Aihe: Les Paulin vaha/öljyviimeistely
1 2
kojones
02.06.2008 23:32:19
The Samick Les Paul-kopio on vähitellen menettänyt tylsän heritage cherry-värityksensä ja mahonkinen sandwich-body vaahterakannella sekä mahonkinen kaula alkaa olla pintakäsittelyä vailla.

Pari asiaa tässä askarruttaa, ensinnäkin tuo kaulan käsittely, pitäisikö se öljytä vai vahata parhaan tuntuman saavuttamiseksi ja olisiko muita vaihtoehtoja? Mulla olis purkillinen mahonginsävyistä Osmo Coloria, mitenhän tuo mahtais toimia kaulassa? Rungon takaosassa toimii taatusti.

Sitten on tuo kansi, sitä pitäisi saada tummennettua reippaasti, millähän tuota nyt hionnan jäljiltä kovinkin vaaleaa vaahteraa saisi vähän mustattua? Vähän epäilyttää ettei tuo mahdottomasti sävytettyjä vahoja tai puuöljyjä imaise. Jossain vaiheessa mielessä oli suunnitelma, että poltan sen pinnan karrelle ja teräsharjalla harjaan puhtaaksi, tumma vaha pintaan ja rok on, mutta pelottaa että tapahtuu halkeaminen.
Muita vaihtoehtoja vastaavan pinnan saavuttamiseen?

P. Walli-lespa tuosta olisi tarkoitus tehdä, tallakin messinkiä ja runkorakennekin melkein täsmää jo tehtaan puolesta..
kojones
03.06.2008 21:02:39
Kukaan ei tiiä mittään? Varsin miellyttävän tasainen pinta tuntuu 400 hiekkapaperilla tulevan ja väri on pelkän hikipisarankin voimalla tosi komee. Täytynee yrittää vaan tuohon kanteen upottaa tuota vahaa ja muut paikat öljytä.
Juzzu
04.06.2008 07:13:15 (muokattu 04.06.2008 07:13:41)
Kannen voit värjätä vaikka vesipetsillä. Helppoa, hyvää ja halpaa jälkeä loimupintaan.
jarmos
04.06.2008 11:37:36
Kannen voit värjätä vaikka vesipetsillä. Helppoa, hyvää ja halpaa jälkeä loimupintaan.

Täsä pinnoitusharjoittelua
http://jarmos.kaverit.org/jarmos01_1.html
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Juzzu
04.06.2008 11:46:10

...Eli tuossa tuollaista double-stain -värjäystä, jossa eka väri hiotaan osittain poies.
Tuossa kuva tuollaisesta vesipetsillä värjätystä kannesta juuri värin levityksen jälkeen.
http://img71.imageshack.us/my.php?image=vari0169qp.jpg

Lisää aiheesta mm. täällä.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=120223
kojones
04.06.2008 15:27:51 (muokattu 04.06.2008 15:34:24)
Jea, kiitoksia vinkeistä vinkeistä. Vesipetsi vois olla mainio vaihtoehto, tuossa "nokikepissä" varsinkin vähän sinne suuntaan mitä haetaan. Isompiin hiontoihin ei petsauksen jälkeen kyllä enää ole työvaraa, mutta eipä tässä tarvetta oo loimua esille tuodakaan, mahdollisimman tasainen värikylläisyys olis se juttu. Tosin tuossa Juzzun lespassa iskee mylpyrät esiin oikein kunnolla, toivottavasti mulla on huonompaa puuta.

Epäilyttää vaan snadisti että jos petsin päälle vetäisee öljyn, lähteekö se sieltä kuinka pahasti värjäämään paidanhihaa? Vahahan tuokin ongelman poistaa.

Täytynee käydä huomenna K-Raudassa ihmettelemässä tarjontaa.
Jesus_Plastica
04.06.2008 17:39:29

Pistitkö tuon keltaisen petsin pensselillä suoraan hionnan jälkeen, et lakannut välissä?
Antti1
04.06.2008 18:09:37
Vahahan tuokin ongelman poistaa.

Jos pistät vesipetsin päälle vahaa, niin se petsi tulee kyllä sieltä edelleen läpi ja komeasti.
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
kojones
04.06.2008 20:54:17
Jos pistät vesipetsin päälle vahaa, niin se petsi tulee kyllä sieltä edelleen läpi ja komeasti.

Hitto, oon aina käsittänyt että vaha edes jonkinlaisen kerroksen pintaan muodostaa, öljy taas imeytyy puuhun ja sillä ongelma on vielä pahempi.
Antti1
04.06.2008 20:57:31 (muokattu 04.06.2008 20:58:58)
Hitto, oon aina käsittänyt että vaha edes jonkinlaisen kerroksen pintaan muodostaa, öljy taas imeytyy puuhun ja sillä ongelma on vielä pahempi.

Kyllähän se muodostaa ja oikein käsiteltynä nimenomaan huokoisen, hengittävän pinnan. Mä tein ton mokan kerran kokonaiseen pöytään, ei ollu kivaa.

EDIT: Mä neuvoisin seuraavaa. Laita pohjalle spriipetsi, sitten päälle vähintään kolme kerrosta danish oilia (tämä toimii fillerinä aika hyvin) ja siihen kunnon kuivamisen jälkeen vielä haluamasi vaha. Silläkonstia voisi jo onnistuakin.
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
kojones
04.06.2008 21:34:23
Joo, toi Danish Oil vaikuttaa lupaavalta ihan koko vehkeen käsittelyyn. Vielä kun löytyis jostain.
Antti1
04.06.2008 21:36:40
Joo, toi Danish Oil vaikuttaa lupaavalta ihan koko vehkeen käsittelyyn. Vielä kun löytyis jostain.

Jos ei muualta löydy mitenkään, niin Plektra Trading Helsingissä ainakin myy ja toimittaa ihan postin kauttakin tarvittaessa.
kojones
04.06.2008 22:16:05
Jos ei muualta löydy mitenkään, niin Plektra Trading Helsingissä ainakin myy ja toimittaa ihan postin kauttakin tarvittaessa.

Tuo postitus on hyvä. Saas nähdä malttaako odottaa vai vetääkö oliiviöljyn jo viikonloppuna pintaan .D

Kiitos.
mindsnare
05.06.2008 08:35:45
Tuo postitus on hyvä. Saas nähdä malttaako odottaa vai vetääkö oliiviöljyn jo viikonloppuna pintaan .D

Kiitos.

Mä olen omani petsannut ja pistänyt pelkästään Danish Oilia pintaan. Se tosiaan toimii hyvin fillerinä ja levitettyäni sitä ohuita kerroksia useita kymmeniä kertoja useina kymmeninä levityssessioina ymmärsin lähteä kaljalle n. 2 vuotta sitten ja samalla tiellä olen vieläkin.

Vielä puuttuisi ne pari viimeistä kertaa karhunkielellä ja se olisi siinä, mutta saamattomuus otti niskalenkillä kiinni ja pahasti. Yksi asia mikä jarruttaa myös on se, että saatuani takakannen valmiiksi ja tehdessäni etupuolta, huomasin, että öljyä oli valunut hieman perspuolelle ja nyt siinä on pieni siivu paikallisesta seurakuntalehdestä. Suoraan sanottuna ottaa päähän.

Kaulan käsittelyaineena tuo on kuitenkin mitä mainiointa. Pinta on sileä kuin sika eikä tahmaa. Itseasiassa paras, mitä olen kokeillut.
kojones
05.06.2008 13:22:04 (muokattu 05.06.2008 13:23:20)
Kaulan käsittelyaineena tuo on kuitenkin mitä mainiointa. Pinta on sileä kuin sika eikä tahmaa. Itseasiassa paras, mitä olen kokeillut.

Joop, tuo on erittäin iso plussa, yhden kaulan joskus takavuosina taisin käsitellä kyllä ihan rypsiöljylläkin, eikä siitäkään hassumpi tullut. Se olikin kyllä vaahteraa.

Taitaa tuo Danish oil olla pääasiassa kiinanpuuöljyä ja sitä löytyy ihan paikallisestakin edulliseen litrahintaan. Täytyy kokeilla sillä.
Antti1
05.06.2008 13:37:06
Taitaa tuo Danish oil olla pääasiassa kiinanpuuöljyä ja sitä löytyy ihan paikallisestakin edulliseen litrahintaan. Täytyy kokeilla sillä.

Vaan kun ei ole, se on vain yksi sen ainesosista. Mutta kiinanpuuöljytkin toimii ihan jees. Jos kiinnostaa kiiltävä pinta, niin Rustin's Teak Oilin kanssa sellaisenkin saa. Danish Oil on sellainen silkinhimmeä, mutta vähän heijastava myöskin.
kojones
07.06.2008 14:01:49 (muokattu 07.06.2008 14:02:34)
Jepu. Tuli vedettyä musta vesipetsi ja kiinanpuuöljy ihan koko kitaraan. Hyvinkin röytämällä suoritettu hiominen jätti komeita monttuja, joista petsiä ei ihan helpolla pois hiota. Kannen reunoiltakin jo mahongit kurkistaa paikka paikoin. Ei ole kärsivällisyys mun hyveitä :D
On niin ruma, että on jo hieno, camo-sävytteinen splatter-loimu vois olla aika lähellä. Näyttää vähän siltä kuin ois löydetty tulipalon raunioista ja uitettu vuosi järvessä, jonka jälkeen kivellä hangattu pahimmat noet pois.

Mutta tavoitteeseen päästiin, paremmalta se omaan silmään näyttää kuin alkuperäinen Heritage Cherry Burst.

Vielä muutama kerros öljyä ja takaisin kasaan odottelemaan mikkejä.
kojones
07.06.2008 16:42:05 (muokattu 07.06.2008 21:47:16)
Nyt täytyis vielä keksiä millä nuo kermanväriset muoviosat käsittelisi vastaamaan tuon muun kitaran näköä, polttaminen vähän epäilyttää kun kuitenkin muuttavat muotoaan.

E: noista tuli aika hyvät tinneritussin ja puhdistussprayn avulla.

Vetäisin tuohon öljyn päälle vielä mahonkisen Osmo colorin, mukavasti tuli liukkautta ja ei vaikuttais petsiäkään enää läpi tulevan. Tuosta tuli itse asiassa aika siisti kun antoi silmien levätä, melkoisen räväkkä väritys :)
palomaeki
07.06.2008 21:53:10
Perttana!

Pistähän kuvia tuosta ryökäleestä! Alko kiinnostaan.
kitara on kiva.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)