Aihe: Miksi mikit on mitattuna 2,7 kOhm?
1 2 3 4 5
jvakeva
29.05.2008 23:47:13

Alkaakohan nyt uusi ohmisota?

eikai sentään..
Bassoneuvos
M-Juhana
29.05.2008 23:54:23

jäkäjäkä. En mäkään ihan pihalla elektoniikasta ole, mutta tollanen aivan turhanpäiväinen pilkunnussiminen ottaa päähän.

Hei. Jos ihmisiä kiinnostaa tämmöinen aihe, niin miksi se pitää dissata. Mä ainakin arvostan ihmisiä jotka jaksaa nysvätä ja pohtia mm. tän tyylisiä juttuja. Jos sulle riittää sun saundi niin ok.

Ihmisten jotka haluaa pohtia syvällisemmin soittimien toimintaa, arvostelu ihan vaan "paskaa" mentaliteetilla on väärin. Jos soitinelektroniikka, materiaalit ja vaikka saundinäytteiden tekeminen on jollekin harrastus ja sitä täällä foorumilla jakaa, niin tää sun tyylinen arvostelu nostaa niiden arvoa entisestään.
"Akaan Saabisti" -Veikko
jvakeva
29.05.2008 23:58:37

Hei. Jos ihmisiä kiinnostaa tämmöinen aihe, niin miksi se pitää dissata. Mä ainakin arvostan ihmisiä jotka jaksaa nysvätä ja pohtia mm. tän tyylisiä juttuja. Jos sulle riittää sun saundi niin ok.

Ihmisten jotka haluaa pohtia syvällisemmin soittimien toimintaa, arvostelu ihan vaan "paskaa" mentaliteetilla on väärin. Jos soitinelektroniikka, materiaalit ja vaikka saundinäytteiden tekeminen on jollekin harrastus ja sitä täällä foorumilla jakaa, niin tää sun tyylinen arvostelu nostaa niiden arvoa entisestään.

Joo. Luuletko, että mua ei kiinnosta mun saundi?

Tee tutkimuksesi, ja tule vaikka joskus kuuntelemaan mun saundia. todennäköisesti toteat tutkimuksesi turhaksi/typeräksi.
Ei se soundi mistään mikin vastuksista ole kiinne. se on sormistalähtien kaikki.
Bassoneuvos
jvakeva
30.05.2008 00:12:48

Et todellakaan ymmärrä tän triidin pointtia.

No en todellakaan. Ei se basso mikkejä vaihtamalla juurikaan parane.

tai jos paranee, niin mikit on noi 0,0ohm vastuksella, eli rikki.

Yleensä orkkismikit toimii parhaiten.
Bassoneuvos
M-Juhana
30.05.2008 00:17:27

0,0ohm vastuksella, eli rikki.

Tota.

Toihan tarkoittaa, et kaikki menee läpi. Ei paljon vastusta.
"Akaan Saabisti" -Veikko
fox
30.05.2008 00:18:25

ja sitä täällä foorumilla jakaa, niin tää sun tyylinen arvostelu nostaa niiden arvoa entisestään.

Niin no, niin..joskus tulee kyllä sellanen vähän turha fiilis täällä. Mutta ei se uutta ole, ees soitinelektroniikan kanssa joskus muinoin enemmänkin ahkeroineena.
Kyllä sen luulis sähkösoittimen soittajaa kiinnostavan, josko se mikki toimii, ja bonustahan on, jos joku viittii vähän jotain vinkata, sen sijaan että sanois "Tuu tuonne pajalle, katton sitä irronnutta johtoo, mutta se on neljäkymppiä + alvi, ja jos yli tunnin menee, niin kaheksankymppiä"
Eipä mulla muuta. Erehdyin tälle puolelle taas pitkäst aikaa, enkä taas vähään aikaan taida viitsiä. Helmiä sioille, vittu.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
2541
30.05.2008 00:21:42

Älä foxi noista kirjoitteluista loukkaannu. Minulle ainakin oli tässä ketjussa helvetisti hyvää tietoa ja asiaa (kiitos sinulle ja muille asiaa kirjoittaneile) ja ei asioista tietäminen vie mitään soittamisesta pois.
2541
30.05.2008 00:24:55

No ei oo ei. Jotenkin se ei vaan ole ensimmäisten asioiden joukossa mitkä basson soitossa tuntuis tärkeältä.

