Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: En osaa harjoitella
1 2 3 4 5 6
Zoso
10.06.2008 20:01:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt iski angsti.
 
Oon soittanu n. 9 vuotta, mutta ongelma on se että en harjoittele kunnolla. Tämä johtuu varmaankin siitä, että kun aloitin rumpujen soiton, en koskaan soittanut läpi läksyjä jotka sain tunneilla.
Nykyään se menee vähän paremmin, mutta vieläkin aika usein jää tekemättä. Tiedän että ei ole liian myöhäistä, täytin äsken vasta 16 :D (viel ehtii) Mutta haluaisin tietää onko muilla samanlaista kokemusta, ja apua tähän ongelmaan.
 
Miten saan kehitettyä treenin rutiiniksi, joka tulee itsestään ilman "pakkoa"?
 
Halua löytyy kyllä paljon, mutta se on vaan se että "ei jaksa" kotona yksin ilman opettajaa/orkesteria. Olen muutenkin laiska, koulussa jää läksyt tekemättä jos aine ei ole mieluisa jne..
 
Auttakaa, kiitos. ^^
 
There are only two kinds of music. Good and Bad.
Deino
10.06.2008 20:10:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et siis JAKSA harjoitella... tarvitset inspiraatiota.
 
Zoso
10.06.2008 20:11:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei se inspiraatiosta oo kiinni :D
 
There are only two kinds of music. Good and Bad.
OPJ1974
10.06.2008 20:48:05 (muokattu 10.06.2008 20:48:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt iski angsti.
 
Oon soittanu n. 9 vuotta, mutta ongelma on se että en harjoittele kunnolla. Tämä johtuu varmaankin siitä, että kun aloitin rumpujen soiton, en koskaan soittanut läpi läksyjä jotka sain tunneilla.
Nykyään se menee vähän paremmin, mutta vieläkin aika usein jää tekemättä. Tiedän että ei ole liian myöhäistä, täytin äsken vasta 16 :D (viel ehtii) Mutta haluaisin tietää onko muilla samanlaista kokemusta, ja apua tähän ongelmaan.
 
Miten saan kehitettyä treenin rutiiniksi, joka tulee itsestään ilman "pakkoa"?
 
Halua löytyy kyllä paljon, mutta se on vaan se että "ei jaksa" kotona yksin ilman opettajaa/orkesteria. Olen muutenkin laiska, koulussa jää läksyt tekemättä jos aine ei ole mieluisa jne..
 
Auttakaa, kiitos. ^^

 
Joku rumpali on joskus sanonut, että "Harjoittelemalla oppii harjoittelemaan ja soittamalla soittamaan" ;)
 
Okei, puoli totuuttahan tuossakin, mutta se ei ollutkaan mun pointti. Itse aloitin 8-vuotiaana soittamisen ja vasta kolmenkympin ylitettyäni olen soittamista alkanut treenaamaan. Noh, ehkä juuri sen takia en mikään virtuoosi olekaan. Ja hei, vanhakin koira oppii.
 
Ehkä se treenaaminen vaatii vain sen oikean hetken, jolloin siihen on valmis. Ottaa sen vähän kuin leivän syömisenä, koska naudan sisäfileeseen ei ole ihan heti varaa :) Sitten yhtäkkiä huomaakin, että on.
 
Mulla ainakin on käynyt niin, kun huomaa oikeasti kehittyvänsä, hissukseen.
 
Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi"
hollmi-5
10.06.2008 20:57:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei se inspiraatiosta oo kiinni :D
 
Tee itsellesi treeniohjelma. Vaikkapa näin:
 
Maanantaina vuorolyöntejä eri nopeuksilla ja variaatioilla. Setin ympäri molempiin suuntiin ja eri rumpuihin peräkkäin.
 
Tiistaina tuplalyöntejä samalla metodilla.
 
Keskiviikkona nuotinlukuharjoituksia. Joku kirja vain nenän eteen ja sitä helpot harjoitukset mukaan lukien.
 
Torstaina paradiddleja. Komppeina musan päälle, filleinä ympärisettiä, yhteen rumpuun aksentoiden eri lyöntejä...
 
Perjantaina musan mukana soittoa. MP3-soitoin randomplaylle ja siitä vain jokaisen kappaleen mukana. Lainaa välillä kaverin, sisaren, vanhempien... soitinta. Soitat siten muutakin, kuin omaa lempimusaa.
 
