Aihe: pitäs kehittyä
1 2
makiaki
06.05.2008 11:35:23
Mun mielestä kannattaisi ihan vaan jammailla rumpalin kanssa (miksei muidenkin), mutta siinä oppii soittaan rumpalin kanssa tarkemmin yhteen, mikä on ehkä se olennaisin asia basson soitossa bändin kanssa (mielestäni). Samalla siinä keksii kaikenlaisia kuvioita, joita voi sitten hyödyntää muussa soitossa. Itse olen moista harrastanut, mutta en sitten tiä voiko se mun tapauksessa enää mitään pelastaa :)
Ei ole vanhempien vika, jos poika on basisti.
Lahtiska
06.06.2008 14:33:30
Millaisia biisejä olisi hyvä treenata ihan vain rumpalin kanssa jammailumielessä?
kondensaattori
06.06.2008 14:56:33
Metersiä. Auuuu.
elais
06.06.2008 15:07:41
Millaisia biisejä olisi hyvä treenata ihan vain rumpalin kanssa jammailumielessä?

Ite olen rumpalikaverin kanssa vetänyt kahdestaan jotain klassikkokamaa, Volgaa ja Vuorenpeikon luolassa. Onhan se äärettömän hauskaa hommaa, varsinkin kun huomaa kesken biisin että rumpali pystyy lukemaan minua ihan täysin. Ihan sama millainen temmonvaihdos tulee, se toinen on aina matkassa ja saattaa vihjaista jotenkin että nyt vähän nopeampaa, kiitos. Kun se homma kolahtaa kohdilleen niin se on aivan äärettömän hienoa.
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
L.Ruoska
06.06.2008 18:19:20

Me soitetaan vaan covereita,apulantaa,himiä,cmx:ää,deep purplea
Kiitti kuitenkin neuvoista

Apulannan biisit on about helpointa mitä keksin eikä HIM:kään muutaman kuulemani biisin perusteella joudu minnekkään "top 100 vaikeat bassolinjat"-juttuun.

Sitä helposti aluksi jumahtaa tuohon apislinjaan jossa kaikki menee vaan dyndyndyy ja joka toinen biisi on E, D, C, G jossain järjestyksessä, kahdeksan iskua per sointu, 3:15 alusta loppuun.

Sun kannattais kokeilla ihan sillee näkemyksenlaajentamisen nimissä vaikkapa Rage Against The Machinea. Se oli se mistä mä tajusin että voi soittaa jotain muutakin kun dyndyndyy. Opettele soittamaan esim. Bombtrack, Killing In The Name of ja Bullet In The Head. Helppoja ja todella rokkaavia juttuja, totaalisen erilaista kuitenkin kun Apulanta.

Toinen hyvä orkka tollaseen "erilaiseen" soittoon on Helmet. Niiltäkin oppii sikahelposti melkein mitä vaan riffejä ja rokkaa niin maan vietävästi. Kokeile vaikka biisejä FBLA, Wilma's Rainbow, Rollo ja Exactly What You Wanted. Nousee skillsit heti seuraavalle portaalle kun opettelet yhdenkin noista eikä todellakaan ole vaikeita biisejä, erilaisia vaan. Rokkaa edelleen ihan sikana.
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
J.Nikkanen
09.06.2008 21:31:42
Treenikämpälle painuu treenaamaan rumpali, basisti ja komppikitaristi. Lämmittelyn jälkeen veivataan Creamin sunshine of your lovea ja Hendrixin manic depressonia. Siltäpohjalta sitten 12 tahdin bluessia ja rockia.. Helppoa.. eih...

Joo, siis rytmiryhmä saa hyvää harjoitusta kun laulaja ei ole paikalla. Silloin kuulee myös hemmetin hyvin että meneekö se soitto yhteen vai ei. (edellyttäen että kuunnellaan itsensä lisäksi myös toisia, siis soittaako bändi yhteen vai onko siinä vaan kolme sooloilijaa äänessä samaan aikaan) Omia treenejä kannattais ehkä myös nauhoittaa ja kuunnella sitten että mikäs meni ja miten meni. (tosin kun punainen valo syttyy äänityskojeessa niin virheiden määrä kasvaa räjähdysmäisesti)

Jos noi coverbiisit ei toimi ihan 1-1 niin ehkä soitinvalinta on väärä?
makiaki
10.06.2008 08:41:09
Me ollaan harrastettu tuota nauhoittelua myös hyvin paljon. Pöydästä md:lle yhellä mikillä. Soundi ei ole paras mahdollinen, mutta riittää siihen, että saa ns. ulkopuolisena kuunnella omaa musiikkia. Auttaa sovittamisessa huomattavasti, koska ei tarvi kuunnellessa keskittyä soittamiseen.

Itse en ole pahemmin covereita harrastanut ja jammailu on yleensä mennyt ihan vaan sillä, että rumpali alkaa soittaa jotain komppia ja ite veivailen päälle vain jotain. Siinä keksii hyviä kuvioita ja oppii lukeen rumpalia hyvin, ku minuutin parin välein vaihtuu komppi lennosta ja tulee kaikenlaisia fillejä, joihin rytmittää oma soittonsa. Suosittelen koittaan tuotakin.
Ei ole vanhempien vika, jos poika on basisti.
L.Ruoska
10.06.2008 20:54:42

Joo, siis rytmiryhmä saa hyvää harjoitusta kun laulaja ei ole paikalla.
Meillä oikeastaan laulaja pyydetään paikalle vasta kun muutamia uusia biisejä on valmiina ja tarttis tekstit ja semmosta ennen studiota/keikkaa treeniä. Jammailu on niin hauskaa =)
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)