grooveman 15.05.2008 14:12:57 | |
---|
Jos rumpali tai basisti vetää sooloa on muut silloin hiljaa. Muuten kyseessä on vaan jotenkin määritettävä "fill". Heh. Nyt on näköjään "prinsiipit" hallussa. "rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki |
onroud 15.05.2008 22:50:45 (muokattu 15.05.2008 22:56:20) | |
---|
Kellähän nyt ne tiedot uupuu? Sanoin aivan selkeästi että minun mielestä! Soolo on soolo. Musiikissa ei ole minkään sääntökirjan mukaan rajoja. Jossain sekavassa Jazz improssa ainakaan. Kysyn edelleenkin kun niin fiksusti tulee vastausta että miten voi soittaa 5 minuutin rumpusoolon esim. rock kappaleen päälle? Ei se ole silloin soolo vain sävellys. Olen kuitenkin sitä mieltä että rumpusoolon taustalla voi olla musiikkia, kunhan musiikki on ennalta määrättyä eikä soittimet voi vaikuttaa rummun soittajaan. Menee vähän sekavaksi tämä juttu. Kysymys on vain mielipiteestä. |
baron 15.05.2008 23:13:05 | |
---|
Sehän on itsestään selvä että kun mä aloitan pianosoolon, rumpujen pitää vaieta ettei kukaan vaan erehtyisi pitämään sitä rumpusoolona. |
markkuliini 15.05.2008 23:50:27 | |
---|
Sanoin aivan selkeästi että minun mielestä!
Niin, ja muut sanoi miten asia oikeasti on. Ei tässä olekaan mitään epäselvää. :) Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta.
Ronnie Österberg.
Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. |
Epämuusikko 16.05.2008 08:13:16 | |
---|
Kaikella kunnioituksella kyseistä soittajaa kohtaa, missä se soolo on? Mun mielestä rumpusoolo ihan jo äidinkielellisesti että silloin vain rumpali soittaa. On totta että parit kitarat ja bassot ihan jo rock puolella piristää sooloa kummasti, mutta se todellinen rumpusoolo on vain ja ainoastaan rumpua. Helpottaa aika rajusti homman kuuntelemista jos muita instrumentteja on taustalla. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmhä? Duo Rehband & Voltaren.
Bustard #1 |
Speedy 16.05.2008 15:13:21 (muokattu 16.05.2008 15:13:40) | |
---|
Kysyn edelleenkin kun niin fiksusti tulee vastausta että miten voi soittaa 5 minuutin rumpusoolon esim. rock kappaleen päälle? Ei se ole silloin soolo vain sävellys. Luokitteletko Moby Dickin sooloksi vai sävellykseksi? http://www.youtube.com/watch?v=XdJWPgzS_lQ Mutta että nyt ei ois menny puurot ja vellit sekasin, klassisen musan solo (ja tutti) on vähä eri asia kun populaari musiikin soolo..? "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
arse 16.05.2008 17:10:15 | |
---|
Sanoin aivan selkeästi että minun mielestä! Joo joo. Mutta että kitara ei olisi rytmisoitin? Haloo! Kohta joku varmaan väittää, ettei pianokaan ole. Tän ketjun aloittaja vissiin esitti jonkun kysymyksen, nostetaanpas se esiin... noin 5-7 minuutin pituisen rumpuperformanssin, niin mitä siihen laittaisit? Takoisitko erilaisia komppeja (sekä neli-että kolmijakoisia) toisiinsa kiinni niputtaen vai pitäytyisitkö samassa iskujaossa? Soittaisitko useita musalajeja vai pitäytyisitkö yhdessä? Yleisönä olisi aika sekalainen seurakunta kuunnellen lähes kaikkea mahdollista, ollen samalla keskimääräistä innokkaampia musiikinkuluttajia. Pitkähän toi olis kuin nälkävuosi, kun ottaa huomioon että 99% yli kahdeksan tahdin rumpusooloista on helkkarin vaivaannuttavaa kuunneltavaa. Mä lähtisin varmaan jonkun yhden rytmi-idean kanssa pelehtimään ja katsomaan mihin siitä sitten rönsyillen päädyn. Ja alkaisin ajoissa petailla lopetusta. Alku ja loppu on tärkeitä. Jos niihin saa jonkunlaisen punaisen langan, yleisö saattaa kuvitella kuulleensa jotain "musikaalista" ja "jäsenneltyä", mikä on yleensä hyvä juttu. Simppelit ideat rulez, jengi arvostaa ymmärrettäviä ja selkeitä juttuja eikä mitään blushdaa. Ja pitää muistaa hymyillä kun mokaa! Seuraavia asioita suosittelen välttämään: -liian pitkät & nopeat pyöritykset -rudimenttifillit haitsuun ja splasheihin -sambakomppi -hitaasta supernopeaksi kiihtyvä virvelipäristys Hymiö! "The first thing, when you go into the studio, is that the engineer says, 'I hear all this ringing,' and I say, 'That's the sound of the drumkit, you prick! That's the way it's supposed to sound.'"
-Cozy Powell |
Anonymous-jazz 16.05.2008 18:19:05 | |
---|
Offtopic... Vuonna 1949 Louie Belson esitti 20 minuuttia pitkän soolon kahdella bassorummulla Paramount Theatressa. Yleisö hurrasi kymmenen minuuttia ja pian tämän jälkeen Buddy Rich totesi kuivasti, että Belssonin tulisi opetella soittamaan ensin yhtä bassorumpua kunnolla ennen toisen lisäämistä settiinsä. Edit: Belsonhan oli sitten aikamoinen edelläkävijä ennen näitä hevihemmoja jotka saavat edelleen raikuvat aploodit pelkän kahden bassorummun vuoronperäisestä polkemisesta. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
Deino 16.05.2008 22:16:40 | |
---|
Jos soittaisit noin 5-7 minuutin pituisen rumpuperformanssin, niin mitä siihen laittaisit? Heittäisin improna päästä koko paskan. |
markkuliini 17.05.2008 05:02:47 | |
---|
Heittäisin improna päästä koko paskan. Jaa alapäästä? Kyllä siinä soolossa olisi kahvittelijoilla ihmettelemistä. Voisit vielä soolon päätteeksi juosta ympäri huonetta ja kysellä sekopäisesti "haluaako kukaan pikkaset kahvit?". Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta.
Ronnie Österberg.
Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. |
Kailis 17.05.2008 17:23:58 | |
---|
Heittäisin improna päästä koko paskan. Joo, ja voisit esiintyä nimellä Kaino Dekka. |
hevimeis 19.05.2008 15:47:50 | |
---|
Maksalaatikko kaikki karkelot vie! |
Kailis 19.05.2008 20:55:39 (muokattu 19.05.2008 20:56:31) | |
---|
|
K.Suninen 29.05.2008 18:04:49 | |
---|
Kaikella kunnioituksella kyseistä soittajaa kohtaa, missä se soolo on? Mun mielestä rumpusoolo ihan jo äidinkielellisesti että silloin vain rumpali soittaa. No krooh miten vaan. niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et? |
Soolon rajahan on aivan selkeä. Soolo on silloin, kun se ei enää ole fillejä ja komppia. Due to lack of interest, tomorrow has been cancelled. |
Deino 30.05.2008 00:41:38 | |
---|
Soolon rajahan on aivan selkeä. Soolo on silloin, kun se ei enää ole fillejä ja komppia. Soolo voi olla fillejä ja komppeja. |
Olly 30.05.2008 00:52:36 (muokattu 30.05.2008 00:53:19) | |
---|
Olis pitänyt taas lisätä se inhoamani hymiö... Aivan, mitä muuta rummuilla voi tehdä kuin fillejä ja komppeja, missä lienee niiden raja, ja missä kohtaa niiden kombinaatiosta tulee soolo? Edit: Lisäsin hymiön :) Due to lack of interest, tomorrow has been cancelled. |
MetalMil 30.05.2008 16:06:07 | |
---|
Kyllä itse mieltäisin tämän sooloksi. http://youtube.com/watch?v=qIYqh6b6s9U En nyt lähde kinastelemaan fillien ja soolojen eroista mutta ainakin _minulle_ soolo edustaa enemmän yhden tietyn soittimen esilletuontia jolloin muut soittimet asettuvat selvästi taustalle. Filli taas täydentää muita soittimia poiketen kompista, vaikka filli olisikin pidempi. Muutenhan koko kingston wallin tuotanto olisi 60%sti rumpusooloa. Kutsukaa miksikä haluatte. Reeniksellä tahditkin muuttuvat yleensä "osiksi" ja a-b-c-d-e-osat muuttuvat "nopeaksi osaksi" ja "vaihtokikaksi" Mutta, tosiaan jos nyt puhutaan rumpuperformanssista eikä tuomariraadin mielipiteistä niin kannattaa muistaa se tietty show siellä taustalla :) Vaatiihan tuo huolellista suunnittelua ja treenaamista mutta miksei olisi toteutettavissa, itse en lähtisi improna räpeltämään ikinä.. Vaikka sillä muutamaa muusikkoa ehkä miellyttäisikin niin yleensä se valtayleisö jää silloin haukottelemaan taiteilijan purkaessaan sieluaan rumpuhin. On sitä vedetty keikkaa pelkällä harjallakin.. tosin meitä oli viisi. ;) |
koera 31.05.2008 12:52:26 | |
---|
Kaikella kunnioituksella kyseistä soittajaa kohtaa, missä se soolo on? Mun mielestä rumpusoolo ihan jo äidinkielellisesti että silloin vain rumpali soittaa. Jos rumpali tai basisti vetää sooloa on muut silloin hiljaa. kitara ei ole rytmisoitin Siis mitä helvettiä!!???!??!?! :D Vuosituhannen parasta legendaa. Im on seafood diet: I see food, I eat it. |
OPJ1974 06.06.2008 16:47:38 | |
---|
Mulle kelpaa vain semmoiset Soolot mistä saa kortilla rahaa. Ehkä. Jos tilillä on katetta. (Lue: olen niin paska soolojen soittaja, että ikinä en soita. Paitsi jos joku tarjoaa tarpeeksi rahaa.) Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi" |