J.Hollström 30.05.2008 17:35:12 | |
---|
Harmi kun en muista millaisia lukemia ton Squierin Telebassin TEB 101B mikki näytti, siinä oli aika murhaava meininki. Alapäätä ja ulostuloa oli aivan hirvittävästi. Sen verran opiskelin aihetta, että iso DC-resistanssi korostaa alataajuuksia. Tommonen mikki sijoitettuna kaulan juureen on kohtuu tyrmäävä yhdistelmä. |
kondensaattori 30.05.2008 17:42:57 | |
---|
Sen verran opiskelin aihetta, että iso DC-resistanssi korostaa alataajuuksia. Tommonen mikki sijoitettuna kaulan juureen on kohtuu tyrmäävä yhdistelmä. Eikös suuri määrä kierroksia (joka näkyy suurena dc-resistanssina) vähennä diskanttia? Siis sama lopputulos on mutta ei passiivijuttu voi mitään varsinaisesti korostaa. |
MPU 30.05.2008 19:59:25 | |
---|
Miten niin ei voi korostaa? Käsittääkseni eri mikki saattaa poimia eri taajuuksia eri tavalla eli korostaa tai leikata joitain taajuuksia. Toisen taajuuden matalampi ulostulo lienee sama kuin toisen korkeampi ulostulo. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
kondensaattori 30.05.2008 20:22:14 | |
---|
Miten niin ei voi korostaa? Käsittääkseni eri mikki saattaa poimia eri taajuuksia eri tavalla eli korostaa tai leikata joitain taajuuksia. Toisen taajuuden matalampi ulostulo lienee sama kuin toisen korkeampi ulostulo. Marko Ei energiaa saada mitenkään enempää kuin mitä kielestä on saatavilla ,paitsi jos käytetään aktiivisysteemiä. |
hollstro 30.05.2008 20:27:40 | |
---|
Ei energiaa saada mitenkään enempää kuin mitä kielestä on saatavilla ,paitsi jos käytetään aktiivisysteemiä. Tässä menee puurot ja vellit sekaisin. Aktivisilla sävynsäädöillä voidaan korostaa taajuusaluetta jolle säätö vaikuttaa. Passiivisilla (siis vaimennuspotikat) voi vain vaimentaa. Mikki sen sijaan voi korostaa / vaimentaa taajuuksia suhteessa kesimääräiseen ulostulosignaaliin. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
kondensaattori 30.05.2008 20:30:30 | |
---|
Tässä menee puurot ja vellit sekaisin. Aktivisilla sävynsäädöillä voidaan korostaa taajuusaluetta jolle säätö vaikuttaa. Passiivisilla (siis vaimennuspotikat) voi vain vaimentaa. Mikki sen sijaan voi korostaa / vaimentaa taajuuksia suhteessa kesimääräiseen ulostulosignaaliin. Tolla logiikalla passiivisesta tonesta vääntäminen korostaa bassoa. |
hollstro 30.05.2008 20:31:34 | |
---|
Tolla logiikalla passiivisesta tonesta vääntäminen korostaa bassoa. No eihän. Ei siinä mikään korostu ellet nosta samalla vahvistusta. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
kondensaattori 30.05.2008 20:41:18 | |
---|
No eihän. Ei siinä mikään korostu ellet nosta samalla vahvistusta. No luulin että sun määritelmän mukaan ei tarviikkaan oikeasti korostua, vaan ainoastaan suhteessa. |
No luulin että sun määritelmän mukaan ei tarviikkaan oikeasti korostua, vaan ainoastaan suhteessa. Kyllä mun mielestä passiivimikin yhteydessäkin voi puhua korostuksesta, jos muuten tasaisessa taajuusvasteessa esimerkiksi on äkkinäinen muhkura 2kHz kohdalla. Mitä perusteita olisi sanoa, että tuo mikrofoni leikkaa kaikkia muita taajuuksia? |
