Aihe: Analogi- vs. digimikseri - kumpi ostaa?
1 2 3 4
SF3YLO
05.06.2008 08:18:47 (muokattu 05.06.2008 08:26:06)

Olen jo pitkään tutkiskellut mikserimarkkinoita ja on hyvin vaikea päättää kannattaisiko ostaa digi vai analogi. Digissä olisi kaikenmaailman vatkaimet sisässä, eli ei tarvi kantaa räkkiä mukana, mutta minkälaiset ne on? Okei, tiedän riippuu mikserin hinnasta, mutta noin yleisesti, pärjääkö niillä? Toki digissäkin varmaan on aux send ja return, et saa tarvittaessa sen räkkiefektin kiinni.

Esimerkiksi nyt ois torilla myynnissä A&H GL2200 1000e ja yamaha 01V96 1500e. Ei iso hintaero ja kärjistäen sekin menee niihin räkkiefekteihin eikä riitäkään.

En vastaavaa vertailua löytänyt, eli jos tähän topikkiin kerätään nyt sitten vain ja ainoastaan digi ja analogimikserien plussat ja miinukset, sekä mahdollista syvällisempää analyysiä eroista.

Omat mielipiteet:
Analogisessa nappulat käden ulottuvilla, digissä joutuu kaivaan valikosta, joitakin haittaa, jotkut on varttunu digiaikakauteen ;).

Jos digi posahtaa on keikka siinä, jos analogi kosahtaa, siitä saattaa helpommin mennä vain joku kanava ja lisäksi tilalle voi saada toisen tiskin, mutta efektit on samat tutut.

Digi mukavampi roudata (Ei efektiräkkiä) sekä mahdollisesti nopeampi soundcheck valmiiden asetusten ansiosta, etenkin jos vedetään samaa bändiä usein.

EDIT:
Muistu vielä, että analogi pitää todennäkösesti paremmin hintansa, mikäli joku enään niitä ostaa viiden vuoden päästä.
miffe
05.06.2008 13:23:54
Olen jo pitkään tutkiskellut mikserimarkkinoita ja on hyvin vaikea päättää kannattaisiko ostaa digi vai analogi.

Riippuu täysin käyttötarkoituksesta. Jos aiot pääasiassa vuokrata kamoja siten, että niitä käyttää yleensä joku muu, osta analoginen, hyvä sellainen, ei A&H.

Digissä olisi kaikenmaailman vatkaimet sisässä, eli ei tarvi kantaa räkkiä mukana, mutta minkälaiset ne on? Okei, tiedän riippuu mikserin hinnasta, mutta noin yleisesti, pärjääkö niillä?

Olen kuullut huhuja, että Digicon ja Digidesignin vehkeillä kehtais jo vetää. Tosin Michael Bauer näytti kuskaavan efektiräkkiä mukana, vaikka Digico D5 oli lautana. Joku TC System 6000, Eventide, Lehikoinen ja Yamaha siinä tais kulkea mukana.

Toki digissäkin varmaan on aux send ja return, et saa tarvittaessa sen räkkiefektin kiinni.

No luet sen harkitun laitteen prosyyrin tai käyttöohjeen, eiköhän siellä kerrota kaikki olennainen.

Esimerkiksi nyt ois torilla myynnissä A&H GL2200 1000e ja yamaha 01V96 1500e. Ei iso hintaero ja kärjistäen sekin menee niihin räkkiefekteihin eikä riitäkään.

Niin, ja toi A&H ei nykymittapuun mukaan ole edes kummoinen lauta. Pikkubändillä ihan jees ja kyl mä sillä vetäisin, mutta en rupeis hirveesti leuhuuttaan tollasen omistuksella.

Omat mielipiteet:
Analogisessa nappulat käden ulottuvilla, digissä joutuu kaivaan valikosta, joitakin haittaa, jotkut on varttunu digiaikakauteen ;).

Ei toi ollu mielipide vaan raaka fakta. Tosin on niitä kaiken tyrkylle tarjoovia digilautojakin olemassa. Panet vaan pinkkaan muutaman euron lisää...

Digi mukavampi roudata (Ei efektiräkkiä) sekä mahdollisesti nopeampi soundcheck valmiiden asetusten ansiosta, etenkin jos vedetään samaa bändiä usein.

Kuten tossa jo herra Baueriin viittasin. Ja kyllä useimmilla digilaudoilla saa hetken jumpata, jos haluaa konffata sen vetokuntoon. Noille tiskeille, joita itse käytän, on mulla tehtynä valmiita presettejä eri tilanteisiin (LS9-32, DM1000V2, 01V96).
turkulainen
kauppi
05.06.2008 15:20:58
Olen jo pitkään tutkiskellut mikserimarkkinoita ja on hyvin vaikea päättää kannattaisiko ostaa digi vai analogi. Digissä olisi kaikenmaailman vatkaimet sisässä, eli ei tarvi kantaa räkkiä mukana, mutta minkälaiset ne on? Okei, tiedän riippuu mikserin hinnasta, mutta noin yleisesti, pärjääkö niillä? Toki digissäkin varmaan on aux send ja return, et saa tarvittaessa sen räkkiefektin kiinni.

