Aihe: Windows Vista ja käyttöoikeudet
1 2
Jaava
04.06.2008 13:43:43
Nyt lienee joku asetus ketuillaan, sillä Vista ei anna minun poistaa itse asentamiani ohjelmia tai kansioita. Tästä on tullut jo melko ikävä riesa. Esimerkiksi PhotoShoppia ja LastFM:ää ei ole antanut poistaa, koska käyttäjäoikeuteni eivät mukamas riitä.

Neuvoja kiitos.

Jos kone on omasi ja olet järjestelmänvalvoja, sen pitäisi antaa sinun poistaa ohjelmia.
Kysyykö se sinulta salasanaa yrittäessäsi poistaa ohjelman?
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Wk
04.06.2008 14:05:15
Kummallinen probleema, jos siis järjestelmänvalvojana olet kirjautunut. Ite vaihoin takasin Vistaan eikä ole ollut minkäänmoisia probleemia, en laittanut järjestelmänvalvojan salasanaksi mitään ja silloinhan se kyllä kysyy varmistuksen josta pääsee klikkaamalla etiäppäin.

Kokeile kirjautua ulos ja katso oisko siellä kuitenkin kaksi profiilia tms. ja jos on niin kirjaudu sillä toisella.
http://www.huuto.net/fi/showfeedback.php3?fbuser=thewk
author
04.06.2008 16:28:14
Kysyykö se sinulta salasanaa yrittäessäsi poistaa ohjelman?

Ei kysy. Sanoo että Windows tarvitsee luvan jatkaakseen. Sitten painan että jatka/salli. Sitten pläjähtää ilmoitus että tarvitaan käyttäjäoikeuksia.

Kokeile kirjautua ulos ja katso oisko siellä kuitenkin kaksi profiilia tms. ja jos on niin kirjaudu sillä toisella.

Tein näin, ja siellä on ainoastaan yksi, oma, profiili.
"Brothers and sisters friends and neighbours, vibrations in the mind of the one true God whose name is love." -William Melvin Hicks (1961-1994)
Jaava
05.06.2008 18:34:59
Ei kysy. Sanoo että Windows tarvitsee luvan jatkaakseen. Sitten painan että jatka/salli. Sitten pläjähtää ilmoitus että tarvitaan käyttäjäoikeuksia.

Ja et pääse siitä mitenkään eteen päin?

Mulla jos yrittää muulla, kuin järjestelmänvalvojan käyttiksellä asentaa tai poistaa jotain, se ilmoittaa, että tarvitaan oikeuksia ja kysyy sitten järjestelmänvalvojan salasanaa.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
author
05.06.2008 20:59:33
Ja et pääse siitä mitenkään eteen päin?

En pääse. Ei kysytä mitään tunnuksia eikä salasanoja.
"Brothers and sisters friends and neighbours, vibrations in the mind of the one true God whose name is love." -William Melvin Hicks (1961-1994)
lindo
05.06.2008 23:46:27
En pääse. Ei kysytä mitään tunnuksia eikä salasanoja.

Pystyykö Vistaloidissa tekemään erikseen "Administrator" tunnuksen?

XPssä: RUN > control userpasswords2 jne. mutta en tiedä onko tuota enää Vistassa.

Joskus mulla on tullut joku sellanen missä XP on sanonut että tarvitsee olla admin muuttaakseen tätä asetusta, vaikka itse olenkin se. Sitten kun kirjautuu koneelle tuolla Administrator tunnuksella niin onnistuu.

Dont ask me, ask Bill :P
Rok rok
author
06.06.2008 14:05:18
Pystyykö Vistaloidissa tekemään erikseen "Administrator" tunnuksen?

XPssä: RUN > jne. mutta en tiedä onko tuota enää Vistassa.

Joskus mulla on tullut joku sellanen missä XP on sanonut että tarvitsee olla admin muuttaakseen tätä asetusta, vaikka itse olenkin se. Sitten kun kirjautuu koneelle tuolla Administrator tunnuksella niin onnistuu.

Dont ask me, ask Bill :P

Tilityyppini on jo entuudestaan "Järjestelmänvalvoja". Nyt tein sellaisen kokeen että määritin tilille salasanan. Windows ei kuitenkaan kysy tätä salasanaa kansioita poistettaessa, vaan ilmoittaa ainoastaan vaatimuksensa luvista.
lindo
06.06.2008 23:13:21
Tilityyppini on jo entuudestaan "Järjestelmänvalvoja". Nyt tein sellaisen kokeen että määritin tilille salasanan. Windows ei kuitenkaan kysy tätä salasanaa kansioita poistettaessa, vaan ilmoittaa ainoastaan vaatimuksensa luvista.

Joo niinhän mullakin XPsssä on... mutta et taida olla ainoa joka Vistan kanssa tappelee, tyyliin:

jhoo:
Osaako joku kertoa mikä helvetti tuon Vistan ongelma on, kun tuntuu ettei käyttäjällä ole mitään oikeuksia tehdä omalla Windowsillaan?

