Aihe: Kokemuksia Mesa Boogie Express 5:25:sta?
1 2
hamajan
09.01.2008 17:43:15
Onko kenelläkään minkäänlaisia kokemuksia Mesa Boogien Express 5:25 vahvistimesta? Combosta tai nupista. Itsellä on nuppiversio harkinnassa.
Werihukka
09.01.2008 23:37:56

Älyttömän hyvä nuppi ja lähtee aika monipuoliset saundit ulos. Ihan mahottomia mättösäröjä siitä ei lähe, mutta tarpeeks jos multa kysytään. Loistavat bluesit ja rokit lähtee kunnon stratolla ainakin.

Kannattaa käydä testaamassa. Vähän erilainen, kun muut vahvistimet mitä oon koskaan testannu. Koko vehkeestä ei lähteny mitään ääntä ennen kun avas EQ:n nuppeja ja särön luonne muokkaantu säätöjen mukaan aika radikaalisti. Todella veikeä peli.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
elbowski
10.01.2008 00:20:54
Kannattaa myös tsekata Mesan Nomad. Todella monipuolinen peli ja halpakin vielä. Kolme kanavaa, omat eq:t, jalkakytkin soolobuustilla. Joka kanavalla omat moodit, kliinissä punch ja clean sekä molemmissa säröissä vintage ja modern. Nimimerkki JuSulla on Nomad 55-nuppi myynnissä. Kysy lisää!
Rakoni
10.01.2008 00:43:38
Älyttömän hyvä nuppi ja lähtee aika monipuoliset saundit ulos. Ihan mahottomia mättösäröjä siitä ei lähe, mutta tarpeeks jos multa kysytään. Loistavat bluesit ja rokit lähtee kunnon stratolla ainakin.

Kannattaa käydä testaamassa. Vähän erilainen, kun muut vahvistimet mitä oon koskaan testannu. Koko vehkeestä ei lähteny mitään ääntä ennen kun avas EQ:n nuppeja ja särön luonne muokkaantu säätöjen mukaan aika radikaalisti. Todella veikeä peli.

Itse F-50:n omistajana voin sanoa, että Express hoitaa kevyen musiikin paremmin, mutta F-50 hallitsee "jenkkiheviosastolla". Expressin clean on suorastaan karamellia, kun taas F-clean on paksumpi ja tummempi.

Laatuvahvistin on ehdottomasti kyseessä. Hivenen enemmän suunnattu rokkiin/bluesiin ja cleanilla näppäilyyn. Loput on makuasioista kiinni. Päädyin F-sarjan koneeseen, koska olen toivoton Mesa-juntta-holisti : )
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
hamajan
10.01.2008 16:40:02
Kannattaa myös tsekata Mesan Nomad.
Kiitos vinkistä ja kiitos mielipiteistä tähän mennessä!
Express kuullostaisi minun vahvistimelta, koska olen lähinnä Rock/Blues/Clean Strato-näppäilijä. Mitä nyt joskus tulee sorruttua hieman raskaammalle osastolle. Alkutalven aikana olen testannut mm. Kochin Studiotonea ja Twintone II:sen, Hughes & Kettnerin Statesmanin ja Voxin AC15H1TV (Hand wired). Mikään noista ei hirveästi sytyttänyt, paitsi ehkä Twintone hieman. Saa nähdä olisiko Mesasta mielihalujen sytyttäjäksi. Lähinnä, kun Clean-kanava olisi "täydellinen", niin sillä mentaisiin jo pitkälle!
elbowski
10.01.2008 16:50:22 (muokattu 10.01.2008 16:53:02)
Kiitos vinkistä ja kiitos mielipiteistä tähän mennessä!
Express kuullostaisi minun vahvistimelta, koska olen lähinnä Rock/Blues/Clean Strato-näppäilijä. Mitä nyt joskus tulee sorruttua hieman raskaammalle osastolle. Alkutalven aikana olen testannut mm. Kochin Studiotonea ja Twintone II:sen, Hughes & Kettnerin Statesmanin ja Voxin AC15H1TV (Hand wired). Mikään noista ei hirveästi sytyttänyt, paitsi ehkä Twintone hieman. Saa nähdä olisiko Mesasta mielihalujen sytyttäjäksi. Lähinnä, kun Clean-kanava olisi "täydellinen", niin sillä mentaisiin jo pitkälle!