kondensaattori 30.05.2008 20:49:39 | |
---|
Kyllä mun mielestä passiivimikin yhteydessäkin voi puhua korostuksesta, jos muuten tasaisessa taajuusvasteessa esimerkiksi on äkkinäinen muhkura 2kHz kohdalla. Mitä perusteita olisi sanoa, että tuo mikrofoni leikkaa kaikkia muita taajuuksia? Semmosta perustetta, että kun tutkitaan mikin herkkyyttä, niin se on paras tossa muhkurassa. Muhkura vaimentaa vähiten, ja kaikki leikkaa. Mutta tämä on vain määritelmien kanssa pelleilyä eikä ratkaise mitään. |
hollstro 30.05.2008 21:08:00 | |
---|
No luulin että sun määritelmän mukaan ei tarviikkaan oikeasti korostua, vaan ainoastaan suhteessa. Kun ajattelee niin ymmärtää: Passiivimikissä voi olla korostunut keskialue, mutta passivisilla äänensävysäätimilä ei voi korostaa, vain leikata. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
MPU 30.05.2008 21:10:55 (muokattu 30.05.2008 21:14:02) | |
---|
Semmosta perustetta, että kun tutkitaan mikin herkkyyttä, niin se on paras tossa muhkurassa. Muhkura vaimentaa vähiten, ja kaikki leikkaa. Mutta tämä on vain määritelmien kanssa pelleilyä eikä ratkaise mitään. Ihme vääntäjä olet. Vaikka muut puhuu ihan samasta asiasta, luulet silti vain omien sanojesi ja ajatustesi olevan oikeita. Kasva aikuiseksi hyvä mies! Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Tana 30.05.2008 21:22:49 (muokattu 30.05.2008 21:24:29) | |
---|
Nonniin. Ei nyt pahalla ketään kohtaan, mutta ulkopuolisen silmin tämä ketju on suorastaan lukkoa kerjäävää, täysin merkityksettömästä asiasta (korostus/leikkaus - vänkä) väittelyä. Lopussa mennään vielä oikein henkilökohtaisuuksiin. Silläkin uhalla, että tulee omaan niskaan paskaa kiihtyneiltä väittelijöiltä, sanon: Hold your horses! Basistien leppoisa maine kärsii taas. =) E: tarkoitin siis tietenkin ketjun loppupäätä lukko-asialla. Näitä vääntöjä lukuun ottamatta tämä ketju vaikuttaa hyvinkin mielenkiintoiselta ja hyödylliseltä. E2: hollstro tiivisti sanomani yhteen lauseeseen.. |
kondensaattori 30.05.2008 21:24:33 | |
---|
Ei sotaa kukaan halua mutta semmoiseen ajaudutaan herkästi kun mielipiteet eroavat. Joskus on kyllä ihan virkistävää taistella oikein kunnolla. |
Basismi 30.05.2008 21:37:29 | |
---|
Mahti ketju! Kyllähän resistanssi kertoo jotain mikistä, mutta pelkän resistanssin perusteella johtopäätöksen tekeminen soundista johtaa kyllä väistämättä harhaan. Esim Dimarzion model J on 6.73 ohminen ja Ultra Jazz 12.3. Kummassako kirkkaampi soundi tai enempi outputtia? Näkisin resistanssia oleellisempina parametreina magneettikentän "aperturea" sekä toki sijaintia talla-satula akselilla. http://en.wikipedia.org/wiki/Pickup_%28music%29Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
pardy 31.05.2008 01:00:13 | |
---|
Viime hetken rölötykset ennen lukkoa. Ei vaan. Hyvää perjantai-illan viihdettä. Alussa oli myös ihan asiaa joka ainakin itseäni kiinnostaa suunnattomasti ja vaikka jotain luulen noista jutuista tietäväni, niin kyllä se on juuri niin kuin Nevis on todennut että kun sen 20v kieputtelee mikkejä niin alkaa jotain käryä olla mikä vaikuttaa mihinkin. Sitä taas en voi ymmärtää miksi tänne pitää tulla jonkun sanomaan että turhaa paskaa. Nyt kun tää autofoorumivertaus vedettiin messiin, niin voisin itse muotoilla sen tällä tavalla: mulla on auto, ja tykkään ajella sillä. En tajua auton mekaniista hevon helvettiä, mutta eipä oo tullu mieleen mennä asiasta tietäville kertomaan että tollanen tieto ja osaaminen on turhaa. Pääasia että auto kulkee ja hommat skulaa, mutta kun ne nyt ei vaan sitä ikuisesti tee, ja kyllä siinä parku meinaa päästä jos 500km päästä kotoa kaakki hyytyy. Sama jos oot Lapissa keikalla ja basso simahtaa, onhan se ihan kiva tietää missä vika. Silloin on kiva tietää tämmösiä asiota. Ja muutenkin kyllä. |
J.Hollström 31.05.2008 11:02:26 | |
---|
Sitä taas en voi ymmärtää miksi tänne pitää tulla jonkun sanomaan että turhaa paskaa. Silloin kuin ei ole perhetynyt ja on epämukavuusalueella, luonnollinen puolustusmekanismi toimii niin että aletaan väheksymään aihetta. |
MPU 31.05.2008 12:01:25 | |
---|
Mulla ei ainakaan riitä aika eikä into selata kaiken maailman sivustoja ja käydä kaikissa minua ei-kiinnostavissa keskusteluissa kertomassa, miten turhaan tuollainen jauhaminen on. Ehkäpä jollain on sen verran suuri tarve päästä esille että tuollaista jaksaa harrastaa. En tiijä. Mulla on sellainen käsitys että asiaan kuin asiaan oikein toden teolla vihkiytyneen ja innostuneen vouhotus on ulkopuolisen silmissä kaikkea muuta kuin järkevää. En yhtään ihmettele, että minua pidetään vähäpäisenä kun kohkaan jostain puupalikasta ja sen hienoista kuvioista tai kuparilangan ja magneetin muodostaman möykyn ominaisuuksista. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
tauranen 31.05.2008 12:09:12 | |
---|
Palatakseni takaisin tekniseen aiheeseen, mittailin ylijäämä mikkejä. BB yammun vanhat mikit antoi suht odotettavat 11,65 kOhm (peilikuva "presari" mikki) ja 6.58 kOhm (tallamikki). Sitten mulla on joku "mudbucker" ilmeisesti kopio mikki (mitään ei lue missään) se antaa huimat 1,25 kOhm, täytyykin koittaa miltä toi kuulostas. Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! |
TommiW. 01.06.2008 14:44:37 | |
---|
No jos miekin sitte tungen näppini tänne. Lähtökohtaisesti hirveen kiinnostava aihe, vaikken missään nimessä mitään perusteita ihmeellisempää ymmärräkään elektroniikasta. Todella mielenkiintoista oli lukea ihmisten kokemuksia eri mikeistä ja niiden soundista. Jossain kohtaa juttu sitten lähtikin heilumaan kuin pussillinen apinoita. En diggaa siitä, että täällä ruvetaan emoilemaan ja nimittelemään toisia käyttäjiä. Bassopalsta on mun mielestä ollut hirveän kiva foorumi sen takia, että täällä on oikeasti rauhallisempi meininki kuin muualla m.netissä ja suurin osa threadeistä oikeasti sisältääkin tietoa ja ennenkaikkea asiallista käytöstä. Toivon että tämä ketju menee lukkoon asiattoman väännön vuoksi. Nuorelle sähköinsinöörille / mille ikinä suosittelen netiketin kertaamista. "Jazzin tallamikki tarjoilee just semmosta homosoundia joka alkaa vituttamaan. Ei leivo yhtään senkun narisee. Niinkuin joku akka joka ei anna pillua. Säääh." -Juki68 |