:D

Vaihtakaa XPhen. Musta tuntuu että mitä enemmän Microsoft kehittelee Windowsia, sitä enemmän siitä tulee ns. tavallisen pulliaisen käyttis. Eli jos jotain haluat säätää, soita paikalle mikrotuki, 70€/h
Rok rok
J.T.
07.06.2008 22:40:49
Nyt lienee joku asetus ketuillaan, sillä Vista ei anna minun poistaa itse asentamiani ohjelmia tai kansioita. Tästä on tullut jo melko ikävä riesa. Esimerkiksi PhotoShoppia ja LastFM:ää ei ole antanut poistaa, koska käyttäjäoikeuteni eivät mukamas riitä.

Neuvoja kiitos.

Been there, done that. Törmäsin samaan ongelmaan. Itselläni ei auttanut mikään muu kuin Visvan uudelleenasennus.
Lenoldinho
07.06.2008 23:12:54

Itse tänään painiskelin isoäidin tuoreella Vista-koneella saman ongelman kanssa - ainakin ohjelmat piti poistaa ohjauspaneelin kautta, muuten valitti juurikin noista käyttöoikeuksista.
author
07.06.2008 23:45:04 (muokattu 07.06.2008 23:46:27)
ainakin ohjelmat piti poistaa ohjauspaneelin kautta

Ei muuta asian laitaa mitenkään. Vai että uusiksi pitäis asentaa :/ Se tarkoittanee kaikkien muidenkin ohjelmien uudelleenasennusta?
J.T.
09.06.2008 10:04:09
Ei muuta asian laitaa mitenkään. Vai että uusiksi pitäis asentaa :/ Se tarkoittanee kaikkien muidenkin ohjelmien uudelleenasennusta?

Kyllä se valitettavasti tarkoittaa myös ohjelmien uudelleenasennusta. Yksi asia, jota voisit kokeilla, on järjestelmän palautus (ellet jo ole kokeillut). Haet sellaisen palautuspisteen, jolloin kone taatusti toimi ilman mainitsemiasi herjoja. Ei tuokaan välttämättä toimi. Muistaakseni kokeilin sitä itsekin ja p***kat... Oletko kenties tehnyt jotain muutoksia käyttäjätileihin missään vaiheessa. Itse muutin käyttäjätilin nimeä ja ongelmat tulivat tod.näk. siitä. Voihan se olla, että käyttiksen asetuksista löytyy parametrit, joista asioita voi ruuvata mieleisekseen. En vaan ole jaksanut kauheasti perehtyä kun tällä hetkellä ko. käyttis toimii itselläni ihan ok. Toiseksi kun koneeni pääasiallinen alusta on kuitenkin MacOSX, niin ongelmat on aika paljon pienemmät. Vistaa käyttelen tarvittaessa Bootcamp-osiolta kun käytän softia, jotka on tehty vain Mikkisoftalle.

Kaiken kaikkiaan potuttaa kun Vistan turvallisuusasetukset on väännetty ihan sairaan tiukalle ja normikäyttäjä ei niihin voi juurikaan vaikuttaa. Koko arkkitehtuuri tuolla puolella on väännetty kutakuinkin uusiksi se tuonee mm. nämä ongelmat. Itseäni ketutti myös suunnattomasti se, että kun teki melkein mitä tahansa niin Vistan käyttäjätilien valvonta kyseli jatkuvasti, "haluatko varmasti tehdä tämän" ym. p**kaa. Käyttäjätilien valvonnan voi kyllä poistaa käytöstä mutta silloin kone herjaa vakavasta uhasta. So what! Fuck off I know what I'm doing.
author
09.06.2008 20:35:45 (muokattu 09.06.2008 20:35:55)
Käyttäjätilien valvonnan voi kyllä poistaa käytöstä

Miten?
Wk
09.06.2008 22:10:02
Paina sitä Windows-palloa ja kirjota sinne hakukenttään "MSCONFIG" ja paina Enter. Sitten pitäs aueta tämmönen ikkuna:

http://www.aijaa.com/v.php?i=2208043.jpg

Selaa tuonne työkalut-valikkoon ja niinq kuvas näkyyki niin siellä o tollanen kohta, klikkaa sen kohalle ja sitte klikkaa käynnistä. Sitten se tekee sen komennon jonka jälkeen uudelleenkäynnistys.

Tähän väliin pitää todeta että ite oon asentanu tämän Vistan, sen jälkeen ladannu tukun päivityksiä, surffannu, äänitelly yms. eikä missään ole ollut probleemia.
http://www.huuto.net/fi/showfeedback.php3?fbuser=thewk
author
10.06.2008 00:56:51
Paina sitä Windows-palloa ja kirjota sinne hakukenttään "MSCONFIG"

Suuri taakka poistui juuri harteiltani. Voisin suudella teitä. Kiitos.
ShadowWalker
16.06.2008 10:08:01

Vaihtakaa XPhen. Musta tuntuu että mitä enemmän Microsoft kehittelee Windowsia, sitä enemmän siitä tulee ns. tavallisen pulliaisen käyttis. Eli jos jotain haluat säätää, soita paikalle mikrotuki, 70€/h

