Aihe: Ne muuten soi
1 2
JHS-Custom
31.05.2008 07:10:18
Tein 3 Telecasteria ja lisää tulee :-) Tarkoitus on tehdä myös ruosteinen Stratocaster, Les Paul, alumiinista Explorer tai Randy Roads skebat..ainakin.

Täytyy myös tehdä basso. Muutamat, jotka ovat kokeilleet näitä Telecastereita ja ovat ylistäneet niitä. Mm. Marzi Nyman diggasi ja hänelle täytyy tehdä yksi.
Spiral
31.05.2008 08:30:10

Siis onko nuo pinnoitettu/päällystetty metalilla vai?
Kauniita ovat, vaikekn tele-ihmisiä olokaan.
Hannu H.
31.05.2008 10:35:51

Paljonko tommosilla painoa on?
Todella komean näköinen etenkin tuo ruosteinen tele!
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella Näin syntyy studio!
Les Fender
31.05.2008 11:16:53
Todella komean näköinen etenkin tuo ruosteinen tele!

...Taitoni lisäksi myös kitarani on ruosteessa;)... Aikoinaan mulla oli laitossa happoteräksestä tehty akustinen kitara, painoi pirusti mutta ei soinut. Medalit toimii sähkiksessä jo ulkonäöllisestikkin paremmin.
"Living is easy with eyes closed!"
JHS-Custom
01.06.2008 12:31:01
Niin molemmat on peltiä ja paino molemmissa 3.380 g, eli jotakuinkin normaalin painoisia.
stenel
01.06.2008 22:23:04
Upeita kitaroita!Nyt vaan rohkeasti tekemään itsesuunniteltuja kitaroita,Telejä on jo maailma puolillaan.
Jag känner en bott
JHS-Custom
02.06.2008 06:29:15
Kiitos kommenteista ja vinkeistä. Tarkoitus on tehdä myös Stratocaster, Les paul ja joko Explorer (alumiinista) tai Randy Rhoads (aluminnista), mutta myös oman kitaran mallian olen mietiskellyt ja piirtänyt ja yksi ajatus on, mutta katsotaan.

On muuten hienoja nuo teidänkin kitarat, täällähän on paljon lahjakasta väkeä.
kojones
02.06.2008 09:30:18
Explorer alumiinista olis kyllä niin komee. Mistä oot kaulat tehnyt, voisko siihen ajatella hiilikuitua? Taitaa olla tosin jo melko kallista ja vaikeeta työstää ilman kunnon välineitä.
JHS-Custom
03.06.2008 20:39:24
Molemmissa kaulat vaahteraa ja otelauta ruusupuuta. Hiilikuidusta en tiedä. Niin yritän myös kehitellä taysin omaa mallia heavy kirtaraan, mutta aluminiista (turkkilevyä)...siitä tulis aika cool ja siitä mä sen teen, oli malli sitten mikä tahansa.
brn2sk8
04.06.2008 12:34:25 (muokattu 04.06.2008 12:36:51)
Siis meinaat tehdä alumiinista kitaran? Milläköhän sen meinasit saada toimimaan?

Alumiini on hirveen herkkää lämpölaajenemiselle, se varastoi itseensä lämpöö tosi vahvasti, siks sitä käytetään mm. ilmastointikanavissa ja muissa, sekä alumiinin kevyt ominaisuus on vain sellasissa osissa hyvä ominaisuus jotka ei sais elää ollenkaan.. Alumiiniin kun teet pienenkin pintanaarmun normiteräksellä se alkaa syöpyyn siitä ja jos teet alumiiniin pienenkin kolhun et saa sitä millään pois, se on niin pehmeetä että siitä lyö puukon läpi

Itse olen työstänyt alumiinia sen verran että harmittaa jo, enkä kyllä kitaraan sitä suosittelis ollenkaan, paitti jos meinaat jotenkin karkasta ne osat tai muuta vastaavaa, jota kylläkin epäilen aavistuksen verran... Alumiinin hitsauskin on vammasta koska itse alumiini sulaa n. 700 asteessa mutta sen päällä oleva oksidikerros sulaa vasta n.1200 asteessa joten siinä joutuu käyttään kauheita lämpötiloja ja kun saa vihdoin valmiiks tuon hitsauksen niin se kappale näyttääkin ihan sammakolta..

Kerro vähän lisää mitä meinaat tehdä alumiinista siihen, mua alko nimittäin kiinnostaa.. Ootko ennenkin työstäny jotain alumiiniosia skittaan? En oo koskaan kuullutkaan että joku ois väsännyt kyseisestä materiaalista mitään kitaran osia..

EDIT: kirjotusvirheet
Cry Baby and ask me WHY WHY
Juniper
04.06.2008 14:31:37 (muokattu 04.06.2008 14:36:11)
Siis meinaat tehdä alumiinista kitaran? Milläköhän sen meinasit saada toimimaan?

