Aihe: Käypä rumpalin keikkaliksa
1 2
supershitty666
28.05.2008 18:09:53
Äh, täällä puskee taas vanha harha päälle: freelance-palkkio on eri asia kuin palkka.

Laskekaa niistä palkkioista pois sairaspäivät, lomat, tellit, tulonhankintakulut ym. niin lopputulos on hyvinkin se, että 3000 euron BRUTTOkuukausilaskutus tarkoittaa 1500 euron BRUTTO-kk-palkkaa.

Mikä ei ole paljon.
jhonka
30.05.2008 10:18:40
No niinhän se menee. MUTTA yleisesti ottaen ei kun puhutaan palkasta/liksasta niin sillä tarkoitetaan bruttopalkkaa, eikä laskutussummaa/"bruttobruttoa." Muutaman "työnantajan" kanssa on mennyt hermot kun on puhuttu koko ajan tietynsuuruisesta palkasta ja lopulta onkin selvinnyt että on tarkoitettu laskutussummaa.
Eihän siinä ole kuin noin 22% ero.... Doh!

Voi olla, että jälleen kerran paljastan tyhmyyteni mutta eikö keikkamyynti olekin ALV 0%? Mikäli siis tarkoitit tolla 22% arvonlisäveroa. Asiahan selviää kiinnostuneille lakikirjasta AVL 45_.
Paljonko muuten yleisesti ohjelmatoimistot ottavat laskutetusta summasta? Itse olen törmännyt n. 15% ohjelmatoimiston myymistä keikoista ja n. 10% itse myymistä keikoista kun ohjelmatmsto hoitaa palkanmaksun. Onko samansuuntaisia summia? Tai jos joku tietää paljon edullisemman ja luotettavan firman niin kertokaa ihmeessä. Liimiksiähän alalla riittää mutta silloin liksoista ei tilitetä eläke- yms. työnantajamaksuja.
Keikkaliksoista; itse olen sunnuntai-rumpali mutta kuitenkin (tai ehkä juuri siitä syystä) 125-150 eur käteen/verojen jälkeen on alin summa josta lähdetään neuvottelemaan keikasta joka tuntuu työltä. Työkeikkoja meikälle ovat selkeästi häät, humppahelvetissä kahlaaminen... Kyllä keksin kesäiselle lauantai-päivälle-illalle ja -yöllekin parempaa tekemistä.
baron
30.05.2008 10:24:08

Voi olla, että jälleen kerran paljastan tyhmyyteni mutta eikö keikkamyynti olekin ALV 0%? Mikäli siis tarkoitit tolla 22% arvonlisäveroa.

Ei se tarkoittanut ALV:ia vaan lakisääteisiä työnantajamaksuja jotka kaikista palkoista pitää suorittaa.
Jos keikkaliksa ilmaantuu jotain kautta omalle tilille palkkana, jonkun jossain vaiheessa on täytynyt se jollain rahalla suorittaa ja harva työnantaja suorittaa sitä omasta kukkarostaan vaan kyllä se otetaan maksajan maksamasta keikkaliksasta.
jhonka
30.05.2008 10:39:52 (muokattu 30.05.2008 11:08:44)
Ei se tarkoittanut ALV:ia vaan lakisääteisiä työnantajamaksuja jotka kaikista palkoista pitää suorittaa.
Jos keikkaliksa ilmaantuu jotain kautta omalle tilille palkkana, jonkun jossain vaiheessa on täytynyt se jollain rahalla suorittaa ja harva työnantaja suorittaa sitä omasta kukkarostaan vaan kyllä se otetaan maksajan maksamasta keikkaliksasta.

Nythän mie asian hokasin. Tottakai! Tarttui vaan toi tasan 22% silmään vaikka siinähän lukee noin 22%. Perjantai-aamu ja nyt on jo aivot narikassa, heh. Niin ja varmasti joku Liimis kusettaa olemattomat "arvonlisäverotkin" pois köyhältä (ja tyhmältä) soimannilta.
baron
30.05.2008 11:40:33 (muokattu 30.05.2008 11:41:02)

Nythän mie asian hokasin. Tottakai! Tarttui vaan toi tasan 22% silmään vaikka siinähän lukee noin 22%. Perjantai-aamu ja nyt on jo aivot narikassa, heh. Niin ja varmasti joku Liimis kusettaa olemattomat "arvonlisäverotkin" pois köyhältä (ja tyhmältä) soimannilta.

