Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musaformaattiratkaisut - CD, LP, MC, MP3, OGG, FLAC..
1 2 3 4 5 6 7 8
sub zero
08.06.2008 13:24:28 (muokattu 08.06.2008 13:26:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan moni muukin pohtii tätä musakuunteluformaattiaan.
 
Itse mietin, että pitäiskö vaihtaa cd:ni (joita on about 200 kpl) vinyyleihin. En tiedä onko noista cd-levyistä mitään iloa niinkun pidemmällä tähtäimellä. Eihän ne esineinä ole kovin ihastuttavia. Mutta vaikea näin etukäteen sanoa. Kaikista en ainakaan luovu. Noin niinkun primäärisenä kuuntelumediana käytän kyllä kovalevylle talletettuja tiedostoja.
 
Minkäslaisia vaikeita valintoja muilla on ollut ja mihin olette päätyneet?
 
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
Sir Henri
08.06.2008 13:49:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen myös miettinyt noin 270 cd:n vaihtamista vinyyleihin, mutta en ole vielä keksinyt järkevää keinoa prosessin läpiviemiseksi. Ja toisaalta, raaskisiko sitä kuitenkaan vaivalla hankituista levyistä luopua. Eikä kaikkia erikoisempia levyjä edes varmaan saisi vinyyleinä ainakaan järkevään hintaan...
 
Kovalevytouhuun en lähde mukaan ikimaailmassa, vaikka kaikki musiikin fyysinen julkaiseminen lopetettaisiin tänään. Se on näitä keräily/tunne/omistamis - juttuja.
 
Mikään ei ole.
arppah8
08.06.2008 13:55:22 (muokattu 08.06.2008 13:56:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C-kassuista se lähti, omat vinyylitkin tuli äänitettyä kasetille kun ei kehdannut kotona olohuoneen levarilla hevillä vanhempia kiusata. CD-aikakauden sarastettua vinyylit lähtivät myyntiin (mikä harmittaa nykyisellään aivan vietävästi) ja compactdiscejä tilalle. Minidisc-soitin tuli myös hankittua vähän myöhemmin.
 
Nyt on tullut taas hankittua vinyylisoitin ja levyjäkin alkaa hiljalleen kertyä. Minidiscit ovat jääneet suurimmaksi osaksi pölyttymään. Treenikseltäkin tuli kannettua kotiin jonkun sinne unohtama pirun hyvä kasettidekki, joten kasetitikin pyörivät taas. Oi sitä nostalgian siipien havinaa=) CD-levyjä tuskin mihinkään kuitenkaan poistan vaikka vinyyleitä onkin taas mukavampi pyöritellä, kuitenkin säilytyksen kannalta sopivan kokoinen ja hyväsoundinen formaatti. Tietokoneelta ei kyllä tule mitään kuunneltua, vaikka kirjaston levyjä onkin kovolle kiitettävä määrä tallentunut. Jos jokin levy tuolta bittihelvetistä sattuukin pyörähtämään useamman kerran, se lähtee samantien ostoon.
 
Eli kaikki käsin käpisteltävä ja toistolaitteisiin tungettava musiikintallennusmuoto saa täällä peukut pystyyn. Niin joo, tulihan tuossa vasta vihdoin hankittua mp3-soitin matkakäyttöön. Kannettava cd-soitin ja levyt ei kuitenkaan reissatessa ole se optimaalisin vaihtoehto.
 
Onhan tuota musaa myöskin VHS-muodossa hyllyssä, nekin tosin aika vähällä käytöllä nykyisin. Täytyykin kaivella arkistoja kun nyt tuli mieleen.
 
God's away on business
Karlsson
08.06.2008 14:21:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan (vuosituhannen vaihteessa, apauttia) tein valinnan yhden formaatin puolesta kun huomasin, että ehkä kätevintä kuitenkin on keskittyä vain yhteen useamman sijasta. Vinyyli vei voiton, kärräsin cd:t roskikseen ja sillä tiellä ollaan edelleen.
 
