Jaqqi1991 10.06.2008 20:29:49 (muokattu 10.06.2008 20:31:54) | |
---|
On alkanut mietityttää jos hankkisi vihdoin räkin tuolle velocity 120 päätteellä. Ajattelin tehdä tuon itse, kun puutkin saan ilmaiseksi, koska olen levyliikkeessä kesätöissä. Olen kuitenkin aivan noviisi räkkien kanssa (en ole ikinä nähnyt räkkiä kuin kuvissa). Tarkoitus olisi tehdä 2-3unitin räkki. Jos joku on räkin tehnyt niin voi kertoa vähän prosessista ja antaa vinkkejä Kelpaako tuohon 9mm vaneri vai pitäisikö ottaa vähän paksumpaa? Millainen vastakappale se on mihin räkkilaitteet liitetään Googlesta ja hausta ei ollut apua E: Soitinrakennuspuoli olisi ollut parempi We may be humans, but we're still animals |
Murgo 10.06.2008 20:51:11 (muokattu 10.06.2008 20:53:10) | |
---|
Materiaalin vahvuus riippuu tietysti myös kiinnitettävien kamojen painosta ja odotettavissa olevan käsittelyn kovakouraisuudesta. 9 mm koivuvaneri on kyllä jo aika kestävää. "oikeissa" räkeissä kamat tulevat kiinni sellaiseen kiskoon jossa on siirreltäviä muttereita joihin laitteet ruuvataan, mutta minulla on kyllä treenikämpällä itsetehty räkki (12 mm havuvaneria) jossa kamat ovat puuruuveilla kiinni sivuseiniin kiinnitetyissä sopivanpaksuisissa vaneriliuskoissa. Toimii sekin jos ei kamoja paljon vaihdella, jolloin kiinnitysrimojen reikiintyminen ei ole ongelma. Kasauksen tein ruuveilla ja uretaanipohjaisella asennusliimalla joka pitää kuin tauti (myydään kittipistooliin menevissä putkiloissa rautakaupoissa). Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Jaqqi1991 10.06.2008 21:47:17 | |
---|
Kun se on 2-3 unitin räkki niin painoa saatta tulla n.20kg jonka uskoisin tuon 9mm kestävän, voisi sitä toki paksumpaakin ottaa varmuuden vuoksi. Mikä tuo kisko on oikealta nimeltään? Googlesta ei löytynyt kuin yksi kunnollinen osuma smartcasen sivuille, mutta haluaisin vähän vertailukohdetta. Entäs sitten koko? Onko yksi unitti aina n. 4.5cm paksu (kuten velocity) vai onko niitä myös eripaksuisia? Syvyydeksi olen mitannut velocityssä 23.5cm ja leveydeksi 48cm. Voinko luottaa siihen, että myös muut räkkilaitteet ovat yhtä syviä ja leveitä? We may be humans, but we're still animals |
Painajaismainen 10.06.2008 21:49:58 (muokattu 10.06.2008 21:54:44) | |
---|
Entäs sitten koko? Onko yksi unitti aina n. 4.5cm paksu (kuten velocity) vai onko niitä myös eripaksuisia? Syvyydeksi olen mitannut velocityssä 23.5cm ja leveydeksi 48cm. Voinko luottaa siihen, että myös muut räkkilaitteet ovat yhtä syviä ja leveitä? Leveys on kaikissa laitteissa sama, eli 19 tuumaa. 1 Unit on myös standardi, mutta syvyydet vaihtelevat. Edit. Kolmen unitin halpismuoviräkki: http://www.thomann.de/fi/thon_rack_3he_economy_ii.htm "Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka |
Murgo 10.06.2008 22:11:09 (muokattu 10.06.2008 22:13:07) | |
---|
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
HeavyMachinery 10.06.2008 23:08:38 | |
---|
Leveys on kaikissa laitteissa sama, eli 19 tuumaa. 1 Unit on myös standardi, mutta syvyydet vaihtelevat. Edit. Kolmen unitin halpismuoviräkki: http://www.thomann.de/fi/thon_rack_3he_economy_ii.htm Itse asiassa ei ole :D Amerikkalaisten laitteiden etupaneli on 488mm ja eurooppa/japani 484mm 19" on vain noin mitta johon ei voi luottaa 46mm on 1Unitti karkeasti tarkalleen se on jotain 45.6mm mutta sekin vaihtelee kun kumi tassut tuo moneen mitan. Räkin rakentaminen on helppoa jos tietää mitä tekee :D nimimerkillä kokemusta on. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Jaqqi1991 10.06.2008 23:45:36 (muokattu 10.06.2008 23:48:27) | |
---|
Kiitos neuvoista! 2 unitin räkin olen päätynyt tekemään, tällä hetkellä sinne tulee velocity ja sielä on se 1unit tilaa jos jos hankin jonkun räkkietusen sen kaveriksi. Teen sitten isomman jos tulee tarvetta http://foobar.wykehamist.com/index.php?id=5 tuolta löytyi hyviä ohjeita joita voi varmaankin käyttää myös tälläisen räkin kanssa(?) Mitä suosittelisitte mitoiksi? Ajattelin, että sisäkorkeus n. 11cm, syvyys n. 27cm kun velocity on 23.5cm ja esim g-major on 19.5cm, leveydestä en tiedä kun ei ole tietoa paljonko nuo kiskot tarvitsevat tilaa, velocityn leveys on 48.1cm Ja tämähän on hyvin simppeli rakennettava. Laatikko jonne pari kiskoa, irroitettava levy eteen ja taakse tilaa johtoja varten. Sitten vielä pari kahvaa jos on tarvetta We may be humans, but we're still animals |
oiva tumpeloinen 11.06.2008 08:39:42 | |
---|
Mitä, jos tekisit sillä tavalla, että hommaat tarvittavat kilkkeet, mittaat niiden kanssa ihan IRL mitat ja teet räkin sen jälkeen. Luulisi saavan kaikista parhaimmat mitat siten. Syvyydestä sen verran, että kannattaa mieluummin tehdä pikkaisen liian syvä kuin päinvastoin. Kannattaa laskea ainakin sen verran, että myös piuhojen plugit mahtuu kiinnitettyinä räkin sisään. Ja siihen päälle muutama sentti vielä varaa. Vähintään. |
Painajaismainen 11.06.2008 10:59:31 | |
---|
Amerikkalaisten laitteiden etupaneli on 488mm ja eurooppa/japani 484mm 19" on vain noin mitta johon ei voi luottaa Uutta tietoa, kiitos. "Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka |
puusormi 11.06.2008 13:04:02 | |
---|
Amerikkalaisten laitteiden etupaneli on 488mm ja eurooppa/japani 484mm Mutta yleensä räkkilaitteissa on ne ruuvinreiät semmoiset soikiot, joten laitteet käyvät yleensä räkkeihin kunhan kiskot ovat edes jollakin toleranssilla kiinni siellä. Saapiko lähettää terveisiä? |
sepisti 11.06.2008 13:26:52 | |
---|
Kiitos neuvoista! 2 unitin räkin olen päätynyt tekemään, tällä hetkellä sinne tulee velocity ja sielä on se 1unit tilaa jos jos hankin jonkun räkkietusen sen kaveriksi. Teen sitten isomman jos tulee tarvetta Mun mielestä menee metsään heti, jos teet vain kahden unitin räkin. Tietänet kuitenkin, että 50% kitaransoittamisesta koostuu kamarunkkauksesta... Eli nyt jos haluaisitkin laajentaa ja enää et olekaan levyliikkeessä töissä niin kalliiksi tulee. Joka tapauksessa sun velocity on ylimenokauden värkki ja jos jatkossakin räkkikamainnostus kestää, niin olet jo kohta hankkimassa kahden unitin kokoista putkipäätettä sinne sisälle. Monet etusetkin ovat kahden unitin kokoisia:( Lisäksi vielä joku G-majori ja räkkiviritin... Jos minä olisin sinä, niin tekemään ryhdyttyäni tekisin 4 unitin räkin, kunnollisilla kulmavahvikkeilla, perhoslukoilla yms. Olisi sitä kasvunvaraa välittömästi mukana Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
puusormi 11.06.2008 14:07:27 | |
---|
Jos minä olisin sinä, niin tekemään ryhdyttyäni tekisin 4 unitin räkin, kunnollisilla kulmavahvikkeilla, perhoslukoilla yms. Olisi sitä kasvunvaraa välittömästi mukana Näin minäkin järkeilin taannoin ja hankin 4 unitin räkkilaulun. Nyt on sitten 9 unitin räkki täynnä... Eli laita nyt hyvä mies kerralla sen verran että riittää. Ilmaa on räkissä kevyt kantaa, eli muutama lisäunitti ei vielä pitäisi roudatessakaan haitata. Sitäpaitsi tuo 9 unitin räkki on oikein kätevä, sen päälle kun laittaa 2x12 kitarakaapin pystyyn, niin se asettuu jo aika hyvälle korkeudelle. Saapiko lähettää terveisiä? |
2 unittia olen ajatellut, koska tuo tulee ensin tosiaan pelkälle velocitylle jota sitten ajan munuaismallisen pod xt:n kanssa kakkoskamoina. Myöhemmin jos ja kun hommaan jonkinlaisen räkkimuljuttimen niin siirrän sen tuonne räkkiin ja käytän sitä ykköskamojen kanssa (engl powerball) tuo toinen unitti on sitten esmes. räkkiviritintä varten. Isompi voisi olla toki järkevä, koska sitä saattaisi joskus tehdä mieli laajentaa/ hankkia paremmat räkkikamat. Mutta ei viitsisi kovin ylimitoitettua tehdä jos sielä on pelkästään majuri powerballin kaverina We may be humans, but we're still animals |
N33m0 11.06.2008 18:28:57 (muokattu 11.06.2008 18:29:25) | |
---|
http://www.thomann.de/fi/adam_hall_6162_schiene.htm tossahan tota mutterikiskoa on, adam hall -hakusanalla löytyy muutenki kaikki tilbehörit mitä räkin rakentamiseen tarvitaan ps. tee ny ainaki 4 unittia, kuitenki tekee mieli laajentaa jossain vaiheessa ;) "Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top." - James Hetfield |
kunnasja 11.06.2008 20:59:40 | |
---|
Melodrama Oy ja tilaat sieltä. 2 U flightcase-malli maksaa jotain 75 jöröö, 4U lähes täsmälleen saman verran. Ei ole mitään Thomann-paskaa. Ei ole järkeä tehdä itse jos saa tuohon hintaan, pelkät kilkkeetkin maksaa enemmän. |
sepisti 11.06.2008 23:21:38 | |
---|
Melodrama Oy ja tilaat sieltä. 2 U flightcase-malli maksaa jotain 75 jöröö, 4U lähes täsmälleen saman verran. Ei ole mitään Thomann-paskaa. Ei ole järkeä tehdä itse jos saa tuohon hintaan, pelkät kilkkeetkin maksaa enemmän. Komppia tälle... Etenkin jos loppujen lopuksi tarvit räkin vain sille g-majorille. Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |