Aihe: Efektit comboon; mahdotontako?
1 2 3
P.
06.06.2008 18:23:22
Olen nyt jo pitkän aikaa yrittänyt saada liitettyä Roland Cube 30 vahvistimeen
erinäisiä efektipedaaleja ja viimeisimpänä V-Amp 2 multiefektin ja aina
esiintyy sama ongelma:

Soundista tulee täyttä puuroa, tulee sellaista särinää että ei ole järkeä.
Lisäksi tuntuu syövän voimaa aika lailla.

Onko kysymys liitännästä eli olenko yhdistänyt jotenkin väärin laitteet vai
mikä mahtaa olla?
Kitara efektilaitteeseen ja line outista monona vahvistimen inputtiin; onko tässä
jotain väärin? Kyseisessä Rolandissahan ei ole mitään efektilooppia tai vastaavaa.
Olen kokeillut useampaa comboa ja aina sama homma.

Onko siis niin että kotisoitossa combon kanssa ei voi käyttää efektejä?
Icy-Sun
06.06.2008 19:00:46 (muokattu 06.06.2008 19:01:19)
erinäisiä efektipedaaleja ja viimeisimpänä V-Amp 2 multiefektin

Onhan noita jo melko monta purkkia syötetty sille...

E: Ja kaikki kun polkaiset yhtäaikaa päälle, niin onko tuo nyt ihmekkään?
There ain't noway out tonight
P.
06.06.2008 19:13:01
Onhan noita jo melko monta purkkia syötetty sille...

E: Ja kaikki kun polkaiset yhtäaikaa päälle, niin onko tuo nyt ihmekkään?

Nyt käsitit väärin, olen siis kokeillut ja liittänyt ihan vain yhden efektilaitteen kerrallaan.
bfoc
06.06.2008 19:18:30
Olen nyt jo pitkän aikaa yrittänyt saada liitettyä Roland Cube 30 vahvistimeen
erinäisiä efektipedaaleja ja viimeisimpänä V-Amp 2 multiefektin ja aina
esiintyy sama ongelma:

Soundista tulee täyttä puuroa, tulee sellaista särinää että ei ole järkeä.
Lisäksi tuntuu syövän voimaa aika lailla.

Onko kysymys liitännästä eli olenko yhdistänyt jotenkin väärin laitteet vai
mikä mahtaa olla?
Kitara efektilaitteeseen ja line outista monona vahvistimen inputtiin; onko tässä
jotain väärin? Kyseisessä Rolandissahan ei ole mitään efektilooppia tai vastaavaa.
Olen kokeillut useampaa comboa ja aina sama homma.

Päin mäntyä tuo menee noin. V-Ampissa (ainakin kakkosessa) on etuvahvistin itsessään, joten jos sen laittaa vahvarin instrumenttituloon, lopputulos on varmasti särinää ja pauketta.

Oikea tapa kytkeä tuo vahvistimeen olisi laittaa se efektilenkin paluuseen tai AUX-input -ratkaisuun, jolloin vahvistimen etuaste ohitetaan.

Onko siis niin että kotisoitossa combon kanssa ei voi käyttää efektejä?

Ei. Efektejä voi käyttää, etuvahvistimia ei (ainakaan noin).
sutiojrikellA
P.
06.06.2008 19:18:44
Koitapa tyrkyttää sitä V-amppia rolandin AUX-tuloon.

Olen sitäkin yrittänyt; tulos on että säröt häviävät kokonaan ja soundi
muutenkin paremman termin puutteessa outo.
JuSu
06.06.2008 19:35:22

Oisiko ongelma nyt (taas) efektijärjestyksestä? Eli onko Rolandissa ollut särösoundi, ja sen päälle olet ajanut efektejä?

Puuroksihan se helposti noin menee. Siinä siis särötät efektoitua soundia. Useimmat efektit kuulostavat fiksummalta ollessaan signaaliketjussa särön jälkeen, tosin tästä on poikkeuksia ja mielipiteitä toki monenlaisia.

Mutta villi arvaushan vaan tuo.

Ja voi niitä etuasteita ajaa kitarainputtiin ihan hyvin, toki pitää olla säätöjen kanssa tarkkana, mutta kyllä noin voi saavuttaa hyviäkin tuloksia.

JuSu
Äitimme kutsuu taas vieraantuneita poikiaan.
s151669
06.06.2008 19:49:20

Hmm. Kyllä sen _pitäisi_ noin toimia. Minkälaisella piuhalla kokeiltu ? Liitäntähän itsessään on stereo, joten jos siihen tarjoilee monopiuhaa, saattaa sisäisestä kytkennästä riippuen tapahtua jotain outoa. Ja mistä V-ampin liitännästä ? Linja vai kuuloke ? Kannattanee kokeilla molempia.
Jyrki
Numb
06.06.2008 19:53:15

Oisiko ongelma nyt (taas) efektijärjestyksestä? Eli onko Rolandissa ollut särösoundi, ja sen päälle olet ajanut efektejä?

Puuroksihan se helposti noin menee. Siinä siis särötät efektoitua soundia. Useimmat efektit kuulostavat fiksummalta ollessaan signaaliketjussa särön jälkeen, tosin tästä on poikkeuksia ja mielipiteitä toki monenlaisia.

Juh, minulla esimerkiksi on erilainen mielipide, kun olen aina ilman efektiluuppia soittanut, ja vahvistimen säröä pääasiassa käyttänyt. :)

Reverbiä en pukkaa kitaran ja vahvistimen väliin, mutta kaikki muu siellä toimii.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Ziggy Bubba
06.06.2008 21:12:32

Reverbiä en pukkaa kitaran ja vahvistimen väliin, mutta kaikki muu siellä toimii.

Munsta delaykin toimii paremmin etuasteen jälkeen, mutta nämä on taas näitä makukysymyksiä :)
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
P.
06.06.2008 22:00:25
Etuasteen jälkeen?
Roland Cubessa EI ole minkäänlaista efektilenkkiä.

Niin sama kysymys on vieläkin ilmoilla, eikö tosiaan ainakaan
Roland Cube vahvistimen kanssa voi käyttää ulkoisia efektilaitteita ilman
että soundi menee täysin paskaksi?
Etuvahvistinta en edes käytä V-Ampissa vaan by-pass on päällä.
Rolandin Aux inhän on tarkoitettu lähinnä CD soittimille ym. ja kuten sanoin
säröt häviää täysin kun siihen laittaa.
V-ampin Phones liitännästä kokeiltu, ei muutosta.

Nyt ei siis ole kysymys mistään pikku sirinöistä tai muista vaan soundi on aivan
kelvoton. Ei voida puhua mistään makuasioista.

Olen yrittänyt myös yksittäisiä efektipedaaleita mutta aina sama juttu.
Ihan kitara pedaaliin, pedaalista vahvistimen inputtiin; miten tästä voi seurata soundit joissa ei ole edes mitään järkeä?
Itseltä on kyllä jo neuvot loppu siksi tietysti täältä kyselenkin.
bfoc
06.06.2008 22:11:53
Olen yrittänyt myös yksittäisiä efektipedaaleita mutta aina sama juttu.
Ihan kitara pedaaliin, pedaalista vahvistimen inputtiin; miten tästä voi seurata soundit joissa ei ole edes mitään järkeä?

No jos ei peruspurkki toimi kombon edessä, luulis olevan kaluissa vikaa.
sutiojrikellA
JuSu
06.06.2008 23:00:24 (muokattu 06.06.2008 23:01:57)
Rolandin Aux inhän on tarkoitettu lähinnä CD soittimille ym. ja kuten sanoin
säröt häviää täysin kun siihen laittaa.

Tietysti häviää, jos sulla on V-Ampista etuasteen by-pass päällä. Mikäs silloin säröä tekisikään?

Ja nuo mallintajat ovat usein varsin hyviä ajettuna nimenomaan AUXiin, jolloin vahvistin itse värittää soundia mahdollisimman vähän, koska soundi syntyy mallintajassa. Siihen ne on tarkoitettu.

No kuten jo yritin aiemmin udella ja esittää, niin onko sulla Rolandista säröt päällä? Mieti sitä efektiketjua. On varsin eri asia säröttää efektoitua signaalia (eli ketjussa efekti ennen säröä) kuin efektoida särötettyä signaalia (signaaliketjussa efekti särön jälkeen).

Lisäksi, mitä efektejä olet yrittänyt kytkeä? Mitä efektejä sulla on ollut V-Ampista päällä?

JuSu
Äitimme kutsuu taas vieraantuneita poikiaan.
Ziggy Bubba
06.06.2008 23:03:20 (muokattu 07.06.2008 00:18:58)

Etuasteen jälkeen?
Roland Cubessa EI ole minkäänlaista efektilenkkiä.

Duh. Tämä oli kyllä tiedossa, nimim. "Entinen Cuben omistaja"

Nyt ei siis ole kysymys mistään pikku sirinöistä tai muista vaan soundi on aivan
kelvoton. Ei voida puhua mistään makuasioista.

Ettei siitä V-Ampista kuitenkin olisi päällä kaappimallinnus ym., sillä kyllä Cubet musta syö normaalipedaaleita ihan kohtuullisesti (ainakin noita analogisia peruspurkkeja). Mieti mitä efektejä erityisesti kaipaat ja osta ne yksittäisinä. Nykypäivänä halpoja ja hyväsoundisia efektilootia on kasapäin markkinoilla.

E: Toki oma peli oli "vain" Micro Cube, mutta erot noiden kuutioiden välillä ovat lopulta pieniä..
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
bfoc
07.06.2008 00:12:02
Ja voi niitä etuasteita ajaa kitarainputtiin ihan hyvin, toki pitää olla säätöjen kanssa tarkkana, mutta kyllä noin voi saavuttaa hyviäkin tuloksia.

JuSu

Mä aina unohdan että siitä lisäetusesta ja oikeasta etusesta ei tarvii olla gainit täysillä, ehe...
sutiojrikellA
Ziggy Bubba
07.06.2008 00:19:05

E2: testaa vaikka Digitechin Bad Monkeyta Cuben kanssa, tuosta irronnee säröosastolle hyvää potkua halvalla...
P.
07.06.2008 00:51:44
Tietysti häviää, jos sulla on V-Ampista etuasteen by-pass päällä. Mikäs silloin säröä tekisikään?

Ja nuo mallintajat ovat usein varsin hyviä ajettuna nimenomaan AUXiin, jolloin vahvistin itse värittää soundia mahdollisimman vähän, koska soundi syntyy mallintajassa. Siihen ne on tarkoitettu.

No kuten jo yritin aiemmin udella ja esittää, niin onko sulla Rolandista säröt päällä? Mieti sitä efektiketjua. On varsin eri asia säröttää efektoitua signaalia (eli ketjussa efekti ennen säröä) kuin efektoida särötettyä signaalia (signaaliketjussa efekti särön jälkeen).

Miten siis saan efektin särön jälkeen kun Rolandissa ei ole efektilenkkejä?
Vai tarkoitatko että ottaisi särön V-Ampista? Ostin kyseisen laitteen vain käyttääkseni efektejä kun mainostavat että uutuutena on by-pass juuri tähän tarkoitukseen.

Lisäksi, mitä efektejä olet yrittänyt kytkeä? Mitä efektejä sulla on ollut V-Ampista päällä?

JuSu

Kaikua, delayta pääasiassa. Vaikka laitan V-ampista volumet nolliin sama ilmiö jatkuu.
Ziggy Bubba
07.06.2008 01:05:40 (muokattu 07.06.2008 01:08:07)

Miten siis saan efektin särön jälkeen kun Rolandissa ei ole efektilenkkejä

Et mitenkään. Efektilenkistä on just tämmöstä hyötyä.

E2: Ite ottaisin säröt (ainakin enemmän hi-gainit) V-Ampista, Rolandit säröt kun ovat aikas tuhnuja.

E3: JC Clean Cubesta ja Modern Hi-Gain V-Ampista, luulis irtoavan...
MadMatt
07.06.2008 01:06:25

Miten siis saan efektin särön jälkeen kun Rolandissa ei ole efektilenkkejä?
Vai tarkoitatko että ottaisi särön V-Ampista? Ostin kyseisen laitteen vain käyttääkseni efektejä kun mainostavat että uutuutena on by-pass juuri tähän tarkoitukseen.

Kaikua, delayta pääasiassa. Vaikka laitan V-ampista volumet nolliin sama ilmiö jatkuu.

Jokaisen "normaalin" vahvistimen edessä efektien pitäisi toimia ongelmitta. V-ampissa tai sen säädöissä on nyt jotain ongelmia. Testaa vaikka kuulokkeilla V-ampista toimiiko koko vehje ylipäätään normaalisti.
Nothin' but the blues
duc
07.06.2008 01:10:46
Joo, ota vahivistimesta puhdas kanava ilman mitään efektejä niin sen vampin pitäs kuulostaa ihan siedettävältä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)