MInä olen miettinyt just tuota XP:hen vaihtoa, kun ei tunnu tässä olevinaan tehokkaassakaan HP:n kannettavassa toimivan tuo Vista. Mutta minkähänlainen operaatio tuo vaihto mahtaisi olla? Vähän tässä säikyin sitä, kun ainakin takuu menee koneelta ja HP:n sivujen mukaan tässä ei ehkä toimisi XP, jotain ajurijuttuja kai(?).. Että mitäs tuo oikein meinaa, eihän tässä toimi Vistakaan?
Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa. Romantikkoitkijät #29
lindo
16.06.2008 10:31:40
MInä olen miettinyt just tuota XP:hen vaihtoa, kun ei tunnu tässä olevinaan tehokkaassakaan HP:n kannettavassa toimivan tuo Vista. Mutta minkähänlainen operaatio tuo vaihto mahtaisi olla? Vähän tässä säikyin sitä, kun ainakin takuu menee koneelta ja HP:n sivujen mukaan tässä ei ehkä toimisi XP, jotain ajurijuttuja kai(?).. Että mitäs tuo oikein meinaa, eihän tässä toimi Vistakaan?

No sanoisin ihan ekaksi että jos Vista ei toimi, niin kannattaisi käyttää tuota takuuta ja pyytää niintä laittamaan se toimimaan. En tiedä mitä tuo takuu yleensä kattaa. Mahdollisimman vähän kai, niin kuin normaalisti jos jotain vikaa tulee niin ei sitä ainakaan takuu korvaa.

XPn vaihto ei sinäänsä ole mikään ihme juttu, (XP levy sisälle, restart ja ohjeita seuraamalla C asema tyhjäksi, ja sitten XP jo asentaakin ittensä) mutta kun kyseessä on pakettikone niin voi olla vähän vaikeempaa.
Musta HPllä ja muillakin valmistajilla pitäisi olla nykyään tuki tuohon että joku haluaa vaihtaa Vistan XPhen.

Keskusteluja aiheesta:
http://forums.techguy.org/windows-v … -computer-remove-vista-install.html
http://forums.cnet.com/5208-12546_1 … readID=243153&messageID=2460401
Rok rok
ShadowWalker
16.06.2008 10:41:15 (muokattu 16.06.2008 10:48:12)

No sanoisin ihan ekaksi että jos Vista ei toimi, niin kannattaisi käyttää tuota takuuta ja pyytää niintä laittamaan se toimimaan. En tiedä mitä tuo takuu yleensä kattaa. Mahdollisimman vähän kai, niin kuin normaalisti jos jotain vikaa tulee niin ei sitä ainakaan takuu korvaa.

XPn vaihto ei sinäänsä ole mikään ihme juttu, (XP levy sisälle, restart ja ohjeita seuraamalla C asema tyhjäksi, ja sitten XP jo asentaakin ittensä) mutta kun kyseessä on pakettikone niin voi olla vähän vaikeempaa.
Musta HPllä ja muillakin valmistajilla pitäisi olla nykyään tuki tuohon että joku haluaa vaihtaa Vistan XPhen.

Keskusteluja aiheesta:
http://forums.techguy.org/windows-v … -computer-remove-vista-install.html
http://forums.cnet.com/5208-12546_1 … readID=243153&messageID=2460401

No tämä on minulla kannettava, ja nimenomaan kannettavien sielunmaisemasta minulla ei ole mitään kokemusta aikaisemmin. Jonkin verran olen pettynyt tuohon HP:n asiakastukeen, kun laitoin niille mailia varmaan kolme viikkoa sitten aiheesta, kerroin ongelman ja kyselin, että onko mahdollista saada XP:tä, niin tuli automaattivastaus, että "olemme sinuun yhteydessä vuorokauden kuluessa", mutta vieläkään ei ole mitään kuulunut.

Nuo linkit kyllä sisälsi sellaista tekstiä, että en minä ainakaan itse uskalla ruveta XP:tä tähän asentamaan. No netti tässä sentään toimii, että pitänee jättää reilun 800€ kone nettikoneeksi, muuhun tästä ei ole.
Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa. Romantikkoitkijät #29
LaXu
16.06.2008 10:44:53
Itseäni ketutti myös suunnattomasti se, että kun teki melkein mitä tahansa niin Vistan käyttäjätilien valvonta kyseli jatkuvasti, "haluatko varmasti tehdä tämän" ym. p**kaa. Käyttäjätilien valvonnan voi kyllä poistaa käytöstä mutta silloin kone herjaa vakavasta uhasta. So what! Fuck off I know what I'm doing.

Parempi lääke vaivaan on asentaa TweakUAC ja valita silent/quiet tila. Tällöin UAC on kyllä päällä, mutta noita prompteja ei tule. UAC:sta on näet muutakin kuin vaivaa, se esimerkiksi tarjoaa protected mode IE:n (ei tietysti olennainen parempien selaimien käyttäjille, mutta hyvä juttu kuitenkin). Itse pyörittelen Vistaa näin varsin ongelmitta. XP:ta en koneelleni enää koskaan halua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)