Aihe: Korgit ja niiden pianosoundit 1 2 | |
---|---|
![]() 09.06.2008 01:04:24 (muokattu 09.06.2008 01:04:52) | |
Hei Olen elämäni aikana käyttänyt useita korgeja ja tälläkin hetkellä kaksi pyörii jatkuvasti keikkasetissä mukana (Trinity V3 ja X3). Olen ollut todella tyytyväinen molempiin ja muiden merkkien kokeilemiset ovat olleet lähinnä pettymyksiä. Tunnetusti molempien pianosoundit on suorastaan hirveitä, enkä ole koskaan saanut muokattuakaan niistä sen parempia. En todella ole pianisti, mutta pariin bändini uudempaan biisiin on eksynyt piano-osuuksia ja etsin soitinta, josta löytyisi keikoille edes siedettävä pianosoundikin. Haluaisin olla lojaali merkkiäni kohtaan, koska olen korgit huomannut minulle sopiviksi ja niiden käyttöliittymät ovat tulleet tutuksi. Löytyykö korgilta mallia, jossa olisi se siedettävä pianosoundi keikoille vai pitääkö sen takia katsella muiden valmistajien laitteita.. Korgin malleista kyseseen tulisi ainankin Karma, LE/TR ja kenties jopa käytetty Extreme Kaikki tiedot ja mielipiteet ovat tervetulleita :) And surely we'll have such good time | |
![]() 09.06.2008 08:23:51 | |
Karmaa en ole testannut mutta Triton Classic ja Triton Extreme on soiteltu, molemmissa aivan hirveät pianosoundit. Niistä ei ainakaan löydy vastausta ongelmaasi. | |
![]() 09.06.2008 09:39:08 | |
Järkevintä lienee käydä itse testaamassa Rolandia ja Yamahaa. Mielestäni ei ole yhtä yleispätevää pianosoundia - kullakin merkillä on muutenkin omat mieltymyksensä/tyylinsä soundeissa, minkä vuoksi kannattaa tsekta muut merkit. Korgin uudemmat mallit tuskin tuovat olennaista muutosta. | |
![]() 09.06.2008 11:34:07 | |
Lyhyt vastaus, ei löydy. Motifin pianosoundi on korkeintaan välttävän siedettävä, mielestäni Fantomissa on paras. Eikä sekään nyt niin mitenkään ihmeellinen ole. | |
![]() 09.06.2008 13:32:28 | |
Roland Juno-D esimerkiksi.Hinta vain 490e topatun pussin kera! Power-sound, Somero.(En oo kauppias ite)You tubessa kuulee. | |
![]() 09.06.2008 13:44:03 | |
Parempi testata itse kyllä. Esim. omasta mielestäni myöskään tuon Fantomin (G) pianosoundi ei ole mistään kotoisin. Omista mieltymyksistä tuossa enemmän on kyse, kuin jonkin tietyn pianosoundin 'absoluuttisesta paremmuudesta'. | |
![]() 09.06.2008 14:28:17 | |
Mielestäni Korgin paskoista pianosoundeista on tullut lähinnä naurettava stereotypia. Minulla on ollut TR ja nyt M3, Trssä niistä pidin mutta M3 on vielä parempi. Tuplasti parempi. Ja niitä on paljon erilaisia. Ainakin minusta todella hyviä soundeja ollut näissä. En ole paljoa akustisilla pianoilla soitellut, mutta sen verran kuitenkin hellaksilla revitellyt että osaan vertailla jonkin verran http://www.mikseri.net/artists/?id=69846 | |
![]() 09.06.2008 16:03:21 | |
Kiitos kaikista vastauksista.. ..tosiaan en hae mitään erityisen mahtavan kuulosta, vaan jotain suunnilleen pianolta kuulostavaa, ettei tartteis hävetä silmiä päästään keikoilla parin biisin piano-osuuksissa. Sen vaan olen toidennut, ettei trinitysta tai X3:sta sellaista löydy sitten millään. Täälläpäin on yksi karma käytettynä myynnissä, joten voisin sen myyjään ottaa yhteyttä, jos pääsisin testaamaan :) Vielä, jos muutkin noiden korgien omistajat viitsisiväty laittaa kommenttia, et tuleeko teidän mielestä niillä pianosoundeilla toimeen tämän tyylisessä tilanteessa..? And surely we'll have such good time | |
![]() 10.06.2008 00:18:03 | |
