Aihe: Jazz, mistä aloittaa?
1 2 3 4
baron
06.03.2008 23:02:42

Charles Mingus (loistava big band -säveltäjä samalla)

Charlie Mingusin "Oh Yeah" on mahtavimpia albumeita mitä mulla on, mutta tässä tää loistava basisti vain laulaa tai soittaa pianoa. Sooloja soittaa mm. Roland Kirk, välillä kahdella, välillä kolmella pillillä yhtäaikaa.
Ei, en ole tanssimuusikko!
ville viaton
07.03.2008 08:18:39
Charlie Mingusin "Oh Yeah" on mahtavimpia albumeita mitä mulla on, mutta tässä tää loistava basisti vain laulaa tai soittaa pianoa.

Tuo on kyllä mahtava levy!!

Basisteista yksi hassu on Henning Oersted-Pedersen. Yksi ensimmäisistä kunnon kontrabassosolisteista. Minguksen lisäksi, siis.
Rock'n'roll is never die.
doppelgänger
27.05.2008 20:56:59 (muokattu 27.05.2008 21:04:08)
huomattavasti helpommin kuunneltavaa kuin esimerkiksi kokeellisempi jazz: avantgarde,fuusio jne..

Osaatko suositella hyvää fuusio jazzia? Jotain Finnforestin tai Return to Foreverin tapaista. En oo jazzia yhtään kuunnellu mutta kova proge innostuksen kautta huomasin että onhan tämäkin aika hauskaa musaa. Jotain hyviä yhtyeitä hakisin joiden kautta olisi hyvä tutustua tähän genreen.
sub zero
27.05.2008 21:10:09
Osaatko suositella hyvää fuusio jazzia? Jotain Finnforestin tai Return to Foreverin tapaista. En oo jazzia yhtään kuunnellu mutta kova proge innostuksen kautta huomasin että onhan tämäkin aika hauskaa musaa. Jotain hyviä yhtyeitä hakisin joiden kautta olisi hyvä tutustua tähän genreen.

Jazz-rockista oli vast ikään keskustelua täällä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=55&t=159790&co=30
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
baron
27.05.2008 21:31:39 (muokattu 27.05.2008 21:36:41)

Tuo on kyllä mahtava levy!!

Basisteista yksi hassu on Henning Oersted-Pedersen. Yksi ensimmäisistä kunnon kontrabassosolisteista. Minguksen lisäksi, siis.

Joo, mää kuulin sitä ekan kerran 63 Köpiksen Montmartre jazz klubilla, jolloin se soitteli Dexter Gordonin kanssa. Olisko ollut jotain 16-vuotias?
Silloin jo oli loistava.

Edit: Nimi on muuten Niels-Henning Ørsted Pedersen.
Kävin googlettamassa, syntynyt 46 eli ehkä oli ehtinyt täyttää 17, sen verran mun muisti näköjään pätkii.
kepe-5
28.05.2008 00:12:06 (muokattu 28.05.2008 00:12:44)
Kronologisuus ei ole koskaan pahasta. Davisin Birth of The Cool merkkasi aikoinaan yhden aikakauden alkua ollen samalla erittäin hyvä levy. Toisena suosituksena John Coltranen maineikas A Love Supreme. Ehdottomasti.
"Christ. Where would rock 'n' roll be without a feedback?" -David Gilmour
lukethesis
29.05.2008 16:10:53
A Love Supreme voi olla liian "vaikee" aloittelijalle... Mä melkein lähtisin liikkeelle kahdella levyllä: Milesin Kind Of Blue ja Herbie Hancockin Maiden Voyage. Molemmilla on semmosta yleismaailmallista pehmää soundia (esim MD:n biisit so what, flamenco sketches, ja HH:n maiden voyage, dolphin dance).

Näiden jälkeen vois napata Coltranen Giant Stepsin, sitten alkaa tutkia Blue Noten katalogia 60-luvun alusta eteenpäin.
sub zero
29.05.2008 19:58:13
en suosittelis kind of bluetakaan, kun siinä ei ole kovin vaihtelua eikä vahvoja teemoja, niin ei ole niin helppo välttämättä ulkopuolisen päästä sisälle. tuo maiden voyage on jo parempi tässä suhteessa.
baron
30.05.2008 00:46:13 (muokattu 30.05.2008 00:46:58)

en suosittelis kind of bluetakaan, kun siinä ei ole kovin vaihtelua eikä vahvoja teemoja, niin ei ole niin helppo välttämättä ulkopuolisen päästä sisälle. tuo maiden voyage on jo parempi tässä suhteessa.

De gustibus non est disputandum:-)

Pidä sä omat mielipiteesi, mä omat, turha niitä vaihdella, mutta kyllä jotkut So Whatin ja Freddy Freeloaderin soolot on mun mielestä mahtavia mitenkään suosikkiani Hancockia väheksymättä.

Itse asiassa molempi paras!
G-mies
30.05.2008 22:17:12
Ei tässä ollut nyt kyse levyjen paremmuudesta, vaan siitä, mitä suositellaan aloittelijalle. Veikkaisin, että joku monipuolinen ja improvisaation lisäksi vahvoja melodioitakin sisältävä levy kolahtaa todennäköisesti aloittelijaan paremmin.

Minä kyllä melkein pitäisin Kind of Blue:ta jonkinlaisena testinä: jos tuo ei kolahda niin sitten melkein kannattaisi laittaa kokka kohti uusia haasteita ja unohtaa jazz. Ehkä jostakin muusta tyylistä saisi sittenkin paremmat sävärit.
For great justice.
velipesonen
22.06.2008 12:35:14

Huomasin täsä joku aika sitten, että kuuntelen oikeastaan melkein kaikkea musiikkia - paitsi jazzia. En ole aijemmin edes pahemmin noteerannut koko genreä, enkä tiedä siitä hevon, öh, henkseleitäkään. Siksipä haluaisiniin tutustua jazzin saloihin eikä minulla ole hajuakaan mistä aloittaa. Ensinnäkin: Mitkä ovat ne jazzbändsit, jotka toimivat kaikille "jazzisteille" esikuvana? Mitä bändejä kuuluisi tietää? Mitä jazzista yleensäottaen pitäisi tietää?

Aloita 50-luvun puolivälistä ja etene siitä eteen- ja taaksepäin. Tuon ajankohdan jazz on parhaimmillaan erittäin tyylikästä ja stilisoitua, "kypsää", ei enää viihdettä, muttei tylsää kikkailuakaan. Levyjä joista aloittaa:

- Workin', Relaxin' ynnä muut samanlaiset Miles Davis -levyt, ja myöskin Milt Jacksonin kanssa tehty kvintetti/sekstettilevy
- Modern Jazz Quartet! Esmes Concorde-levy.
sub zero
22.06.2008 19:06:01
Aloita 50-luvun puolivälistä ja etene siitä eteen- ja taaksepäin. Tuon ajankohdan jazz on parhaimmillaan erittäin tyylikästä ja stilisoitua, "kypsää", ei enää viihdettä, muttei tylsää kikkailuakaan. Levyjä joista aloittaa:

Paskat. Jazzin kuuntelu kannattaa aloittaa vaikka Fletcher Hendersonin kokoelmasta "Tidal Wave". Ihan vitun paljon parempaa musaa kuin joku bebop.
velipesonen
22.06.2008 19:19:52

Paskat. Jazzin kuuntelu kannattaa aloittaa vaikka Fletcher Hendersonin kokoelmasta "Tidal Wave". Ihan vitun paljon parempaa musaa kuin joku bebop.

Saattaa olla parempaa, mutta onko se liian kaukana menneisyydessä että siihen voisi noin vain eläytyä?
hsv
25.06.2008 15:13:44
Itsekin jazz-noviisina olen käyttänyt menetelmää jossa haetaan kirjastosta summamutikassa nippu jazzlevyjä ja toivotaan parasta - näin tosin usein tulee mieleen miksi *en* tavallisesti kuuntele jatsia mutta viime kerralla osui käteen Modern Jazz Quartetin The Complete Last Concert - aivan uskomattoman hieno levy, kokeile.
velipesonen
25.06.2008 17:10:45

Itsekin jazz-noviisina olen käyttänyt menetelmää jossa haetaan kirjastosta summamutikassa nippu jazzlevyjä ja toivotaan parasta - näin tosin usein tulee mieleen miksi *en* tavallisesti kuuntele jatsia mutta viime kerralla osui käteen Modern Jazz Quartetin The Complete Last Concert - aivan uskomattoman hieno levy, kokeile.

MJQ:n ukot oli todellisia mestareita ja harva 50-luvulla äänitetty levy soundaa yhtä hyvältä kuin heidän levynsä. Yksi niistä äänittäjistähän oli muuten Tom Dowd, joka kävi myöhemmin Suomessa tuottamassa Gringos Locosia.
funkylord
06.08.2008 16:51:18 (muokattu 06.08.2008 16:51:47)

Gordon Goodwind Big Phat Band.

Ei aloittelevalle kuuntelijalle monasti ärsyttävää venkoilua, vaan selkeästi kaikki asiat esillä. Törkeän kovia soittajia, ja solisteja.
Todella hyvällä laadulla tehtyä nykyajan mainstream bigbandia

http://www.youtube.com/watch?v=uT_WRVzD3XI&feature=related
Toinen vähän huonommalla äänenlaadulla, mutta ihan kuunneltava.
http://www.youtube.com/watch?v=Gwiv3qnzHPI&feature=related
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
sax machine
06.08.2008 18:50:12
Mingusesta on kyllä hyvä aloittaa. Huonoja levyjä en ole mieheltä vielä kuullut.
Minä juon nyt kahvia.
Celebros
07.08.2008 10:08:00

Miles Davisin In a Silent Way on tunnetustii paras aloituslevy jazziin. Se on sekä loistava levy, että rakenteeltaan sellainen, että tunnelmaan ja musaan pääsee helposti sisään.
sub zero
07.08.2008 10:45:55 (muokattu 07.08.2008 10:53:53)
Miles Davisin In a Silent Way on tunnetustii paras aloituslevy jazziin. Se on sekä loistava levy, että rakenteeltaan sellainen, että tunnelmaan ja musaan pääsee helposti sisään.

Ei todellakaan ole. Levy on hyvin minimalistinen ja täysin epätavallinen jazziksi.

Vaikka itselläni oli kokemusta jazzista niin eka kuulemalta olo oli semmonen, että mitä **ttua eiks täs tapahdukkaan tän enempää. Fuusion kautta avautuu tosiaan monille helpompi tie jazziin, mutta nää Davisin 60-70-luvun vaihteet levyt on aika epätavallisia ja monille takuulla vaikeita.

Joku tyyliin Pat Metheny Groupin eka levy tai Jaco Pastoriuksen debyytti toimis jo paremmin viekottelemaan jazzin pariin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)