Hei, ajattelinpahan vaan kun katoin teidän kaikkien noita soittonäytteitä, että mistä saatte soolonne aikaan? Olen itse soittanut vasta pari vuotta, eikä mistään ole tietoakaan 8( |
Ruutikallo 31.05.2008 20:19:05 | |
---|
Tuota,, ehkä soolojen kehittely ei ole "oikea"tie rumpalointiin. Perushommat hanskaan lukien rudimentit, komppaukset, musikaalisuus ja monipuolisuus. Ja metronomin kera höytettynä. Kun on riittävästi ns. sanavarastoa ja tietty time tai pulssi takaraivossa on sen jälkeen valmius tehdä sanoista lauseita jne.. -H- "Siit hyvästähä mie sahhaan siult puol päätä" |
Bobana 31.05.2008 22:55:43 | |
---|
Soolot lähtee persiuksesta eli takaraivosta eli tunteella. Siihen päästäkseen yleensä menee n. 10 vuotta. Oikein etevät vetää jo 5 vuoden jälkeen sooloja. Tähän ei oo muuta lääkettä nyt kuin edellisen kirjoittajan tropit eli rudimentteja yms. puuduttavaa shittiä. Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa. |
arse 01.06.2008 18:05:42 | |
---|
Soolot lähtee persiuksesta eli takaraivosta eli tunteella. Siihen päästäkseen yleensä menee n. 10 vuotta. Oikein etevät vetää jo 5 vuoden jälkeen sooloja. Tähän ei oo muuta lääkettä nyt kuin edellisen kirjoittajan tropit eli rudimentteja yms. puuduttavaa shittiä. Ekan lauseen mäkin voin allekirjoittaa. Siitä eteenpäin on vähän masentavaa tekstiä. Tai no siis, tokihan tekninen osaaminen ja kokemus tuovat soittoon luontevuutta ja sanavalmiutta, mutta ei se sooloilu silti ole mitään salatiedettä, johon on valmis vasta X vuotta reenattuaan. Kannattaa kuunnella ihan pirusti musaa. Ja soittaa ihan pirusti yksin ja ryhmässä sekä tutustua instrumenttiinsa ja sen ominaisuuksiin. Kaikki kuulevat päässään ääniä, ja niitä sitten voi soittimellaan yrittää tuoda esiin. Tyyli on vapaa. Ei kannata jumittua kelailemaan pelkkiä harjoituksia. "The first thing, when you go into the studio, is that the engineer says, 'I hear all this ringing,' and I say, 'That's the sound of the drumkit, you prick! That's the way it's supposed to sound.'"
-Cozy Powell |
sahkuifk 01.06.2008 19:18:16 | |
---|
Tähän pätee vanha totuus, eli kaikki soolot on jo soitettu ja ne iskut eri kannuihin on niinkuin kukkaset kedolla, siitä voipi kerätä sellasen kimpun mikä kulloinkin tilanteeseen sopii. Ziljardibiljoonaa toistoo on kans aika hyvä konsti. Meidän treenikämpän ikkunasta näkyy route 66, onhan sekin jo jotain matkalla menestykseen. |
deku 06.06.2008 19:23:16 | |
---|
ite oon soittanu noin 2kk :D mut katon aina ku en soita rumpui.. tietoo netistä nii siel otetetaa joihinkii tomeihin o v o v b b o v o v b b eli oikee vasen oikee vasen oikee basari basari joihinkii tomeihii ... kyl haitsu ja virvelikii käy |
dumbass 07.06.2008 01:04:31 | |
---|
|
Bobana 07.06.2008 01:27:54 | |
---|
http://youtube.com/watch?v=wdHceDElBxs Tosta kannattaa opetella likkei ja rakennetta ja showmeininkiä siitä niin. Hyviä monipuolisia käsijärjestyksiä ja hyviä polirytmisiä juttuja. Nii-i.. saatana.. Tähän on menty... Vaikkakin diggaan ko. genreä niin ne soolot on ihan perseestä. Tänään juuri keskusteltiin treeniksellä että kylläo ne -70 luvun rumpusaundit sentään jotain. Ei ollu tollasta saatanan räpellystä tahi tomi-hurlmuheitä... On se hianoo kattella/kuunnella sen legenda Bonhamin mäiskintää... Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa. |
Jupi57 07.06.2008 04:10:56 | |
---|
http://youtube.com/watch?v=wdHceDElBxs Tosta kannattaa opetella likkei ja rakennetta ja showmeininkiä siitä niin. Hyviä monipuolisia käsijärjestyksiä ja hyviä polirytmisiä juttuja. Tätä sontaa ei kannata ottaa todesta kenenkään. Uskokaa korvianne edes hetken vertaa. Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni- |
