Aihe: Teippaus =)
1 2
msormune
03.06.2008 21:43:41 (muokattu 03.06.2008 21:44:23)
Toki jos tökkäät yleismittarin piikin liimapuolelle niin johtaahan se kun se piikki raapasee siitä liimasta läpi mutta kun liimat pari teipin suikaletta vierekkäin niin että ovat lomittain siitä reunasta niin ainakaan noissa teipeissä mitä olen kokeillut ei tuolla konstilla ole sähköisesti yhtenäistä saumaa syntynyt. Tai vastusta on tullut reilun puoleisesti, yleensä kuitenkin totaalisesti poikki.

Ei hitto, pakko myöntää että olet oikeassa... Olin aikoinaan yhden kitaran alumiiniteipillä vuorannut sisältä ja äsken suorittamani uudet mittaukset paljastivat karvaan totuuden: Juuri kuten sanoit... ilmeisesti aikoinaan jatkuvuus eri palojen välillä on jotenkin ollut, mutta ei ollut ainakaan enää nimeksikään.

Vanhetessaan viisastuu.
jamu
03.06.2008 23:37:51
Itse luulin saaneeni alumiiniteipin suikaleista yhtenäisen, johtavan suojauksen kun painelin limittäin asetellut teipinpalat toisiinsa kiinni terävähköllä ruuvimeisselin kärjellä. Alkuun johtavuus palojen välillä olikin hyvä. Ajan kuluessa johtavuus kuitenkin pääsi huononemaan ja osassa saumoista jopa häviämään kokonaan, teippi ilmeisesti sen verran elää.
Varmaan hapettunukki.
jamu
04.06.2008 00:58:14
liekö alumiiniteipin heikkous siinä juuri. Joku sanoi joskus... että esim. normaali kotitalous folio on aluksi hyvä sähköäjohtava häiriösuoja mutta vanhetessaan (hapettuessaan) muuttuu eristeeksi.

Joku asiaan perehtynyt voi selventää tuota käyttäytymistä mutta tämän kuulopuheen pohjalta olen käyttänyt kupariarkkeja.

En ole kyllä expertti, mutta kun alumiini hapettuu, niin siihen syntyy eristävä kerros, joka taas suojaa sisempää hapettumislta. Voiskohan talousfolio olla niin ohkasta, että se tavallaan hapettuu läpi.
Mutta mitäs talousfolio oikeastaan on? Ainakaan pirkan paketissa ei ollu tarkempia speksejä.
msormune
04.06.2008 12:49:28
liekö alumiiniteipin heikkous siinä juuri. Joku sanoi joskus... että esim. normaali kotitalous folio on aluksi hyvä sähköäjohtava häiriösuoja mutta vanhetessaan (hapettuessaan) muuttuu eristeeksi.

Minä taas olen kuvitellut, että yleiskielessä sana "kotitalousfolio" on itse asiassa yleensä tinapaperia, eikä alumiinifoliota.

Mutta olenkohan tässäkin nyt väärässä :) Joku korjatkoon jos olen...
Juniper
04.06.2008 14:38:20
Minä taas olen kuvitellut, että yleiskielessä sana "kotitalousfolio" on itse asiassa yleensä tinapaperia, eikä alumiinifoliota.

Mutta olenkohan tässäkin nyt väärässä :) Joku korjatkoon jos olen...

Olet väärässä. Ennen kotitalousfolio oli tinaa(huomattiin, että tina ei ole kovinkaan terveellistä elintarvikkeiden kanssa), nykyisin se on alumiinia.
Retku
04.06.2008 14:41:53
En ole kyllä expertti, mutta kun alumiini hapettuu, niin siihen syntyy eristävä kerros, joka taas suojaa sisempää hapettumislta.

-snip-

Mutta mitäs talousfolio oikeastaan on? Ainakaan pirkan paketissa ei ollu tarkempia speksejä.

Juurikin näin. Eli alumiini itsessään ei lakkaa johtamasta sähköä mutta reagoidessaan iliman kanssa siihen pintaan syntyy ohut oksidikerros joka ei johda sähköä mutta suojaa alle jäävää alumiinia korroosiolta.

Ja talousfolio yleensä on juurikin aluumiinifoliota mutta se on niin ohutta että mulla ei ainakaan kärsivällisyys riittäisi sillä mitään pinnoitella.

Autostereoiden signaalijohtoja olen onnistuneesti suojannut tuommoisella foliolla.
Tosimies syö rautaa ja paskantaa kettinkiä!
hq
04.06.2008 15:29:18
Joku asiaan perehtynyt voi selventää tuota käyttäytymistä mutta tämän kuulopuheen pohjalta olen käyttänyt kupariarkkeja.

Kupari hapettuu myös pinnastaan kuten kuin alumiini.
Retku
04.06.2008 18:07:35
Kupari hapettuu myös pinnastaan kuten kuin alumiini.

Totta tuokin.

Mutta tässä käyttötarkoituksessa kuparin etuna on juurikin se että ne kuparifolion voi yhdistää tinalla, jonka ansiosta se kuparikalvo pysyy sähköisesti yhtenäisenä koko matkalla vaikka satais räntää.