Lauantaina fillejä fiiliksellä, soolon kehittelyä, vapaata improvisointia...
 
Sunnuntaina vaikka vapaata.
 
Kuuntele musiikkia muutenkin, kuin rumpalin näkökulmasta. Joskus voi pitää soitossa pidemmänkin tauon. Ei se musikaalisuus katoa, vaikka tekniikka saattaa hiukan kärsiä (nopeasti se palaa takaisin).
 
Minulla ei ole koskaan ollut motivaatio-ongelmaa. Soittaminen tuntuu mukavalta yksin ja vaikka millaisilla kokoonpanoilla.
 
Perusta bändi, jos ei sulla ole soittoseuraa. Soittamalla oppii soittamaan ja treenaaminen tulee siinä kaupanpäällisenä.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
hollmi-5
10.06.2008 21:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku rumpali on joskus sanonut, että "Harjoittelemalla oppii harjoittelemaan ja soittamalla soittamaan" ;) Taisi olla Albert Järvinen. Toki tämän lausahduksen olen tälle palstalle joskus kirjoittanut ja muissakin yhteyksissä siihen törmännyt.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Zoso
10.06.2008 21:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä. Lisää saa laittaa ^^
Ollaan aateltu, että laitetaan heviprojekti pystyyn. Sen kautta pääsis soittamaan erilaista musaa ja kehittymään siinäkin genressä. (Soitan puhallinorkesterissa jazzia ja muuta kevyempää musaa...)
 
Kuinka kauan pitäis treenata päivässä?
 
There are only two kinds of music. Good and Bad.
Foe mounier
10.06.2008 21:44:37 (muokattu 10.06.2008 21:48:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka kauan pitäis treenata päivässä?
 
Taitaa riippua siitä kuinka hyväksi haluaa. Mitä enemmän treeniä niin sitä paremmaksi tulee. Jos nyt jotain aikoja haluat niin ehkä 1h kunnon treeniä (ei mitään lusmuilua) pitäisi riittää.
 
Kannattaa myös muistaa ettei kannata harjoitella liikaa, muuten alkaa soittaminen puuduttaa. Äläkä mieti sitä ootko tarpeeksi hyvä tai parempi kuin muut (en väitä että olisitkaan mutta kuitenkin ;), muuten koko harrastuksesta menee ilo.
 
hollmi-5
10.06.2008 21:47:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka kauan pitäis treenata päivässä? Ei sillä ole väliä. Toiset on sitä mieltä, että tunti päivässä vähintään, mutta vähempikin riittää.
 
Toki tosi ammattilaiset treenaavat tunteja päivässä. Esimerkiksi Steve Smith saattaa treenata neljä tuntia ja siitä vähintään tunnin perustekniikkaa. Onhan sitten tekniikkakin toki loistavassa kunnossa hänellä ja aivan ymmärrettävästä syystä.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Zoso
10.06.2008 21:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa riippua siitä kuinka hyväksi haluaa.
Parhaaks. :D:D
 
There are only two kinds of music. Good and Bad.
Strumbali
10.06.2008 22:03:40 (muokattu 10.06.2008 22:13:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka kauan pitäis treenata päivässä? Ei sillä ole väliä.
 
On sillä ehkä sen verran väliä, että harjoitusmääriä olisi hyvä vähän kuitenkin kontrolloida. "Nytpä alankin treenaamaan kaksi tuntia joka päivä ja täysiä" - ajatusmalli, voi aiheuttaa pientä vastareaktiota keholta, jos sitä ei ole ensin vähän herätelty tämän tyyppiseen toimintaan kevyemmällä harjoittelulla. Toki keskustelun aloittaja vaikuttaisi jo jonkinasteisen herättelyn suorittaneen. ;)
 
(Niin en tarkoita, että kenenkään pitäisi harjoitella jotain tiettyjä määriä. Harjoittelee semmoisia määriä, että homma tuntuu mukavalta.)
 
hollmi-5
10.06.2008 22:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On sillä ehkä sen verran väliä, että harjoitusmääriä olisi hyvä vähän kuitenkin kontrolloida. Jos homma ei maistu, niin silloin ei kannata treenata. Siksi tämä "ei sillä ole väliä" kommenttini. Jos treeni maistuu, niin vaikka koko työpäivän voi vetää.
 
