Aihe: Miksi mikit on mitattuna 2,7 kOhm?
1 2 3 4 5
MPU
29.05.2008 17:02:38
Eli vähän kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen, kertoi mittarit mitä tahansa. Mitattiin sitten vastusta, induktanssia tai magneetin voimakkuutta. Vai kuin?
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kefiiri
29.05.2008 17:53:01
Niin, passiivimikki on aina jonkin sortin kompromissi. Maksimaalista lähtösignaalia tavoitellessa joko kielten värähtely tyssää voimakkaan magneettikentän takia tai korkeat taajuudet vaimenevat kelan suuren induktanssin ansiosta.
Dimarziolla olivat kuulemma kokeeksi pykänneet mikin, jonka lähtöjännite mitattiin millivolttien sijasta volteissa, mutta soundi oli sitten jo aivan tumpelo.
fox
29.05.2008 18:24:35

Dimarziolla olivat kuulemma kokeeksi pykänneet mikin, jonka lähtöjännite mitattiin millivolttien sijasta volteissa, mutta soundi oli sitten jo aivan tumpelo.

Vieläköhän tuo Larry DiMarstion X2N on puoline voltteineen kaikkein tehoisin passiivi?
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jvakeva
29.05.2008 21:22:18

no tässä kamarunkkausta kerrakseen. Vaikka kamat muakin kiinnostavat, muttei ehkä ihan noinpaljon.
Bassoneuvos
Basismi
29.05.2008 21:40:40
Eipä ole tullut mieleen alkaa mittailla mikkien vastuksia. Eikä tämän tredinkään perusteella tarvi aloittaa.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
J.Hollström
29.05.2008 21:44:17
No ei tosta tiedosta haittaakaan ole ollut vaikka noi mikit on ohmimittarin läpi käyttänyt.
Pirkka
29.05.2008 21:55:25
no tässä kamarunkkausta kerrakseen. Vaikka kamat muakin kiinnostavat, muttei ehkä ihan noinpaljon.

Erittäin hyvin sanottu siellä....
J.Hollström
29.05.2008 21:56:46
Erittäin hyvin sanottu siellä....

Ja homma senkun jalostuu näillä kommenteilla.
MPU
29.05.2008 22:07:24
Minusta soittimen rakenne ja teoria on paljon kiinnostavampaa kuin soittamisen teoria. Siksipä luuhaan kommentoimassa kaiken maailman soitinteknisissä keskusteluissa enkä kuittaile soittamisen teoriaa koskevissa keskusteluissa niille, joita tuo ala jostain minulle kummasta syystä kiinnostaa.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Teijo K.
29.05.2008 22:18:12

No kato jokaiselle jotakin. Jos ei olisi kamarunkkareita, ts. niitä joita kiinnostaa soittimien rakentaminen, niin säkin hakkaisit kahta kiveä vastakkain kun tekisi mieli musisoida.
Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano
hollstro
29.05.2008 22:45:19

No kato jokaiselle jotakin. Jos ei olisi kamarunkkareita, ts. niitä joita kiinnostaa soittimien rakentaminen, niin säkin hakkaisit kahta kiveä vastakkain kun tekisi mieli musisoida.

Mun mielestä tämä oli hyvin sanottu. Jotkut taiteilijat ovat jopa ylpeitä sitä että ovat välinpitämättömiä soitintensa suhteen. Soitinta ei osata edes huoltaa saatika säätää. Onpa niitäkin jotka eivät osaa edes virittää. On tullut monta vastaan.

Mikkien ohmien mitaamisesta ja sen ymmärtämisestä on se etu, että tietää onko mikki speksissä. Jos ei ole, niin voi alkaa etsiä vikaa liitoksista tai itse mikistä. On toiminut mulle muutaman kerran ja ns. paska laite on korjauksen jälkeen ollut mega.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
poppamies
29.05.2008 23:04:49

..Miksi mikit on mitattuna 2,7 kOhm?..

Mittaamalla resistanssi ei selviä mitään muuta kuin se että onko mikki ehjä vai ei.
G strings are for strippers!
M-Juhana
29.05.2008 23:15:29

Mittaamalla resistanssi ei selviä mitään muuta kuin se että onko mikki ehjä vai ei.

No ei se noin yksinkertaista ole. Toki totta mutta ei kitara/basso-mikrofoonissa asian ydin. Tällä spekuloinnilla ymmärtääkseni haetaan nimen omaan virranvastustuskyvyn vaikutusta magneettikentän välittämään signaaliin. Tuolla periaatteella se mikki toimii, sen tiedämme kaikki. Resistanssi on mm. materiaalin ominainen mutta myös määrän kyky vastustaa sähkövirtaa. Eli kyllä langan määrällä, materiaalilla ja yleensä mekaanisella fysiikalla on merkitystä. Se miltä se lopputulos kuulostaa on sitten subjektiivista analysointia.
"Akaan Saabisti" -Veikko
jvakeva
29.05.2008 23:34:56

Ja homma senkun jalostuu näillä kommenteilla.

Tuntuu vähän sille, että sä jalostat jopa "sitä itseään" vähän joka topicissa.
Bassoneuvos
jvakeva
29.05.2008 23:38:21 (muokattu 29.05.2008 23:38:37)

Joo-o.. Noh, mulla on polttopuusta tehty basso. miksi mikit on -3000kOhm?

jäkäjäkä. En mäkään ihan pihalla elektoniikasta ole, mutta tollanen aivan turhanpäiväinen pilkunnussiminen ottaa päähän.
Bassoneuvos
Teijo K.
29.05.2008 23:39:00

Pata kattilaa soimaa.
Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano
J.Hollström
29.05.2008 23:39:23

Siis mitä yrität kertoa? En ymmärrä näin epäsuoraa viestintää.

Yleensäkin nämä besserwisserit joilla ei ole itse aiheeseen mitään annettavaa on tämän foorumin suola.
hollstro
29.05.2008 23:42:24

Siis mitä yrität kertoa? En ymmärrä näin epäsuoraa viestintää.

Yleensäkin nämä besserwisserit joilla ei ole itse aiheeseen mitään annettavaa on tämän foorumin suola.

Tietämättömyys tekee autuaaksi ja aikaansaattaa parhaat kommentit.
hollstro
29.05.2008 23:44:37

Alkaakohan nyt uusi ohmisota?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)