Aihe: Viallinen kitara vaiko eikö?
1 2
trih
10.06.2008 01:11:42
Ei taida olla missään peruskepissä rst-nauhoja. Himottaisi joskus kokeilla mutta kepit on mulla niin tiuhaan vaihtuvaa käyttötavaraa ettei taida jaksaa.
Just.
johanssen
10.06.2008 01:21:39

eikä se sillä siivotessaankaan ole kaatunu ku se ei siivoa : )

Juu, eikun kuitit mukaan ja vaihtamaan peliä vaan vastaavaan. Tsekkaa sitte uus tarkasti jo kaupassa, kun se tulee :)

Mutta näin se aina menee eli siperia meitä opettaa. Itekin niin monta hommaa sössiny kantapään kautta...
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
fox
10.06.2008 01:22:25

Ei taida olla missään peruskepissä rst-nauhoja. Himottaisi joskus kokeilla mutta kepit on mulla niin tiuhaan vaihtuvaa käyttötavaraa ettei taida jaksaa.

Juu, ei ole mullakaan tiedossa. Tuota nickel-silver seosmetallikamaa ne on kaikki, poislukien joittenkin antiikki-soittimien (ja joissain maissa valmistettujen uudempienkin) messinkinauhat..
Rosterinauhoista ei yks tuttu kitaristi pitänyt, lie siinäkin sellanen "psykoakustiikka"-juttu... Tosin itse kiisti, ja väitti että niitten tuntuma olis kovin erimoinen, ja soundi "kova ku keraamisilla mikeillä".. =)
Miten lie, eipä oo minullakaan kokemuksia noista rst-nauhoista liiemmin.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
trih
10.06.2008 01:58:06
Eiköhän se rst-nauha soi siinä sopassa kuin muutkin. Ite voisin digata siitä kolkommasta soundista. Voihan sitä aina kompensoida noilla sävynsäätimillä jos sopivia löytyy. Sen muistan että joku niitä bendailuissa "liukkaammiksi" sanoi.
Just.
Kefiiri
10.06.2008 08:08:17 (muokattu 10.06.2008 08:18:22)
Jos topakasti kalauttaa kitaran vaikka pöydän kulmaan niin että kielet jäävät pöydän ja otelaudan väliin, on toki mahdollista tehdä jonkinlainen venyttelyä häiritsevä ura nauhaan. Aika äkkinäinen täytyy tällin olla, mutta pari tuommoista tapausta tiedän.

Omasta kitarastani tuommoinen H-kielen tekemä kolo kyllä tasoittui huomaamattomaksi ahkeralla soitolla. Kyse lieni enemmän siitä, että loven reunat olivat alkuun aavistuksen koholla ja kuluivat sitten takaisin nauhan tasalle. Nyt ei lovea enää soittaessa huomaa, mutta jos tietää mistä hakee, niin silmällä vielä havaitsee.

Tällä en siis tarkoita etteikö olisi aihetta reklamointiin: jos kerran kitara ei ole tärvääntynyt kotona, niin jotain asiaankuulumatonta käsittelyä on ketjun aiheena oleva soitin jossain matkan varrella kohdannut.
S.Hudson
10.06.2008 08:36:12 (muokattu 10.06.2008 09:40:18)
Jos topakasti kalauttaa kitaran vaikka pöydän kulmaan niin että kielet jäävät pöydän ja otelaudan väliin, on toki mahdollista tehdä jonkinlainen venyttelyä häiritsevä ura nauhaan. Aika äkkinäinen täytyy tällin olla, mutta pari tuommoista tapausta tiedän.

Omasta kitarastani tuommoinen H-kielen tekemä kolo kyllä tasoittui huomaamattomaksi ahkeralla soitolla. Kyse lieni enemmän siitä, että loven reunat olivat alkuun aavistuksen koholla ja kuluivat sitten takaisin nauhan tasalle. Nyt ei lovea enää soittaessa huomaa, mutta jos tietää mistä hakee, niin silmällä vielä havaitsee.

Tällä en siis tarkoita etteikö olisi aihetta reklamointiin: jos kerran kitara ei ole tärvääntynyt kotona, niin jotain asiaankuulumatonta käsittelyä on ketjun aiheena oleva soitin jossain matkan varrella kohdannut.

Ei se ole kotikäytössä tullu ku siinä on kuitenkin enemmän ku yhden iskun aiheuttama viiru ja eikä ne välttämättä ole linjassa, mikä viittais johonkin kuljetuksen aiheuttamaan... Pitää ruokatunnilla käydä soitinliikkeessä kylässä.

EDIT:Pitänee samalla kysäistä parista muusta kitaraa koskevasta virheestä. Nimittäin lakkapinnan alta parista kohtaa jäänyt musta väritys pois ja plektrasuojaa ruuvatessa ovat halkaisseet pinan n. 1.5cm matkalta. Ajattelin että nämä olis ollut niitä surullisenkuuluisan keskihintaisen kitaran viimeistelyn puutteita. Mutta kysäisempä niistäkin.

EDIT: Muistin juuri, että kun olin juuri hakenut soittimen uuteen kotiin kokeilin miten kielet liikkuu nauhoja pitkin ja havaitsin silloin karheutta yläkielielillä, mutta en sitten kiinnittänyt silloin tarkemmin huomiota. Nyt harmittaa koska todistelu on näin kuukauden jälkeen hieman hankalampaa..
Krice
10.06.2008 08:54:59

Posti nimittäin kohtelee paketteja nykyään ihan miten sattuu eli tosi raa'alla kädellä. Jotkut lafkat ei enää toimita ollenkaan tuotteitaan postin kautta tästä syystä.

Tässä täytyy olla kyllä jotain alueellisia eroja, sillä minulle on tullut Saksasta asti tänne syrjäseudulle postin kautta täysin naarmuttomia paketteja eikä huonoja kokemuksia ole postin toiminnasta ollut. Luulisi, että tuosta "miten sattuu" -käsittelystä puhuttaisiin enemmänkin, sen verran sitä pakettiliikennettä kuitenkin menee postin kautta.
brn2sk8
10.06.2008 11:26:11
Ei mut siis jos se sano että nauhoilta kympistä yhdeksääntoista on kahden kielen matkalla urat ni ei sitä nyt millään pikku kolhasemalla saa aikaan, kyllä se joko soitosta on tullu tai sit se on ollu painautuneena jossain kauan aikaa, ei ne nauhat ihan niin pehmeetä ainetta oo että menee heti kasaan... Ja soitinliikkeessäkin ne voi kattoo vähän pitkään ku tollasesta "viasta" menee ilmottaan, mutta tietty se vois vielä mahdollisesti mukavassa paikassa mennä ns. tyytyväisyystakuuseen, riippuu vähän mistä sen hommasit
Cry Baby and ask me WHY WHY
hq
10.06.2008 11:31:33 (muokattu 10.06.2008 11:36:24)
Ibanezissa meni ainakin ihan ilman mitään ongelmia nauhojen hionta takuun piikkiin, kun yksi oli hieman notkolla muihin nähden. Vaikka ostosta oli jo yli puoli vuotta.

Niin, tosin kyseessä ei ollut mikään iskun aiheuttama kolo.
S.Hudson
10.06.2008 11:44:01 (muokattu 10.06.2008 12:07:47)
Kävin tuossa musiikkiliikkeessä kyselemässä vähän asiasta. Ja vastaanotto oli niin kuin vähän odottelinki semmosta vänkäämistä. Pyysi tuomaan soittimen nauhojen hiontaan. Kolot kaunistaa ja siihen tyyliin.. Joku roti! Soitin siis musamaailmaan. Musamaailmalla oli vähän erinlainen näkökulma. Pyysivät lähettää kitaran tutkimista varten ja kuulosteli olevan hieman pahoillaan ja ihmeissään, kuitenki ku lakkapinnassa halkeama ja väriäki puuttuu. Meinas, että tuo halkeama saattais liittyä tuohon nauhojen ongelmaan.
Kefiiri
10.06.2008 12:23:20
Ei mut siis jos se sano että nauhoilta kympistä yhdeksääntoista on kahden kielen matkalla urat ni ei sitä nyt millään pikku kolhasemalla saa aikaan, kyllä se joko soitosta on tullu tai sit se on ollu painautuneena jossain kauan aikaa, ei ne nauhat ihan niin pehmeetä ainetta oo että menee heti kasaan...

Joo... jos ne "urat" on semmoiset mitä mä ajattelen, niin ei semmoisia soittamalla pysty tekemään. Ne ei tarvi olla syvät, että kieli jo bendatessa rahisee niihin. Valon tarvii tulla sopivasta suunnasta että niitä huomaa katsomalla ollenkaan. En minäkään äkkiseltään keksi miten moisia voi syntyä useamman nauhan matkalle, mutta varmasti se mahdollista on.

Olisiko "naarmut" parempi nimitys kuin "urat"?
S.Hudson
10.06.2008 12:30:51 (muokattu 10.06.2008 12:41:12)
Olisiko "naarmut" parempi nimitys kuin "urat"?

No joo ehkä. Yksi niistä on kuitenkin hieman syvempi. tarttuu soittaessa ja rahisee noin yleisesti. Kielet myös noilta kohilta jo aika ''syöpyneen'' näköiset kun tarttuu kiinni.
Kefiiri
10.06.2008 12:42:12
No joo ehkä. Yksi niistä on kuitenkin hieman syvempi. tarttuu soittaessa ja rahisee noin yleisesti. Kielissä myös noilta kohilta jo aika ''syöpyneen'' näköiset kun tarttuu kiinni.

Juu, sillä mä vaan kun porukka arvelee että noi naarmut vois olla soittamisesta tulleita. Ei soittamalla mun mielestä pysty niin jyrkkiä uria edes tekemään, että kielet venytettäessä rahisisivat. Soittamalla kulutetut urat ovat kokemukseni mukaan semmoisia loivareunaisempia.
S.Hudson
10.06.2008 12:53:32
Kaatuipa minulla kerran strato naamalleen. Ylänauhoille tuli punomattomien kohdalle "pykäliä". Olisiko jotakin tällaista? Kulumat ovat loivareunaisia, nämä sellaisia kuin jos laitat kielen metallin päälle, ja nasautat vasaralla.

Kyl ne sen näköisiä on, mutta niinkuin tossa aikaisemmin jo kirjoitin niin eivät kaikki ole linjassa joten siinä on toistuvasti tapahtunut tämmöinen ''hakkaaminen''.
Itse en ole soitinta pahoinpidelly. Ja havaitsin tämän karheuden jo ostopäivänä ja eilen tarkemman tutkimuksen tuloksena havaitsin näitä viiruja tai naarmuja tai uria millänyt kukanenki haluaa niitä kutsua.
Kefiiri
10.06.2008 12:56:50 (muokattu 10.06.2008 13:02:50)
Ylänauhoille tuli punomattomien kohdalle "pykäliä". Olisiko jotakin tällaista? Kulumat ovat loivareunaisia, nämä sellaisia kuin jos laitat kielen metallin päälle, ja nasautat vasaralla.

Justiin noin ainakin minä olen asian ymmärtänyt. Ehkä tehtaan laaduntarkkailijalta on kitara jäänyt kiireessä tupakkahuoneen oven väliin ja kielet ovat saaneet jonkinlaisen tuplatäräyksen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)