Buddy Rich ei treenannut aikuisiässä ollenkaan rumpujen soittoa. Pelkästään bändissä soittaminen sai riittää. Kotona ei ollut edes rumpukapuloita. Ukko on silti kaikkien aikojen paras rumpali, jos huippurumpaleilta asiaa kysytään.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Juupe
10.06.2008 22:44:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaaks. :D:D
 
8 tuntia päivässä seuraavan 10 vuoden ajan, niin saattaa olla mahdollisuuksia sadan parhaan joukkoon, jos on todella lahjakas.
 
Zoso
10.06.2008 22:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No onhan tässä elinikä aikaa :D
 
There are only two kinds of music. Good and Bad.
Deino
10.06.2008 22:45:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

8 tuntia päivässä seuraavan 10 vuoden ajan, niin saattaa olla mahdollisuuksia sadan parhaan joukkoon, jos on todella lahjakas.
 
Teknisesti parhaan... eikä 10 vuotta riitä...
 
Juupe
10.06.2008 22:53:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teknisesti parhaan... eikä 10 vuotta riitä...
 
Niinpä. Jäi hymiö laittamatta tuohon kommenttiin. Monella arvostetulla muusikolla on aika onneton tekniikka, eivätkä ole sitä treenanneet. He vaan soittavat musiikkia.
 
Jupi57
10.06.2008 22:55:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa riippua siitä kuinka hyväksi haluaa.
Parhaaks. :D:D

 
Kansakoulun opettajaani lainatakseni: On vain ahkeria ja laiskoja oppilaita.
ja lukion kuvaamataidon opettajaani: Inspiraation odottaminen on laiskuutta, on alettava töihin...NYT.
 
Näitä jos olisin noudattanut, en ehtisi täällä väikkyä ; )
 
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Strumbali
10.06.2008 23:02:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos homma ei maistu, niin silloin ei kannata treenata. Siksi tämä "ei sillä ole väliä" kommenttini. Jos treeni maistuu, niin vaikka koko työpäivän voi vetää.
 
No voi, jos paikat kestää. Enpä usko tässä asiassa olevan meidän välillä suurempaa ristiriitaa. Tiedän kuitenkin sinulla olevan laajemman näkemyksen tähän hommaan eikä vain omaa harjoittelukokemusta, kuten itselläni. Ajattelin vain huomauttaa, jos joku lukija päätti samantien alkaa Steve Smithiksi kommenttisi jälkeen.
 
Minulla itseasiassa aivan hiljattain toimi kahden viikon tauko oikeinkin hyvin. Soitto ei kuulostanut ollenkaan niin pahalta tauon jälkeen ja jotkut jutut onnistuivat aivan kuin itsestään. Semmoiset, mitä jauhoin ennen taukoa aika paljon ja ne eivät siltikään toimineet.
 
OPJ1974
10.06.2008 23:03:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukion kuvaamataidon opettajaani: Inspiraation odottaminen on laiskuutta, on alettava töihin...NYT. Näitä jos olisin noudattanut, en ehtisi täällä väikkyä ; )
 
Hmm.. mä odotin inspiraatiota vuodesta 1998, kun soittaminen kyllästytti aivan totaalisesti ja myin kamat pois. Viime vuonna se sitten tuli (siis se inspiraatio, te kaikki kaksimielisesti ajattelevat) :) Enkä ainakaan koulussa ollut koskaan laiska. Tietyissä asioissa kyllä, ja niihin kuuluivat kotitalouteen liittyvät työt sekä rumpusetillä treenaaminen.
 
Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi"
Kukkis 77
10.06.2008 23:04:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos homma ei maistu, niin silloin ei kannata treenata. Siksi tämä "ei sillä ole väliä" kommenttini. Jos treeni maistuu, niin vaikka koko työpäivän voi vetää.
 
Mulla on juurikin tällainen metodi. Joskus käy niin että menen kämpille, polkaisen kerran basaria, totean että "vitut" ja lähden baariin vetämään lärvit.
 
Joskus taas innostun, saatan hengailla kämpällä puoli päivää treenamassa. Välillä käyn yläkerran kuppilassa kahvilla tai rämppään muita soittimia, ja palaan taasen runmuston ääreen.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «