Aihe: En osaa harjoitella
1 2 3 4 5 6
toba
11.06.2008 00:03:05

Mä sanon senverran että kerran kun piiskaa itseään kurinalaiseen harjoitteluun vaikkapa tunnin ajaksi, niin seuraavan kerran se on jo helpompaa, ja luultavasti kolmannen kerran siihen on jäänyt jo riippuvaiseksi, näin minulla.
kimkorho
11.06.2008 11:28:08 (muokattu 11.06.2008 11:31:54)

Niinpä. Jäi hymiö laittamatta tuohon kommenttiin. Monella arvostetulla muusikolla on aika onneton tekniikka, eivätkä ole sitä treenanneet. He vaan soittavat musiikkia.

Kommentoinpa aluksi tätä. Jossain englannin sanakirjassa sanottiin, että "technique is a method of procedure". Eli vapaasti suomennettuna "tekniikka on tapa suorittaa toiminto". Itse kääntäisin tuon ajatuksen "arvostettujen muusikoiden onnettomasta tekniikasta" niin, että kaikilla arvostetuilla muusikoilla on hyvä tekniikka - juuri sellainen, minkä oman soittonsa toteuttamiseksi tarvitsee. Saman ajatuksen myötä tuntuu hiukan turhalta ajatella yleensä sitä, onko muusikko "treenannut tekniikkaa" vai ei. Sanoisin ennemminkin niin, että jokainen soittaja treenaa myös tekniikkaa joka kerta soittaessaan. Minusta on siis tarpeetonta erotella tekniikan treenaamista muusta soittamisesta, sillä aina kun soittaa, soitto (ja tekniikka) kehittyy johonkin suuntaan!

Tästähän treenaamisessakin on siis kyse. Jos haluaa, että soitto kehittyy johonkin tiettyyn suuntaan, on syytä treenata tietyllä tavalla ja tiettyjä asioita. Alkuperäiseen aiheeseen treenaamisinnon löytämisestä sanoisinkin, että motivaatio treenaamiseen löytyy helpoimmin siitä, että haluaa kehittää soitossaan tiettyjä ominaisuuksia. Treeni myös palkitsee parhaiten, kun sille on asettanut tavoitteen, ja lopulta tavoitteen huomaa saavuttaneensa. Itselleni nuorempana rumputunneilla käyminen oli avainasemassa, koska en itse olisi osannut itselleni uusia tavoitteita jatkuvasti asettaa. Opettajan johdolla viikottain oli edessä uusi haaste, joka motivoi jälleen setin ääreen tekemään töitä.

Kun muusikko haluaa "parhaaksi", kysehän on tietenkin siitä, että haluaa niin hyväksi kuin voi itse tulla. Kuten tässäkin ketjussa on jo todettu, musiikki ei ole kilpailemista, ja paremmuus musiikissa on vain makuasia. Nautin tänä päivänä suuresti jokaisesta hetkestä, jolloin pääsen kapulat kädessä itseäni haastamaan. Sehän on nimittäin pirun hauskaa puuhaa!
www.theindigo.fi
Zoso
11.06.2008 13:30:09
Päätin, että tänään harjoittelen Tommy Igoen sambaa (http://youtube.com/watch?v=kGdhcyQEF3g)
Menee sulavasti 85 bpm, eli toisin sanoen aika huonosti :D Tavoite on ainakin 120 bpm...

http://www.vicfirth.com/education/d … set/groove_essentials/images/35.gif
There are only two kinds of music. Good and Bad.
Foe mounier
11.06.2008 14:35:30
Päätin, että tänään harjoittelen Tommy Igoen sambaa (http://youtube.com/watch?v=kGdhcyQEF3g)
Menee sulavasti 85 bpm, eli toisin sanoen aika huonosti :D Tavoite on ainakin 120 bpm...

http://www.vicfirth.com/education/d … set/groove_essentials/images/35.gif

Ai hitto tän mä treenaan :D

Ei mulla muuta.
Magetsu
11.06.2008 15:16:55
kimkorholle plussa erittäin hyvästä kommentista.., juurikin näin!
drumm
11.06.2008 16:25:40
Buddy Rich ei treenannut aikuisiässä ollenkaan rumpujen soittoa. Pelkästään bändissä soittaminen sai riittää. Kotona ei ollut edes rumpukapuloita.