Jos haluat asiallisia vastauksia niin tarvitaan asiallinen kysymys.

Mitä aiot miksauspöydällä tehdä, missä, kuinka usein ja miksi?
musamies
07.06.2008 00:04:47 (muokattu 07.06.2008 00:10:53)
Niin, ja toi A&H ei nykymittapuun mukaan ole edes kummoinen lauta. Pikkubändillä ihan jees ja kyl mä sillä vetäisin, mutta en rupeis hirveesti leuhuuttaan tollasen omistuksella.

Täällä on käytössä edelleen Behringer ja meneehän silläkin miksaten vaikka vähän isompikin bändi.

Hyvillä soittajilla, jotka vetää akustisilla instrumenteilla, harvoin mitään sähköisiä efektejä käytössä. Itse saattaisin silti tykätä digimikserin runsaista toiminnoista. Ei ne kuitenkaan soittamisen kannalta mitenkään välttämättömiä ole.
SF3YLO
07.06.2008 07:11:58

Kiitoksia vastauksista, harmillisesti lähti vaan linjalle että mitä mikseriltä tarvitaan. Se on totta ja sitä pitää miettiä tarkasti. Oma mikserini voisi olla myös vuokrakäytössä, jossa analoginen ois kätevämpi.(helpompi vuokrajaalle). Mutta hain tällä topikilla enemmänkin faq-tyyppistä ketjua kuin että mitä MINÄ ostan.

Tässä kerkes keikkamatkalla miettiin taas tätäkin asiaa ja melkein vois sanoa että isompiin tapahtumiin ehkä se analoginen on vielä parempi. Nopeempi säätää jos kanavia on useita. Pienellä bändillä, jolla ei ole omaa miksaajaakaan on se digimikseri varmasti hyvä ratkasu.

Mutta nyt vois ottaa tunnin nokoset.
Dj.Dumbass
08.06.2008 17:37:19 (muokattu 08.06.2008 21:06:03)
Täälläkin on mietitty vaihtoehtoja, mutta mitään todella hyvää ideaa ei ole löytynyt.
Kriteerit:
- 32 inputtia, myös hätätapauksessa 24+4 stereoinputtia liu'uilla jne
- 4-8 apuryhmää
- 6-8 auxia
- hyvä 4-alueinen eq
- pitkät liu'ut

Tuohon listaan voisi laittaa muutakin, mutta nuo nyt tulee päällimmäisenä mieleen. Joku hitusen vanhempi analoginen (semi)pro-tiski kelpaisi hyvin. Mackie?
Vinkkiä saa antaa...

edit: Miffen vinkit on varmasti aina hyvin asiapitoisia, mutta lisätään tähän nyt kuitenkin sellainen ajatus että hintalapussa saa olla enintään 4 numeroa ennen pilkkua ja todellinen hinta sen verran ettei tarttee miettiä LS9:iä.
But what would Musamies do?
Reddie
08.06.2008 20:18:02
Mackieta jos kattelet, niin kattele sit tota Onyx 32-4:sta, tai jos rahat riittää niin 3280:

http://mackie.com/home/showimage.ht … cts/onyx32-4/images/ZOOMED_32.4.jpg
http://mackie.com/home/showimage.ht … onyx3280/images/ZOOMED_ONYX3280.jpg

Kaikki kriteerit täytyy, ja tärkeimpänä erittäin hyväsoundiset Onyx-etuset ja kunnon EQ.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Ääntä, valoa & musiikkia
miffe
08.06.2008 20:25:19
Kaikki kriteerit täytyy, ja tärkeimpänä erittäin hyväsoundiset Onyx-etuset ja kunnon EQ.

Nii ja kukaan ei sellasta haluu vuokrata, koska se on Mackie.

Tohon kriteeristöön mahtuu hyvin Crest X8, Crest Century GT (vanha juhta) ja Soundcraft K2. Mun mielestä Soundcraft Series 2, GB8 ja sellaset on vain nimenvaihdoksen kokeneita Spirittejä. Siis _mun_ mielestä. Crest HP8 taas ei vuokrapuolella hurraahuutoja saa, mutta kyllä sillä vetää ja ihan ok monitorilauta. Allen & Heath GL4000 mahtunee vielä tohon kategoriaan.
turkulainen
pwc
08.06.2008 21:20:12
Analogipöydistä juuri ja juuri täyttää kriteerisi (24+4 ch, 4 group, 6 aux) Midaksen Venice 320. Hinta liikkunee neljän ja viiden tonnin maastossa. Taitaa olla aika perustavaraa tarjottavaksi vuokrallekin.
Terttu
08.06.2008 21:29:52

Analogipöydistä juuri ja juuri täyttää kriteerisi (24+4 ch, 4 group, 6 aux) Midaksen Venice 320. Hinta liikkunee neljän ja viiden tonnin maastossa. Taitaa olla aika perustavaraa tarjottavaksi vuokrallekin.

Niin, paitsi et siinä ei oo kauhean pitkät liu'ut.
Eikä monelle kelpaa vuokrakäyttöön, kun puuttuu padit, vaiheenkäännöt etc...
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
pwc
08.06.2008 22:04:44
Ai niin, totta. Taitaa jäädä tosiaan ominaisuuksiltaan hieman liian vähäiseksi tuohon haettuun luokkaan.
mkemppa
08.06.2008 22:57:40 (muokattu 08.06.2008 22:58:14)
Niin, paitsi et siinä ei oo kauhean pitkät liu'ut.
Eikä monelle kelpaa vuokrakäyttöön, kun puuttuu padit, vaiheenkäännöt etc...

Eipä ainakaan mua oo Venicen liukujen pituus rasittanut. Onneks DI-bokseistakin löytyy yleensä padit ja harvemmin mikistä saa niin tiukkaa jännitettä, että bussit paukkuu. Vaiheenkääntö hoituu helposti adapterisalkulla, niin kuin tosin padikin tarpeen tullen.

Btw, eka posti tälle foorumille, vaikka jonkin aikaa onkin tullut seurailtua meininkiä katsomon puolelta. Kärsikää! :)

- Matti aka Kemppi (aka mkemppa)
Dj.Dumbass
08.06.2008 23:05:08

Juu. Midas on tuttu peli, mutta ei oikein miellytä edellä mainittujen syiden takia (sekä kanavien määrä vähän nakertaa...).
But what would Musamies do?
Reddie
08.06.2008 23:27:55
Nii ja kukaan ei sellasta haluu vuokrata, koska se on Mackie.

Eihän tossa mitään vuokraamisesta puhuttu. Ja ennakkokäsityksiä kannattaa aina koittaa murtaa.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Ääntä, valoa & musiikkia
mixa
11.06.2008 19:34:26 (muokattu 11.06.2008 19:36:22)
Prr... Miulla on tiskejä Alleneista tuohon Veniceen sekä vermeet ja välimallit 01:stä LS9:n, ja yläättäen, kaikki liikkuu ihan perkeleen hyvin... Vanha 03d palvelee myös mielellään teatteria ja huutokauppoja, ja tehdään silläkin bändikeikkaa... :)

Alleni, Crest, Yamaha ja Midas repertuaaria on tarjolla, ja oikea vaihtoehto on aina löydetty kiertuesepälle..

-mixa
mixa
11.06.2008 19:41:20
Ja Kempille terkkuja
theikki
16.06.2008 01:01:20
Prr... Miulla on tiskejä Alleneista tuohon Veniceen sekä vermeet ja välimallit 01:stä LS9:n, ja yläättäen, kaikki liikkuu ihan perkeleen hyvin... Vanha 03d palvelee myös mielellään teatteria ja huutokauppoja, ja tehdään silläkin bändikeikkaa... :)

Alleni, Crest, Yamaha ja Midas repertuaaria on tarjolla, ja oikea vaihtoehto on aina löydetty kiertuesepälle..

-mixa

Olen mixan kanssa samaa mieltä,et kaikille on käyttöä kunhan ne on kunnossa.Taas huomasin,et ns.proukot alkaa luetella crestejä ym.kalliita laitteita vaikka alkuperäinen kysmys oli ihan muuta.
Timppa Heikkilä
miffe
17.06.2008 20:05:58
Tässä kerkes keikkamatkalla miettiin taas tätäkin asiaa ja melkein vois sanoa että isompiin tapahtumiin ehkä se analoginen on vielä parempi. Nopeempi säätää jos kanavia on useita. Pienellä bändillä, jolla ei ole omaa miksaajaakaan on se digimikseri varmasti hyvä ratkasu.

Täs kerkes muutaman päivän viettää monttulaudan takana ja kehua itteään fiksuksi, kun vaihdatti digihärpäkkeen (LS9-32) analogiseen (Series TWO). Vaikka ko. lauta ei mikään erityisen monitoriystävällinen olekaan (ei fader-flippiä, eikä inserttejä auxeissa...ei haitannu ainakaan mua).
turkulainen
miffe
17.06.2008 20:08:16
Olen mixan kanssa samaa mieltä,et kaikille on käyttöä kunhan ne on kunnossa.Taas huomasin,et ns.proukot alkaa luetella crestejä ym.kalliita laitteita vaikka alkuperäinen kysmys oli ihan muuta.

Käytettyä X8 saa uutta Veniceä halvemmalla. Ruottissa olis alle kolmeen tonniin saatavilla myös Amek Recall. Ostasin heti, jos vain olis autossa perälautanostin ja viis muuta jätkää joka keikalle sitä kantamaan.
turkulainen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)