Periaatteessahan nuo kitaran kotelot voi ensin päällystää kuparilla ja sitten vaikka maalata päältä sen folion jos väri ei miellytä. Eli ei sillä mitään vaikutusta faradayn häkin toimintaan ole jos se häkki on pinnoitettu jollain... oli se sitten maalia tai oksidoitumista. (rajansa tietysti kaikella)
Tosimies syö rautaa ja paskantaa kettinkiä!
brn2sk8
05.06.2008 07:25:06
Korjaus, Ei ole kyse siitä ettenkö haluaisi tehdä tota itse. En vaan osaa, ei ole kokemusta kertynyt tosta kitaran räpläämisestä niin paljon. vaikka toi nyt on joillekkin pikkujuttu. Meikäläiselle ei ole.

Siis kyseessä on se että otat kitaran takana olevan muovilevyn irti ja sillä tiimariteipillä täytät kaiken pinnan mitä löydät elektroniikalle varatulle alueelle... Omassa Ibanezissa ainakin oli jotkut kiiltävät teipit alkuperäsinä siellä sisässä ja aika vähän se rahisee ainakaan, eli joku suojaus sekin on...

Toki niitä liikkeissäkin tehdään mutta älä ihmettele jos myyjä nauraa sulle :D
Cry Baby and ask me WHY WHY
hapan
10.06.2008 21:45:58
Kupariarkeista tuli mieleen, että spelektroniikassa on 30x30 cm arkkia hintaan 12 €. Olenko väärässä, jos sanon, että tuo on täysin posketon hinta? Vai onko kupariteippi/arkki kaikkialla noin saatanan kallista?
Aki
10.06.2008 23:23:10

Vai onko kupariteippi/arkki kaikkialla noin saatanan kallista?

Hyvä kysymys. Nyt penninvenyttäjät paikalle!
Ohlsonilta löytyi kuparipeltiarkki, 30x40cm 10,50€.

Muita?
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
hapan
10.06.2008 23:26:21
Spelektroniikasta saa kupariteippiliuskojakin, 30 mm leveää 2,5 €/metri sekä 5 mm leveää 0,8 €/m. Toi 30 mm leveä liuska on noista halvinta.
Aki
11.06.2008 00:18:02

Spelektroniikan pdf-kataloogista löytyi myös:

Kuparilevy, 0.1mm x300mm x460mm, toinen puoli karhennettu,
hyvä maadoituslevy kitaranrakentelijoille ym. 8.50€
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
hapan
11.06.2008 16:53:31
Spelektroniikan pdf-kataloogista löytyi myös:

Joutuu vissiin ite liimailemaan?
pardy
11.06.2008 23:09:38

Joutuu vissiin ite liimailemaan?

Tuskin ne sitä myy valmiiksi sun kitaraan liimattuna.
Murgo
12.06.2008 06:22:01

Yksi konsti saada alumiiniteippaus sähköä johtavaksi on kääntää aina päälle tulevan teipin reuna kaksinkerroin jolloin liimaton puoli tulee limityskohdassa edellisen suikaleen yläpintaa vasten. Riittää vaikka kääntäisi esim. vain nurkat. Jos pelkää hapetumista niin voihan ne saumat aina vaikka lakata tai läntätä kapea suikale teippiä vielä sauman päälle. Hapettumisella ei ole merkitystä muualla kuin ehkä korkeintaan saumojen kosketuskohdissa. Käytännössä hapettuminen on kyllä muutenkin aika vähäistä normaalissa huoneilmastossa, ainakin pari vuotta vanhat teippaukset ovat vielä yhtä kirkkaita kuin uutena.

Vai onko porukalla paljonkin läpinäkyviä pleksejä jos elektroniikkapoteron sisäpuolen ulkonäöllä on merkitystä?
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Twinkle
12.06.2008 10:56:05
Yksi konsti saada alumiiniteippaus sähköä johtavaksi on kääntää aina päälle tulevan teipin reuna kaksinkerroin jolloin liimaton puoli tulee limityskohdassa edellisen suikaleen yläpintaa vasten. Riittää vaikka kääntäisi esim. vain nurkat. Jos pelkää hapetumista niin voihan ne saumat aina vaikka lakata tai läntätä kapea suikale teippiä vielä sauman päälle.

Näin, ja sitä teippiä ostin neljällä eurolla rullan, niin tarvittaessa sitä saa vaikka 3 kerrosta lätkittyä sinne kitaraan jos tarve vaatii. Sopivasti kun vetää ristiin rastiin ja vaikka taittelee nurkat niin johan johtaa. Omani toimivat yhä täysin.
hapan
12.06.2008 13:57:04
Tuskin ne sitä myy valmiiksi sun kitaraan liimattuna.

KEU! Liimapintaa hain, mutta purkin erikeepperiä möivät. Turska.
pardy
12.06.2008 16:27:07

KEU! Liimapintaa hain, mutta purkin erikeepperiä möivät. Turska.

Hah, gotcha. Mursu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)