Viime vuosina olenkin sitten panostanut tuon vinyylin kyntämisen taiteeseen, varmaan yli järjellisen määrän. Reilusti yli. Omakuvan sorvista voi päätellä jotain.
 
Syynä vinyyliin on ties mikä lapsuuden trauma, mun mielestä faijan levyt ja hifit oli skidinä äärettömän makea juttu. Ja nimenomaan se, että levyn kuuntelemiseksi on tehtävä omat riatuaalinsa. Niinpä koen täysin fiiliksettömäksi "levykokoelma aina mukana ja yhden klikkauksen päässä" -ajattelun. Samat tuntemukset on myös digiformaatista riippumatta netistä musiikinlatailuun. Omaan harrastukseeni kuuluu levykaupassa notkuminen, pölyisten laarien pohjalta tehtävät löydöt, hyvän levyn bongaaminen pelkän kansien tietojen perusteella (uskokaa tai älkää, tähän harjaantuu) ja vaikka etsimäsi levyn kadottaminen levyhyllyn uumeniin, jota etsiessä löytääkin helmiä, joita ei edes muistanut omistavansa.
 
..but somehow, someway, I keep on coming with funky-ass shit. Like every single day.
Jamzku
08.06.2008 16:03:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä onko noista cd-levyistä mitään iloa niinkun pidemmällä tähtäimellä. Eihän ne esineinä ole kovin ihastuttavia.
 
Se on kyllä totta että vinyylit ovat monesti esteettisesti miellyttävämpiä, mutta varsinaisestihan tämä ei ole itse formaatin syy. Mikäänhän ei estäisi tekemästä CD-levyillekin hienompia koteloita ja parempaa kansitaidetta, mutta näitä mahdollisuuksia ei kovinkaan usein hyödynnetä. Tosin onhan nykyään jonkin verran näitä digipack-koteloita jotka ovat mielestäni askel parempaan, mutta tuo perinteinen CD:n muovikotelo on kyllä aika huono monessakin suhteessa.
 
Oma ratkaisu on ollut ostaa pääasiassa CD-levyjä, jotka rippaan läppärille OGG-muotoon. Yleensä kuuntelen musiikkini suoraan CD:ltä ja joskus harvemmin koneelta. Omistan myös MP3-soittimen (tai no, "multimediasoittimen"), mutta sitä käytän harvemmin musiikin kuunteluun. Vinyylejäkin hyllyssä on muutama, mutta soitin on sen verran huonotoiminen että niitä tulee harvemmin kuunneltua. Itseasiassa tuo soittimen huonous oli syy hetkellisen vinyyli-innostukseni hiipumiseen, kun en kokenut saavani vinyyleistä irti niin paljoa enempää että viitsisin sijoittaa hyvään (= kalliiseen) soittimeen.
 
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
Milkop
08.06.2008 17:21:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinyyli on paras formaatti kevyesti. Nimim. juuri Yessiä ja SRV:tä ostanut. CD:täkin tulee soitettua, mutta varmasti eri formaateista vähiten. MP3:tkin pyörivät koneella tiuhaan, johtuen helppoudestaan.
 
Mutta jos ruvetaan oikein kuuntelemalla kuuntelemaan, niin vinyyliä ja siihen liittyviä rituaaleja ei voita mikään. Vinyylien bongailu kirppareilta on myöskin todella koukuttavaa puuhaa. Sydän jättää muutaman iskun väliin kun kaiken roskan seasta löytää helmen ja hintakin on sopiva.
 
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
L.Ruoska
08.06.2008 19:17:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä riitä kultakorvaa eikä ole niin hienoja audiolaitteistoja että jaksaisin johonkin vinyyleihin panostaa. Mulla on hyllyssä reilut 70 cd-levyä, ja rippaan omat levyt mp3-soittimelle 160kb/s WMA-formaatissa. Netistä en lataa alta 160kb/s mp3'sia, kuulostaa pahalta ne 128kb/s. WMA kuulostaa oikein hyvältä 128kb/s, mutta ei mulla tilasta ole puutetta niin pidän senkin siinä 160kb/s. Kuuntelulaitteistona 4 kappaletta OR 5.1-kaiuttimia, OR C110-keskikaiutin ja joku Jamon isohko (kotiin) subbari, kiinni Yamahan RX-V457 vahvarissa. Duunissa/ulkona/muualla Sonyn E818LP-napit ja Creativen Zen Vision:M 30gb.
 
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
sientenystävä.
09.06.2008 00:56:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä omistan joku 200kpl cd:itä, vinyyleitä ehkä 30kpl ja sitten jonkun verran c-kasetteja ja seiskoja. Jotenkin en oo ikinä ymmärtänyt tuota digitaalisessa muodossa ladattavaa musiikkia, mutta se johtunee osaksi siitä etten omista mitään kannettavaa soitinta. Kyllä vahalta on hienompi kuunnella musiikkia ja c-kasetilta myös, on ne parhaat formaatit.
 
Jokapaikanapina
09.06.2008 10:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon sen verran nuorta vuosimallia että vinyylit ei oikein sytytä ja ei oo sellasta nostalgiaviehätystä. Mulla on n. 80 CD:tä, 10 vinyyliä ja muutama C-kasetti. Koneelta kuuntelen aika paljon musiikkia, ja iPodilta todella paljon. Vinyylisoitin on tällä hetkellä pölyttymässä varastossa, koska se on kerrostalossa niin tilaavievä ja oon kuitenki äänittäny kaikki vinyylit koneelle.
 
kivi
09.06.2008 10:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan moni muukin pohtii tätä musakuunteluformaattiaan.
 
Itse mietin, että pitäiskö vaihtaa cd:ni (joita on about 200 kpl) vinyyleihin.
---
Minkäslaisia vaikeita valintoja muilla on ollut ja mihin olette päätyneet?

 
Cd tuntuu olevan nyt se kuoleva formaatti, tosin mulla ei oo tarkkaa tietoa millaisella "lisäarvolla" saadaan kuluttajille markkinoitua "parempi" digitaalinen tallennus. Kenties aidot 5.1, 7.1 tai 9.1-tallenteet voisivat olla järkevä lisäarvo - bonusraidat tai joku kuvamateriaali eivät mun nähdäkseni sitä oo. Karua kertomaa on kuitenkin se, että cd-soittimia on vaikea löytää enää (ja ei, dvd-soitinten audio-ominaisuudet eivät yleensä kelpaa).
 
Miksi pitäisi olla yksi formaatti?
 
Kaiken musan saaminen yhdessä formaatissa, olipa tää cd, vinyyli, sacd tai vaikka 8-track on kuitenkin mahdotonta johtuen tarjonnan puutteesta. Samojen levyjen ostamiseen useammassa formaatissa on sen sijaan ihan järkevät syyt ja se perustelee bonusraidat ja boksien ekstratkin - on se klassikkovinyyli kotona fiilistelyä varten, sitten on cd-painos bonuksineen jota voi kuunnella autossa ja kopioida kannettavaan soittimeen. Vinyylilaarit toki ratsaan divareissa ekana, koska se on mulle se formaatti jota ilman ei voi olla.
 
Kyllä, siis, mulla on stereoissa kiinni ihan kovatasoiset vinyylikieputin, cd-soitin, kasettidekki, dat-nauhuri, md-soitin ja tarvittaessa myös se kannettava, mun tapauksessa Zune. Äänitteitä on ...hm... se reilu tuhatkunta vinyyli-LP:tä, hieman enemmän cd-levyjä, eli sen verran ku nyt on musadiggarilla joka ei erityisesti keräile levyjä eikä hengaa levykaupoissa. Kaikella on paikkansa. Tärkein ostos oli kuitenkin järeä Harman/Kardonin vahvistin, jonka teho riittää ruokkimaan isoja Radiotehnikan 1. sukupolven (1970-luvun huippuja) kolmitiekajareita niin että niistä saa jotain oikeasti irtikin.
 