Alumiini on hirveen herkkää lämpölaajenemiselle, se varastoi itseensä lämpöö tosi vahvasti, siks sitä käytetään mm. ilmastointikanavissa ja muissa, sekä alumiinin kevyt ominaisuus on vain sellasissa osissa hyvä ominaisuus jotka ei sais elää ollenkaan.. Alumiiniin kun teet pienenkin pintanaarmun normiteräksellä se alkaa syöpyyn siitä ja jos teet alumiiniin pienenkin kolhun et saa sitä millään pois, se on niin pehmeetä että siitä lyö puukon läpi

Itse olen työstänyt alumiinia sen verran että harmittaa jo, enkä kyllä kitaraan sitä suosittelis ollenkaan, paitti jos meinaat jotenkin karkasta ne osat tai muuta vastaavaa, jota kylläkin epäilen aavistuksen verran... Alumiinin hitsauskin on vammasta koska itse alumiini sulaa n. 700 asteessa mutta sen päällä oleva oksidikerros sulaa vasta n.1200 asteessa joten siinä joutuu käyttään kauheita lämpötiloja ja kun saa vihdoin valmiiks tuon hitsauksen niin se kappale näyttääkin ihan sammakolta..

Kerro vähän lisää mitä meinaat tehdä alumiinista siihen, mua alko nimittäin kiinnostaa.. Ootko ennenkin työstäny jotain alumiiniosia skittaan? En oo koskaan kuullutkaan että joku ois väsännyt kyseisestä materiaalista mitään kitaran osia..

http://www.bergeronguitars.com/id23.htm
http://www.metalcarver.com/guitar/index.htm

Siinäpä pari esimerkkiä alumiinikitaroista. Googlella löytää lisää vaikka kuinka paljon.
Mikäs ongelma alumiinin hitsauksessa on? Itse oon Tigillä, Migillä ja puikolla hitsannut alumiinia ja aina on onnistunut hyvin. Tosin kitaraa en lähtis hitsaamalla tekemään, vaan koneistamalla billetistä.....
Kyllä se hitsaamallakin onnistuu kunhan valitsee oikean alumiinlaadun.

edit Ainiin ja JHS-customille: Olet kyllä hienoja keppejä vääntänyt!!!
JHS-Custom
04.06.2008 20:12:33 (muokattu 04.06.2008 20:27:36)
(Mikäs ongelma alumiinin hitsauksessa on? Itse oon Tigillä, Migillä ja puikolla hitsannut alumiinia ja aina on onnistunut hyvin).

Niin, se on just niin, jos osaa, ei se niin vaikeeta ole. Toki, en ole koskaan kitaran bodya tehnyt alumiinista, mutta kyllä kokeilen ja uskon, että se toimii ja että siitä saa siistin. Mutta sittenpähän tiedän, kun kokeilen.

Alumiinista meinasin tehdä siis vain bodyn ja kaula perinteisesti puusta.

Kiitos kehuista. On muuten todella siistejä, noi alumiini skebat, varsinkin diggaan ALP 1 ja 2.
tonicaster
04.06.2008 22:41:06
Alumiini kitara ehottomasti niittaamalla kasaan sellasilla kupukantaniiteillä, tulis rok. (esim. vanhat lentokoneet)
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
JHS-Custom
05.06.2008 06:01:19
Alumiinikitara niittaamalla...SIINÄ ON MUUTEN IDEAA JA JUURI SE HERÄTTI MIELENKIINTONI, että niinhän tosiaan vanhoja lentokoneita tehtiin.

Siis se voi olla todella siisti, täytyy miettiä ja visioida päässä sitä. Voi olla, että (kun ehdin) jotuu tekemään yhden sellaisen.
Murgo
05.06.2008 06:13:53

Lieneekö lämmönjohtavuudella/lämpökapasiteetilla/lämpölaajenemisella mitään merkitystä kitarakäytössä? Myöskään syöpyminen ei ole ongelma kuivissa tiloissa käytettävässä tavarassa, esim. autonosat ovat erikseen, niitä tiesuola syövyttää jos on naarmuja yms. Alumiini on myös pehmeimmilläänkin kovempaa kuin normaalikitaran puu/lakkapinta ja jotkut laadut ovat hyvinkin kovia. Saa olla aika pehmeää/ohutta levyä jos aikoo puukon lyödä läpi.

Tästäpä syystä oksidi on poistettava ennen hitsausta, muuten ei todellakaan tule mitään. Telakalla aikoinaan oli hitsausohjeessa vaatimus että railopintojen hionnasta hitsaukseen sai kulua korkeintaan X tuntia (muistaakseni 6h tms. samana päivänä oli joka tapauksessa hitsattava). Hitsausta vaikeuttaa myös alumiinin hyvä lämmönjohtavuus, eli liika lämpö sulattaa kappaleen isolta alueelta, mutta kyllä se on täysin hitsattavissa normaalimenetelmillä kun vain tekniikka on hallussa. Kaikkihan on tietysti sairaan vaikeaa jos ei osaa :)

Puhe näytti olevan ihan kokoalumiinisesta rungosta. Itse olen tehnyt yhden pleksin alumiinisesta turkkilevystä, siinähän tosin ei tarvitse hitsata. On aika kivan näköistä.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
jukkasil
05.06.2008 06:46:39 (muokattu 05.06.2008 06:48:48)

(Mikäs ongelma alumiinin hitsauksessa on? Itse oon Tigillä, Migillä ja puikolla hitsannut alumiinia ja aina on onnistunut hyvin).

Boyd Corrington (RIP) jenkkilandiassa teki monta autoa suorasta alumiinilevystä (ohutlevystä) ja hyvin ne tossa american hot rod-sarjassa näyttävät pystyvän levyjä toisiinsa (Tigillä) hitsaavan ilman suuria lämpövääntymiä. Kyllä kai tässä on enemmän kyse siitä miten heftataan ja lopullinen hitsaus tehdään, hyvällä hitsauksen ennakkosuunnittelulla lämpömuodonmuutokset saadaan pysymään kurissa. Ja voihan sitä tehdä vaikka vesijäähdytetyn hitsausjigin, jos muuten ei hommaa saa kuriin.
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
brn2sk8
05.06.2008 07:21:06
Lieneekö lämmönjohtavuudella/lämpökapasiteetilla/lämpölaajenemisella mitään merkitystä kitarakäytössä? Myöskään syöpyminen ei ole ongelma kuivissa tiloissa käytettävässä tavarassa, esim. autonosat ovat erikseen, niitä tiesuola syövyttää jos on naarmuja yms. Alumiini on myös pehmeimmilläänkin kovempaa kuin normaalikitaran puu/lakkapinta ja jotkut laadut ovat hyvinkin kovia. Saa olla aika pehmeää/ohutta levyä jos aikoo puukon lyödä läpi.

Tästäpä syystä oksidi on poistettava ennen hitsausta, muuten ei todellakaan tule mitään. Telakalla aikoinaan oli hitsausohjeessa vaatimus että railopintojen hionnasta hitsaukseen sai kulua korkeintaan X tuntia (muistaakseni 6h tms. samana päivänä oli joka tapauksessa hitsattava). Hitsausta vaikeuttaa myös alumiinin hyvä lämmönjohtavuus, eli liika lämpö sulattaa kappaleen isolta alueelta, mutta kyllä se on täysin hitsattavissa normaalimenetelmillä kun vain tekniikka on hallussa. Kaikkihan on tietysti sairaan vaikeaa jos ei osaa :)

Puhe näytti olevan ihan kokoalumiinisesta rungosta. Itse olen tehnyt yhden pleksin alumiinisesta turkkilevystä, siinähän tosin ei tarvitse hitsata. On aika kivan näköistä.

Juu, se on ihan normaalia että oksidi poistetaan ennen hitsausta mikäli se nyt onkaan tarpeellista ollenkaan... Sen takia ajattelin sitä lämpölaajenemisjuttua vaan että jos tekijä ois aikonut tehdä koko kepin alumiinista, eli myös kaulan, niin miten se ois aikonut taiteilla kaularaudan kanssa ja vireen, mutta kuulemma vain koppa ollaan taittelemassa alumiinista niin ei sen enempää häikkää...

Alumiini kummastutti vaan ajatuksena, käytännössä se oli ihan komeen näköstä joten onnee sinne, pistelehän ihmeessä jatkossa sit linkkejä ja kuvia taas kun valmistuu!
brn2sk8
05.06.2008 07:22:56
Jaa, käsittääkseni esim. autojen rauta(lue pelti) syyläreitä vaihdetaan alumiinisiksi juuri sen takia että alumiini luovuttaa lämmön helpommin.
Eli ainakin mun käsityksen mukaan alumiini luovuttaa lämmön suhteellisen nopeasti ja helposti. Mutta riippuen tietenkin että mihin verrataan.

Eli tämä ihan vain tuohon mainitsemaasi lämpö asiaan tämä kommentti.

Ja tähän vielä että juu siis oot ihan oikeassa tässä että alumiini luovuttaa myös lämpönsä helposti, siksi sitä käytetään ilmastointikanavissa eri tarkotuksiin... Mutta aihe nyt meni jo vähän mun osalta siis, selvästi osaavaa porukkaa kyseessä ;)
JHS-Custom
05.06.2008 20:45:45 (muokattu 08.06.2008 14:56:56)
Joo kyllä kä kokeilen ja uskon itseeni ja siihen projektiin :-) Täytyy ensin myydä muutama tele, niin sitten voi tehdä niitä muitakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)