Aihe: Painotukset hakusessa
1
Squierrel
09.06.2008 13:19:20

Onko kyseessä jokin uusi hyväksytty sanoitustyylikeino vai onko kyseessä pelkkä sanoittajien taitamattomuus? Kyse on viime aikoina yleistyneestä tavasta sanoittaa lauluja siten, että melodian ja sanan painotukset eivät osu ihan kohdalleen, vaan syntyy oudonkuuloinen rytmillinen nytkähdys.

Eniten kuultu esimerkki on tämänvuotisesta euroviisukappaleesta "..ja tuvassa lämmin kaMIIna..". Sävelmä painottaa MII-tavua, joka on sanan keskellä. Rytmillisesti säe kuulostaisi paremmalta eri sanajärjestyksellä "..ja tuvassa kamiina lämmin..", mutta silloin tietysti menettettäisiiin riimi.

Vastaaviin rytmihäiriöihin olen törmännyt monessa muussakin uudehkossa Suomi-pop-kappaleessa. Ovatko ne tahallisia vai taitamattomuuksia?

Olen aktiivisesti pyrkinyt unohtamaan moiset, joten muita konkreettisia esimerkkejä ei tule tähän hätään mieleen. Mutta koittakaapa laulaa seuraavaa biisiä, jossa sanajärjestys on sotkettu, niin saatte käsityksen, minkälaisista virheistä on kyse:

Aavan meren tuolla puolen maa jossakin on
Missä onnen kaukorantaan liplattaa laine
Missä kauneimmat kukat loistettaan luo aina
siellä huomisen huolet jäädä unholaan voi

Tähän tyyliin sanoitettua kamaa pukkaa nykyään radiosta niin, että Leskinen, Vainio ja Helismaa pyörivät haudoissaan.
"Squier is the Epiphone of guitars."
fifehole
09.06.2008 14:12:47

Tähän tyyliin sanoitettua kamaa pukkaa nykyään radiosta niin, että Leskinen, Vainio ja Helismaa pyörivät haudoissaan.

No voi Kristus!

Pitäisköhän sinun saada miestä/naista?! Mielestäni on hienoa ettei kaikki noudata orjallisesti jonkun dinosauruksen tekemiä sääntöjä. Pitäisikö maailman pysähtyä polkemaan paikalleen siihen paikkaan mihin joku joka oli joskus jotain kuoli? Vai onko tämä taas sitä "ennen kaikki oli niin paljon paremmin" päivittelyä?
Head for an eye
Tuomas
09.06.2008 14:52:57

Onhan tuossa pointti. Periaatteessa lyriikassa pitäisi iskeä painollinen tavu painolliselle iskulle ja se käy helposti korvaan. Vähän samalla lailla kuin jos joku jättää possessiivisuffiksin pois: "Ripset kruunaa flirtin".

Minun mielestäni painotus on tärkeämpi sanoituksen kannalta kuin väkisin tehty riimi, mutta toiset saattavat olla eri mieltä.
Kirjoituksia:
Ajassa irrallaan.
@ 26.05.2008 / Fiktiivisiä keskusteluja. @ 03.06.2008
Squierrel
09.06.2008 15:04:14

Mielestäni on hienoa ettei kaikki noudata orjallisesti jonkun dinosauruksen tekemiä sääntöjä.

Hieman osut harhaan. Sääntöjä kuuluukin rikkoa, mutta se pitää tehdä tietoisesti eikä vahingossa.

Kuvailemani rytmihäiriöt ovat mielestäni jo niin yleisiä, ettei kyseessä enää välttämättä edes ole ilmaisuvoiman etsintä tahallisen sääntöjen rikkomisen kautta, vaan mahdollisesti jopa uudempien saurusten luoma uusi sääntö.

Mainittakoon vielä, että en ole törmännyt niihin juurikaan missään vakavasti otettavassa musiikissa, tai jos olen, niin ne ovat menneet taiteellisen ilmaisun piikkiin. Näitä rytmihäiriöitä on lähinnä kevyemmässä kamassa ja se pistää epäilemään, että joko sanoittajien taitotasossa on vikaa tai sitten kyseessä on nykyään yleisesti hyväksytty tapa.
"Squier is the Epiphone of guitars."
rintapek
09.06.2008 15:58:43

Eppu Normaali tuota on tehokeinona käyttänyt menestyksellä vuosia.
Kyllä noinkin voi tehdä, jos osaa. Kaikki yritykset vaan ei kuulosta hyviltä. Tai se siis on makuasia.
One kind of music only - the good kind
phren
09.06.2008 16:27:16
Wirtasen Toni käyttää myös tuota paljon ja usein taitavastikin, millä tarkoitan sitä, että tyylistä ei aiheudu väärinkäsityksiä, mikä usein on "väärinpainottamisen" ongelma ja syy miksi sitä ei kannattaisi täysin huolettomasti viljellä.
JCM
09.06.2008 17:22:07 (muokattu 09.06.2008 17:23:36)

Wirtasen Toni käyttää myös tuota paljon ja usein taitavastikin, millä tarkoitan sitä, että tyylistä ei aiheudu väärinkäsityksiä, mikä usein on "väärinpainottamisen" ongelma ja syy miksi sitä ei kannattaisi täysin huolettomasti viljellä.

Tähän on pakko sanoa, että minun mielestäni Virtanen varsinkin käyttää sitä usein todella tökerösti. Joihinkin Irinan biiseihinkin tiettävästi samaa kökköä on varsin tunnistettavasti saanut pukattua. Erittäin epämiellyttävän kuuloista laulun sovittamista. Kyseiset sanoitukset olisi varmasti saatu sovitettua nätimminkin.. kun välillä kuulostaa, että sanoja lauotaan suorastaan väkisillä sävellyksen rytmilliseen muottiin painotuksista piittaamatta. Sama homma joissakin Tiktakin biiseissä myös.

Tässä on taas yksi niistä asioista, mitä ei parane liikaa mennä yleistämään. Mennään vaikka Turkkiin tai tuonne Aasian maihin kuuntelemaan vähän mallia tavujen painotuksesta niin saadaan tännekin vähän perspektiiviä. No joo meneepä taas..., mutta pointti on se, että ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tässäkään.
soihtu55
09.06.2008 18:08:24
TÄTÄKÖ TÄÄ TARKOITTAA???

Mä oon täällä haluut tai et
sun kanssa katselen
aavan meren kaukorantaa
mun suuriin jalkoihin
Mary Laine liplattaa.

Tätäkö tää tarkoittaa
mä oon hiiden kova mies
ja yritän karkoittaa
Mary Laineen huolet huomiseseen

Maryn hiuksii koristaaa
kauneimmat voikukat
keltaisessa loisteessaan

Voi Mary Laine
nainen takaa Kuopion
tai en mä muista
mistä hän nyt on?

Voi Mary Laine
sä tapasit luopion
tai en mä tiedä
kuka mä oon?

-soihtu-
Sertzo S
10.06.2008 09:06:20 (muokattu 10.06.2008 11:37:36)
Näiden laulutekstien tekemisen suhteen olen ns. vanhan liiton miehiä.

Ensimäisen levytetyn tekstini ja sävellykseni tarkasti itse mestari Jaakko Salo.
Pariin lauseeseen hän ehdotti korjausta esimerkein, muuten laittoi viestiinsä ison OK.
Laulun (Larissa) levytti Reijo Taipale v.1996.

Minulta onnistuu kuitenkin paremmin sävellys/sovitustyö, kuin laulun tekstitys.
Näin ollen sävellän mielummin muiden tekstejä, esimerkkinä mm. Chrisse Johansson,
jonka pari tekstiä olen saattanut hiljattain sävelkaapuun ja ne ovat eri äänitteillä kuultavissa.
seitikki
10.06.2008 12:30:41
Hmm.. eikö olisi hienoa, jos laulajat painottaisivat teksteissä oikeita asioita riippumatta siitä, mitä sävellys painottaa? Kyllähän "tuvassa lämmin kamiina" on laulajalle kaksi mahdollista painotustapaa ihan helposti. Sen voi laulaa "lämmin KAmiina" tai "lämmin kaMIINA", mutta eikö ensimmäisessä puhutakin kaminasta ja jälkimmäisessä ka-miinasta? Minusta suuri osa tästä työstä kuuluu laulajalle..
Tosin tuossa euroviisuviisussahan onkin osa hauskuutta juuri nuo väärin painotukset..

Esimerkiksi monien laulujen yhdyssanat lauletaan päin peetä, jolloin sanojen merkitys saattaa muuttua täysin tai ainakaan oikea merkitys ei ole selkeä kuulijalle..

Esim. Shainghain valot, jonka suuri osa laulajista painottaa näin: "En OLE koskaan NÄHNYT Shanghain VALOJA, kruununJALOkiviä tai miekkaKALOJA", koska musiikin mukaan nyt sattuu vain olemaan helpompi ehkä painottaa näin..

Mutta miettikääpä, miten paljon mielenkiintoisemmaksi tarina tulee, kun laulaja painottaisikin samoja sanoja kuin silloin, kun innoissasi selität jotain asiaa parhaalle ystävällesi.. "EN ole KOSKAAN nähnyt SHANGHAIN valoja, KRUUNUNjalokiviä tai MIEKKAkaloja"....?

Silloin kerrotaan mistä todella on kyse. En ole koskaan nähnyt valoja... mitä valoja? SHANGHAIN valoja (ne ovat erityisiä!), mitä jalokiviä? No KRUUNUNjalokiviä! Muita jalokiviähän on maailma pullollaan!

Näin laulaja voi luoda merkitystä sille, mitä tekstissä oikeasti halutaan sanoa ja kokemus on kuuntelijalle paljon mielenkiintoisempi? Sanokaa jos olen aivan väärässä :)

Tuen kyllä tietysti myös sitä ajatustapaa, että sekä säveltäjän että varsinkin sanoittajan on kiinnitettävä asiaan huomiota ja keskustelun aloittaja on syystäkin huolissaan :)
Tällainen tapaus! Hankala! www.mesiniemela.com
Sertzo S
10.06.2008 13:38:33
Kyllähän sinä Seitikki täyttä asiaa kirjoitat.
JCM
11.06.2008 14:33:33

Ja sitä ammattitaidottomuutta tunkee joka paikasta, myös puhealan ammattilaisilta.
Olette varmaan kuulleet sen Clas Ohlssonin radiomainoksen, jossa kaupataan
Sähköperä Moottoreita. Eikä niiden luettelossakaan ole kuvaa siitä sähköperästä, johon se moottori pitäisi ympätä.

"Mitä tänään syötäisiin?"
JCM
11.06.2008 14:35:49

Se on sillain juttu että ne jotka eivät kertakaikkiaan osaa kieltä tai kuule sen vivahteita, vetoavat siihen että "täytyyks muka mennä joidenkin dinosaurusten sääntöjen mukaan". Ne jotka osaavat, voivat tehdä luovia ja omituisia ratkaisuja, jotka toimivat ja uudistavat kieltä.

Tosiasia on myös se, että ne jotka eivät osaa.. ne vasta niitä sääntöjä ja ohjeita tarvitsevatkin. Sellainen, joka oikeasti osaa, ei tarvitse.
fifehole
12.06.2008 08:39:40 (muokattu 12.06.2008 13:48:23)

Se on sillain juttu että ne jotka eivät kertakaikkiaan osaa kieltä tai kuule sen vivahteita, vetoavat siihen että "täytyyks muka mennä joidenkin dinosaurusten sääntöjen mukaan". Ne jotka osaavat, voivat tehdä luovia ja omituisia ratkaisuja, jotka toimivat ja uudistavat kieltä. Esim. suurin osa suomalaisesta räpistä on löllöskeidaa, koska kirjoittajilla ei riitä kunnianhimo hioa tekstejään.

Ai, en tiennytkään että en osaa kieltä jos kerron mielipiteeni. Tosin, en ole missään vaiheessa ole kehunut osaavanikaan kieltä tai kuulevani sen vivahteita(niin kuin eräät). Saan tietääkseni osaamattakin sanoa mielipiteeni asioista joita te pidätte absoluuttisena totuutena.

Et taida saada kuitenkaan ansaitsemaasi arvostusta lahjoinesi, kun tarvitsee etsiä virheitä muiden tekemisistä. Sitten vielä ylpeänä kerrot täällä esimerkkejä mistä olet taas löytänyt ammatitaidon puutetta. En pidä pätkääkään esim. Teräspekonista, mutta he kuitenkin edustivat meitä Euroviisuissa teksteineen, vikoineen päivineen. Missä on sinun virheettömät taidonnäytteesi?
Head for an eye
seitikki
12.06.2008 13:46:41
Ei kai me nyt sentään kukaan henkilökohtaisuuksiin mennä, eihän..? Keskustellaan painotuksista! Vai ymmärsinkö väärin..
Tällainen tapaus! Hankala!
Kalmo
12.06.2008 17:42:12
Jep...Fifehole, se että siteerasin lausettasi ei ollut tarkoitettu hyökkäykseksi henkilöäsi kohtaan. Pahoittelen. Dinosaurusvertaus vain sopi pointtini osoittamiseen, ja mielipiteeni kielen osaamisesta on muuttumaton.

