Aihe: Rannekipu
1
mad laika dawg
09.06.2008 11:57:23
Dear Eki,

Mikähän avuksi, kun kosketinsoitinten koskettelusta kipeytyy ranne todella pahasti? Jatkunut jo pidemmän aikaa. Onkohan kyseessä vääränlainen tekniikka soittaessa? Jännetuppitulehdus? Lääkäriin? Ääk.
ManuMäkinen
09.06.2008 12:53:03
Vaikka olisi kuinka loppuun hiottu tekniikka, niin ei sitä rannekipua voi estää. Jos siis soitat paljon ja joka päivä. Toki mitä parempi tekniikka, sitä vähemmän rannekipua. Mä soittelen pari tuntia päivässä mutta vielä ei ole ilmennyt kipuja. Ja nuorikin vasta :) Jos kovia kipuja löytyy niin ehdottomasti lääkärin mielipide että kuinka jatkaa soittamista. Jos ei halua niin vähän emulsiota käteen ja menoks

tämä oli MINUN mielipide. Live with it. Parempia otan minäkin vastaan tulevaisuutta varten
http://www.mikseri.net/artists/?id=69846
Nakkiso
09.06.2008 14:30:23
Eikös niitä ole sellaisia lääkäreitä, jotka on erikoistunut nimenomaan muusikoiden ongelmiin? Kannattaa varmaan hakeutua sellaselle, muut lääkärit ei välttämättä tiedä ihan tarkkaan, että mitä ne puhuu.
http://www.myspace.com/laurisalomaatrio
teroyk
09.06.2008 15:26:08
Mikähän avuksi, kun kosketinsoitinten koskettelusta kipeytyy ranne todella pahasti? Jatkunut jo pidemmän aikaa. Onkohan kyseessä vääränlainen tekniikka soittaessa? Jännetuppitulehdus? Lääkäriin? Ääk.

Älä rasita sitä ainakaan enempää. Kun kerran on jatkunut pitempään, niin Lääkäriin. Ja ennen seuraavia soittoja käy joltain soitonopettajalta tarkistuttamassa soittotekniikkaasi.
Annaliini
09.06.2008 19:50:11
Suosittelen yksityistä soittotuntia pätevältä opettajalta... Saat jännitykset ohjatettua pois oikeilta alueilta ja muutenkin asennon kuntoon. Lääkäri kuitenkin käskee lopettaa soittamisen, mikä ei vissiin tule kyseeseen? :) Kipuvoiteet ja rannetuetkin tarjoavat vain väliaikaisen ratkaisun. Tietty, jos ranteesi on tulehtunut, niin on syytä pitää taukoa niin kauan, että tulehdus rauhoittuu -> hankit lääkkeet sitten lekurilta. Ranteet tai mikään muukaan paikka ei sais kosketinsoittajalla kipeytyä - vaikka soittaisi kahdeksankin tuntia päivässä. Asento, rentoutumisen taito ja oikea soittotekniikka takaavat sen.
Listen
09.06.2008 21:58:42
Jos olet oikeakätinen ja oikea käsi oireilee enemmän, niin kokeile opetella käyttämään hiirtä vasemmalla kädellä. Minulla tuo auttoi uhkaavaan jännetuppitulehdukseen. Oikeanlainen rentous ja käsien asento soittaessa sitten tietysti.
baron
10.06.2008 23:14:14

Mä treenaan edellytyksiini nähden ihan liikaa, mutta rasituskipu tulee sormiin, ei ranteisiin.
Mä toistan mitä edellä on sanottu:
1. Klasariope
2. Musalääkäri. Niitä löytyy musiikkilääketieteellisen yhdistyksen kotisivuilta.
MrShaft
12.06.2008 02:53:08
2. Musalääkäri. Niitä löytyy musiikkilääketieteellisen yhdistyksen kotisivuilta.

Pikkuvaivoihin pelkkää lepoa, ja sitten vain metsästää (tarvittaessa opettajan kanssa) että mistä tuo ylirasittuminen tulee. Jos tulee soittamisesta yleensä syynä on soittoasento tai joskus myös jokin turha jännitys.

- Syntsikkeleiden kanssa ongelma on, että 90% soittajista pitää keyboardejaan liian alhaalla. silloin ranne jää notkolle, ja ranneongelmat valmiit.
- Itseoppineiden pianistien ongelma lähes säännönmukaisesti on myös tuo ranteen väärä asento. En ymmärrä miksi se ei mene paikalleen itsestään. Kuvittelisi sen tuntuvan pahalta soittaa ranne fjongalla. Tuohonhan liittyy sitten usein se, että rystyset taipuvat väärin päin, kun ranteen mutkalla olo pitää kompensoida.
- pianisteilla tavallinen on myös liian alhainen / korkea pianotuoli, joka liian korkealla johtaa ensinnä mainittuun sekä siihen että soittimesta on vaikeaa saada kiinteää soundia. Liian alhainen pianotuoli taas yleensä johtaa hartioiden jännittämiseen, mutta yleensä ei aiheuta suurempia ongelmia ranteissa tai sormissa.

Noista voi lähteä, muitakin on kuten jokainen pianotekniikkaa opettanut tietää.

Aikanaan juoksin käsikirurgit läpi kun tuli ongelmia. Ammattisoittajien piireissä liikkui huhu verrattain omaperäisestä, mutta todella ymmärtäväisestä jannusta.

Orton / Martti Vastamäki! He is my man!!!

- kaveri todellakin YMMÄRTÄÄ muusikoiden omalaatuista psyykettä.
- sanoo selkeästi mitä MUUSIKON kannattaa ongelmansa kanssa tehdä.
- On ymmärtääkseni kovassa maineessa ihan kirurginakin

Jos siis tekniikan muutoksetkaan eivät johda tulokseen, niin Martin otille...

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
ManuMäkinen
17.06.2008 13:30:20
Ei helvetti, pitikin kirjoittaa tähän. Eilen hoitaja-sukulainen diagnisoi minulla olevan jännetuppitulehdus oikeassa kädessä :D Mutta eiköhän tämä lähde kylmällä ja ice powerilla pois, ei se kuitenkaan niin kipiä ole. Sitten korjailemaan asentoa edellisen postauksen ohjeistuksella, kiitos siitä!
http://www.mikseri.net/artists/?id=69846
pianistityttö
22.06.2008 17:08:38
Ei helvetti, pitikin kirjoittaa tähän. Eilen hoitaja-sukulainen diagnisoi minulla olevan jännetuppitulehdus oikeassa kädessä :D Mutta eiköhän tämä lähde kylmällä ja ice powerilla pois, ei se kuitenkaan niin kipiä ole. Sitten korjailemaan asentoa edellisen postauksen ohjeistuksella, kiitos siitä!

Ko. vaiva vaan sattuu olemaan ikava siina mielessa etta jos sita ei hoida huolellisesti pois (eli toisin sanoen ei tee silla kadella MITAAN muutamaan viikkoon) siina on suuri riski etta se uusiutuu tai vahan kipea kasi tulee todella kipeaksi. Joten nyt vaan lepoa sen kaden kanssa!
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)