OPJ1974 07.06.2008 09:56:57 | |
---|
Tätä sontaa ei kannata ottaa todesta kenenkään. Uskokaa korvianne edes hetken vertaa. Aivan samaa mieltä. Siinä valmistui popcorn-satsi poikineen. Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi" |
dumbass 08.06.2008 01:37:59 (muokattu 08.06.2008 01:39:50) | |
---|
Tätä sontaa ei kannata ottaa todesta kenenkään. Uskokaa korvianne edes hetken vertaa. Niinhän minä sanoin. Mutta seriously, kannattaa miettiä kohderyhmää. Känniääliöille voisi kuvitella perus plörähtelyn uppoavan paremmin kuin mitkään kovin musiikilliset väännökset. Jos interwebbiin laittaa, niin voi ryhmäksi luonnollisesti lukea muut rumpalit. Meillehän kruuvaava peruskomppi on paljon mielekkäämpi kuunneltava kuin tomirollit joita ei fraseerata mitenkään järkevästi esimerkiksi biitin sisään. Hyvä soolo kertoo jotakin. Otetaan klassinen esimerkki: http://youtube.com/watch?v=qIYqh6b6s9UUskomaton groove ja sujuvuus menossa lähes kaiken aikaa. Tietysti aniharva rumpali pystyy teknisestikään näihin juttuihin mitä kaveri soittaa, mutta se meininki pitäs silti saada sinne. Sooloa on vaikea rakentaa jos ei ole opetellut paljon ja monipuolisesti erilaisia likkejä erilaisten komppien päälle, niihinhän se useimmiten perustetaan. Kuten tässä. Sooloon voi myös esim. suunnitella jonkin yksinkertaisen rakenteen: A-osa, B-osa, A-osa. Toimiva vaihtoehto. Tämmösiä ohjeita kuuntelin rumpuopelta, itse en ole liveperformanssia tehnyt. |
Nottis 08.09.2008 15:41:16 | |
---|
Joo... Mä en itse koskaan ole suunnitellut rumpusooloja, tai mitään muutakaan vastaavia, mutta yhden rumpusoolon olen koko "soittourani" aikana soittanut. Tapahtui eräällä keikalla, kun kitaristilta napsahti kieli poikki skitasta, eikä tietenkään ollut toista kitaraa mukana. Pakkohan siihen oli uusi saada, niin jouduin siinä sitten vetelemään sooloa. Ihan lonkalta heittelin kaikkea mitä mieleen juolahti, mut kyl yleisö ihan hyvää tykkäs, en tiiä huomasko kaikki ees että nyt ei oo kaikki ihan kohallaan. Aika snare-osastolla se meni se soolo. |
fifehole 08.09.2008 15:53:29 | |
---|
http://youtube.com/watch?v=wdHceDElBxs Tosta kannattaa opetella likkei ja rakennetta ja showmeininkiä siitä niin. Hyviä monipuolisia käsijärjestyksiä ja hyviä polirytmisiä juttuja Huh! Onneks Joey oli teipattu siihen tuoliin kun se sai tuon epileksiakohtauksen välkkyvistä valoista!! Vakavasta asiasta on revitty huumoria ja laitettu youtubeen rumpusoolona. ;) Ei kauheen hyvä soolo(IMO) Head for an eye |
Nolte 08.09.2008 16:05:44 | |
---|
Apua rumpusooloihin Ei tipu. Kyllä rumpusoolo pitää hoitaa ihan itse. Soolo = yksin. meiän bändin paras rumpali |
Deino 08.09.2008 20:08:48 | |
---|
Ei tipu. Kyllä rumpusoolo pitää hoitaa ihan itse. Soolo = yksin. Vähän niinku "sooloseksi". |
Nolte 08.09.2008 20:40:04 | |
---|
Vähän niinku "sooloseksi". Puhutaankos tässä nyt pienestä soolosta (sooloseksi=pieneksi sooloksi?), vai käteenvetelystä? Öhöhöö... Joo, ei ollut hääppönen juttu, mutta se johtuu vaan siitä, että keksin sen itse. meiän bändin paras rumpali |
Deino 08.09.2008 21:12:38 | |
---|
käteenvetelystä? Tästä joo. |
Foe mounier 08.09.2008 22:11:34 | |
---|
Itse ratkaisen ongelman välttelemällä sooloja. |
Kailis 08.09.2008 22:42:53 | |
---|
Itse ratkaisen ongelman välttelemällä sooloja. Masturboiminen on ihan ok. |
Nolte 08.09.2008 23:15:59 | |
---|
Masturboiminen on ihan ok. No en tiiä. Yksikin tyyppi sitä harrasti, ja eikös sokeutunut vanhemmilla päivillään. Selkäydinrappeumaa ei tosin saanut, joten mene nyt sitten ja tiedä. meiän bändin paras rumpali |