Aihe: Rumpujen lainaaminen
1 2 3
Progressor
04.06.2008 17:29:56
Ja sitten kun tuo itte Signian setupilla 10, 14, 20, niin alkaa parku että missä kaikki tomit on. Perkele.
Sitte laahataan Taman mikälie sekasetti 25:llä tomilla joista jokatoinen on erimerkkinen ja soundit pahvilaatikoita.

Itse en valita kuin korkeintaan jälkeenpäin omille bändikavereille, mutta kun olen kuitenkin joitakin juttuja sovittanut kolmelle tomille, niin vähän ikävää niitä on soittaa vajaalla setillä. Olipa se sitten kuinka Signiaa tahansa. Tietysti mennään sillä, mitä tarjotaan, mutta hieman huono fiilis siitä jää, jos ei pysty soittamaan kaikkea niin kuin oli suunnitellut.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Kukkis 77
04.06.2008 17:54:02

Itse en valita kuin korkeintaan jälkeenpäin omille bändikavereille, mutta kun olen kuitenkin joitakin juttuja sovittanut kolmelle tomille, niin vähän ikävää niitä on soittaa vajaalla setillä. Olipa se sitten kuinka Signiaa tahansa. Tietysti mennään sillä, mitä tarjotaan, mutta hieman huono fiilis siitä jää, jos ei pysty soittamaan kaikkea niin kuin oli suunnitellut.

Mä en ees ikinä varmaan soita samaa biisiä kahta kertaa samalla tavalla. Fiilispohjalta mennään. Ja jos nyt sattuu olemaan joku olennainen koukku johon tarvitsisi vaikka juurikin kolme tomia eikä ole tarjolla kuin kaksi, niin sitten kehitän siihen lennossa jotain korvaavaa. Pääasia että on hyvä meininki.

Tuplabasaariakin tarvitsisi aika monessa meidän biisissä, mutta jos sellaistakaan ei satu olemaan keikkapaikalla ja omat varasti raineri, niin sitten soitellaan yhellä basarilla. Ei se ole niin justiinsa.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Hakki
04.06.2008 20:43:25
Mä en ees ikinä varmaan soita samaa biisiä kahta kertaa samalla tavalla. Fiilispohjalta mennään. Ja jos nyt sattuu olemaan joku olennainen koukku johon tarvitsisi vaikka juurikin kolme tomia eikä ole tarjolla kuin kaksi, niin sitten kehitän siihen lennossa jotain korvaavaa. Pääasia että on hyvä meininki.

Tuplabasaariakin tarvitsisi aika monessa meidän biisissä, mutta jos sellaistakaan ei satu olemaan keikkapaikalla ja omat varasti raineri, niin sitten soitellaan yhellä basarilla. Ei se ole niin justiinsa.

Jepjep, ei se ole ennenkään kaatunut homma siihen että on pölösetti keikalla ja treeniksellä möllöttää 4 tomia. Kyllä ne jutut saa kahdellakin menemään ihan hyvin, vaikka neljällä ne on alunperin tehty.
while(true) {play(metal);} | Ablaze In Hatred - www.ablazeinhatred.com | Kaikki tänään päättyy... | Searing Meadow - www.searingmeadow.com
Niq
06.06.2008 10:41:39

Mun mielestä on kohteliasta olla etukäteen yhteydessä henkilökohtaisesti siihen rumpaliin, jonka settiä lainaa. Kokemusta on näistä "joo joo, se basisti lupas et homma on ihan ok näin" ja sitten keikkapaikalla rumpali ei ole kuullutkaan lainaushommista.

Tämä virhe tuli tehtyä tuossa viime keikalla taas vaihteeksi. Keikkajärkkääjä sanoi että siellä on tosi hyvät Tamat paikalla, ammattirumpalilta lainassa, ei tarvii omia tuoda muuta kuin pellit ja virveli. Ja arvaahan siinä miten kävi: 80-luvun Swingstarit ultrasyvillä etutomeilla ja basarin päälle tuleva tomikiinnike ihan paskana, ne tomit pysyi paikallaan ehkä 2 minuuttia ja sit lurpsahti miten sattui.

Onneks otin oman virppatelineen messiin niin sai toisen etutomin sit siihen pystyyn että sai asettelun edes jotenkin. Kalvot tietenkin oli ihan surkeassa kunnossa, vireestä ei tietoakaan, basari ihan täynnä kaikkea kamaa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
poopi
06.06.2008 12:55:06
80-luvun Swingstarit ultrasyvillä etutomeilla

Kalvot tietenkin oli ihan surkeassa kunnossa, vireestä ei tietoakaan.