Ikävää tuottaa pettymys, mutta nämä jutut ovat ihan legendaa.
hollmi-5
11.06.2008 19:07:40
Ikävää tuottaa pettymys, mutta nämä jutut ovat ihan legendaa. Monesta eri lähteestä olen tämän asian lukenut. Kai ne valehtelevat Buddy ja Cathy (tytär).

Buddy kertoili soittavansa niin paljon työkseen, että se riittää treeniksi.

Cathy sanoi, ettei kotona ollut mitään, mikä olisi paljastanut isän ammatin. Ei edes rumpukapuloita. Ja Cathy taisi seurata asiaa melko läheltä ja ihan pikkutytöstä aina isänsä kuolemaan saakka.

Tosin Byddy oli jo neljä vuotiaasta esiintynyt ammattimaisesti, joten jossakin vaiheessa treeniä on tullut paljonkin.
Soundit, piuhat ja kajarit.
drumm
11.06.2008 20:39:59
Monesta eri lähteestä olen tämän asian lukenut. Kai ne valehtelevat Buddy ja Cathy (tytär). Buddy kertoili soittavansa niin paljon työkseen, että se riittää treeniksi. Cathy sanoi, ettei kotona ollut mitään, mikä olisi paljastanut isän ammatin. Ei edes rumpukapuloita. Ja Cathy taisi seurata asiaa melko läheltä ja ihan pikkutytöstä aina isänsä kuolemaan saakka. Tosin Byddy oli jo neljä vuotiaasta esiintynyt ammattimaisesti, joten jossakin vaiheessa treeniä on tullut paljonkin.

Kyllä niitä vastakkaisia tarinoitakin on olemassa. On naiivia ajatella, että joku syntyisi sellaisten kykyjen kanssa. Buddy Richin tapauksessa lahjakkuus ja rakkaus musiikkiin on toki ollut pohjalla, mutta ihan varmasti treenattu on myös järkyttäviä määriä.
Deino
11.06.2008 20:41:40

On todennäköisetä, että Kaveri Rikas on treenannut nuorena aivan helvetisti ja myöhemmin oli jo sillä tasolla, ettei hänen tarvinnut enää erikseen treenata.
Jupi57
11.06.2008 20:43:36
On todennäköisetä, että Kaveri Rikas on treenannut nuorena aivan helvetisti ja myöhemmin oli jo sillä tasolla, ettei hänen tarvinnut enää erikseen treenata.
Ihan ku mä, paitsi etten ole Rikas.
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Pieni rumpalipoika
11.06.2008 21:30:25

Kyllä niitä vastakkaisia tarinoitakin on olemassa. On naiivia ajatella, että joku syntyisi sellaisten kykyjen kanssa. Buddy Richin tapauksessa lahjakkuus ja rakkaus musiikkiin on toki ollut pohjalla, mutta ihan varmasti treenattu on myös järkyttäviä määriä.

Varmasti.

On myös aika naivia ajatella saati sitten totuutena kirjoittaa, että joku rumpali olisi nelivuotiaana ammattimaisesti esiintynyt.
Rummut nurin ja nussimaan!
hollmi-5
11.06.2008 21:31:19
Kyllä niitä vastakkaisia tarinoitakin on olemassa. Kaipaisin lähdettä näkyviin. Minä olen aika paljon lukenut Byddysta ja tällaisia tarinoita ei ole niissä ollut.

On naiivia ajatella, että joku syntyisi sellaisten kykyjen kanssa. Buddy Richin tapauksessa lahjakkuus ja rakkaus musiikkiin on toki ollut pohjalla, mutta ihan varmasti treenattu on myös järkyttäviä määriä. Jotkut ovat lahjakkaampia, kuin toiset. Toiset ovat ihan eri planeetalta. On paljon rumpaleita, joiden treenaaminen ja varsinkin koulutus ovat vähäistä, mutta silti he ovat soittajina paljon parempia, kuin 97% kaiken mahdollisen koulutuksen läpikäyneistä rumpalieista. John Bonham aika hyvänä esimerkkinä.
hollmi-5
11.06.2008 21:34:54
On myös aika naivia ajatella saati sitten totuutena kirjoittaa, että joku rumpali olisi nelivuotiaana ammattimaisesti esiintynyt.

Jos englanti taittuu, niin kannattaa lukea artikkeli: http://en.wikipedia.org/wiki/Buddy_Rich
Pieni rumpalipoika
11.06.2008 21:36:29

Kaipaisin lähdettä näkyviin. Minä olen aika paljon lukenut Byddysta ja tällaisia tarinoita ei ole niissä ollut.

Mäkin aika usein kaipaisin lähdettä näkyviin sunkin läppien perusteella.

Jotkut ovat lahjakkaampia, kuin toiset. Toiset ovat ihan eri planeetalta. On paljon rumpaleita, joiden treenaaminen ja varsinkin koulutus ovat vähäistä, mutta silti he ovat soittajina paljon parempia, kuin 97% kaiken mahdollisen koulutuksen läpikäyneistä rumpalieista. John Bonham aika hyvänä esimerkkinä.

No shit Sherlock.

Tekninen osaaminen ei kuitenkaan tule treenaamatta. Ja kovan luokan tekninen osaaminen ei tule ilman kovaa treeniä. Ei sellaista ihmelasta olekaan, jolle tekninen osaaminen tippuisi taivaan lahjana. Eikä musiikillinen näkemyskään tule taivaan lahjana, vaan se vaatii vitusti duunia.

Sävelkorva ja rytmitaju tulevat taivaanlahjana, mutta ei niillä itsessään tee vielä mitään. Ne ovat perusedellytys.
Pieni rumpalipoika
11.06.2008 21:37:14 (muokattu 11.06.2008 21:39:53)

Jos englanti taittuu, niin kannattaa lukea artikkeli: http://en.wikipedia.org/wiki/Buddy_Rich

Englanti taittuu kyllä.

Taittuuko sulta lähdekritiikki?

Hoho.

Edit. Kyllä mä tiedän klasaripuolelta useampia hahmoja jotka ovat poikkeuksellisen musiikillisen lahjakkuutensa takia tehneet "ammattimaisesti" juttuja ihan pikkulapsena. Mutta tossa on paljon enemmän kyse sirkushuveista, kuin musiikista.

Itse en ole edes mikään ihmelapsi ollut, ja rahapalkkiot olivat tuttuja jo 7-vuotiaana. Poikkeuksellistako? Ei. Ihan perusmeininkiä. Klasarilla.
hollmi-5
11.06.2008 21:47:33 (muokattu 11.06.2008 22:03:03)
Itse en ole edes mikään ihmelapsi ollut, ja rahapalkkiot olivat tuttuja jo 7-vuotiaana. Poikkeuksellistako? Ei. Ihan perusmeininkiä. Klasarilla. Buddy sen sijaan oli: At the peak of Rich's childhood career, he was reportedly the second-highest paid child entertainer in the world Joten aika lailla hyvät liksat, joita ei sinun mielestä voi ammattimaiseksi esiintymiseksi kutsua. Naiviahan se on väittää palkaksi lapselle esiintymisestä maksettua rahaa, vaikka sitä olisi monin kertaisesti tavallisen palkansaajan tuloihin verrattuna.

Wikipedia SF: http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddy_Rich
Pieni rumpalipoika
11.06.2008 22:36:05

Buddy sen sijaan oli: At the peak of Rich's childhood career, he was reportedly the second-highest paid child entertainer in the world." Joten aika lailla hyvät liksat, joita ei sinun mielestä voi ammattimaiseksi esiintymiseksi kutsua. Naiviahan se on väittää palkaksi lapselle esiintymisestä maksettua rahaa, vaikka sitä olisi monin kertaisesti tavallisen palkansaajan tuloihin verrattuna.

Wikipedia SF: http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddy_Rich

Ziisus mikä uuno säkin aina välillä olet. Et edes sen vertaa ilmeisesti osaa englantia, että ymmärtäisit Buddyn junnuna olleen ihan täysi sirkusapina.

Jos mä sun validisti arvioima pannuttelija alan kohta tienaamaan miltsin vuodessa, olenko mä sun mielestä silloin spede-rokkari, vitun kova ammattilainen, lapsitähti, mulkku, muusikko, vai joku muu - mikä?

Eihän mittakaavalla ole merkitystä. Ei rahallisesti tai muutenkaan. Lopputulos ratkaisee. Ja siihen lopputulokseen kuuluu todella läheisesti musiikki, ja musikaalisuus. Harmi ettei sulle ole sitä annettu. Olisit varmaan paljon mukavampi jo netissäkin, jos sulla olisi sitä edes hitunen.
Deino
11.06.2008 22:38:31

Hoho, nyt lähtee!
markkuliini
11.06.2008 22:46:51

Pahus, popcorn lopussa. Viski saa kelvata...
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)