Mulla oli kerran keikka jossain isossa yhteiskunnan byrokraattisessa lafkassa ja ne vaati että keikkaliksasta menee ALV ja vetosivat vielä jonkun verohallituksen tyypin mielipiteeseen.

Mä printtasin niille ALV:lain ja sanoin että jollette pidä mua taiteilijana niin oon mä vähintään muu esiintyjä (ammuu!)

"esiintyvän taiteilijan tai muun julkisen esiintyjän ja urheilijan palkkiosta"
Juupe
30.05.2008 12:43:59
Paljonko muuten yleisesti ohjelmatoimistot ottavat laskutetusta summasta? Itse olen törmännyt n. 15% ohjelmatoimiston myymistä keikoista ja n. 10% itse myymistä keikoista kun ohjelmatmsto hoitaa palkanmaksun. Onko samansuuntaisia summia?

Nuo on ihan normitaksoja.
welho
30.05.2008 13:49:46

Ei muusikon tarvi maksaa veroja! Kaikki rahat menöö kuitenkin viinaan, tupakkaan ja bensaan joiden hinnoista suurin osa on veroa! Eli veronmaksu tapahtuu tuota kautta:)
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
jhonka
30.05.2008 23:34:01
Mistä ne voi hakea takaisin?

Laivakeikoilla ainakin slabista.
Timi
04.06.2008 22:37:33
Nuo on ihan normitaksoja.

Noinhan se menee.Tietenkin liiton minimeillä.Joita maksetaan lähes kaikille raflakeikkaa tekeville "Normibändeille"Toimistot joille ollaan tehty,ovat huomioineet myös ne sunnuntaikeikat,jolloin olemme saanee tuplapalkan.Tämän kaiken tietävät myös soittajat,sillä joskus tarvittu tuuraaja kitaristille ja kerrottu että normipalkka ja löytynyt oli vaikka Calypsoon.Hyvä kaveri olikin.Noi firma ja hääkeikat hinnoitellaan pikkuisen toisin.Firmat haluavat aina laskutuksen,lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia,jotka ymmärtävät että heillä on "palkkakonttori"Ja siellä hommat hoituu.Kun hiukka antaa apuja,ja toimittaa valmiit laskelmat verokorttien kanssa.Kaikki tuo pitää ehdottomasti sopia ennen keikkaa.Myöhemmin on turha alkaa riitelemään.Maine menee.Vaikka ei sitä vielä ole monelle tullutkaan.Sana kiertää.Silti mä lähden kapakkaan runputtamaan jos tarvitaan.En tietty omalla autolla helvetin kauas,jos ei saa siitä korvauksia.Nuorena noviisina ajettiin vaikka Haminaan keikan perässä.Mutta ei siitä kuuluisuutta tullut.Tai nuokuttiin kamojen päällä Köpikseen viikonlopuksi ja juotiin rahat laivalla!Nastaa silti oli!Tää on nääs Tätä!
Kylmän viileesti!
Timi
04.06.2008 22:48:22
Aivan oikein tätä tarkoitan. 150 euroa on minun mielestäni sopiva summa, kun vertaat sitä ruoan, bensan yms. kalleuteen. Jossakin kerroin esimerkin meille käteen jäävästä keikkaliksasta, joka oli 99 euroa. Se on pilkkaamista ja vittuilua. Tuolla rahalla en keikalle lähde. Voin olla kotonakin.

Monelle meistä soittajaretkuille tuokin summa voi olla pelastus.Mielummin jokunen,edes tuollainen,kuin istua kotona?Nälkä,vuokra?Saakutin moinen jano!
Kylmän viileesti!
Jaska
05.06.2008 01:43:26
Monelle meistä soittajaretkuille tuokin summa voi olla pelastus.Mielummin jokunen,edes tuollainen,kuin istua kotona?Nälkä,vuokra?Saakutin moinen jano!

Ja aina parempi kun joku muu kuskaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)