Meikäläinen oli tasan samoilla jäljillä. Hain vahvaria tuohon tonnin luokkaan ja itse päädyin Nomadiin, joka tänne tuleekin tuossa kuun loppupuolella. Seuraavat pelit kävin testaamassa:
Orangen AD30
Craten V3112T
Kochin Studiotonen
Hughes & Kettner Statesman Dual EL84
Laneyn VC30
Craten Vintage Club 50
Hayden (Ashdown) Peacemakerin
Carvinin Belair

Kaikista noista Mesa/Boogie Nomad 45 kyllä jäi kirkkaasti voitolle. Itse olin päätymässä ostamaan tuosta 55-wattisen nuppiversion ja kaapin, mutta kun kombo tuli halvemmaksi, sekä mielestäni kätevämmäksi, päädyin siihen. Myös pienempi wattimäärä oli hakusessa, vaikka kymmenellä watilla ei niin suurta eroa olekaan.
Haussa oli kirkkaat, mahdollisimman fendermäiset kliinit yhdessä mureiden särösaundien kanssa, ja tuo kyllä loisti ehdottomasti monipuolisuudessa.
T.K.
10.01.2008 19:59:06
Entä miten äänekäs on Express tuolla 5watin teholla, voiskohan sitä pitää myös himassa treenivahvarina.Sitä siinä kai on ajateltu suunniteltaessa.Hieman hintavahan tuo on mutta toisaalta ei varmaankaan enää tarvitsisi vaihdella parempaan.Siis onko kenelläkään tuota, kommentteja kiitos.
Detox
10.01.2008 21:45:23 (muokattu 10.01.2008 21:46:04)

Onko kenelläkään minkäänlaisia kokemuksia Mesa Boogien Express 5:25 vahvistimesta? Combosta tai nupista. Itsellä on nuppiversio harkinnassa.

Ja tästä hieman ehdotusta saundin ruuvaailuun:

http://www.johnpetrucci.com/images/gear/IMG_0901.jpg

Uskon että hevitkin mätöt lähtee viimeistään sitten kun heittää eteen boosteriksi tube screamerin:

http://www.johnpetrucci.com/images/gear/IMG_0899.jpg
Mesa 4 Life!
jpaa
10.01.2008 22:14:25
Onkos kukaan nähnyt kumpaakaan näistä Express vahvistimista missään itä- tai keskisuomalaisessa alan liikkeessä? Jyväskylässä? Meinaan vaan ettei tarviis lähtee Hesaan asti renkaita potkimaan. Itsekin olen tätä mallia vähän kaasutellut.
Izer
10.01.2008 22:38:53
Jep, hyvä peli on. Itse ostin tuossa syksyllä.

Pahuksen hyvät cleanit ja säröt, ei tarvitse eteen mitään pöristimiä. Kyllä siitä aika heviäkin lähtee vaikkei varsinainen hevivahvari olekaan, kunhan vähän vain avaa säröhanikkaa.

Tuosta 5 watista. Vehje pitää kyllä törkeää melua silläkin, minusta pitää olla keinokuorma jos tuolla mielii kotona soitella, ei toimi oikein suoraan, mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Itse hommasin Weberin MiniMassin ja pirun hyvät soundit saa irti tuon kanssa ihan kerrostalossa.

Olen nyt tässä veivaillut Eaglesista Lordiin ja kyllä se pätevästi soi, joten monipuolinen vahvistin on kyseessä.
Ridin' with the wind!
Ziggy Bubba
10.01.2008 23:00:14 (muokattu 10.01.2008 23:02:17)

Jos monipuolista vahvaria kaipaa, varsinkin säröjen osalta, niin kannattaa ehdottomasti testata myös Hughes & Kettnerin Switchblade.... Siinä oli jo todella hienosti rahoille vastinetta soundien osalta kun tuota testasin - eikä tartte maksaa "mesa-lisää" :)

E: ite en siis tuota masiinaa omista, mutta Studiotonen kylläkin. Jonkin sortin monipuolisuus ihme tuokin, joka vaatii kyllä säätöä ennenkuin ne parhaat soundit löytää... Itellä tuo 20w putkimylly toimii aivan mainiosti kotikäytössäkin.
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
1976
11.01.2008 09:20:08
Kävin eilen kokeilemassa Mesan 5:25 ja Marsun JVM komboja. Mesassa oli kyllä mukavat puhtaat soundit, mutta en saanut siitä irti kunnollisia hard rock säröjä. Ehkä en osannut säätää. Testailin pelkästään 5W:lla ja pienellä äänenvoimakkuudella.

Marshall JVM taas soi puhtaista üübersäröihin asti todella hienosti erittäin hiljaisella.
Omasta mielestä Mesa voitti Marsun puhtaissa, mutta kaikessa muussa Marsu vei 100-0.
jazzIII
11.01.2008 10:56:25
Yleensä Mesan pikkucombot soi hiljaisella, myös säröllä, ihan mukavasti, ja on käsittääkseni suunniteltukin sitä silmälläpitäen. Bass/middle/treble vaan toimivat ihan omalla logiikallaan noissa, etenkin vanhemmissa malleissa.. kestää hetken oppia käyttämään, ja testikierroksella voi sitten tulla yllätyksiä. Esim. Mark sarjan aikasissa malleissa bass yli kolmosen tms. usein puurouttaa säröt, treble taas toimii ihan omalla logiikallaan ja middle säätö ei joskus vaikuta juuri mitään..

Jos ei taas saundista tykkää niin sillehän ei voi mitään :)
Vapour
11.01.2008 10:59:58
Kävin eilen kokeilemassa Mesan 5:25 ja Marsun JVM komboja. Mesassa oli kyllä mukavat puhtaat soundit, mutta en saanut siitä irti kunnollisia hard rock säröjä. Ehkä en osannut säätää. Testailin pelkästään 5W:lla ja pienellä äänenvoimakkuudella.

Marshall JVM taas soi puhtaista üübersäröihin asti todella hienosti erittäin hiljaisella.
Omasta mielestä Mesa voitti Marsun puhtaissa, mutta kaikessa muussa Marsu vei 100-0.

Niinpä. Noi on äänimaailmaltaan hyvin erilaiset vehkeet, joten makumieltymykset väkisinkin näkyy. Säröä löytyy Mesasta paljon vähemmän ja sen luonne on jotenkin bluusimpi, reunaisampi ylämiddle/trebleosastolla ja tiukempi alamiddleltänsä. Klassinen Hard Rock a la GnR, Crue, AC/DC löytyy sitten marsusta paremmin (kun noi vanhan kovarokkarit niitä sattui enimmäkseen käyttämään).

Mesa tuntui myös tukevammalta, kuin Jmv. Tämä saattoi johtua siitä, että testaamani Marsu oli jostain syystä uutena epäkuntoinen...

Hyviä varmasti molemmat.
PS. Tuon Mesan 5W -asetus tuntui toki kovalta Levarin testihuoneessa, mutta sain siitä päättäriäkin lyttyyn ilman, että tulpattomia korvia vielä särki. Toki metakkaa oli yli 100dB metrin päässä, mutta pari minsaa tota saattoi koetella. Kotiin ehdottomasti keinokuorma, jos päätettä tahtoo huudattaa.
Rakoni
11.01.2008 11:45:13
Jos monipuolista vahvaria kaipaa, varsinkin säröjen osalta, niin kannattaa ehdottomasti testata myös Hughes & Kettnerin Switchblade.... Siinä oli jo todella hienosti rahoille vastinetta soundien osalta kun tuota testasin - eikä tartte maksaa "mesa-lisää" :)

Kokeilin Switchbladea ja ainakin omasta mielestäni ei yltänyt lähellekään Mesan tasoa. Viimeistään se neljäs kanava (Ultra tms.) oli jo käyttökelvoton. Mitä Mesa-lisään tulee, niin mielestäni se ei päde noihin halvimpiin malleihin. Roadkingit ja muut sitten erikseen :)

Olen kuullut juttua, että se 5W asetus kuulostaa aivan erilaiselta kuin täysi teho. Eli kannattaa ehdottomasti kokeilla molempia asetuksia.
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
Vapour
11.01.2008 12:19:18
Kokeilin Switchbladea ja ainakin omasta mielestäni ei yltänyt lähellekään Mesan tasoa. Viimeistään se neljäs kanava (Ultra tms.) oli jo käyttökelvoton. Mitä Mesa-lisään tulee, niin mielestäni se ei päde noihin halvimpiin malleihin. Roadkingit ja muut sitten erikseen :)

Osittain samaa mieltä. Kettusen Trilogy taas on eri maata. Pikemminkin maku, kuin laatuasioita tolla tasolla. Toki Mesalta saa samassa hintaluokassa "vain" 50W, mutta sillä ei oikeasti ole väliä.

Olen kuullut juttua, että se 5W asetus kuulostaa aivan erilaiselta kuin täysi teho. Eli kannattaa ehdottomasti kokeilla molempia asetuksia.

Se on snadisti erilainen, vähemmän tymäkkä ja softimpi. Parempi bluesiin, vaähemmän parempi jazziin ja huonompi kovarokkiin.
Lunnu
10.06.2008 14:43:15
Huom! Olet kirjoittamassa yli 151 päivää vanhaan ketjuun!

Jep - mutta en viitsinyt aloittaa uutta ketjua, kun tämä tuntuu liippaavan läheltä.
Olisin kiinnostuksella kysellyt onko ihmisille kerennyt kertyä tosielämän kokemuksia noista expresseistä? Livetilanteessa ja treeneissä?
Itse olen harkinnut tuota 5:50:stä - löytyykö mielipiteitä/kokemuksia tuosta mallista?
Nostalgy is not what it used to be
McNulty
10.06.2008 15:24:13
Mesan 5:25 nuppi oli miulla yhtenä vaihtoehtona kun haeskelin pientä putkikonetta. Varsin hyvä F-sarjan korvike tuo Express, hyvä perus-clean ja toimiva särö (joka oli F-sarjasessa ihan liian kärkäs ja kylmä). Lopulta kuitenkin päädyin H&K Puretoneen joka oli yksinkertaisempi ja soundiltaan Expressiä parempi (mitä näitä arvostettuja laatusanoja nyt onkaan: naturaali, orgaaninen, lämmin, ilmava eli ei-tukkoinen, selkeä, kuulas... jne.) Nimenomaan puhtaalla soundilla H&K:n niskalenkki oli Mesalle ja muutamalle muulle liikaa. Päätesärö onpi myös kultakimpale, kunhan se sieltä putkahtaa pihalle (oli sen verran äänekäs laitos tuo Puretone että meni naapurinkin papalla tahdistin sekaisin.)

Kannattanee siis ottaa Expressin rinnalle muitakin vertailtavia. Jotkut diggailee esim. Orankista, toiset Buddasta, kolmannet Mesasta jne.
jpaa
10.06.2008 16:34:22
Mullon 5:25 nuppi ja Thiele 1X 12" kaappi jolla vetelen ihan vaan kotioloissa. Mainio ja nimenomaan monipuolinen vahvistin. Tanakka soundi. Miinusta siitä että modeja ei saa vaihdettua jalkapolkimella vaan käytössä on joko CLEAN/CRUNCH ja BLUES/BURN. Ei se 5:50 ainakaan huonompi voi olla. Sanoovat että olis enemmän botnea, tiijä sitten.

Aikaisempiin vahvistimiini verrattuna eq:n potikoitten asennot vaikuttavat yllättävän vähän vahvistimen ominaissoundiin. Eli varsin käyttökelpoisia soundeja löytyy ihan säätöalueiden ääripäistä, sen kun vaan vääntelee rohkeasti potikoita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)