Aihe: "Musiikkitaistelut"
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12
leprechaun
30.05.2008 01:27:22

BARON:
Mä kuiteskin olemattomalla kokemuksellani ja amatöörinä haluan sanoa mielipiteeni kun olen sekä akustisen että sähkörumpalien kanssa soittanut:
Jos rumpali pitää timen ja osaa fillit kohdalleen, mulle ihan sama mikä sen työkalu on.
Jos keikkapaikalla on vireessä oleva akustinen, mä soitan sitä ja jätän sähkökiipparit himaan tai keikkabussiin, sanoi muut bändin jätkät mitä tahansa. Mä tykkään akustisista kiippareista. Jos rumpali tykkää sähkörummuista, niin sama vapaus hänelle.

"Akustiset kiipparit", perskules vieköön, korvista ja nenästä tursuaa kahvit kun satuin hörpätessäni lukemaan tuon!!! "Mulla on akustinen kiippari, Steinway merkiltään, sanoi flyygelinsoittaja", sanoi flyygelinsoittaja.
paice60
30.05.2008 01:27:32
Toistetaan nyt vielä kerran, että en ole tietääkseni kieltänyt ketään soittamasta sähkörummuilla, tai muillakaan digisoittimilla. Kaikki saa soittaa ihan millä itse haluaa. Sinä tykkäät sähkörummuista, minä akustisista, tasapeli. Ja tuo helpollapääsemisheitto nyt koski muitakin, kuin rumpaleita.

Mullakin on vähän tinnitusta, mutta se ei ole pahentunut sen jälkeen, kun aloin käyttää korvatulppia (just tilasin ajan uusien muottien ottoon, kun vanhat alkaa olla tiensä päässä). Mäkin laulan stemmoja ja muutaman soolonkin (valitettavasti), ja totuttelua tulppien kanssa laulaminen tosiaan vaatii, mutta onnistuu kyllä. Siis kunnon tulpilla, ei millään EAReilla. Ja onhan näitä korvamonitoreja, jotka vaimentaa ulkopuolisen melun. Niitäkin olen testaillut, mutta en tykännyt.

Olen kyllä kokeillut ja kuullut sähkörumpuja ihan riittävästi todetakseni, että eivät muuta meille. Uusi akustinen setti sen sijaan on valmistumassa ihan näinä päivinä.

Kuten sanottu, kukin soittaa millä haluaa. Tämä sopii mulle. Yleensä ajattelen vain sitä että kaikkea uutta ei tartte heti tyrmätä kokeilematta. Olen nyt laivoilla vetänyt aika paljon akustisilla ja niissä on omat hyvät puolensa mutta en vaihda Rolandeja kuitenkaan niihin. Näillä mennään mitä kelläkin on. Ja siihen lauluhommaan vielä että nappien kanssa pystyy vetämään kun saa ne säädettyä oikein, mutta ei tulppien kanssa, ainakaan minä.
Vittu näitä hommia edelleenkin.
leprechaun
30.05.2008 01:44:05

JUUPE:
Juu, olen DI, mutta en mikään tosikko, enkä mielestäni ahdasmielinenkään, joissain asioissa kyllä todella tarkka ja kriittinen. Turha luulla että kirjoittelisin näitä juttuja otsasuoni pullistellen. Asiasta kirjoitan, mutta pilke silmäkulmassa. Se ei tietysti aina kirjoituksista näy, niinkuin ei aina muidenkaan kirjoituksista.

Tekniikan kehitystä seuraan, ja käytän hyväkseni, mutta kaikki uusi ei ole aina lähtökohtisesti vanhaa parempaa. Olen muistaakseni sanonut täällä ennenkin, että tekniikkaa ei aina kehitetä siksi, että tehtäisiin jotain paremmin, vaan siksi, että saataisiin myytyä ihmisille lisää uutta roinaa.

Koska olen nuori kapinallinen tuputan ajatuksia tähänkin.
Aivan totisinta totta on tuo myyntiargumentti uuden tavaran tuomisestakin. Luulen kyllä että halvemmat valmistuskustannuksetkin ovat monen uuden digitaalisysteemin markkinoilletuomisen takana.
Autojen polttoaineenkulutuksetkaan eivät ole laskeneet, samoissa pysytään kun saastemääräysten toteuttaminen vie hyötysuhdehyödyn.

Samassa toimitilassa eri kämpässä tekevä musiikki- ja äänitietoinen sälli tuli katsomaan mun puolelle että onko Frank Zappa livenä siellä soittamassa kun mulla LP soi Garrard Zero100SB:ssä jossa on Shibata neularasia. Oli kuulemma niin liven oloinen. Tapahtui muutama kuukausi sitten ja eilen vielä ihmetteli äänilevyn loistavaa ja luonnollista toistoa rumpujen pelleistä basson tasaiseen ja sielukkaaseen soimiseen. CD:hän ei edes teoriassa kykene tuohon kun valitsivat niin vähän bittejä ja alhaisen talteenottotaajuuden standardiksi. DVD pystyisi vähän parempaan jos 96kHz 24bit mahdollisuutta hyödynnettäisiin mutta ei kun ei.

Aikaisemmin mainitsit mp3:n, totta että jos äänitteessä on kitara ja laulu niin jotenkin välttää mutta jos siinä on tuhdimmin tavaraa mukana on se aikamoista mössöä. Menee tietty pieneen tilaan ja yli sata biisiä CD:lle. Määrähän tunnetusti korvaa laadun: Jos saan 100 litraa maitoa ja myyn sen saan paljon rahaa jolla ostan litran aitoa lehmästä tullutta.
rintapek
30.05.2008 03:19:25

Pöh, sanon mä, jos musiikkitaistelu menee hifismiksi. kukin vetää just sillä, minkä parhaaksi kattoo. Ja se on hyvä se. Se on ilo vetää semmottilla kamoilla, että soittopuoli ei kamoista jää vituttamaan.

Vaan se tarttee muistaa, et täällä on kenties kourallinen ammattilaisia. Sit on jokunen ämpärillinen kaltaisiani harrastelijoita. Ja sit on läjäpäin aloittelevia, jotka lukee hiemankin kokeneempien postauksia ko Jumalan sanaa.

Sit, ko joku guru kirjoittaa, et sähkärit on perseestä, niin näinhän se sit on. Vaikka niitä akkareita ei osaisi virittää. Vaikka ei osaisi soittaa hiljaa. Vaikka sähkärit itteasiassa vähemmilläkin taidoilla hoitais kuntoon niin saundit ko volumet, mut ku ne on gurun mielestä persiistä, niin niitä ei voi edes kokeilla.

Pöh, sanon mä.
One kind of music only - the good kind
Lennu
30.05.2008 07:57:10

Niin, mikäs siinä jos tykkää niistä diu diu diu POU POU -soundeista. Voihan joku tykkää Yamaha DX7:n pianosoundistakin, täysin sama asia. Aivan täysin!

Itsehän en tykkää musiikista ollenkaan. Tosin onneksi semmoista ei Suomessa tehdäkään.
"Kauko Röyhkä, lol. Onko sillä oikeasti jotain biisejäkin vai koostuuko sen ura pelkistä Jyrkin ja Sessionsin haastatteluista jostain provinssin bäkkäriltä?" -MV
KoskPaavo
30.05.2008 10:05:33
Niin, mikäs siinä jos tykkää niistä diu diu diu POU POU -soundeista. Voihan joku tykkää Yamaha DX7:n pianosoundistakin, täysin sama asia. Aivan täysin!

Itsehän en tykkää musiikista ollenkaan. Tosin onneksi semmoista ei Suomessa tehdäkään.

Monessa uudessa kiipparissa on DX7 Piano- soundi, se on klassikko, oli sitten hyvä tai huono.
Tyhmien parissa ajan viettäminen tyhmentää.
Juupe
30.05.2008 10:09:30
Sit, ko joku guru kirjoittaa, et sähkärit on perseestä, niin näinhän se sit on. Vaikka niitä akkareita ei osaisi virittää. Vaikka ei osaisi soittaa hiljaa. Vaikka sähkärit itteasiassa vähemmilläkin taidoilla hoitais kuntoon niin saundit ko volumet, mut ku ne on gurun mielestä persiistä, niin niitä ei voi edes kokeilla.

Pöh, sanon mä.

Sano vaan pöh. En pidä itseäni minään guruna, enkä edes ammattilaisena, mutta kun täällä väitettiin, että sähkörumpujen soundia ei erota akustisista, niin siihen piti puuttua. En voi käsittää että joku ei kuule sitä eroa, melkoinen puukorva pitää olla. Tuskin se Hammondkaan väitti, että hänen urkunsa soundia ei erota kirkkouruista.
Rumpujen virittämisen voi opetella, samoin hiljaa soittamisen. Jos ei viitsi opetella, niin sähkörummuilla voi tietysti päästä helpommalla, mutta turha tulla väittämään, että lopputulos olisi yhtä hyvä tai jopa parempi, kuin hyvin viritetyillä ja soitetuilla oikeilla rummuilla.
v_m_kangas
30.05.2008 10:40:06

mutta turha tulla väittämään, että lopputulos olisi yhtä hyvä tai jopa parempi, kuin hyvin viritetyillä ja soitetuilla oikeilla rummuilla.

Ehkäpä ne voi soida paremmin kuin huonosti viritetyt tai tilaan täysin sopimaton setti. Katso esim. mun omastakuvasta tuo kaikuisa mutteri. Veikkaanpa, että hyvä sähkösetti toimii siellä kirkkaasti paremmin kuin hyvin soivat kumut. Monessa mestassa on kertakaikkiaan niin huonot lauteet, että niillä sähkärit puoltaisivat paikkaansa.
Humppaa tai soita humppaa
Juupe
30.05.2008 11:05:32
Ehkäpä ne voi soida paremmin kuin huonosti viritetyt tai tilaan täysin sopimaton setti. Katso esim. mun omastakuvasta tuo kaikuisa mutteri. Veikkaanpa, että hyvä sähkösetti toimii siellä kirkkaasti paremmin kuin hyvin soivat kumut. Monessa mestassa on kertakaikkiaan niin huonot lauteet, että niillä sähkärit puoltaisivat paikkaansa.

Hyvä pointti, myönnetään. Akustikka vaikuttaa akustisen soittimen soundiin paljon, mutta kyllä se vaikuttaa PA:n sointiinkin. Minusta kuitenkin soundien "paremmuusjärjestys" säilyy huonossakin akustiikassa. Tietysti rumpujen valinnassa joutuu näitäkin asioita miettimään, eli en kyllä ottaisi Bonham-settiä tanssikeikalle.
Sertzo S
30.05.2008 11:27:33
Esko Rahkosen kesäkiertueellä v.1975, Vojakkalassa, Torniojokivarressaa, meni kesken soiton sähköt talosta. Mulla oli haitari mukana ja Hastin Ramilla akustinen kitara. Homma jatkui ilman ja jengi oli tyytyväinen, eikä kukaan valittanut volyymisita. :)
Timi
30.05.2008 11:54:57
Esko Rahkosen kesäkiertueellä v.1975, Vojakkalassa, Torniojokivarressaa, meni kesken soiton sähköt talosta. Mulla oli haitari mukana ja Hastin Ramilla akustinen kitara. Homma jatkui ilman ja jengi oli tyytyväinen, eikä kukaan valittanut volyymisita. :)

Tuo on niitä "harvinaisia"tapahtumia nykyään.Että on akustisia soittimia messissä ja voi käytännössä jatkaa soittamista vaika sähöt uupuu.On turhaa leveillä että rummut ja/tai lavan takahuoneessa nurkassa levännyt,virittämätön piano soi.Siis tarkoitan silleen että nykyään ko virta katkeaa,niin katkeaa myös soitto ja laulu.Joku on sanonut että soita yksinäsi niitä rumpuja.Kukaan selväjärkinen ei sitä kuuntelisi!
Kylmän viileesti!
Lennu
30.05.2008 11:56:22

Kai noihin sähkösetteihin saa polkimiin viritettyä jotkut dynamot, niin ei lopu homma kesken.
"Kauko Röyhkä, lol. Onko sillä oikeasti jotain biisejäkin vai koostuuko sen ura pelkistä Jyrkin ja Sessionsin haastatteluista jostain provinssin bäkkäriltä?" -MV
uruttaja
30.05.2008 11:56:42
Kyllä musta digitaalivessaan on parempi paskantaa ku akustiseen, ainakin talvipakkasilla.,
Timi
30.05.2008 12:04:39 (muokattu 30.05.2008 12:06:56)
Taisin tussaroida kahteen kertaan.Ei uutta tietoa kuin että punkkua kehiin nyt!
Kylmän viileesti!
Timi
30.05.2008 12:09:28
Kyllä musta digitaalivessaan on parempi paskantaa ku akustiseen, ainakin talvipakkasilla.,

Hihii!Pyyhkii vertuaalipaperilla.
Kylmän viileesti!
Sertzo S
30.05.2008 12:14:17
Tuo on niitä "harvinaisia"tapahtumia nykyään.Että on akustisia soittimia messissä ja voi käytännössä jatkaa soittamista vaika sähöt uupuu.On turhaa leveillä että rummut ja/tai lavan takahuoneessa nurkassa levännyt,virittämätön piano soi.Siis tarkoitan silleen että nykyään ko virta katkeaa,niin katkeaa myös soitto ja laulu.Joku on sanonut että soita yksinäsi niitä rumpuja.Kukaan selväjärkinen ei sitä kuuntelisi!

Äkkiä aurinkopaneell katolle ja soittimiin virtaa!
Mikkään ei ole,kuten ennen.
Tanssimuusikoudessani elin nuoruuteni pitkälle keski-ikään, rakensin tulevaisuuttani,mutta nyttemmin sen levottomuutta seuraan vaikuttamatta siihen juuri mitenkään. Sympatiani kaikille alalla pärjääville leivänlohkojille.
Timi
30.05.2008 12:15:11
Kun mä triggasin "kioskini"niin hiljaa soittaminen on helpompaa ja fiilis säilyy.
Kylmän viileesti!
Juupe
30.05.2008 12:20:23

Pilkkooko digivessa paskan pienenpieniksi ykkösiksi ja nolliksi, ja kokoaa taas kokonaiseksi jöötiksi, kun tuotosta halutaan tarkastella?
uruttaja
30.05.2008 12:22:14
Pilkkooko digivessa paskan pienenpieniksi ykkösiksi ja nolliksi, ja kokoaa taas kokonaiseksi jöötiksi, kun tuotosta halutaan tarkastella?

Nyt lurahti kupillinen housuun. Niin se varmaan tekee. en tunne teknisiä yksityiskohtia. Digivessassa on usein myös parempi akustiikka.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)