Ei olekkaan, mutta mielenkiintoinen silti.
Pirkka
30.05.2008 07:41:45 (muokattu 30.05.2008 07:45:58)

Kolmeen bassoon mikit vaihtaneena, yhteen niistä jopa kahdesti, oon tästä täysin eri mieltä. Sä et oo varmaan testannut bassoissas eri mikkejä. Se on yllättävää miten sen koko basson olemus saattaa muuttua parempaan päin kun vaihtaa paremman mikrofonin. Tähän oon törmänny esim. japanin fenkkujen kohdalla ihan järjestelmällisesti.

Mä en rehellisesti sanottuna ymmärrä tästä aiheesta juurikaan. Mun mielestä koko lähtökohta oli aika hauska, eli huolestuminen kamoista mittauksen perusteella vaikka korvin kuultavaa vikaa ei ollut. Mä haluaisin kyllä tietääkin tästä enemmän, esim. ihan silleen, miten ulkoisesti samanlaiset mikit (esim. Duncanin erilaiset jazz basson mikit) saadaan kuulostamaan tietyllä tavalla erilaiselta ja miten se silloin näkyy noissa ohmiluvuissa.
MPU
30.05.2008 07:52:41
Mä haluaisin kyllä tietääkin tästä enemmän, esim. ihan silleen, miten ulkoisesti samanlaiset mikit (esim. Duncanin erilaiset jazz basson mikit) saadaan kuulostamaan tietyllä tavalla erilaiselta ja miten se silloin näkyy noissa ohmiluvuissa.
Samoin. Olikohan Nevalaisen Mikko kun sanoi että kakskytvuotta epätoivoista veivaamista niin alkaa pikkuhiljaa muodostumaan jonkinlainen käsitys siitä, miten mikäkin muuttuja vaikuttaa mikin soundiin. Joten opiskeltavaa riittää.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
J.Hollström
30.05.2008 08:00:33
Mun mielestä koko lähtökohta oli aika hauska, eli huolestuminen kamoista mittauksen perusteella vaikka korvin kuultavaa vikaa ei ollut.

Itse olin samalla tapaa "huolestunut" kun osti tarvikemikin tohon vanhaan bassoon, jonka alkuperäinen ohmiluku oli siellä 35k ohmin hujakoilla, ja sen tilalle tulleen oli 2k ohm. Tämä siis ennen kuin olin ottanut ääntäkään sillä uudella mikillä. Kuvittelin alkuun että mikissä on jotain vikaa, varsinkin kun speksissä seisoi 8k ohm.

Asennuksen ja testin jälkeen huoli poistui. Soundi muuttui avonaisemmaksi ja ilmavammaksi alkuperäisen mutaisuuden sijaan, eli kyllä se resistanssi mun nähdäkseni siihen soundiinkin vaikuttaa. Mikit oli rakenteellisesti identtisiä.
poppamies
30.05.2008 08:07:51

Tämän verran pitää puuttua tähän kolmanteenmaailmanohmisotaan.
Vaihtamalla paskat mikit laatumikkeihin bassosta saa monin verroin paremman.
Jos mikit on rikki niin vastus yleensä ei ole 0,0 ohmia vaan ääretön.
Orkkismikki ei halvemmissa bassoissa todellakaan ole se joka toimii parhaiten. Hyvät mikit on tuossa 70-100 € paikkeilla/kpl. Näitä DiMarzio, Armstrong,EMG ja Fender mikkejä ei pienet kiinalaises laita suosiolla soittimiinsa.
G strings are for strippers!
M.Hanski
30.05.2008 09:49:46 (muokattu 30.05.2008 09:51:00)
Vaihtamalla paskat mikit laatumikkeihin bassosta saa monin verroin paremman.

Ehkäpä, jos itse basso on lähtökohtaisesti hyvä.

Jos mikit on rikki niin vastus yleensä ei ole 0,0 ohmia vaan ääretön.

Jos käämilanka on poikki, resistanssi on ääretön. Jos kela on oikosulussa, resistanssi on nolla. Osa kierroksista voi myös olla oikosuljettuna, jolloin resistanssi on pienempi kuin vastaavalla ehjällä mikillä.
trih
30.05.2008 16:11:36 (muokattu 30.05.2008 16:13:09)
Kele näitä joitain tyyppejä. Mä alotin tän ketjun nimenomaan siitä syystä että halusin tietää pitäisikö epäillä jonkin olevan vialla. Nyt on selvinny että mun BB:n humpparit ovat mitä ilmeisimmin rinnan kytketty. Ilman tätä ketjua ja sen asiantuntevia vastauksia en olisi tätä asiaa tiennyt. Olen nimenomaan käyttänyt tuota ohmimittailua vian toteamisessa. Eli kuuluuko se ja se soundi mikin luonteeseen vai onko jossain väärää kytkentää. En ole törmännyt missään mikkimittauksessa alle 5 ohm niin kiinnosti tämä uusi tapaus.
Just.
kondensaattori
30.05.2008 16:36:44
Mun mielestä on tekopyhyyttä olla dissaamatta mikäli ei arvosta ko asiaa. Esittää muka ihmistä tyyliin "minä olen kaikkien kaveri eikä mikään kyrsi minua" vaikka todellisuus on toista.

Jotta Juki ja kumppanit eivät vittuuntuisi aivan äärimmäisesti, on parasta kirjoittaa heidän mieliksi jotain "asiallista". Mun käsittääkseni käämilangan määrä vaikuttaa outputtiin, diskanttiin sekä resistanssiin. Resistanssi siis ei vaikuta outputtiin vaan toisinpäin.
trih
30.05.2008 17:05:15
Mun mielestä on tekopyhyyttä olla dissaamatta mikäli ei arvosta ko asiaa. Esittää muka ihmistä tyyliin "minä olen kaikkien kaveri eikä mikään kyrsi minua" vaikka todellisuus on toista.

Kondensaattori ei siis arvosta toimivaa bassoa. Vianmääritys ohmeja ihmettelemällä oli tämän topikin aihe mun osalta. Jos ahdistaa niin ei tarvitse lukea. Todella kummaa ahdistusta tulee joillekin asioista jotka on ihan vaan arkisia. Ahdistuuko jengi autofoorumilla jos joku tulee kyselemään bensankulutuksesta tai rengaspaineista?
Just.
kondensaattori
30.05.2008 17:08:37
Kondensaattori ei siis arvosta toimivaa bassoa. Vianmääritys ohmeja ihmettelemällä oli tämän topikin aihe mun osalta. Jos ahdistaa niin ei tarvitse lukea. Todella kummaa ahdistusta tulee joillekin asioista jotka on ihan vaan arkisia. Ahdistuuko jengi autofoorumilla jos joku tulee kyselemään bensankulutuksesta tai rengaspaineista?

Kyllä mua tämä aihe kiinnostaa mutta vituttaa kun sellaisia joita ei kiinnosta ei suvaita.
trih
30.05.2008 17:15:23
Kyllä mua tämä aihe kiinnostaa mutta vituttaa kun sellaisia joita ei kiinnosta ei suvaita.

Menetkö sä Harlemiin sanomaan, että afroamerikkalaiset ovat turhia ja niitä pitää dissata? Vai jätätkö sä Harlemin väliin ja menet jonnekin muualle?
Just.
kondensaattori
30.05.2008 17:18:11
Menetkö sä Harlemiin sanomaan, että afroamerikkalaiset ovat turhia ja niitä pitää dissata? Vai jätätkö sä Harlemin väliin ja menet jonnekin muualle?

Ei mun mielestä afroamerikkalaiset ole turhia. Jos olisivat, dissaisin niitä, mutta en välttämättä vaivautuisi Harlemiin asti menemään. Joskus saatan jättää dissaamatta oman etuni vuoksi. Minua vituttaa kuitenkin kaikenlainen tekopyhyys suunnattomasti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)