Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 515 16 17 18 1934 35 36 37 38
Sävis
21.05.2008 16:20:41
Tuli vaihdettua Sibeliuksesta Finaleen ja nyt olen hukassa, kun juuri mikään ei toimi totutulla tavalla. Osaisko täällä joku auttaa tuoreimmassa ongelmassa:

Miten saan valittua isomman joukon nuotteja editoitavaksi yhdellä kertaa? Pitäisi lisätä melodiaan alapuolinen terssi, mutta en löydä järkevää tapaa tehdä sitä nopeasti kaikkiin nuotteihin kerralla.

Mass edit -työkalulla onnistuu. Eli sillä maalailet haluamasi katkelman ja sitten valitset ylävalikoista: MassEdit > Transpose ja sitten valintaikkunasta valitset että millanen terssi ja tuleeko se nuotin ylä- vai alapuolelle. Muista laittaa pukki "Preserve original notes" -lootaan.
Mesa/Boogie
21.05.2008 22:22:35
Mass edit -työkalulla onnistuu. Eli sillä maalailet haluamasi katkelman ja sitten valitset ylävalikoista: MassEdit > Transpose ja sitten valintaikkunasta valitset että millanen terssi ja tuleeko se nuotin ylä- vai alapuolelle. Muista laittaa pukki "Preserve original notes" -lootaan.

Toi MassEdit on valikko on näköjään poistunut 2008:sta. Tilalla on Utilities. Transpose toimi kuitenkin samalla tavoin. Kiitoksia.
baron
22.05.2008 00:49:53

Toi MassEdit on valikko on näköjään poistunut 2008:sta. Tilalla on Utilities. Transpose toimi kuitenkin samalla tavoin. Kiitoksia.

Mulla on 2006 versio. Tiedätkö mitä muuta uutta 2008 versio tarjoaa kuin että mikään entinen ei toimi?

Eli ajan takaa että kaikki mitä tarvitsen, toimii nykyisellä versiolla, onko jotain sellaista mitä mä oikeesti tarvitsisin vaikka en sanotuksi saa 2008 versiolla?
Mesa/Boogie
22.05.2008 10:14:07
Mulla on 2006 versio. Tiedätkö mitä muuta uutta 2008 versio tarjoaa kuin että mikään entinen ei toimi?

Eli ajan takaa että kaikki mitä tarvitsen, toimii nykyisellä versiolla, onko jotain sellaista mitä mä oikeesti tarvitsisin vaikka en sanotuksi saa 2008 versiolla?

Paha sanoa. Finale on mulle sen verran uusi tuttavuus, että vain 2008 versio on tuttu. Lyhyt What's New esittely löytyy pdf muodossa.
Mesa/Boogie
03.06.2008 11:29:45
Miten saan jaettua rivin esim. segnon jälkeen kahteen osaan (Sibeliuksesta löytyy "Split System" -toiminto)?
petrikangas
28.07.2008 10:51:57
Tilasin ekaa kertaa eBaysta mitään ja suoraan uuden Finale 2009 -softan. Hintaa näytti tulevan edu -versiolle 160€ lähetettynä Suomeen. Ei ainakaan paha hinta. Katotaas miten äijän käy. Firma on valtuutettu Finale jälleenmyyjä jenkeissä (www.triplets.com). Onks muilla kokemusta kyseisestä lafkasta?
petrikangas
08.08.2008 22:00:36
Tilasin ekaa kertaa eBaysta mitään ja suoraan uuden Finale 2009 -softan. Hintaa näytti tulevan edu -versiolle 160€ lähetettynä Suomeen. Ei ainakaan paha hinta. Katotaas miten äijän käy. Firma on valtuutettu Finale jälleenmyyjä jenkeissä (www.triplets.com). Onks muilla kokemusta kyseisestä lafkasta?

Edit: Softa tuli tänään :) 160€+34€ tulli. Ei paha hinta musta ja hyvin pelittää :)
baron
25.08.2008 13:43:52

Soitin-Laine lähetti tänään sähköpostimainoksen, jossa kertoi että Finale 2009 on tullut heille.
Mulla on 2006 versio. Muutaman kerran päivitin vuosittain, mutta sitten koin että ei vastaavaa hyötyä.
Olisiko nyt päivittämisen paikka?
Osaako joku verrata 2009 versiota aiempiin?
B Gear
18.09.2008 10:28:36
Verrattuna Sibeliukseen (G7) Finalen (2009) täysversion 'nuottipaperi' näyttää häiritsevän karkealta (19" 1280 x 1024 TFT). Ohjelmassa ei näytä olevan muuta tähän vaikuttavaa kuin fonttivalinta?

Win Xp:n 'tasoita näyttöfonttien reunat' - valinta on päällä.

Pitäisikö hommata uusi näyttö? Riittäisikö 22 - tuumainenkaan kun otetaan huomioon, että pystysuunnassa pikseleitä tulee lisää vain 26 kpl?
Dr Dominant
18.09.2008 11:06:10

Verrattuna Sibeliukseen (G7) Finalen (2009) täysversion 'nuottipaperi' näyttää häiritsevän karkealta (19" 1280 x 1024 TFT). Ohjelmassa ei näytä olevan muuta tähän vaikuttavaa kuin fonttivalinta?

Win Xp:n 'tasoita näyttöfonttien reunat' - valinta on päällä.

Pitäisikö hommata uusi näyttö? Riittäisikö 22 - tuumainenkaan kun otetaan huomioon, että pystysuunnassa pikseleitä tulee lisää vain 26 kpl?

Oletko kokeillut muita vaihtoehtoja kuin toi nuottipaperi. Program Options-valikosta välilehti "Palettes and background", sieltä manuscript texture-kohdasta voi valita erilaisia tekstuureja "paperin" materiaaliksi, tile- tai stretch-vaihtoehdot sille miten tekstuuri täyttää "paperin", tai sitten vaan käyttää ihan "solid color" vaihtoehtoa jolloin voi pistää vaikka luonnonvalkoista taustaksi ilman mitään krumeluureja.

Ai niin, ja jos käytät Finalen "default"-tyyliä, siinä tekstuurissa ei pitäisi olla mitään karkeita yksityiskohtia kun se taitaa olla kermaan päin taittuva solid color.

Tällaiset vaihtoehdot on ainakin tässä mäkkiversiossa, nyt en pääse kurkkaamaan puuceeversiota.

Toivottavasti tästä on apua.
"Dr. Dominant, I presume?"
Dr Dominant
18.09.2008 11:08:06

Soitin-Laine lähetti tänään sähköpostimainoksen, jossa kertoi että Finale 2009 on tullut heille.
Mulla on 2006 versio. Muutaman kerran päivitin vuosittain, mutta sitten koin että ei vastaavaa hyötyä.
Olisiko nyt päivittämisen paikka?
Osaako joku verrata 2009 versiota aiempiin?

Mulla toistaiseksi 2008, josta pitää sanoa sen verran että uudistettu valintatyökalu ainakin mun arjessa on tuntuva parannus edelliseen. Jos sä baron et paljoa partituuria kirjoittele ja muutenkin jos et kirjoita tuntikaupalla per päivä, silloin en ehkä päivittäisi. Mun kaksi senttiä.
baron
18.09.2008 11:55:04

Mulla toistaiseksi 2008, josta pitää sanoa sen verran että uudistettu valintatyökalu ainakin mun arjessa on tuntuva parannus edelliseen. Jos sä baron et paljoa partituuria kirjoittele ja muutenkin jos et kirjoita tuntikaupalla per päivä, silloin en ehkä päivittäisi. Mun kaksi senttiä.

Mä kirjoittelen pääasiassa pianolappuja tai melodiasointulappuja. Periaatteessa oon nykyiseen tyytyväinen.
Dr Dominant
18.09.2008 12:40:05

Mä kirjoittelen pääasiassa pianolappuja tai melodiasointulappuja. Periaatteessa oon nykyiseen tyytyväinen.

Juu, mä luulen ettei sun kannata muuttaa mitään jos kaikki toimii ja saat hommat tehtyä.
levesinet
05.10.2008 01:04:18
Välttäkäähän Windows Vistaa ja CME:n äänikortteja kuin ruttoa. Ne nimittäin estävät Finale 2009:ää käynnistymästä.

Olisinko väärässä, jos väittäisin, että Finale ei suoraan tue nuottien toimittamista PDF-dokumentteina?
baron
05.10.2008 01:34:18

Välttäkäähän Windows Vistaa ja CME:n äänikortteja kuin ruttoa. Ne nimittäin estävät Finale 2009:ää käynnistymästä.

Olisinko väärässä, jos väittäisin, että Finale ei suoraan tue nuottien toimittamista PDF-dokumentteina?

Mun ymmärtääkseni ei. Mulla on Adobe Standard ja silloin valikosta löytyy print PDF:ksi. Muuten ei.
levesinet
05.10.2008 10:55:46
No, onneksi se tekee PostScript-tiedoston. Sen sitten muunnan PDF:ksi vaikkapa Ghostscriptillä. Eilen väsyksissäni päädyin uskomattoman monimutkaiseen ratkaisuun, joki johti vähän epämääräisempään lopputulokseen, ja siitä johtui tämä avautuminen. :D
Ondine
05.10.2008 11:08:21
Kunka saa yhdistettyä siististi esim. kaksi erillistä lyhyttä biisiä samalle sivulle? Yritin jollakin manuaalissa selitetyllä copy ja insert -systeemillä mutta se liimasi biisit todellakin yhteen, ja otsikot katosivat, hmm..?
levesinet
05.10.2008 11:57:51
Kunka saa yhdistettyä siististi esim. kaksi erillistä lyhyttä biisiä samalle sivulle? Yritin jollakin manuaalissa selitetyllä copy ja insert -systeemillä mutta se liimasi biisit todellakin yhteen, ja otsikot katosivat, hmm..?

En nyt ehdi kokeilemaan, mutta yrittäisin tehdä kummastakin biisistä EPS-tiedoston (graphics toolilla?) ja sitten avaisin tekstinkäsittelyohjelman tai taitto-ohjelman ja asettelisin EPS:t samalle sivulle.
baron
15.10.2008 21:54:24 (muokattu 15.10.2008 21:55:03)

Miten Finalelle saadaan opetettua että sointumerkintä C on C-duurikolmisointu?
Kun pistää sointumerkinnäksi C:n, se soittaa pelkän C-sävelen.

Ainoa tapa, jonka oon keksinyt on pistää chord suffixiksi Maj ja ja sitten Show Suffixista ottaa rastin pois, jolloin näkyy pelkkä C, mutta soittaa C-duuri kolmisoinnun.

Onko yksinkertaisempaa tapaa? Kun yrittää "create" sointumerkinnän, joka on tyhjä, ei suostu.

Jazz-piiseissähän tää ei oo ongelma kun siellä ei juuri kolmisointuja oo, mutta humpassa sitä tavallisempi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)