Ja eiköhän Teräsbetonin tekstit ole tehty ihan kieli poskessa, on ne niin hirveitä, vaikka sieltä löytyy kyllä ihan tiukkoja ja toimivia machoheittoja seasta.
"Missä miehet laihduttaa, siellä lampailla voi strattattaa...!!"

Ja kyllä julkaistaan paljon musaa, jossa tekstipuoli on niin hirvittävän ammattitaidotonta että punastun myötähäpeästä, koska tiedän osaavani paremmin.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
fifehole
12.06.2008 17:59:14 (muokattu 12.06.2008 17:59:27)

Jep...Fifehole, se että siteerasin lausettasi ei ollut tarkoitettu hyökkäykseksi henkilöäsi kohtaan. Pahoittelen. Dinosaurusvertaus vain sopi pointtini osoittamiseen, ja mielipiteeni kielen osaamisesta on muuttumaton.)

Jep, ei hätää ja mielipiteistä pitääkin pitää kiinni.

Ja eiköhän Teräsbetonin tekstit ole tehty ihan kieli poskessa, on ne niin hirveitä, vaikka sieltä löytyy kyllä ihan tiukkoja ja toimivia machoheittoja seasta.
"Missä miehet laihduttaa, siellä lampailla voi strattattaa...!!"

No toivottavasti ja pukeutuminen myös.

Ja kyllä julkaistaan paljon musaa, jossa tekstipuoli on niin hirvittävän ammattitaidotonta että punastun myötähäpeästä, koska tiedän osaavani paremmin.

Makuasioita, toiset voi olla raakastikin erimieltä? Mutta hyvä että on itseluottamusta.
Head for an eye
Kalmo
13.06.2008 16:00:41
Kun on neljäkymmentä vuotta itsekriittisesti harjoitellut, niin on pakko uskaltaa sanoa jo osaavansa jotain :o) Biisejä en juuri osaa tehdä enkä soittaa mitään instrumenttia. mutta tekstejäni en häpeä. Eivätkä nämä kaikki ole pelkkiä makuasioita. Jos olisivat, niin eihän millään ammattitaidolla olisi merkitystä.
En tarkoita että olisin uria aukova lahjakkuus. En pysty esim. tekemään tilaustekstejä, menee ajatus tukkoon.

Ilman muuta makuasia on esim. se, edellyttääkö tekstiltä yhteiskuntakriittistä tai muuta kantaaottavuutta. Ammattitaidottomuutta on se, ettei saa tekstiään istumaan musiikkiin niin, että se säilyy ymmärrettävänä eikä tärväydy tahattoman komiikan takia.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Koivulahti
06.08.2008 10:11:56 (muokattu 06.08.2008 10:12:16)

Kun on neljäkymmentä vuotta itsekriittisesti harjoitellut, niin on pakko uskaltaa sanoa jo osaavansa jotain :o) Biisejä en juuri osaa tehdä enkä soittaa mitään instrumenttia. mutta tekstejäni en häpeä. Eivätkä nämä kaikki ole pelkkiä makuasioita. Jos olisivat, niin eihän millään ammattitaidolla olisi merkitystä.
En tarkoita että olisin uria aukova lahjakkuus. En pysty esim. tekemään tilaustekstejä, menee ajatus tukkoon.

Ilman muuta makuasia on esim. se, edellyttääkö tekstiltä yhteiskuntakriittistä tai muuta kantaaottavuutta. Ammattitaidottomuutta on se, ettei saa tekstiään istumaan musiikkiin niin, että se säilyy ymmärrettävänä eikä tärväydy tahattoman komiikan takia.

------

Mä näkisin että tilaustekstit juuri mittaavat ammattitaitoa parhaiten, koska silloin pitää osata muutakin kuin vain painottaa, tavuttaa ja rytmittää ajatuksensa oikein.

Pitää myös tietää mistä sen inspiraation saa kaivettua, pitää suunnistaa tietoisesti sinne missä biisin ydin on. Pitää vielä olla tyylitajuakin sen verran että ne omat ajatukset on tuotu esiin niin että se homma kelpaa tilaajallekin.

Tilaustekstin tekeminen on siis mun mielestä sitä suurinta ammattitaitoa ja se myös kehittää eniten, koska tilaustekstin kanssa mieleipiteenstä antaa aina myös toinen kriittinen silmäpari. Lisäksi tilaustekstin kanssa on "pakko onnistua".

Itsekritiikki kantaa kyllä tietylle tasolle asti mutta jossain vaiheessa on kyllä syytä antaa tekemisensä ulkopuolisen silmän arvioitavaksi, jotta ei umpeudu.
www.lyyrica.org/sanoittaja
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)