net/artists/fouraces.69258.php
seppo69
25.06.2008 01:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten venytetään väkisin riffejä, joissa olisi aineista kolmen minuutin teokseen, johonkin 7-8 minuuttiin.
 
Metallica?
 
Migho
26.06.2008 10:09:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mennään liian kaavamaisesti ja helpolla, eikä viittitä edes koittaa mitään uutta.
 
Minusta just Metallissa ei näin tehdä hirveesti, niinkun näkyy niin tässäkin ketjussa eräs henkilö kirjoitti oikein kaavamaisen jutun tohon, joka oli just tätä radiomusiikkia.
 
Olen
Nuvola
27.06.2008 13:53:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta just Metallissa ei näin tehdä hirveesti, niinkun näkyy niin tässäkin ketjussa eräs henkilö kirjoitti oikein kaavamaisen jutun tohon, joka oli just tätä radiomusiikkia.
 
Harvemmin tehdään mutta joistakin biiseissä löytyy
 
Migho
27.06.2008 22:21:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvemmin tehdään mutta joistakin biiseissä löytyy
 
No kai nyt joka genressä? Mutta kiitos kaikille kirjoittelijoille on alkanut itellekki jonkun verran valjeta nää jutut :D
 
Olen
Migho
27.06.2008 22:22:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ne sen mystisempiä ole kuin aakkosjärjestyksessä lähtien laskettuna jokainen erillinen kohta tai riffikierto. Jos kohta on vain pieni välisoitto tai vastaava niin sijainnista riippuen se on joko bridge, pre/post-chorus tai intro/outro.
 
Tuohon vielä että mitä eroa on pre- ja post-choruksella?
 
Olen
Stechenderecht
27.06.2008 23:51:20 (muokattu 27.06.2008 23:58:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon vielä että mitä eroa on pre- ja post-choruksella?
 
Pre-chorus on ennen kertsiä oleva osa ja post-chorus taasen kertsin jälkeen oleva osa. Pre tarkoittaa ennen ja post jälkeen.
 
E: Itse käytän yleensä numeroita merkitsemisessä, joten vihkosta löytyy esim. tälläinen hirvitys: "1. riffi -> 2. riffi. -> 3.riffi -> 4. riffi -> 2. riffi -> 3. riffi -> 4. riffi -> 1. riffi -> C-osa/soolo -> jne."
 
Sitten pystyn päässäni tekemään noista isompia kokonaisuuksia. Helppoa, eikö?
 
Migho
28.06.2008 20:33:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten pystyn päässäni tekemään noista isompia kokonaisuuksia. Helppoa, eikö?
 
Minusta tuo Intro Verse Chorus systeemi toimii paremmin ainakin itelläni, jotenkin vaan tuntuu selkeemmältä, makunsa kullaki...
 
Olen
Koivulahti
07.08.2008 22:17:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees..
 
Merkintätapoja on vissiin moniakain. Joku säveltäjistä(ni) on kuvannut kirjaimilla eri osioita siten että ne menee muuten aina aakkosjärjestyksessä, mutta poikkeuksina on aina:
 
Chorus joka on aina kirjain "C"
Intro joka on aina kirjain "I"
 
Joku on myös käyttänyt Bridgestä tunnusta: "B"
 
---aina saa vähän arvailla että mitä milloinkin on tarkoitettu, mutta onneksi biisin pääsee kuulemaan ennen sanoitustyötä, eikä noilla sinänsä lopulta ole enää merkitystä, kunhan itse tietää mikä on mikä. Sama vaikka sanoisit Bridgeä kertsin alustukseksi. Joku käyttää siitäkin kait nimitystä "ramppi".
 
www.lyyrica.org/sanoittaja
mobbi
22.08.2008 16:14:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä nimeän osat niin että jos kirjaimia, käytän vain näin:
 
A= säkeistö
B= kertsi
C= mahd. lisäosa
 
Jos osia on paljon niin yleensä vaan nimeän ne. Kirjaimia ja jotain pre/postversechorushässäköitä on turha käyttää yhdessä. Yksi merkintätapa koko biisin ajan on selkeämpi.
 
www.crimson-sun.org
Koivulahti
22.08.2008 18:19:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjaimia ja jotain pre/postversechorushässäköitä on turha käyttää yhdessä. Yksi merkintätapa koko biisin ajan on selkeämpi.
 
Jep. Mä olen tästä ihan samaa mieltä.
 
* sanoittaminen.blogspot.com * ennenkuulumatonta.blogspot.com * www.lyyrica.org/sanoittaja *
Exhausted
23.08.2008 20:07:02 (muokattu 23.08.2008 20:07:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä nimeän osat niin että jos kirjaimia, käytän vain näin:
 
A= säkeistö
B= kertsi
C= mahd. lisäosa
 
Jos osia on paljon niin yleensä vaan nimeän ne. Kirjaimia ja jotain pre/postversechorushässäköitä on turha käyttää yhdessä. Yksi merkintätapa koko biisin ajan on selkeämpi.

 
En nyt tajua mtiä tällä haettiin, mutta jos biisissä on osia vaikka 6 erilaista, niin on helpompi muistaa että postchorus on se, mikä tulee toisen kertosäkeen jälkeen, kuin että F-osa tulee toisen kertosäkeen jälkeen.
 
Meilläpäin monesti kyllä Bridgeä/välisoittoa kutsutaan muutenkin vaan ihan c-osaksi.
 
Koivulahti
23.08.2008 22:24:47 (muokattu 24.08.2008 09:35:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt tajua mtiä tällä haettiin
 
Mä käsitin niin että hän tarkoitti että käytetään joko pelkkiä kirjainkoodeja tai siten oikeita nimiä, eikä sekoiteta kahta eri merkintätapaa. Näin homma pysyy selkeämpänä.
 
* sanoittaminen.blogspot.com * ennenkuulumatonta.blogspot.com * www.lyyrica.org/sanoittaja *
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «