kaaliaivo 02.06.2008 21:48:18 | |
---|
Moi! Nurkissa majailee Marshall Super Bass 1971, mutta sille sopiva 4x12 kaappi puuttuu. Paljoltihan näissä on kysymys makuasioista, mutta osaatteko suositella löytyykö esim. Marshallilta jotain uutta 4x12 kaappia, joka olisi hyvä klassiseen rokkiin ns. vintage-soundeilla? Tyylin Hendrix, Cream, Zeppelin, The Who, 70-luvun AC/DC? Entäs olisiko Orangen 4x12 kaapit mistään kotoisin? Yksi Orangen 1x12 kaappi minulta löytyy, Celestion Vintage 30 elementillä eikä se ainakaan pahalta minun korviini kuulosta. Vaikka pääkaupunkiseudulla majailenkin, niin vähän vaikuttaa siltä, että noita eri kaappeja ei oikein kovin helposti pääse liikkeissä kokeilemaan. Eivät taida pitää niitä varastossa, koska vievät niin paljon tilaa. Kiitoksia kommenteista jo etukäteen. T:Kaaliaivo |
mvirta 02.06.2008 22:06:02 (muokattu 02.06.2008 22:09:11) | |
---|
Shut Up 'n Play Yer Guitar |
Kjukka 02.06.2008 22:10:04 (muokattu 02.06.2008 22:12:37) | |
---|
|
Lonesome 02.06.2008 22:17:23 | |
---|
http://www.thomann.de/fi/marshall_mr1960tv.htm (Myös mielestäni ainoa oikea ratkaisu) Kompataan. Nykyisin muut Marsun kaapit ovat pienempiä, joten tuota lähemmäksi ei alkuperäistä pääse. Tosin en 80-luvulla hirveästi JMP-Marshallin alla huomannut eroa ' 73 Laneyn Greenback-kaapin ja uuden 1960A 300W:n välillä, mutta se Lanikka ei ollutkaan enää ihan parhaassa iskussa, eikä mun korvat tarpeeksi hyvät... "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" |
Kivijalka 02.06.2008 22:27:27 | |
---|
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy. |
koponen 02.06.2008 23:35:36 (muokattu 02.06.2008 23:43:28) | |
---|
Minä laittaisin sille kaveriksi marsun kaapin, varustettuna G12H- tai G12M (eli ns Greenback) -elementeillä. G12M mielestäni parempi, kumpiakin olen kokeillut. Komppade komppade. Sanoisin, että nimenomaan G12M on juuri se elementti mitä ketjun aloittaja etsii. Vielä kun jostain löytäisi vintagea niin vot, vaikkei reissuetkaan missään nimessä huonoja ole. Luulisi että DLX:ssä pääsisi jopa testaamaan. If it says Marshall on the front, you're good to go |
kaaliaivo 03.06.2008 00:20:48 | |
---|
Paljon kiitoksia kaikille kommentoineille! Täällähän on nopeaa toimintaa. Rahatilanteen vuoksi kaapin hankkiminen menee luultavasti alkusyksyyn, mutta laitoin neuvonne tarkasti talteen. |
Jucciz 03.06.2008 02:24:28 (muokattu 03.06.2008 02:27:13) | |
---|
Marshall 1960TV. Ilman muuta. Tyylikkäämpää kioskia saa hakea hyvän tovin: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/february_2008.jpg Sama nuppi muuten, paitsi että tuo on vuodelta 1970. ;) G12M Greenbackit on muutenkin paljon lähempänä vanhaa kunnon rokkisoundia kuin Vintage 30, joka on itse asiassa aika piikikässoundinen kaiutin. Tietty kaapin rakenne ja nuppikin vaikuttaa, mutta noin esimerkiksi G12M:ään verrattuna juuri. |
kaaliaivo 03.06.2008 21:23:59 | |
---|
Marshall 1960TV. Ilman muuta. Tyylikkäämpää kioskia saa hakea hyvän tovin: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/february_2008.jpg Kuvassasi on esteettisesti hieno asetelma. Naapurisopu voi tuolla setillä olla koetuksella ellei käytä THD Hot Platea tai vastaavaa. Pistän tuon 1960TV-kaapin testattavien listalle. |
hapan 03.06.2008 21:27:16 | |
---|
BTW, riittääkö 100 W kaappi 100 W nupille? Jostain muistaisin lukeneeni, että kaapin pitäis kestää enemmän, mitä nuppi antaa. |
Wespa 03.06.2008 21:33:58 | |
---|
BTW, riittääkö 100 W kaappi 100 W nupille? Jostain muistaisin lukeneeni, että kaapin pitäis kestää enemmän, mitä nuppi antaa. Toi ei oo kovinkaan yksiselitteinen juttu, ensinnäkään siitä syystä että varsinkin vanhemmat putkinupit saattavat täysillä luukutettaessa tuupata tehoa reippaasti enemmän kuin sen 100w mikä niille yleensä ilmoitetaan tehoksi (jos siis päätteessä 4xEL34). Toisaalta taas joissain vahvistimissa jopa toisin päin, eli eivät ne anna tehoja "edes" sen vertaa mitä valmistaja ilmoittaa. Varman päälle pelatessa toki kandee olla kaapissa enemmän tehonkestoa kuin mitä vahvari parhaimmillaan antaa, mutta ei se kovinkaan usein ole tarpeen. Tuskin sää aina sitä 100w nuppias ihan täpöillä kuitenkaan pääset luukuttamaan, vai? ;) Semi-offtopic, Framuksen 2x12-komerossahan on kaks kappaletta V30:siä, joiden tehonkeston pitäisi olla yhteensä 120w. Eli onko valmistaja vaan vetänyt varman päälle, koska kaapin tiedoissa lukee että tehonkesto on 100w, vai mistä on kyse? "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
hapan 03.06.2008 21:37:34 | |
---|
Tuskin sää aina sitä 100w nuppias ihan täpöillä kuitenkaan pääset luukuttamaan, vai? ;) En toki, en toki. Vielä... ;D Semi-offtopic, Framuksen 2x12-komerossahan on kaks kappaletta V30:siä, joiden tehonkeston pitäisi olla yhteensä 120w. Eli onko valmistaja vaan vetänyt varman päälle, koska kaapin tiedoissa lukee että tehonkesto on 100w, vai mistä on kyse? Meikäläisen Framuksen tehonkestoksi on ilmoitettu 240 W, mutta kaapissa lukee 200 W. Kaippa se on sitä varmuuvemmaksimointiva. |
kimurantti1 03.06.2008 23:38:07 | |
---|
Kaapin tehonkestoa valitessa kantsisi ehkä ennemmin miettiä sitä, että kuinka kovaa itse soittaa, eikä sitä, että kuinka paljon tehoa nupista parhaimmillaan/pahimmillaan lähtee. Aivan eri asia tietenkin on, että kuinka hyvin kaappi toistaa esim. alapäätä, mutta vaikea kuvitella tänä päivänä tilannetta, jossa 100w kestävästä kaapista loppuisi tehonkesto kesken niin, että elementit menisivät rikki. |
hapan 03.06.2008 23:39:46 | |
---|
Kaapin tehonkestoa valitessa kantsisi ehkä ennemmin miettiä sitä, että kuinka kovaa itse soittaa, eikä sitä, että kuinka paljon tehoa nupista parhaimmillaan/pahimmillaan lähtee. Aivan eri asia tietenkin on, että kuinka hyvin kaappi toistaa esim. alapäätä, mutta vaikea kuvitella tänä päivänä tilannetta, jossa 100w kestävästä kaapista loppuisi tehonkesto kesken niin, että elementit menisivät rikki. Juuri tätä kaipasin. En pidä nuppia lähellekään täböä, jostain vaan oon moisia lukenu ja ajattelin varmistaa. Notta hänks för en info. |
Öhm, en tiedä johtuuko tää liian kovasta wattimäärästä, mutta mulla on DIY Super Lead ja 4x12" jossa Greenbackit, eli juuri tuo 100W tehonkesto. Noh, yks elementti on vissiin lähteny kiinnityksistään jotenkin löystymään, eli se lähtee resononoimaan aika vapaasti siinä kehyksessään. Ja tosiaan tuolla Super Leadillä on usein tulllut luukuteltua kaikki nupit kaakossa (ei ehkä tone- nupit). Mutta tosiaan tossa nupissa voi olal vuikaa, koska volat täysillä pystyn vielä olemaan ilman tulppia jonkin aikaa, eipä lähe siitä niin kova meteli kun pitäis? |
Wespa 04.06.2008 11:09:57 | |
---|
Mutta tosiaan tossa nupissa voi olal vuikaa, koska volat täysillä pystyn vielä olemaan ilman tulppia jonkin aikaa, eipä lähe siitä niin kova meteli kun pitäis? No pakko olla jotain vikaa jos ei kahta tai neljää EL34:sta täysillä luukuttaessa lähde kuulo ilman tulppia, imho. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
Dinorocker 04.06.2008 13:44:48 (muokattu 04.06.2008 13:47:43) | |
---|
Marshall 4*12 Greenback. ->1960BX. Turbo!!! |
Biffy Dully 04.06.2008 15:33:01 | |
---|
Kaapin tehonkestoa valitessa kantsisi ehkä ennemmin miettiä sitä, että kuinka kovaa itse soittaa, eikä sitä, että kuinka paljon tehoa nupista parhaimmillaan/pahimmillaan lähtee. Aivan eri asia tietenkin on, että kuinka hyvin kaappi toistaa esim. alapäätä, mutta vaikea kuvitella tänä päivänä tilannetta, jossa 100w kestävästä kaapista loppuisi tehonkesto kesken niin, että elementit menisivät rikki. Olen hieman eri mieltä. Myöskin Marshallin nupin omistajana voin sanoa, että kiusaus kääntää masteri koemielessä täysille käy jossain vaiheessa sietättömäksi. Ja silloin se on tehtävä. Ja kun sen tekee, on kiva tietää, etteivät Greenbäkkien kalvot tule etukankaasta läpi. Kuten kuulemma todennäköisesti käy. Mietin joskus miten 60-luvun sankarit saattoivat käyttää 100w Super Leadejä Greenback-kaappien kanssa. Itseäni sivistyneemmät kertoivat pointin olevan siinä, että niiden kanssa käytetään fullstäkkejä. Silloin nupin teho jakaantuu kivasti molemmille kaapeille kuormittaen niitä juuri sopivasti. Toisin sanoen ketjun aloittajalle: ongelmasi on ratkaistu hienosti hankkimalla 1960AX ja 1960BX kaapit. Better safe than sorry. Mistä on maailman parhaat kitarat tehty? - Gibsoniitista |
Jucciz 04.06.2008 21:04:05 | |
---|
Tätä olen miettinyt, että ollaankohan neljällä G12H:lla miten turvassa 100W Super Bass:in (tai Super Leadin) kanssa, niiden tehonkesto kun on 30 wattia per ämyri ja näin ollen 4x12-kaappi kestäisi 120 wattia. Perusoletus on toki se, että tarvittaessa tulisi voida soittaa nupit kaakossakin. Kokemuksia? |
Alpertti 04.06.2008 21:32:39 | |
---|
Jostain jäänyt takaraivoon, että Jimillä olisi ollut ahkeraan käytössä G12H -elementeillä olevat kaapit. |