Borlag 09.06.2008 11:37:08 | |
---|
Itse en usko että korkearesoluutioisempi tallenne on se joka houkuttaa jengit uusimaan kaluston ja ostamaan innokkaasti uutta musaa. Päinvastoin, niillehän tuntuu kelpaavan huonosti ripatut mp3:setkin, kun ilmaseksi saa. Ja eikös nuo korkearesoluutioiset tallenteet ole jo kuopattu, ei mennyt läpi. Näinpä. Tosin jos asiaa ajattelee siltä kantilta että ne vaativat joko sen SACD tai DVD-A soittimen toimiakseen kunnolla, eikä niitä julkaisuja tullut kummallekaan formaatille kunnolla, niin ei ihmiset moisia masiinoita ostelleetkaan. Nyt olisi periaatteessa mahdollisuus bluray yhteensopivalle formaatille samalla kun sitä ajetaan sisään ihmisten koteihin. Se on sinänsä kumma juttu kuinka helposti ihmiset saadaan ostamaan aina vaan isompia ja tarkempia telkkareita, kun taas audio puolella kokoajan mennään vain huonompaan suuntaan, niin itse formaatin kuin myös masteroinnin puolesta. Luulisi että valtavirran suuntautuessa pois radiosta, ettei sille äänenpainesodalle ole enää tarvetta. Itse käytän CD, SACD ja DVD-A formaatteja lähes poikkeuksetta virallisille julkaisuille. FLAC formaatti taas käytössä keikkataltioinneissa. |
Teijo K. 09.06.2008 11:39:39 (muokattu 09.06.2008 11:40:26) | |
---|
Itse en usko että korkearesoluutioisempi tallenne on se joka houkuttaa jengit uusimaan kaluston ja ostamaan innokkaasti uutta musaa. Päinvastoin, niillehän tuntuu kelpaavan huonosti ripatut mp3:setkin, kun ilmaseksi saa. Ja eikös nuo korkearesoluutioiset tallenteet ole jo kuopattu, ei mennyt läpi. Mie olen samaa mieltä tästä. Tai uskomus on, että jos jotain uutta fyysistä tallennetta tulee niin ei sitä kaupata laadulla, vaan vielä cd-levyä korkeammalla kätevyydellä. Cd on kuitenkin lopunpäälle aika hankala formaatti vauhdikkaalle nykynuorelle. Niitä levyjä joutuu kuskaamaan ja harmittaa. Seuraava voisi olla vaikkapa minikokoiselle usb-palikalle kiinteästi litettu tallenne. Noissahan alkaa olla uusissa vahvareissa jo usb-väylää valmiinakin. Tommosiahan mahtuisi sitten yhteen cd-koteloon joitakin kymmeniä kappaleita. Itsehän suosin vinyylejä ja c-kasetteja. No okei, autossa on cd soitin ja sitä käytän, mutta siihen formaattiin mulla ei ole mitään tunnesidettä. Jos huomenna häviää maan päältä niin tervemenoa. |
Notefix 09.06.2008 11:49:53 (muokattu 09.06.2008 11:50:22) | |
---|
Cd on kuitenkin lopunpäälle aika hankala formaatti vauhdikkaalle nykynuorelle. Jep, noin. Itseasiassa iPod:han on se joka löi läpi isosti. Eli, me ajatellaan hieman nurinkurisesti vaan tallennetta, vaikka se juttu onkin kääntynyt siihen millä ja miten mukavasti voi niitä suosikkibiisejään soittaa...huom ei siis enää kokonaisia levyjä. Ja musa on vain yksi sisällöntuottaja ihmisen moninaisessa mediakuluttamisessa. "Layers of layers of shit!" |
sub zero 09.06.2008 11:58:01 (muokattu 09.06.2008 11:58:31) | |
---|
Täällä muutamat käyttää kasetteja. Tarkoitatte, että nauhoitatte tyhjille kaseteille? Vai ostatteko kirpparilta jotain? Uutena niitä ei taida saada. Tietty jos on aikoinaan ostanu paljon kasetteja, niin riittäähän niissäkin kuuntelemista. huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale |
arppah8 09.06.2008 12:07:34 | |
---|
Täällä muutamat käyttää kasetteja. Tarkoitatte, että nauhoitatte tyhjille kaseteille? Vai ostatteko kirpparilta jotain? Uutena niitä ei taida saada. Tietty jos on aikoinaan ostanu paljon kasetteja, niin riittäähän niissäkin kuuntelemista. Aikoinaan ostettuja ja nauhoitettuja kasetteja tulee kuunneltua. Aina kotopuolessa käydessä tulee roudattua muutama mukana. Ei enää tule nauhoiteltua kuitenkaan (ainakaan vielä). God's away on business |
Teijo K. 09.06.2008 12:09:26 | |
---|