Kuulostaa ihan mun setiltä, joita jotkut onnekkaat pääsee elokuussa lätkimään. Buahahaa!
sutikomppi
06.06.2008 17:34:30 (muokattu 09.06.2008 14:10:27)
Gretschejäni ei kotoa viedä mutta, jos ne ovat lavalla niitä voi lainata. Jos jotakin menee rikki se tietysti korvataan. Rumpalit yleensä ovat herrasmiehiä !

Kerran olen tavannut kusipää - rumpalin. Kotkalaisessa bändissä nimeltä Awo Heiskanen oli sellainen. Kaikkien muiden kanssa homma on toiminut.

Erityisen kiitoksen saa Agents ja Heikki Sandren. He oikein pyysivät, josko voisin soittaa heidän rummuillaan. Halusivat säilyttää lavan yleisilmeen. Miksaaja vielä miksasi kaupan päälle meidänkin bändin.

Kokemuksella voin sanoa, että aina kannattaa otta omat rojut mukaan. Missään tapauksessa ei kannata luottaa sanontaan " joo kyllä täällä on rummut ja kaikki...."
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
JanneO
08.06.2008 12:11:11
Kyllä on vermeitä lainailtu ja on hyviä sekä huonoja kokemuksia noista.
Aina lainatessa sovimme, että jos jotakin hajoaa, niin se korvataan, oli se sitten pelti tai peltitelineen huopa. Tarkastamme tavarat ennen lainausta ja sen jälkeen.

Joskus olen lainannut esim virveliä, jonka kalvo on piesti aivan ruvelle, edes kiitosta ei lainauksesta kuulunut.

Nykyään en mielelläni lähde kamoja kotoa lainaamaan, mutta jos samalla keikalla ollaan, niin silloin kyllä mielelläni lainaan, joskin asiasta on sovittava etukäteen ennen keikkaa, muuten oletan että muilla on setti matkassansa myös.
Yhdellä keikalla v*tutuskäyrä nousi todella, tilanne oli seuraava, että 4 bändiä lavalla, meidän viimeisenä.
Kahden muun bändin rumpalit ottivat yhteyttä sähköpostilla ennen keikkaa ja sovimme mitä tuodaan ja miten toimitaan. Yhden bändin rumpalista ei kuulunut, ei edes siinä vaiheessa kun soundchekissä halusivat kamoja lainaan. No siinä kävi heidän pändistään kolme eri tyyppiä ja yksi järkkäri kyselemässä kamoja. Ensin kysyttiin että saako lainata rumpuja, johon sanoin että joo... toinen kysyy että voiko lainata virveliä, johon sanoin että joo... kolmas tulikin kyselemään jo tuplapedaalia... jotka lupasin lainata. no vähän ajan päästä järkkäri tuli kyselemään että voiko peltejä lainata... lupasin riden ja sanoin että hommatkoon muualta.
Bändin keikka oli alkamassa, niin järkkäri tuli kysymään vielä kapuloita... H*lvetti. Sanoin ettei mulla ole. Sanaakaan en tuon kyseisen bändin rumpalin kanssa puhunut koko iltana, jätkällä ei ollut sen verta älliä että olisi itse tullut kyselemään noita vermeitä, jolloin niitä olisi voinut lainata ja sopia käytännöstä, mutta ei, kaikki välikäsien kautta.
Sekin tietysti ketutti, että kaverilla ei ollut mitään mukana...
fifehole
08.06.2008 13:39:52

Bändin keikka oli alkamassa, niin järkkäri tuli kysymään vielä kapuloita... H*lvetti. Sanoin ettei mulla ole. Sanaakaan en tuon kyseisen bändin rumpalin kanssa puhunut koko iltana, jätkällä ei ollut sen verta älliä että olisi itse tullut kyselemään noita vermeitä, jolloin niitä olisi voinut lainata ja sopia käytännöstä, mutta ei, kaikki välikäsien kautta.
Sekin tietysti ketutti, että kaverilla ei ollut mitään mukana...

Kaikkea sitä sattuukin!

Meillä kävi niin, että erään bändin keikkämyyjällä ja itse bändilä ei kommunikointi oikein toimi. Oli sovittu että paikalla on kitara ja bassokaapit, mutta rumpali haluaa vetää ehdottomasti omilla rummuilla. Nooh, kun oltiin purettu talon rummut ja mikitys, tulee rokkitähtien apujoukot raahaten kitara full stackeja selkä vääränä. Sitten alkaa hirveä itku, missä rummut, täällä piti olla rummut talon puolesta, mitä vittuu, vittu mitä amatööri touhua, piip paska piip, pip, piip! Sitten tulee paikalle itse 1,5 m pitkä guitar hero ja alkaa mesoamaan kun sataa ja kaikki muukin on paskaa paitsi kusi.. No ei siinä mitään, kasattiin rummut ja mikitettiin ennätysvauhtia. Siinä vaiheesa oltiin tuhlattu 50 minuuttia tarkoitetun 15 minuutin sijaan. Ja eikun poliisipartio paikalle ja pyytämään päivystävältä pientä lisäaikaa huvilupaan. Kaikki meni lopulta suht hyvin ja hobittikitaristikin heitti vain yhden tyhjän pullon yleisöön. Ensimmäinen kerta kun sai järjestysmiehiä rauhoitella, etteivät hakkaa artistia. Kummaa touhua joskus tuo rokkikukkoilu, varsinkin kun on joskus Suosikissa mainittu.

Lopuksi vanha totuus: "ei lainaamalla ainakaan parane"
Head for an eye
Kailis
08.06.2008 17:27:20

Mulla tuo aikaisemmin mainittu peltien rikkominen sai sellaisen lukkotilan aikaan etten lainannut kannuja edes Iggy Popin rumpalille festareilla. Oli nähnyt Sata Lasta keikan ja pitänyt mun set-upista. Tuli niiden PR-mies kyselemaan vuokralle ja oli aika pihalla kun aika hintavan tarjouksen jälkeen tuli vain ei. Voi aikoja voi tapoja...
Matjardo
08.06.2008 18:03:39
Itse olen suostuvainen lainaamaan vain itse pönttöjä. Pedaalit, pellit, virveli ja standit on mulle sen verran henkilökohtaisia juttuja, etten niitä ala lainailemaan. Standeja en lainaa sen takia, kun ne on juuri niissä omissa säädöissä, ja jos niitä rupee joku muu ruuvailemaan, joutuu keikan jälkeen sitten taas hakemaan ja etsimään päivä kaupalla niitä oikeita säätöjä.
Edelliselläkin keikalla tuo systeemi toimi hienosti. Reilusti etukäteen informoitiin, että pannut on mun puolesta, ja kaikki muut kamat on tuotava itse. Kaikki toi omat vehkeet standeineen päivineen, vaihdotkin sujui vauhdikkaasti, kun ei tarvinnut ruveta ruuvailemaan peltejä standeista, kunhan vain heivasi sound checkissa säädellyt standit setin ympärille, niin kaikki oli valmista.
Ainut, niin tuolla keikalla viimeisen bändin rumpali poljeskeli basarista kalvon auki. Siitäkin tosin päästiin kaikkia osapuolia miellyttävään ratkaisuun, ja sovitut korvaukset tulivat ajallaan.
Two beers or not two beers?
arse
08.06.2008 19:22:25

Auttaa kun ei suunnittele liikaa. Mä yleensä pyrin olemaan roudaamatta mitään, jos vain mahdollista. Aina ei tietenkään tiedä mitä sieltä tulee vastaan, mutta oma soitto on kehittynyt sellaiseksi, ettei sen nyt niin väliä olekaan.
"The first thing, when you go into the studio, is that the engineer says, 'I hear all this ringing,' and I say, 'That's the sound of the drumkit, you prick! That's the way it's supposed to sound.'" -Cozy Powell
Progressor
08.06.2008 22:15:54
Auttaa kun ei suunnittele liikaa.

Minulla nyt vain on sellainen tyyli, että tykkään sovittaa omat osuuteni aika tarkkaan. Sillä tavoin saan biisit kuulostamaan omasta mielestäni paremmalta ja soitto tuntuu varmemmalta ja mukavammalta.

Tämän voi nähdä myös soittotaidon ja luovuuden puutteena.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
jigsore
08.06.2008 23:46:30

Pönttöjä lainaan ihan mieluusti, vaikka joskus onkin tuskallista katsoa raskaammalla kädellä hutkivia sankareita.. Ei ole sentään kalvoja mennyt vielä hajalle. Aina on sovittu etukäteen että muut tuovat omat pellit ja pedaalit. Jos itse soittelen muiden kamoilla, on ollut tapana tiedustella hyvissä ajoin ainakin tomien määrä ettei tule sitten yllätyksenä paikan päällä. Ylimääräistä säätöä aiheuttaa vasenkätisyys, ei ole vielä ollut useamman bändin keikkaa ettei olisi jossain vaiheessa pitänyt kääntää settiä :| Siitäkin olen yleensä ilmoitellut ajoissa.
seikkailumielellä ja leikkimielellä
asa
14.06.2008 13:40:33 (muokattu 14.06.2008 13:42:58)

Kyllähän se niin on, että kyllä minäkin kaikkea muuta lainaan sujuvasti, paitsi symbaaleja. Snarea nyt on helppo lainata tarvittaessa, kun se on umpipaska Pearlin normi teräsvirppa. Eri asia olisi jos mulla olisi vaikka joku kallis reference-sarjan supersnare. Sit joutuisi harkitsemaan hieman tarkemmin asiaa.
Eikä sillä setin muuttamisella mulle niin väliä ole, äkkiähän ne laittaa takaisin paikoilleen, ellei joku sankari ole vetänyt ihan överiksi ja kääntänyt esim vasuriksi setin. Tai sitten Lars Ulrich moodiin.

Kerran kävi vanhalla bändikämpällä kiva ylläri, kun menin treeneihin, ja huomasin että mun rummut oli käännetty vasurisetiksi. Oltiin siihen aikoihin alivuokralaisina oikeastaan täysin tuntemattomien tyyppien kämpällä. Aika pian ilmoitin tyypeille että mun rummuilla ei sitten soiteta, kun ei kerran lupaakaan viitsitä pyytää. Onneksi tyypit sai kenkää pian sieltä kämpältä, ja me jäätiin siihen sitten yksin. Olivat meiltä perineet osuutemme vuokrasta, mutteivat maksaneet MITÄÄN vuokraa vuokraisännälle. Taisi mennä ne rahat kaljaan. Onneksi me saatiin puhuttua itsemme jäämään siihen.

Vaikka itse soitankin isolla tuplasetille ja miljuunalla symbaalilla, niin keikoilla soitan tarvittaessa moposetillä ja parilla crashilla ja chinalla. Ei se ole niin justiinsa, vaikka olisi sovittanut ja säveltänyt ne biisit kuinka isolla setillä hyvänsä. Niillä mennään mitä on tarjolla.
Kerran Vastavirta klubilla alkoi hieman vituttamaan kun rummut oli jotain CENTURY-osastoa, ja surkean hardwaren takia tomit ja symbaaltelineet liikkuivat biisin aikana karkuun. Niitä sai sitten siirrellä biisin aikana pariinkin otteeseen, että ylettyi lyömään niihin. Kaiken herkun lisäksi rumputuoli oli heiluva rotjake, joka lasketui keikan aikana koko ajan alemmaksi ja alemmaksi. Keikan lopulla sitä oltiinkin Erkinharju-asennossa polvet suussa. Ei auttanut mikään, oli pakko vetää, vaikka sitten kiukulla.
UP THE IRONS!
Kailis
18.06.2008 06:27:07

Oon vahingossa pölliny vastavirran ainoan toimivan hyvän snartestaagin. Tai itseasiassa innokas kitaristi heitti sen laatikkoon, damage done...
kampela
18.06.2008 09:24:13

Symbaalit pysyy kyllä omassa pussissa vaik ois mikä. Rumpuja oon lainannu. Sekin vaan jotenkin nihettää kun soittajia on tosiaan monenmoisia. Kyllä mua sylettää vaihdella klommoille menneet tomin kalvot keikkaliksalla, ei hyvä.

Tosin jos jonkun tapahtuman tiimoilta järjestäjä ottaa yhteyttä ja ehdottaa mun settiä käytettäväks niin sitten pitää kyllä saada kalvosetti bonariks.
Sukelluskalastus.
Roberto
18.06.2008 09:49:24

Diggaan roudata ja vedän aina omilla kamoilla. Aika niheesti tulee lainailtua, paitsi tutuille joista tietää et hommassa on jotain rotia.
Vallu-Veke
20.06.2008 22:44:27
Lainatessa tavara paranee.
Kailis
22.06.2008 16:50:20

Lainatessa tavara paranee.

Joo sul on kiva tyttöystävä, kiitti!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)