Mulla on 14 vuotta ollut korg x3 ja tykkään vieläkin.Siitäkin saattaa löytyä, kun haet kaikki versiot läpi, tai korjaat ite. Trinity moduli mulla on myös ja siitä mun mielestä löytyy täysin bändisoiton kriteerit täyttävä piano helposti. Ei parin biisin takia kannata ostaa yhtään mitään... Itse muistaakseni oon käyttäny muutamilla keikoilla Trinityn piano+strings yhdistelmää pohjana.Riittää kun ei pianoa joskus jaksa kantaa... | |
![]() 10.06.2008 07:51:32 | |
Joo täällä myös kokemusta korgeista....Tritonin classicin pianosoundit oli aivan hanurista (mun mielestä) jossei sitten satu oleen jotain europop bändiä kasassa. Tritonia ennen omistin X3:n ja siitä tykkäsin. Itseasiassa siinä oli parhaat pianosoundit mitä oon Korgeissa kuullut. mut niin ku sanottu nää on niin makuasioita. Nykyisin omistan pianosoundeja varten Rolandin RD-300sx keikkapianon mutta siinä on tietty parimetriä enemmän roudattavaa kuin jossain x3:ssa(tosin ihan siedettävän painoinen/hintainen). Rolandin pianosoundista tykkään kuin hullu puurosta. yks olennainen tieto on tietty se että mitä musatyyliä soittelet. jos europoppia..niin ruuvaa V3:sta jos rock, blues, pop->pääset halvimmalla kun säädät X3:sta mutta jos haluat valmiin pianosoundin, hyvän koskettimiston, siedettävän painoisen keikkapianon niin sijoita tuohon Rolandin RD-300sx:n (vai mikä se ny oli...)... tattista. Tulin, näin ja koitin sormella ! | |
![]() 10.06.2008 09:45:11 | |
Nuo presetpianot ovat kyllä aika vitun kummallisia, mutta muokkailun jälkeen olen pärjännyt niin livenä kuin levyllä (vehkeinä ollut X5 ja Triton LE). Tosin nuo jutut meitin levyillä on lähinnä tuollaisia yksittäisiä melodiantapaisia, ja noissa Korgin pianoissa nimenomaan yläoktaavit toimii, alapää on sellaasta tasapaksua länkytystä. Mitä muokkailuihin tulee, niin yläpään EQta saa ainakin ottaa aika railakkaasti pois noista preseteistä, ja EG-käppyröitä kannattaa ehkä vilkaista. Velocity sensitivity on ehkä tärkein säätö, noissa preseteissä tulee aivan liian heleposti täysillä. Lisäksi nuo toimii paremmin snadisti kaiutettuina, sellaista kuivaa lähimikityspianoa on vähän vaikea saada toimimaan. Real metal for true bastards | |
![]() 10.06.2008 10:46:58 (muokattu 10.06.2008 10:55:11) | |
noin näkisin minäkin, että ennen kuin uusia vehkeitä ostaa niin miettii/tutkii mikä niissä soundeissa mättää ja voiko tehdä "säätämällä" jotain. KÄyttötarkoituksella on paljonkin merkitystä hyvyyden/paskuuden suhteen. Pitääkö kuullostaa uskottavasti soolopianolta - ja minkälaiselta silloin ... oikeatkin pianot (flyygelit) soivat eri tavoin. Bändisoitossa miksauksesta erottuminen on toinen juttu - ei pelkästään pianosoundi vaan koko miksaussysteemi. yllättävän paljon "soundiin" vaikuttaa myös koskettimisto - vaikka en mikään varsinainen pianisti olekaan niin kyllä pianosoundi kaipaa mielellään pianokosketuksenkin - varsinkaan painottamattomilla synakoskettimilla pianonsoittoa en ainakaan itse saa kovin uskottavan kuuloiseksi vaikka soundi olisi miten oikea - niin, se soittotaito ainakin soolo-osuuksissa on oikeasti tärkeä. Monesti levyiltäkin kuulee ihan synahommiakin, joissa ilmeisesti joku studiotyyppi (ei oikea kiipparisti-studiomuusikko) soittaa todella avuttoman kuuloisesti - ainakin minun korviin... - - - Karmaa nyt en ainakaan lähtisi ostamaan - siinähän on kait pääsääntöisesti jotkut tritonin samplet sisällä eli ei kovin paljon kummempaa muutosta vielä trinityynkään tule - pohjimmiltaan osa samoja soundeja eri kuorissa. LÄhtökohtaisesti kaksi trinityä on sikäli hankala, että on käytännössä kaksi kertaa sama syna ja niissä olevat samplet. Pohtisin, että möisi niistä ainakin toisen pois ja ostaisi joko uudemman Korgin tai ihan jonkun muun merkin koneen - se on sitten testattava, että mikä soveltuisi parhaiten. Korgin TR on tietennii halpa, M3 hyvä vaan hintavampi. KÄyttöliittymistä en hirveästi murehtisi jos pääsääntöisesti preseteillä pelaa - combit/performancet yms. voi kotona manualin kanssa rakennella rauhassa ja kyllä ne vieraaltakin merkiltä oppii. Jos ostaa uuden synan, niin puolipainotettu koskettimisto olisi tarpeen - pitempi lankku ja parempi pianotatsi vs. lyhyt synakoskettimisto. ed.: kannattaa myös ottaa huomioon, että erot syntikoiden pianosoundeissa ovat pienemmät kuin äänentoistolaitteistojen erot - eli: jos on p...kat kaiuttimet niin pianosoundikin on sitä samaa - soundivertailussa pitäisi äänitystarpeita ajatellen olla kunnolliset studiomonitorit. | |
![]() 10.06.2008 20:02:47 | |
En ole paljoa akustisilla pianoilla soitellut, mutta sen verran kuitenkin hellaksilla revitellyt että osaan vertailla jonkin verran Tämä pisti silmään :D Hyvällä pianosoundilla ja hellaksella ei ole juuri tekemistä keskenään.. Hyvien pianosamplejen vertailupohjana on hyvä flyygeli. Ja aiheeseen, Rolandia voin minä suositella. RD-300 on näppärä kompromissi ominaisuuksia ja roudattavuutta. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miltä piano soundaa bändin seassa. Ultimaattinen soolopianosoundi saattaa kuulostaa muun soiton seassa jopa kököltä. | |
![]() 10.06.2008 20:26:05 (muokattu 10.06.2008 20:39:32) | |
Tässä onkin enemmän mietittävää, kuin aattelin.. harmi, ettei tässä lähellä ole mitään musakauppaa, missä pääsis monipuolisesti kokeilemaan laitteita. Tilanne on pitkälti se, että olisi tarkoitus ostaa tässä vielä tämän vuoden aikana yksi syna ensi vuoden keikkasettiin. Pääpaino ei siinäkään ole pianosoundissa, mutta toivoisin saavani senkin siinä kaupan päälle. Korgin haluaisin, koska olen niihin tykästynyt henk. kohtasesti, enkä ole kokeilemiani muiden valmistajien malleja omiin kätösiin ja tarpeisiin sopivaksi. En siis pelkän pianosoundin takia haluaisi hankkia muuta merkkiä, paitsi jos sellaista ei kertakaikkiaan löydy korgin malleista. X3:n pianosoundeihin pitää tutustua vielä vähän paremmin, mutta trinitystä olen kyllä kokeillut jo vääntää vaikka ja mitä. Niin ja mitä tulee musiikkityyliin, niin bändini soittaa tällästä nykyaikasta melodista metallia/rokkia, jossa on paljon kasarivaikutteita.. biisit joissa pianosoundia tarvitaan on yleensä jotain muuta, ku sitä kasaria, et niihi ei oikee sellane perus rokkipiano sovi (: Useesti ovat myös rauhallisempia biisejä, johon pianoa ollaan laitettu :) And surely we'll have such good time | |
![]() 11.06.2008 15:19:26 | |
No, tämä nyt on lähinnä muiden komppausta. Itsekin olen nostanut kädet ylös Korgin pianosaundien kohdalla. Ylhäällä kilajaa ihan kivasti, mutta alemmas tultaessa tuhnuuntuu liikaa. Omat kokemukseni ovat siis Tritoniin saakka, joten nuo uusimmat mallit kannattaa ilman muuta tsekata, kun niiden pianojen kerran kehutaan olevan eri maailmasta kuin nuo vakiosaundit. Ja kuulun myös heihin, jotka eivät jaksa viilailla eq:ita sun muita, vaikka toki kannattaisikin... Ja suosittelenpa minäkin Rolandin RD-mallistoa, sekä muutenkin sitä, että kämpältä löytyy kahta eri merkkiä, jotka täydentävät toistensa puutteita. Korg ja Rolle on mielestäni oikein hyvä pari. "Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat". | |
![]() 11.06.2008 15:33:46 | |
Nuo presetpianot ovat kyllä aika vitun kummallisia, mutta muokkailun jälkeen olen pärjännyt niin livenä kuin levyllä (vehkeinä ollut X5 ja Triton LE) Itsellänikin on tuo Triton LE, eikä senkään pianosoundeissa ole kovin paljoa kehumista. =P Siksi en edes viitsi käyttää kovin paljoa pianosoundia. Tarvitsisin hiukan parempaa soundia bändiäni ajatellen kuin mitä LE:n pianopresetit tarjoaa. Et haluais kirjoittaa mulle speksejä vaikka privaattieviestillä tosta sun muokatusta LE:n pianosta? =D Tulisi todelliseen tarpeeseen. | |
![]() 11.06.2008 15:57:55 | |
No, tämä nyt on lähinnä muiden komppausta. Itsekin olen nostanut kädet ylös Korgin pianosaundien kohdalla. Ylhäällä kilajaa ihan kivasti, mutta alemmas tultaessa tuhnuuntuu liikaa. Omat kokemukseni ovat siis Tritoniin saakka, joten nuo uusimmat mallit kannattaa ilman muuta tsekata, kun niiden pianojen kerran kehutaan olevan eri maailmasta kuin nuo vakiosaundit. Ja kuulun myös heihin, jotka eivät jaksa viilailla eq:ita sun muita, vaikka toki kannattaisikin... Ja suosittelenpa minäkin Rolandin RD-mallistoa, sekä muutenkin sitä, että kämpältä löytyy kahta eri merkkiä, jotka täydentävät toistensa puutteita. Korg ja Rolle on mielestäni oikein hyvä pari. Okei, mä käyn tsiigaamassa ens viikolla tuon lähimmän ison kaupungin musaliikkeet ja testailen korgin uudemmat ja rolandit. Myös sen karman käyn tsekkaamassa, ku käytettynä löytyis mukavaan hintaan samasta kaupungista. Mä itsekkin olen vähän huono viilaamaan pianosoundeja, ku en pianonsoitosta muutenkaan mitään ymmärrä :D Mut jos en aikasemmin ole sanonut, niin hakusessa ei ole painotetut koskettimet eikä digipiano.. en halua niin paljoa panostaa parin biisin pianoihin kuitenkaan. 61-koskettiminen syna korkeintaan puolipainotetuilla koskettimilla olisi ideaali :) Eli toisin sanoen uusista malleista Rolandin Juno G tai Fantomin halppismalli tai sit korgin TR tai käytettyinä LE/Karma/Extreme.. M3:n hinta pyörii varmaan käytettynäkin vielä turhan korkealla mulle :/ And surely we'll have such good time | |
![]() 11.06.2008 21:46:45 | |
Eipä sitten muuta kuin onnea hakuun...Olis mukava tietää mihin lopun perin päädyit. Lopputuloksesta se sitten nähdään minkälainen soundi oli hakusessa melodiseen metalliin/rokkiin... Tulin, näin ja koitin sormella ! | |
![]() 12.06.2008 02:24:48 | |
Sopinee otsikon alle..... Onko joku saanu Korgista irti kunnollisia cembalo- tahi clavinet-saundeja? Clavipresetit kuulostaa kököltä joko keski- tai alapäässä ja cembalo on vähintäänkin vaisu verrattuna esikuvaansa. Kauheesti en oo ehtiny ruuvata omaan makuun sopiviksi, harjoittelua vaatii.. La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins. | |
![]() 12.06.2008 13:32:19 | |
Et haluais kirjoittaa mulle speksejä vaikka privaattieviestillä tosta sun muokatusta LE:n pianosta? =D Tulisi todelliseen tarpeeseen. No tsekkaas nyt ensin että onko tuo nyt edes mistään kotoisin, vaikka youtube-laadulla tuolta: http://www.youtube.com/watch?v=pzibT-PY-xg . Ei tuokaan mikään erikoinen ole, mutta kyllä sen kanssa pystyy elämään :) Jos vielä kiinnostaa, niin voin pistää vaikka .pcg-filen kuun lopulla, kunhan saa reissut ohi. Ja jos kiinnostaa, niin tuossapa X5:n pianoa: http://www.youtube.com/watch?v=r8y1hksw51E Real metal for true bastards | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)