Täällä muutamat käyttää kasetteja. Tarkoitatte, että nauhoitatte tyhjille kaseteille? Vai ostatteko kirpparilta jotain? Uutena niitä ei taida saada. Tietty jos on aikoinaan ostanu paljon kasetteja, niin riittäähän niissäkin kuuntelemista. Kuuntelen niitä vanhoja suosikkeja. En mie juuri levyjäkään ostele, vaan kuuntelen niissäkin niitä vanhoja kivoja juttuja. |
M-Juhana 09.06.2008 12:13:14 | |
---|
No okei, autossa on cd soitin ja sitä käytän, mutta siihen formaattiin mulla ei ole mitään tunnesidettä. Jos huomenna häviää maan päältä niin tervemenoa. Mulla on cd-soitin autossa kyllä aivan turha. Radio riittää. "Akaan Saabisti" -Veikko |
Teijo K. 09.06.2008 12:15:08 | |
---|
Mulla on cd-soitin autossa kyllä aivan turha. Radio riittää. Mulla on radio autossa kyllä ihan turha. Sieltä ei mulle kuitenkaan tuu juur mitään. Parasta ohjelmaa on varmaan merisää. |
Musta Arkipyhä 09.06.2008 13:04:06 | |
---|
Mulla on radio autossa kyllä ihan turha. Sieltä ei mulle kuitenkaan tuu juur mitään. Parasta ohjelmaa on varmaan merisää. Sama täällä.Mieluummin kuuntelen vaikkapa Black Oak Arkansasia omalta cd:ltä kuin jotain Novaa... Mulla ei ole tunnesidettä mihinkään tallennusformaattiin vaan musiikkiin :-) "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
StJerky 09.06.2008 13:04:33 | |
---|
Mulla on radio autossa kyllä ihan turha. Sieltä ei mulle kuitenkaan tuu juur mitään. Parasta ohjelmaa on varmaan merisää. Sama vika. 10-levyn vaihtaja on hyvä. |
Musta Arkipyhä 09.06.2008 13:07:03 | |
---|
Kaikkia levyjä ei valmisteta vinyylinä. Itse asiassa aika harvasta uudesta levystä tehdään enää vinyyliversioita. Vinyyli ei myöskään ole se "cd:n korvaaja" jota mä tai levyfirmat tarkoitetaan, vaan kyllä ajatus olis että cd:n jälkee seuraava on joku korkearesoluutioisempi digitallenne joka pakottaa uusimaan kaluston. :-D Ok. Ei noinkaan. Kyllä cd tarvitsisi kans paremmat laitteet kuin millä ihmiset yleensä kuuntelee. Paremmuus ei kuitenkaan tarkoita kalleutta, vaan sitä että tietää mitä tekee ja osaa sovittaa ketjun laitteet toisiinsa. No "paremmuus" onkin aika subjektiivinen termi joten olin hiukan hakoteillä.Teknisen koulutuksen saaneena ajatus oli lähinnä noissa mitattavissa arvoissa (mm.dynamiikka) joissa cd vie voiton vinyylistä. Pelkät speksit ei tokikaan määrittele "paremmuutta" joten kommentointini oli harhaanjohtavaa ja kapea-alaista.Paras lienee uskoa omia korviaan :-) "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
sub zero 09.06.2008 13:16:21 (muokattu 09.06.2008 13:20:22) | |
---|
paskoja äänentoistokamoja dissataan kuten huonoa viinapäätä, mut molempien kanssa pääsee ainakin halvemmalla näin joskus vuosia sitten helsingissä foorumin takana jossain pienessä stereokaupassa jotain levareita jotka makso tyyliin 9000 markkaa... timanttineulatko niissä oli vai mikäköhän mahtoi maksaa? huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale |
Bald Anus 09.06.2008 13:22:04 | |
---|
Hyvät ihmiset, ei ne vinyylisoittimet kalliita ole, sain omani kirpparilta 8 eurolla ja hyvin toimii! Itse olen vinyylien suhteen sellainen runkkari, että kaikkien pitää olla originaalia, ei reissue -painoksia missään tapauksessa. Joskus kavahdan myös cd-aikakaudella julkaistuja vinyylejä, niistä puuttuu se oikea vintage-fiilis. Paskalla on tekijänsä |
FastEddie 09.06.2008 13:37:58 | |
---|
Varmaan kuluu, jos vingutat sitä yhtä vinyyliäs ympäri vuorokauden. Oikein säädetyllä soittimella ja huolellisella levyjen käsittelyllä tuo kuluminen on kyllä niin olematon aspekti, ettei siitä tarvitse kantaa huolta. Vaikka faktahan se on, että sitä kuitenkin tapahtuu. Fakta on fakta. Mulla on noin viisisataa 70-, 80- ja 90-luvulla ostettua LP-levyä ja viime vuonna aloitin projektin niiden siirtämiseksi digitaalimuotoon. Satakunta levyä jaksoin siirtää. Sitten totesin, että suurin osa levyistä on vaan loppuun kuunneltu. Parhaat ostin sitten uudestaan CDnä. Ainoastaan ne, joita en ole löytänyt CD-formaatissa pyörii digitaalisoittimissa edelleen. Kaseteille kävi vielä kovempi kohtalo; syksyisenä myrskyiltana tuhat loppuun kulutettua c-kasettia lensi viimeiseen lepoonsa. Itse pidän CDstä ja hyvälaatuiset MP3kin menee. Ipod on parhautta! I don't remember, I don't recall, I don't know anything, anything at all. |
sub zero 09.06.2008 13:42:24 (muokattu 09.06.2008 13:43:11) | |
---|
Mulla on noin viisisataa 70-, 80- ja 90-luvulla ostettua LP-levyä ja viime vuonna aloitin projektin niiden siirtämiseksi digitaalimuotoon. Ainakin jos isossa kaupungissa asuu, niin helpommalla luulis pääsevän, jos hakee kirjastosta samat levyt cd:nä ja rippaa sitten. Jos asuu pienessä kaupungissa, niin voi tietysti silti käyttää isomman kaupungin kirjastoa. Ja tietty levyt, jotka omistaa vinyylinä, saa myös waretella netistä, jos äänenlaatu on riittävä. huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale |
Näinpä. Tosin jos asiaa ajattelee siltä kantilta että ne vaativat joko sen SACD tai DVD-A soittimen toimiakseen kunnolla, eikä niitä julkaisuja tullut kummallekaan formaatille kunnolla, niin ei ihmiset moisia masiinoita ostelleetkaan. Nyt olisi periaatteessa mahdollisuus bluray yhteensopivalle formaatille samalla kun sitä ajetaan sisään ihmisten koteihin. Juuri näin. Jos bluray jokatapauksessa "pakkoajetaan" ihmisten koteihin ja halutaan edelleen säilyttää yksi fyysinen musiikinjakelumuoto (itse ainakin uskon tähän), niin bluray olisi paras ratkaisu. Eipä tarvitsisi enää erillistä CD formaattia tai muitakaan tukea rinnalla. Ja hifisteille luulisi tuon bluraynkin kelpaavan vinyylin ohessa. Ja taas saadaan samat levyt myytyä ihmisille ties kuin monetta kertaa... Live Music Is Better! |
Musta Arkipyhä 09.06.2008 14:48:04 | |
---|
Juuri näin. Jos bluray jokatapauksessa "pakkoajetaan" ihmisten koteihin ja halutaan edelleen säilyttää yksi fyysinen musiikinjakelumuoto (itse ainakin uskon tähän), niin bluray olisi paras ratkaisu. Eipä tarvitsisi enää erillistä CD formaattia tai muitakaan tukea rinnalla. Ja hifisteille luulisi tuon bluraynkin kelpaavan vinyylin ohessa. Ja taas saadaan samat levyt myytyä ihmisille ties kuin monetta kertaa... "Pakkoajo" olisi varsin ikävää..Näinhän tehtiin CD:n kanssa: Uusia vinyylejä ei yksinkertaisesti saanut joten jos aikoi uusia levyjä hankkia piti ostaa cd.Itse ostelin vielä änkyränä jonkin aikaa kasetteja ,mutta lopulta oli pakko taipua.Sen verran närää kuitenkin jäi etten uudestaan haluaisi samaan myllyyn :-) "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
Teijo K. 09.06.2008 14:51:37 | |
---|
"Pakkoajo" olisi varsin ikävää..Näinhän tehtiin CD:n kanssa: Uusia vinyylejä ei yksinkertaisesti saanut joten jos aikoi uusia levyjä hankkia piti ostaa cd.Itse ostelin vielä änkyränä jonkin aikaa kasetteja ,mutta lopulta oli pakko taipua.Sen verran närää kuitenkin jäi etten uudestaan haluaisi samaan myllyyn :-) Pakkoajo ei ole enää yhtä helppo ratkaisu kuin ennen indernetin keksimistä. Jengi vaan siirtyy warettamaan jos ei sitä omaa lemppariformaattia ole tarjolla. Mutta en mä kyllä välttämättä tohon bluerayhinkään usko. Mitä siinä on mikä olisi kätsympää kuin cd-levyissä? |
M-Juhana 09.06.2008 15:02:20 | |
---|
Mitä siinä on mikä olisi kätsympää kuin cd-levyissä? Samaa itsekkin ihmetellyt. Samanlainen levy se on kuin cd'kin. Enempi vaan tavaraa. ...mikäli nyt oon yhtään käsittänyt. "Akaan Saabisti" -Veikko |
FastEddie 09.06.2008 15:08:49 | |
---|
Samaa itsekkin ihmetellyt. Samanlainen levy se on kuin cd'kin. Enempi vaan tavaraa. ...mikäli nyt oon yhtään käsittänyt. Uusien Blurey-musiikkialbumien kokonaiskesto tulee olemaan kahdeksan tunnin luokkaa? Siinä on artistin luovuus koetuksella.;) I don't remember, I don't recall, I don't know anything, anything at all. |