Kun tulee seuraava musaformaatti, tulee pinoon yksi laite lisää. Ehkä useampi, jos pitää siirtyä surroundiin, mut sit tulee varmaan hankittua kämppään sopivat Magnepanin paneelihägärit sitä surround-toistoa varten.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Torniojaws
09.06.2008 10:30:22 (muokattu 09.06.2008 10:32:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinyyleissä vain hirvittää se, että mekaanisena formaattina ne kuluvat vääjäämättömästi mitä enemmän niitä soittaa. Aina silloin tällöin pitäisi ostaa samat levyt uudelleen, koska musiikki soi lähes 24/7 ainakin itsellä.
 
Nimim. 625 CD-levyä ja 1 vinyyli (ja pari C-kasettia).
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Flash
09.06.2008 10:34:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milloinkahan ne alkavat pukkaamaan myös musiikin blu-ray formaatissa (Neil Younghan jo uhkasi julkaista Archivesinsa vain blue-raynä)? Tuohan mahdollistaisi erilaisten lisäkkeiden (videot, alkuperäiset kansitaiteet yms yms.) lisäämisen lisäksi sen, että monen suppeamman tuotannon omaavan artistin (esim. Nick Drake) koko tuotanto voitaisiin periaatteessa laittaa yhdelle levylle erinomaisella laadulla. Mutta liekköhän raha-ahneet yhtiöt näin kuitenkaan tekevät... Mutta en tosiaan yhtään ihmettelisi jos kohta alkaa kampanja, jossa CD:tä ja muita vanhoja digitaalisia formaatteja (mp3 yms. lukuunottamatta) alettaisiin tosissaan kuoppaamaan, jotta saataisiin ihmiset taas päivittämään levynsä "ylivoimaisesti parempaan" formaattiin.
 
Live Music Is Better!
StJerky
09.06.2008 10:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovalevytouhuun en lähde mukaan ikimaailmassa, vaikka kaikki musiikin fyysinen julkaiseminen lopetettaisiin tänään. Se on näitä keräily/tunne/omistamis - juttuja.
 
Sama vika. Lopetan uuden musan ostamisen kokonaan jos fyysinen media katoaa. Onneksi on miljoona hyvää vanhaa levyä vielä hankkimatta jos niin käy.
 
PsychedelicWarlord
09.06.2008 10:50:12 (muokattu 09.06.2008 10:50:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cd tuntuu olevan nyt se kuoleva formaatti
 
En oikein jaksa uskoa tähän.Tokihan vinyylin kohdalla on huimia kasvuprosentteja kun lähtötaso oli niin alhainen ,mutta valikoima ainakin kehä kolmosen ulkopuolella varsin vaatimaton.Itse tuskin löytäisin läheskään kaikkia cd-levyjäni vinyylinä.Toinen juttu on se ,että päästäksesi vinyylin kanssa hyvään äänentoistoon tarvitset kalliimmat laitteet kuin cd:n kohdalla.
 
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Karlsson
09.06.2008 10:51:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinyyleissä vain hirvittää se, että mekaanisena formaattina ne kuluvat vääjäämättömästi mitä enemmän niitä soittaa. Aina silloin tällöin pitäisi ostaa samat levyt uudelleen, koska musiikki soi lähes 24/7 ainakin itsellä.
 
Nimim. 625 CD-levyä ja 1 vinyyli (ja pari C-kasettia).

 
Varmaan kuluu, jos vingutat sitä yhtä vinyyliäs ympäri vuorokauden.
 
Oikein säädetyllä soittimella ja huolellisella levyjen käsittelyllä tuo kuluminen on kyllä niin olematon aspekti, ettei siitä tarvitse kantaa huolta. Vaikka faktahan se on, että sitä kuitenkin tapahtuu.
 
..but somehow, someway, I keep on coming with funky-ass shit. Like every single day.
kivi
09.06.2008 11:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein jaksa uskoa tähän.Tokihan vinyylin kohdalla on huimia kasvuprosentteja kun lähtötaso oli niin alhainen ,mutta valikoima ainakin kehä kolmosen ulkopuolella varsin vaatimaton.Itse tuskin löytäisin läheskään kaikkia cd-levyjäni vinyylinä.
 
Kaikkia levyjä ei valmisteta vinyylinä. Itse asiassa aika harvasta uudesta levystä tehdään enää vinyyliversioita. Vinyyli ei myöskään ole se "cd:n korvaaja" jota mä tai levyfirmat tarkoitetaan, vaan kyllä ajatus olis että cd:n jälkee seuraava on joku korkearesoluutioisempi digitallenne joka pakottaa uusimaan kaluston.
:-D
 
Toinen juttu on se ,että päästäksesi vinyylin kanssa hyvään äänentoistoon tarvitset kalliimmat laitteet kuin cd:n kohdalla.
 
Ei noinkaan. Kyllä cd tarvitsisi kans paremmat laitteet kuin millä ihmiset yleensä kuuntelee. Paremmuus ei kuitenkaan tarkoita kalleutta, vaan sitä että tietää mitä tekee ja osaa sovittaa ketjun laitteet toisiinsa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
M-Juhana
09.06.2008 11:19:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama vika. Lopetan uuden musan ostamisen kokonaan jos fyysinen media katoaa. Onneksi on miljoona hyvää vanhaa levyä vielä hankkimatta jos niin käy.
 
Joo. Aika samat on aatokset mulla. Mulla on vinyylit ja CD:t sulassa sovussa. Vahvarissa on vinyylisorvi ja cd-soitin kiinni.
 
"Akaan Saabisti" -Veikko
Kikolaa
09.06.2008 11:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime aikoina vinyyli-innostus on noussut huimasti. Nyt ainoa este onkin sitten kaiuttimet, kun ei tuo oikeen tietokoneen kautta pelaa vaikka kovasti on jotain räpellyksiä yritetty. Tästä johtuen rippaankin yleensä CD:ni MP3 muotoon ja kuuntelen koneelta.
 
One O'Clock Jump
Notefix
09.06.2008 11:28:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaan kyllä ajatus olis että cd:n jälkee seuraava on joku korkearesoluutioisempi digitallenne joka pakottaa uusimaan kaluston.

Itse en usko että korkearesoluutioisempi tallenne on se joka houkuttaa jengit uusimaan kaluston ja ostamaan innokkaasti uutta musaa. Päinvastoin, niillehän tuntuu kelpaavan huonosti ripatut mp3:setkin, kun ilmaseksi saa. Ja eikös nuo korkearesoluutioiset tallenteet ole jo kuopattu, ei mennyt läpi.
 
"Layers of layers of shit!"
sub zero
09.06.2008 11:34:03 (muokattu 09.06.2008 11:46:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tein nyt sitten valinnan, että vaihtaisin suurimman osan 200:sta cd:istäni vinyyleiks. En kuitenkaan noista CD-levyistä niin välitä. Klassisen levyjen komeat boxit kyllä säilytän (ja klasarilevyjä ei saa levykauppoihin oikein myytyä - Eronen sentään joskus otti parilla sentillä kpl). Kuuntelen musat mieluiten kovalevyltä, vinyylilevyt voi pitää koristeena ja hauskahan niitä on soitella joskus (siis en hanki digitaaliseen muotoon sitä, mikä mulla on vinyylinä). Vinyylisoitinta mulla ei vielä ole. edellisen kerran vinyyliharrastus lopahti, kun kirpparin soittimet kosahti jatkuvasti. Mut nyt ajattelin halpana ratkaisuna tilata saksasta thomannilta jonkun 89 euron vehkeen (kruunuradiossa halvin ois jotain 300 euroa). Hifi-korvaa mulla ei ole, mikä on hyvä, niin ei tarvitse murehtia äänenlaadusta (käytän tällä hetkellä kajarina digipianoa, heh heh...).
 
Kävin tänään jo osan CD:istä vaihtamassa pois vinyyleihin. Näyttää muuten esim levyjen Mothership Connection ja Black Market kannet aika paljon komiammalta vinyylinä.
 
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «